Hvilken bil til Banekjøring.

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by Iceman »

hagenisse wrote:Løsningen med at man tar igjen folk hele tiden er ikke treg bil (det vet jeg alt om), men å kjøre på mindre befolkede banedager. Evnt, på treff med høyere nivå (svenske).
Du har da ikke en treg bil, din sitter som bare f i svingene.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by hagenisse »

Den har bare et normalt coiloversett, r-dekk og andre hjulvinkler. Tror det meste burde sitte like greit med tilsvarende oppgraderinger.

Men siden du er Porsche-mann.. hva med en eldre Porsche? Tidlig 80-talls 911 på gatehjul pleier ikke være så kjapt, men er sikkert en interessant opplevelse. Eller kanskje en MR2.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by hagenisse »

Den har bare et normalt coiloversett, r-dekk og andre hjulvinkler. Tror det meste burde sitte like greit med tilsvarende oppgraderinger.

Men siden du er Porsche-mann.. hva med en eldre Porsche? Tidlig 80-talls 911 på gatehjul pleier ikke være så kjapt, men er sikkert en interessant opplevelse. Eller kanskje en MR2.
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by Morten H »

Iceman wrote:Kunne også tengt meg en 2.5L BMW E30, hadde ikke du en sånn Morten H.
Hvordan fungerte denne på banen?
Bra moment og fin rett frem, men med std understell (kun senkefjærer)ble det litt båt ,
men har skjedd ting siden da, så får Coilovere og Camberjusteringer til den nå , men se opp for rust.
Ligger et par E30. 318 iS til salgs, de er lettere og bedere egnet som Banebil ?
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by Iceman »

Er ikke så farlig om standard understellet ikke er 100 %, da det uansett kommer til å bli byttet ut.
Jeg kommer ikke til å sette på det råeste understellet i verden, men et som gjør at jeg ikke kjører båt men bil på banen.

Lurer på hvor lett det er å skaffe en Rx7 med venstreratt, og som er sånn 90% -100% bra.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by Morten H »

Iceman wrote:
Lurer på hvor lett det er å skaffe en Rx7 med venstreratt, og som er sånn 90% -100% bra.
pen bil (uten stereo) ,men ratte på feil side ser jeg.

http://bil.autodb.no/?_cmd=results&List ... mId1436178
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by Morten H »

Lite info, men oppfordrer til å ringe.

http://bil.autodb.no/?_cmd=results&List ... mId1475772
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by hmhaga »

Å kjøpe RX7 for å kjøre på bane, det er å be om problemer. Tetningene (apex seals) er ikke særlig begeistret for slikt, og når de svikter har man en "liten" jobb foran seg. Vet det finnes noen RX7-entusiaster på NSK, men det er ikke å komme fra at de har skrudd mye motor... RX8 kjenner jeg ikke noe til, men ser jo i annonsene at det er "byttemotor" der også.

http://www.rotaryresurrection.com/2ndge ... amage.html
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by vids »

Tja, det jeg har hørt er at wankel-motorene slites nesten umerkelig av hardkjøring. Men pusekjøring, langkjøring og slikt tar knekken på dem over tid. De går ofte ikke uendelig antall kilometer på en motor...

Da de vant 24-timern med en slik motor, så var det vistnok ikke synlig slitasje på motoren når de plukket den fra hverandre etterpå?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by NoBrain »

Kjøpsguide http://www.rx7.org/Robinette/buyaused.htm fra http://www.rx7club.com/3rd-generation-s ... nks-68640/

Det er en liten spøk om RX7-førere at når de hilser på hverandre så holder de oppe antall fingre for å indikere hvor mange ganger de har hatt motorbytte/-overhaling :lol:

Vær obs på at motoren må ha ordentlig smøring. Bør vel helst peile olje ved hver bensinpåfylling. Ellers så er wankelmotorene tørste som fy. Har den ikke hatt oljeskift hver 3000 miles (4800 km) "walk away". Er den moddet "walk away". Har den høy km og dårlig/ukjent historikk "walk away". Liker du ikke trynet på vedkommende som selger "walk away", etc... :twisted:

Har selv bare prøvekjørt en RX8 Hi-Power (gamlebilen til seight). Likte motorkarakteristikken siden den minnet om 150 hesters 2.0TS-motoren i min gamle Alfa. Føltes også like treig/rask (selv om speedometeret sa noe annet) :roll:
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by NoBrain »

Iceman wrote:Det er ikke ikke noe gøy å være med på banedager lengre, så noe må jeg finne på.
Kansje jeg får to rene runder før jeg igjen må ligge bak noen, rett og slett lei av å kjøre med rykk og napp.
Kjøper jeg en bil som passer inn bedre, så blir det sikkert artigere å kjøre.
Man trenger absolutt ikke å ha en motorsterk bil for å ha det gøy på banekjøring, men selv med motorsvak bil så ble det litt rykk og napp, iallefall for egen del. Som oftest vike for raskeregående fartøy eller med vilje kjøre sakte en runde for å slippe forbi slik at jeg får klar bane en runde eller to. Ved et par anledninger så var det også treigere biler foran meg. Men med motorsvak bil så er det nesten umulig å komme forbi på langsidene med mindre den som blinker også slipper opp gassen. På siste banekjøring så kjørte jeg ca. 25 runder hvorav kanskje 30% av rundene var rene runder. På det meste så hadde jeg 4 rene runder etter hverandre (og det var virkelig morsomt å jage bak en Z4), men ellers så var det en ren runde her og der innimellom. Fra flaggvaktposten (post 2) hvor jeg filmet de første 1,5 timene så la jeg også merke til at det uansett hopet seg opp i klynger, selv om det var få biler på banen.

Vet ikke helt hvordan andre opplever banekjøringen, enten man har motorsterk eller motorsvak bil. Jeg synes det er gøy med banekjøring uansett, men man kan ikke akkurat forvente å få fri bane runde etter runde. Men som oftest begynner det å dabbe litt av mot slutten av treffene og den siste timen så har man nesten banen helt for seg selv (iallefall på heldagstreff), så da gjelder det å spare fører/dekk/bremser slik at man kan nyte godt av den siste timen.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by Iceman »

Som haga skriver, så trenger man jo ikke å bremse når man slippe forbi raskere biler.
Jeg har mang en gang måttet vente til start/mål langsiden på Skogen, for så å komme meg forbi en eller flere biler.

Jeg vil ha en treg artig bil.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by alfheim »

Avengig av definisjonen din på treg er det jo få biler som slår en Elise S1 i pris/morro fohold.

Men den tilfredstiller kanskje ikke kravet ditt om fast tak.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by vids »

Dæven! Glem alt det andre, her fant jeg den perfekte bilen for formålet!

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36242296

En bakhjulstrukket moderne legende! Dog midmotorisert.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Hvilken bil til Banekjøring.

Post by NoBrain »

alfheim wrote:Avengig av definisjonen din på treg er det jo få biler som slår en Elise S1 i pris/morro fohold.
Men den tilfredstiller kanskje ikke kravet ditt om fast tak.
Det løser man da enkelt med en Exige S1 http://www.evo.co.uk/buying/buyingguide ... ge_s1.html :wink:
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Post Reply