pIMp wrote:inge wrote:pIMp wrote:
Du misforstår nok litt. Hva slags bil du kjører er opp til deg. Det som slår meg er at eierne av potensielt svært raske (og dyre, for raske biler er nesten alltid dyre) ser det som et stort problem at noen er for raske.
En annen ting er at dette heter ferdighetskjøring. Hvilke ferdigheter er det man skal øve på? Kjøring på bane har nesten ingen relevans til kjøring på vei.
Ok så misforstår jeg, det kan være. Men jeg tilhører den kategorien du nevner. Har minst to biler som kan komme opp i alvorlig høye hastigheter på både Rudskogen og Vålerbanen. Jeg er også kritisk til om alle med motorsterke biler er sitt ansvar bevisst. Vi har noen eksempler fra Rudskogen i fjor som kan tyde på at ferdigheter ikke står helt i stil med kjøretøy og hastighet....
Jeg har sett problemene både fra tiden med motorsvak bil som gikk fort i svingene, og senere med motorsterke biler som går fort både i svingene og rett fram. Da sett i forhold til medtrafikanter der ute som er lite villig til å slippe fram. Mye på grunn av at det er litt vanskelig å sette seg inn i situasjonen til de som kjører annet kjøretøy en en selv, og eller har andre ferdigheter. Jeg vet også så altforgodt hva som kan skje om to biler "dulter" bort i hverandre i 200 km/t. Det er derfor jeg agiterer veldig sterkt for at NSK sin banekjøring må skje i kontrolerte former og at man må sørge for å ha god avstand mellom kjøretøyene. Forbikjøring i innbremsingssoner og i sving er de hendelsene som har størst sjanse for å ende i at to biler kommer bort i hverandre. Om alle viser litt omtanke for sine medtrafikanter der ute på banen, ja så vil dette gå veldig bra
Klare regler og håndhevelse av disse vil være med på å redusere risiko for ulykker. Det er det som er poenget her. Ikke hastigheten i seg selv, konsekvensene er bare så mye større når hastigheten øker.... Har noe å gjøre med fysikk dette, og kurven er ikke linær, for å si det slik....
Det kan godt komme til nytte å vite hvordan ens eget kjøretøy oppfører seg på grensen. Selv på landevei. Reaksjonsevne og unnamanøver er to disipliner man kan trene opp ved kjøring på bane, selv etter regelverket til NSK
Nå er du litt på siden av diskusjonen. Det er en selvfølge at alle kjører hensynsfullt og følger reglene. Hele diskusjonen starter med at noen her inne mener at alle som ønsker å kjøre fort er uønsket, og får begynne med racing. Argumentene for dette er at det heter ferdighestkjøring, som jo er akkurat det vi som ønsker å kjøre fort driver med. Hvor mange drar på banen for å kjøre sakte, eller sånn passe fort og kanskje litt fort i svingene? Min erfaring fra over 12 år med kjøring på bane er at de uefarne som kjører skjeldent er det absolutt farligste på en bane, og da spesielt de med dyr redskap og lite erfaring. Du har selvfølgelig en og annen hensynsløs fyr som må kjøre fort hele tiden. Har selv opplevd disse flere ganger.
At reaksjonsevne og unnamanøver har en viss relevans til hendelser som kan skje på vanlig vei er jeg enig i. Men at du som fører står veldig mye bedre rustet til å håndtere en uforutsett situasjon vesentlig bedre pga banekjøring, stiller jeg meg tvilende til. Banekjøring handler om sporvalg og bilkontroll, det at en blir mye bedre sjåfør er for meg udokumenterte påstander for å legitimere banekjøring. Drar du rundt i depotet på en banetreff, snakker stort sett alle om spor og hvordan man kjørte osv osv.
Og inge, ikke ta det med raske biler så personlig, jeg bryr meg virkelig ikke om hva slags bil du kjører (selv om en Atom hadde passet meg perfekt som lekebil). Det at du er imot å kjøre for fort fordi at noen ikke mestrer redskapen sin, ikke følger reglene eller kjører farlig, er noe helt annet, med mindre du mener jeg er en av dem. Alt jeg ønsker er å få kjøre så fort jeg kan med min bil i mitt eget tempo. Det er raskere enn mange, og tregere enn mange andre. En skulle tro dette var mulig uten å føle seg uønsket og bli henvist til racing.
Her er det nok ikke bare jeg som misforstår
Alle tolker vi inn vår egen angenda i det som blir skrevet. Slik sett er forum en vanskelig plass å diskutere.... For meg ser det ut til at du tar det like personlig som meg
Jeg tror ingen ønsker deg bort, og over til racing. Jeg antar at mye av det som er sagt i denne tråden er spissformulert og ment for å eksemplifisere poenger.
Vel, jeg har ikke tenkt å lage noen fysisk hindring for å dempe farten, det har heller ikke banekomiteen noen planer om. Vi kommer bare til å håndheve det regelverket vi i alle år har hatt, med den endringen at forbikjøring bare blir tillatt på venstre side (som i trafikk forøvrig). Dette mener vi vil bidra til å få opp oppmerksomheten for hva som foregår bak bilen (speilbruk), dette har fungert på Touristfarth på Nürburgring i flere år. Både i hurtige og ikke fult så hurtige partier.
Har du noen gang opplevd at vi har slått ned på raceloggere? Det kommer vi heller ikke til å gjøre nå. Vi kommer imidlertid til å bli strenge på forbikjøring i innbremsingssoner og svinger. Dette krever mere disiplin fra alle. I traffikk må vi med motorsterke biler må "gi" oss tidligere, og de med mindre motor må lære seg å lette litt på gassen for å slippe forbi når de blir innhentet av raskere biler, slik at forbikjøringen kan gjennomføres før man kommer til innbremsingssonen. Selv har jeg ved flere anledniger opplevd at mindre motorsterke biler ikke vil slippe meg forbi, enda jeg åpenbart tar de ingjenn og har raskere runder..... Det er omtrent like frustrerende som når man med motorsvark bil blir frakjørt på lagsiden for bare å ta den igjen i svingene.... Mere sammarbeid må til, og kanskje færre biler på banen i gangen + som du selv nevner; mere blåflagg.
Vi i banekomitten vil løpende vurdere om dette funger, og eventuelt endre regelverket om vi ser dette hensiksmessig.
Jeg har imidlertid en annen dimensjon å ta hensyn til, jeg er med og arrangerer. Jeg liker ikke å tenke på hvilket ansvar både jeg og klubben kan komme i ved en eventuell alvorlig ulykke. Som tidligere nevnt er sjansen for alvorlig utgang av en ulykke større ved høy hastighet en ved lav. Nye Rudskogen innbyr til vesentlig høyere fart en tidligere. Det var denne høyere hastighet mr Haga tok opp til diskusjon i denne tråden. Correct me if I'm wrog Haga.
Kanskje vi alle (i praksis) skal bidra slik at NSK tør å fortsette med å arrangere banedager?