Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by need4speed »

Jeg kjører på bane for å ha det moro i trygge omgivelser uten å være redd for å møte onkel P med hårføneren sin i ett bussskur :)

Jeg kommer aldri til prøve meg på beste rundetider, men jeg liker å teste grensene på bil og meg :)

Trackday for meg er en fantastisk opplevelse med andre som har samme interesse :)

Håper å møte dere i sommer :)

På sommertreffene er jeg mest sannsynlig på teknisk :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by Iceman »

need4speed wrote:Jeg kjører på bane for å ha det moro i trygge omgivelser uten å være redd for å møte onkel P med hårføneren sin i ett bussskur :)

Jeg kommer aldri til prøve meg på beste rundetider, men jeg liker å teste grensene på bil og meg :)

Trackday for meg er en fantastisk opplevelse med andre som har samme interesse :)

Håper å møte dere i sommer :)

På sommertreffene er jeg mest sannsynlig på teknisk :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kommer en tur til ACR i år, for å teste grensene
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by need4speed »

Gleder meg ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by hagenisse »

Jeg får ikke noe "kick" av bilkjøring; aks rett frem blir fort kjedelig og f.eks autobahn er ren transport. Det som derimot er moro er når man slutter føle at man kjører bil, og heller føler at man er bilen. Det krever en responsiv og godt balansert bil, mens grep, effekt og sånt egentlig ikke er så nøye. F.eks får jeg helt fnatt av å kjøre en bil hvor man ikke sitter skikkelig fast - da føler jeg meg som passasjer og blir bare irritert - selv om den går aldri så bra. Til gjengjeld kan gocart være skikkelig moro. Også er det jo gøyalt å se at man blir flinkere og å analysere utviklingen, og derfor tar jeg rundetider på all kjøringen.

Ellers stusser jeg litt på at så mange nevner dette med å teste bilens grenser... hva er det egentlig? Kjøre en sving og se hvor fort det er det mulig at det går?
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by Iceman »

hagenisse wrote:Ellers stusser jeg litt på at så mange nevner dette med å teste bilens grenser... hva er det egentlig? Kjøre en sving og se hvor fort det er det mulig at det går?
For meg er det å ligge på grensen, når føreren ikke lenger klarer å hente noen mere tid/fart gjennom en sving.
Har funnet bremse punktet, sporvalget og hvor man kan starte å akse ut av svingen, mens man hele tiden ligger på grensen til bilens slipp pungt.
Bilen min hopper/sklir ut av svingen om man presser den for hardt, noe som kjennes veldig rart ut slipp, feste, slipp, feste osv.
Det å lære seg en hel bane på en gang er ikke lett, så jeg tar alltid sving for sving.
Jeg starter alltid med den første svingen, når jeg er fornøyd med den går jeg på neste sving.
Alle klarer å kjører rett fram, men det er i svingene du finner grensene til deg og bilen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Hvorfor kjøre på Rudskogen/våler osv.

Post by cv1515 »

hagenisse wrote:Jeg får ikke noe "kick" av bilkjøring; aks rett frem blir fort kjedelig og f.eks autobahn er ren transport. Det som derimot er moro er når man slutter føle at man kjører bil, og heller føler at man er bilen. Det krever en responsiv og godt balansert bil, mens grep, effekt og sånt egentlig ikke er så nøye. F.eks får jeg helt fnatt av å kjøre en bil hvor man ikke sitter skikkelig fast - da føler jeg meg som passasjer og blir bare irritert - selv om den går aldri så bra. Til gjengjeld kan gocart være skikkelig moro. Også er det jo gøyalt å se at man blir flinkere og å analysere utviklingen, og derfor tar jeg rundetider på all kjøringen.

Ellers stusser jeg litt på at så mange nevner dette med å teste bilens grenser... hva er det egentlig? Kjøre en sving og se hvor fort det er det mulig at det går?

Hvis du ikke får kick av banekjøring så syntes jeg synd på deg;)
Sitte skikkelig fast er ett must syntes jeg,derfor har jeg Sparco stoler og Bride stoler i mine to aktuelle biler:)
Go cart er jo sinnsykt morro,har kjørt på meg brist i ribbein ett par ganger i stolen på go cart;)Leie go cart :shock:
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI
Post Reply