Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by Iceman »

Tror folk har veldig forskjellige meninger, om hva banekjøring er.

Jeg kjører på bane for å finne ut hvor grensene til meg og bilen går, men under trygge forhold.
Om vi ikke kan "presse" grenser på en bane :roll: , hvor skal vi elles gjøre dette.
Er ikke hele poenget med banekjøring, :shock: å gjøre seg selv til en bedre og tryggere fører, ?
Hva er poenget med å kjøre 20 runder i samme trygge tempo? da lærer man jo ingen ting.
Jeg har aldri vært i noen stygge situasjoner, under banekjøring.


Hvorfor Kjører resten av gjengen her inne på Bane?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by HF-mx5turbo »

fordi det er forbanna skummelt å teste grensene på raske biler på gata, ikke minst heftige straffer for de hastighetene man ønsker å teste ting i..
Banekjøring er stedet å lære seg egne, og bilens grenser under trygge forhold. drar ikke på bane for å kjøre rolige runder langt under egne grenser. det lærer man som du sier ikke no av..
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by Morten H »

Ja banekjøring er Trim for bil og fører og greier man å kontrolere dette til ytterste grense, så er du blitt en enda tryggere og roligere sjåfør på veien :!:
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by Luigi »

Iceman wrote:Om vi ikke kan "presse" grenser på en bane :roll: , hvor skal vi elles gjøre dette.
[...]
Hva er poenget med å kjøre 20 runder i samme trygge tempo? da lærer man jo ingen ting.
Du kan jo ikke vite om han du tar igjen i din tre-millioners Porsche kjører det både han og bilen er god for, og du kan ikke alltid vite hva andre menneskers definisjon på "trygge grenser" er selv om det er banekjøring. Om du gjør alt perfekt og har 160 km/t på slutten av strekka på Rudskogen FORDI BILEN FAKTISK IKKE GÅR FORTERE, og du ser en skikkelig rask bil begynner å lete etter luker i bakspeilet ditt, snart i venstre sidespeil, snart i høyre, da er det kun stress. Vet ikke helt hvor pedagogikken er i dette tilfellet.

Jeg har tatt med meg mange knep fra banen ut på veien; konstant bruk av speil, se inn i svingene, forutse situasjoner og ikke minst beregne fart og oppførsel på biler rundt meg. Det lærer du selv om du kjører 20 runder "i samme trygge tempo" (les: det remmer og tøy kan holde i en 1300kg fwd hot-hatch med 150 hk).

Saktere enn deg betyr ikke nødvendigvis sakte.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by Iceman »

Luigi wrote:
Iceman wrote:Om vi ikke kan "presse" grenser på en bane :roll: , hvor skal vi elles gjøre dette.
[...]
Hva er poenget med å kjøre 20 runder i samme trygge tempo? da lærer man jo ingen ting.
Du kan jo ikke vite om han du tar igjen i din tre-millioners Porsche kjører det både han og bilen er god for, og du kan ikke alltid vite hva andre menneskers definisjon på "trygge grenser" er selv om det er banekjøring. Om du gjør alt perfekt og har 160 km/t på slutten av strekka på Rudskogen FORDI BILEN FAKTISK IKKE GÅR FORTERE, og du ser en skikkelig rask bil begynner å lete etter luker i bakspeilet ditt, snart i venstre sidespeil, snart i høyre, da er det kun stress. Vet ikke helt hvor pedagogikken er i dette tilfellet.

Jeg har tatt med meg mange knep fra banen ut på veien; konstant bruk av speil, se inn i svingene, forutse situasjoner og ikke minst beregne fart og oppførsel på biler rundt meg. Det lærer du selv om du kjører 20 runder "i samme trygge tempo" (les: det remmer og tøy kan holde i en 1300kg fwd hot-hatch med 150 hk).

Saktere enn deg betyr ikke nødvendigvis sakte.
Du er en positiv kar.
Hvor fikk du alt dette fra, . :roll: helt utrolig.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by Linder »

Har han sagt det da Luigi?
Ser fort om en bil presses hardt eller ikke. Skjønner heller ikke poenget med å daffe rundt en bane på 70% trøkk og lage kø. Selv en svak bil kjører relativt fort dersom den presses hardt
Min bil til 150 000 er akkurat like rask som en "3 millioners porsche", så ikke dra pris inn i bildet.
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
hmhaga
Posts: 945
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by hmhaga »

Teste grenser?
http://www.streetfire.net/video/impreza ... 187965.htm

...men konsekvensen av å teste grensene, og overskride dem, må jo være til å leve med.
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebiler: '15 Subaru Outback '09 Mercedes R350
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by Iceman »

hmhaga wrote:Teste grenser?
http://www.streetfire.net/video/impreza ... 187965.htm

...men konsekvensen av å teste grensene, og overskride dem, må jo være til å leve med.
Ja, men her var det under trygge forhold, og det var ingen andre biler i nærheten.
En liten snurring, og man lærte at den S`en ikke kan tas i den hastigheten. :wink:
Jeg har også snurret der :oops:
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
rayb
Posts: 993
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by rayb »

Jeg synes det er veldig moro å kjøre fort. :twisted:
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by Luigi »

Linder wrote:Har han sagt det da Luigi?
Det er slik jeg tolker innlegget: "Hva er vitsen med å kjøre på Rudskogen når du kjører saktere enn meg?". Hvilke tolkninger andre har får være opp til dem.

Nå skal det sies at det er en liten stund siden jeg kjørte på bane. Risken med å presse grenser kan jeg ikke ta lengre, men det var det som i utgangspunktet lokket meg dit :)
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by Iceman »

Luigi wrote:
Linder wrote:Har han sagt det da Luigi?
Det er slik jeg tolker innlegget: "Hva er vitsen med å kjøre på Rudskogen når du kjører saktere enn meg?". Hvilke tolkninger andre har får være opp til dem.

Nå skal det sies at det er en liten stund siden jeg kjørte på bane. Risken med å presse grenser kan jeg ikke ta lengre, men det var det som i utgangspunktet lokket meg dit :)
nei du, jeg er nok ikke der.
Ha en god dag.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
rayb
Posts: 993
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by rayb »

Iceman wrote:
Luigi wrote: Det er slik jeg tolker innlegget: "Hva er vitsen med å kjøre på Rudskogen når du kjører saktere enn meg?". Hvilke tolkninger andre har får være opp til dem.

Nå skal det sies at det er en liten stund siden jeg kjørte på bane. Risken med å presse grenser kan jeg ikke ta lengre, men det var det som i utgangspunktet lokket meg dit :)
nei du, jeg er nok ikke der.
Ha en god dag.
Mulig du ikke mener det, men jeg ser Luigis poeng her.
Det kan jo hende du ikke selv legger merke til det, men du er veldig flink til å fortelle oss andre hvor flink du er og hvor mye fortere enn oss andre du kjører.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by vids »

Jeg kjører på bane fordi det er deilig å kjenne at man ligger på grensen, kjenne hvordan grepet på asfalten småslipper mens man justerer med gasspedal og ratt for å få med seg mest mulig fart ut av en sving!

Og så den gode følelsen av å få kjøre som du har lyst, men ikke lov til på vanlig vei. Ren terapi :)

Trackday er også bra fordi du kan teste ut grensene til en bil du skal bruke på ekte vei i dagligdagse situasjoner.

Dessuten er fordelen av trackday vs racing at folk faktisk ikke prøver å bulke bilen din. For oss som gjerne ville kjørt racing men ikke vil ha kostnaden og bryderiet med å reparere biler dagen lang, er trackdays det beste kompromisset så langt.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by magnesmurf »

Jeg kjører på trackdays fordi det er morro. Og etter erfaringene så langt er det en ganske trygg og helt lovlig måte å teste bilens grenser på.

Jeg har opplevd noen stygge episoder på nsk trackdays også. Og to av de episodene var det audi gutta i videoen i andre tråden som sto for. (jeg lå som bil nr2 bak han som filmet videoen, og den eppisoden var stygg.)
En av de andre stygge eppisodene var det jeg selv som sto for, og det skjedde fordi jeg ikke var oppmerksom nok når jeg skulle ut i idealspor etter en kurve, holdt på å kjøre på en som ville forbi meg i idealsporet, fordi jeg ikke så vedkommende i speilet. :oops:
Men etter en slik episode vil forhåpentligvis alle andre reagere som jeg gjorde, og gå bort til vedkommende i den andre bilen, unnskylde seg, og forklare hvorfor det skjedde.
Det vet jeg at gutta i audi på videoen ikke gjorde... :roll:

Har også opplevd det motsatte. At folk skaper farlige situasjoner fordi de ikke slipper forbi. Da med raske biler, men uten at de tør å satse gjennom svingene.
Lå bak en bil i 8 runder, fordi han sinket i svingene og ga gass på rettstrekkene. Jeg som ikke hadde like motorsterk bil kunne da aldri kjøre forbi, fordi det ikke er lov eller lot seg gjøre gjennom svingene, og på rettstrekkene hadde jeg ikke motor nok til å kjøre forbi, og kunne heller ikke legge meg ut fordi en haug av flere motorsterke biler havnet bak meg i køen og ville forbi først. Også veldig irriterende når man faktisk må gå så langt som å tute på bilen foran for at han skal legge merke til at du prøver å komme deg forbi.

Ser at denne diskusjonen begynner å bli litt opphetet etterhvert. Men jeg vil gjerne påpeke at jeg de eneste negative erfaringene jeg har fra trackdays var fra gutta med audiene. De oppførte seg som bøllete idioter som eide hele banen, og burde i mine øyne vært bortvist etter måte de oppførte seg på.

Personlig har jeg blitt forbikjørt av iceman sikkert mer enn 50 ganger. Og har opplevd alle de forbikjøringene som trygge, fordi han venter til det er plass til å kjøre forbi.
Så lenge ingen prøver seg på tvilsomme forbikjøringer og har hodet og øyne med seg hele tiden, og bruker speilene ser jeg ingen problem med trackdays slik de er nå.
Men idiot oppførsel burde slås ned på og folk bortvises. Hvertfall når de gir F*** når de blir komfrontert med oppførselen sin i pitten.
cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by cv1515 »

Jeg kjører på bane for det gir meg ett skikkelig adrenalin kick,samt for å lære bilen mer å kjenne under trygge forhold,
og for att det er gøy.Samtidig lærer man seg selv å kjenne når grensene tøyes:)

Er enig med det Iceman skriver i første post.

Syntes samtidig att man bør kunne kjøre på bane uten sjikaner og med alle typer biler,det har jeg vært med på
en del ganger,og alltid gått bra.Arrangerer selv trackdays og da går instruktør igjennom reglene på banen,holder folk
seg til dem er dette ikkeno problem,alle kan kjøre å ha det gøy:)

Jeg liker nok best å kjøre i raske biler på bane,det gir ett skikkelig kick,å lure seg over rettstrekkene i en go cart
er ikke helt for meg.Og med rask bil mener jeg rask både på rettstrekker og i svinger(godt grep i sving)
Men for all del full respekt for de som kjører motorsvake biler å koser seg med det,men de kan respektere oss
som kjører med litt power også.
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI
Post Reply