Banekjøring i 200 km/t...?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hmhaga »

Mulig jeg banner i kjerka, men er det flere enn meg som føler seg ukomfortable på nye Rudskogen?

Hvis jeg holder flat pedal på de to langstrekkene, og bremser der det er ment at man skal starte innbremsningen , så vil farten være ~200 km/t. Det er et godt stykke forbi mine "sperrer" når det gjelder hastighet, og da forsvinner fokuset fra kjøringen - hjernen blir mer opptatt med å tenke "konsekvens". Den har nemlig lært konsekvensen av å miste kontrollen på bil i 160 km/t på ACR (Og det nekter den må glemme).

Noe av poenget med banekjøring (for egen del), er jo å kjøre mest mulig optimalt. Altså få timingen korrekt, bremse på de korrekte punktene, treffe apex og få god utgangshastighet mm. Men når man må begynne å bremse LENGE før normale bremsepunkter for å holde farten nede, så er jo poenget borte. Å "skli" rundt en asfaltbane er ikke gøy.

Kanskje har jeg rett og slett har blitt gammel og treg? Det er jo forskjell på å være udødelig 25-åring og 37-åring... Én positiv ting har det i hvert fall kommet ut av banekjøringen, jeg vet hva man IKKE skal gjøre bak rattet...

For egen del tror jeg konsekvensen blir at Rudskogen havner på samme lista som ACR: For høy hastighet. Vel vel, får ha det gøy på Vålerbanen da....
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Tiger »

Jeg personlig syns ikke det generelt, med hastigheter man kan oppnå over 200, men har ikke kjørt på Rudskogen etter ombyggingen. Vålerbanen syns jeg er rask, og er en krevende bane å kjøre fort på + at sandfellene der lett får bilen på taket om man mister kontroll og kommer sideveis ut, så der er jeg alltid vært litt mere bekymret for konsekvenser...kanskje jeg får samme "ygget" i meg på nye Rudskogen.

Gamlebilen hadde forsåvidt fantastiske bremser på alle hjørner, APRacing 6 pot kalippere, som bidro sterkt til at jeg følte meg trygg på at det stoppet og fading var ikke noe problem heller + at bilen var forholdsvis lett også, men så er ikke bremsene bedre enn friksjonskoeffisienten mellom dekk og asfalt :mrgreen:

Nurburgring var farten oppe i 230 rett før Schwedenkrauss det samme ned Fuchsrøhre og opp mot Mutkurve... men den banen er egentlig galskap uansett og bør vel ikke sammenlignes med noe annen bane...

ACR står på ønskelisten :mrgreen:
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Sjobing »

Ja, enig at det kan gå styggfort på nye Rudskogen, det så jeg på loggen i Impreza'n etter at lånte bort den til en litt mer habil sjåfør enn meg selv og han var oppe i 246 km/t på det raskeste...

Men en bane som jeg syns er veldig artig å kjøre på som det ikke går riktig så raskt på er Kinnekulle i Sverige, så vil absolutt prøvd meg der hadde jeg vært deg Hans Martin.

ACR er gøy, og blir sannsynligvis besøkt en tur i år også. :-)
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

Jeg føler meg ikke ukomfortabel.. Tvert imot synes jeg banen stort sett føles sikker. Trikset er vel å ikke ha så rask bil, min når ikke 180 engang - uten at den er spesielt mye tregere enn noe annet der på banen hvor det er gøy - svingene. Men.. jeg skjønner likevel godt hva du mener og f.eks ringen interesser ikke meg av mye av samme grunnen (+ noen fler, men det er nå så). Så istedenfor Ringen-tur, planlegger jeg tur til Reve. :mrgreen:

En helt annen sak, men som gjør at man heller bør kjøre på Våler uansett... Rudskogen er jo ikke spesielt underholdende! Opp fra angsten og bort til langsvingen er fint, men så er det jo en halv bane igjen som er rimelig kjedelige greier.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by webmaster »

Vi i NSKs banekomite synes også det går i overkant fort på nye Rudskogen. Så får vi se om vi treffer noen tiltak for å bremse farten.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

Ja til sjikaner på langsider! Faktisk, slalom på langsidene! :D
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by HF-mx5turbo »

NEI faen.. ikke begynn med sånt tull a gutter.. er jo eneste stedet vi kan dra å kjøre hvor vi faktisk ikke trenger frykte onkel i veikanten , og så skal dere legge restriksjoner på det og ? ikke sint, bare veldig veldig skuffa :D
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by HF-mx5turbo »

det er jo for det meste voksne folk på NSK treff, lite tull, og om folk føler det ukomfortabelt å kjøre full gass på raka, så er det ingen som sier at man MÅ holde full gass ned langsidene, det er lov å kjøre innenfor egne grenser.
07' 325d coupe
92' MX5
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Tiger »

Enig med HF-mx5turbo, man kan kjøre etter eget behov, evner og egne grenser. Man må jo ikke presse bilen til maks rett før nedbremsing på langstrekka.
Med rett redskap går det styggfort på Våler også.
Hensunsløs kjøring blir jo straks flagget, både på NSK treffene og andre seriøse banedager. :mrgreen:
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by mowal »

Hei

Jeg er helt enig med mr Haga. Jeg syntes konsekvensene blir alt for store om/når noe går galt. Langsletta på Våler og start/mål på Rudksogen kan det gå fort, men her skal man ikke bremse i en bratt bakke, mens man svinger og det er utalige veialg som fører til at du har biler på alle kanter. Jeg syntes det er for farlig på Nye Rudskogen ned mot Angsten. Det er greit nok at en bane skal være utfordrende og spennende, men på en trackday skal man også føle seg trygg på at når noe går galt så blir ikke konsekvensene like store som på veien.

Nå er jeg i likhet med Knut (så det i en annen tråd) enig i at det kun er et tidsspørmål får noen blir alvorlig skadet ned mot Angsten. En form for sjikane på vei ned ditt hadde gjort at farten var lavere og konsekvensene mindre når noe går galt. Jeg tror de fleste hadde vært mest komfortable med dette, og kjøringe rundt selve Angst kurven blir uforandret (kurvehastigheten), men farten inn mot svinegne hadde vært sikrere (lavere). Jeg kommer til å prioritere kjøring på Våler, selv om det minst fordobler tid og penger pr treff.

For dere som sier at " dere trenger ikke kjøre så fort ned dit dersom dere er ukomfortable" og at det ikke ødelgger moroa, så kan dere jo prøve å kjøre om depoet for hver runde dere ta,r å se hvor gøy det føles! Tanken på at man mister/kaster vekk tid pga av alt for høy risiko, ødelegger mye av moroa - særlig med tanke på rundetider.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

mowal wrote:Tanken på at man mister/kaster vekk tid pga av alt for høy risiko, ødelegger mye av moroa - særlig med tanke på rundetider.
Dersom du er optatt av rundetider er vel ikke NSKs banedager noe for deg, men snarere lisens og nummer på døra.

Jeg ser hvorfor banekomiteen vil gjøre dette, men Angsten er en ting, langstrekket er en helt annen.
Når det er sagt skulle jeg ønske de lar det være.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by BAre Racing »

Nå er det vell ikke tidtagning på noen av NSK, tracday eller tilsvarende ferdighetstrening treff....så det feier vekk argumentene omkring "stress faktor".

For de som alikevell liker å smyge til seg en rundetid og er opptatt av dette, så vil jo sjikane eller andre fysiske tiltak diskriminere den andel av de som kjører på banen og som bruker tid som en forbedringsfaktor. Jeg håper NSK ledelse og treffansvarlig kommer opp med løsninger som kan legge til rette for at nesten alle får kjørt slik de ønsker.

For å lage tiltak så ma man vite årsak. Å diskutere konsekvens er selvsagt også en del av ligningen.

Ulykker skjer hovedsakelig av fire grunner:
1. Teknisk svikt på utkjørende kjøretøy
2. Hindring i veibane (annen sjåfør som snurrer)
3. Tap av veigrep grunnet endret underlag (regn/oljesøl)
4. Krasj med andre kjøretøy (side/front/hekk) grunnet ulik filplassering og hastigheter.

Den berømte angsten vil sikkert ha ulykker som i de fleste svinger, men konsekvensene kan bli større dersom farten ikke er redusert tilstrekkelig. Angsten er den svingen med høyest entry speed, så naturligvis vil marginene for handlinger og kontrahandlinger være mindre ved "hendelser". Slik jeg ser det vil ikke antall "hendelser" i angsten reduseres ved å ha en hindring 2/3 borte ved den nye langsiden. De fleste biler vil nå samme entry speed (120 km/t) grunnet at man akselrerer ned bakken mot bremsepunktet etter sjikane.

Jeg tør påstå at det blir flere hendelser med sjikane av to årsaker.
1. Sjikane i seg selv blir et naturlig bremsepunkt som ikke er trenet inn
2. Hastighet inn mot angsten(ikke entryspeed) er gått ned så flere kjøretøy vil samles der hastigheten går ned.

For de som lurer på hvorfor så er det jo bare kjøre på E6 inn mot oslo en dag i trafikk. Brems ned 10 km/timen i køen. 2 kilometer lenger bak må de stoppe helt opp!

For å redusere antall "hendelser" så må fokuset ligge på holdningsskapende og kunnskapsbasert informasjon. Så klart vi kan ta en "Statens Vegvesen", å sette ned hastighet og lage barrierer. Det fører sansyneligvis til mer frustrasjon, mere småulykker, og selvsagt mindre konsekvenser for de ulykkene som skjer.

Miljøet i NSK er vell ikke større enn at man kan sette av 10-15 minutter i plenum med spørsmål og informasjon samt lage ett sett med treffregler som skaper bedre sikkerhetsmarginer, dersom de som er der i dag ikke føles tilfredstillende?

Jeg har kjørt en del runder med OMC, Ferdinand Motor, Trackday, Girls Go fast, Nordmøre Gatebil osv osv på "alle" banene i hele Norge. Hovedårsaken til ulykker av kategori 4 skyldes som oftest ulikt mestringsnivå og manglende forståelse av baneregler og normer for dagens kjøring på det treffet du er.

Typisk kommentar etter sammenstøt:
- Jeg trodde du slapp meg forbi
- Jeg lå først så har retten på idialspor
- Jeg trodde det kun var lov til å kjøre forbi på langstrekket
- Jeg så deg ikke
- Hvorfor svingte du inn rett framfor meg?

Jeg har ikke noe hinsides godt sluttpoeng, men jeg har til overs å se en ulykke av kategori 4 på noen av treffene jeg har vært. Selv har jeg flere "nesten" sammenstøt, men det er utelukkende i situasjoner der JEG kommer bakfra opptil et kjøretøy som kjører saktere og/eller har mindre kjøretrening. Kombinert med ulik forsåelse og egne misstolkninger, så kunne det potensielt bli ulykke, der jeg ville hatt skylden.

Min sluttning ut fra det er derfor at jeg selv må skape den tryggheten jeg føler jeg må ha i enhver situasjon. Dette er en løpende vurdering som tas basert på treff, pr runde og pr sving eller hver bil jeg tar igjen, eller biler jeg ser kommer opp bakfra. Jo mer du kjører med ulike grupper og kjøretøy jo mer lærer man og dermed senker risikonivå omkring sitt eget kjøretøy.

Om NSK informerer og skaper god kjørekultur basert på mer enn peptalken rett før kjøring begynner (da alikevell svært få tør åpne munnen eller er så sugen på å kjøre at de glemmer alt annet) så tror jeg trygghetsnivået den enkelte trenger kan skapes sammen og hver for seg, uten fysiske barrierer.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
roy hansen
Posts: 12
Joined: 12 Jan 2010 00:44

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by roy hansen »

Nå har jeg ca 110 mil på nye Rudskogen, har ikke gått lei enda og er langt fra utlært på hvilket spor som er best, utfordringer i kø.
Gamle rudskogen var man rimelig lei etter 1 dag.
Syns ikke vi ska begynne med sjikaner, tror faktisk det skaper mere farlige situasjoner.
Når det gjelder Angsten var jeg skikkelig bekymret og lurte på om det går bra, nå bremser jeg på 50 meters merket og er komfortabel med det.
de som ikke er komfortable bremser som regel på 250 meter ute på venstre siden og det er god plass til å kjøre forbi.
Prøv det slik den er nå, og man kjører på seg trygghet etterhvert, skal ikke så mange rundene til.
Vi har fått et av skansdinavias flotteste anlegg, synd å legge brgrensninger på bruken,
da får de som syns det går fort heller bremse litt før, og kjøre seg inn på bil og bane og få trygghet på det.
Ønsker alle en morsom vår med NSK.

Roy
..................................................................
00 GT3
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

roy hansen wrote:de som ikke er komfortable bremser som regel på 250 meter ute på venstre siden og det er god plass til å kjøre forbi.
Jeg skjønner ikke helt hvordan en GT3 skal kunne bremse på 50-meters merke (den må jo ha langt over 200km/t der?), men på sist NSK-treff var det ikke god plass til å kjøre forbi. Reglene var jo slik at forbikjøringene skulle forgå til venstre! Helt unaturlig nedover der...
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Dag-Henning Nielsen »

Når ulisensierte førere i ulisensierte biler begynner å jakte rundetider, er det et signal om at noe bør gjøres.....Noen, - kanskje gode førere (?) - kjører alt de klarer blant andre uerfarne og usikre......HELT NATTA ! Hvor lenge får trackday-muligheten leve den dagen det smeller ?

Gammal lisensiert grinebiter
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
Post Reply