Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane
Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane
Hører du sier dette, men det stemmer dårlig med min erfaring om hva som skjer på banetreff. Når det regner skikkelig er det umulig å følge nyere biler på gode gatedekk. Nå er jeg rimelig håpløs til å kjøre på glatt føre, men synes det stemmer for de fleste. Lotusene på R-dekk gidder jo ikke engang kjøre..
Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane
Det at du ikke klarer å følge en nyere bil med standard dekk, er mere bilen enn dekkene.hagenisse wrote:Hører du sier dette, men det stemmer dårlig med min erfaring om hva som skjer på banetreff. Når det regner skikkelig er det umulig å følge nyere biler på gode gatedekk. Nå er jeg rimelig håpløs til å kjøre på glatt føre, men synes det stemmer for de fleste. Lotusene på R-dekk gidder jo ikke engang kjøre..
Med nyere biler kan du bremse deg inn i sving, og du kan holde flat pedal ut av svingen bilen ordner resten.
Du blir ikke noe bedre fører av å kjøre rundt med hjelpemidlene på, men du ser hvor langt teknologien har kommet.
Det er så liten forsjell på dekkene når det regner, at her står alt på føreren.
Setter du Racing regn dekk på bilen så vil du merke forskjell, men disse har også en slipp grense som alle andre dekk.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane
Det er riktig som Iceman sier. Vanlig moderne standardbiler er bra på vått, men det er også for at du sikkert har ødelagt din bil i forhold til vått føre. Den rr for stiv. Når vi kjører løp og det regner må vi løsne alle stabstag ellers er bilen ukjørbar. Gjør man det og har myke Rdekk så man får varme og kan man kjøre meget fort på regn. Mvh Knut S
Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane
jøss, faktisk en som er enig i noe jeg har skrevet.Knuts wrote:Det er riktig som Iceman sier. Vanlig moderne standardbiler er bra på vått, men det er også for at du sikkert har ødelagt din bil i forhold til vått føre. Den rr for stiv. Når vi kjører løp og det regner må vi løsne alle stabstag ellers er bilen ukjørbar. Gjør man det og har myke Rdekk så man får varme og kan man kjøre meget fort på regn. Mvh Knut S
Dato notert.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane
Hvorfor nevnes ikke hvilken gummiblanding dekkene har?. Sannsynligvis er det mediumutgavene..
Jeg har nå straks slitt ut sett nr 2 av Dunlopdekket som ble nr 2, og det er HÅPLØST på vått(på en 24 år gammel BMW uten abs). NB at mine dekk er med den hardeste gummiblandingen..
Samme gjelder for Michelindekkene, utenom at mine dekk er i medium, dvs sannsynligvis samme blanding som testdekkene. På tørt er dette meget bra, men de trenger to runder før de er varme i motsetning til 1 runde for dekket på siste plass i testen. Dette i medium blanding fungerer meget godt på skikkelig våt bane. Men etter at det er halvslitt sitter det dårlig på vått, særlig i sving.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane
Dekk tester er bare tull.
Ingen biler er like, så for at en dekk test skal hjelpe deg som fører, så må du ta din bil å teste dekkene med den.
Det er bare en person som kjører som deg ja du ja, det dekket som måtte passe deg trenger ikke å passe for andre.
Ikke spør andre om råd, ikke prøv å les deg frem til det, men gå ut å test selv til du er fornøyd.
Ingen biler er like, så for at en dekk test skal hjelpe deg som fører, så må du ta din bil å teste dekkene med den.
Det er bare en person som kjører som deg ja du ja, det dekket som måtte passe deg trenger ikke å passe for andre.
Ikke spør andre om råd, ikke prøv å les deg frem til det, men gå ut å test selv til du er fornøyd.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.