Banekjøring i 200 km/t...?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by NoBrain »

Jeg har vært med på et par treff hos andre klubber hvor det er blitt praktisert:
  • Fast-track for de med "motorsterke" biler og mye banekjøringerfaring, dvs. de kan holde farten gjennom svingene også :)
  • Slow-track for som ønsker å kjøre "litt" roligere eller er ferske
når det har vært mange biler tilstede, med f.eks. 15-20 minutters pass for hvert track. Det har iallefall fungert bra i begynnelsen av treffene, men blir litt forvirrende/sklir litt ut utover dagen og til slutt så ender man med to fast tracks :lol: Dessuten så er det ikke alltid opplagt i hvilken kø man skal stille seg i, det er ikke bare motorytelse som tilsier hvorvidt man skal være i den ene eller andre køen :wink:
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

De fleste vil jo bli flinkere etterhvert som de kjører - skal trackdayene kun være for uerfarne og usikre og de som har kjørt mye må starte med racing?

BMWCCN har alltid praktisert klasseoppdeling. Det fungerer dog bare sånn delvis og skaper endel andre problemer. Har mer tro på "rolige halvtimer" og mer sånn "still opp her så får du automatisk en instruktør" da ikke alle er like tøffe til å gå bort og si at de ikke kan kjøre bil. :lol:
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by NoBrain »

Jeg har iallefall ikke noe problem med å stille i "slow"-klassen :lol: I Alfa-klubben så har de praktisert "lugna halvtimmen" men det er sporkjøring, maks 80 km/t og ikke forbikjøring - men jeg regner med at det ikke er dette du mener :wink: En "rolig halvtime" hvor man fortsatt kjører med hjelm og tillater forbikjøring på raka kan være et godt tilbud. De mer erfarne trackdayfarerne kan da ta en liten hvilepause eller tilpasse aggressiviteten ute på banen deretter :mrgreen:

Men det er også et spørsmål om hvor mye styr/planer en skal forberede for en vanlig 4-timers kveldsøkt. Er det få biler så er det stort sett ikke noe problem og ting går av seg selv. Er det mange biler eller lengre banedager så er det sikkert lettere å legge inn en rolig halvtime. Muligens er dette er noe en kan ta opp på første førermøte for å høre hvorvidt deltakerne på den aktuelle dagen ønsker et slikt tilbud eller ei. Uansett så vil det vel være bedre å innføre en "rolig halvtime" om folk tilstede ønsker dette framfor å sette opp sjikaner som skaper annet trøbbel.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

Dag-Henning Nielsen wrote:Når ulisensierte førere i ulisensierte biler begynner å jakte rundetider, er det et signal om at noe bør gjøres.....Noen, - kanskje gode førere (?) - kjører alt de klarer blant andre uerfarne og usikre......HELT NATTA ! Hvor lenge får trackday-muligheten leve den dagen det smeller ?
Jeg får ikke helt tak i hva du prøver å si her?
Dersom vi holder denne tråden litt (mer) konstruktiv så kanskje banekomiteen leser og legger seg den på minnet?

En sjikane foran angsten vil bidra til å senke farten, men det er ikke nødvendigvis det samme som å øke sikkerheten.
Rutinerte førere har ikke øvet inne denn, urutinerte førere får et ekstra stressmoment.

Mine 2 cent i alle fall.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

NoBrain wrote:Jeg har iallefall ikke noe problem med å stille i "slow"-klassen :lol: I Alfa-klubben så har de praktisert "lugna halvtimmen" men det er sporkjøring, maks 80 km/t og ikke forbikjøring - men jeg regner med at det ikke er dette du mener :wink: En "rolig halvtime" hvor man fortsatt kjører med hjelm og tillater forbikjøring på raka kan være et godt tilbud. De mer erfarne trackdayfarerne kan da ta en liten hvilepause eller tilpasse aggressiviteten ute på banen deretter :mrgreen:
Problemet med oppdelig i heat er at det går veldig mye tid på å tømme banen, line opp førere, dele inn etc. Som du selv sier... 4 timer er ikke veldig lenge.
Men det er selvfølgelig opp til banekomiteen.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by henning »

rayb wrote:
Dag-Henning Nielsen wrote:Når ulisensierte førere i ulisensierte biler begynner å jakte rundetider, er det et signal om at noe bør gjøres.....Noen, - kanskje gode førere (?) - kjører alt de klarer blant andre uerfarne og usikre......HELT NATTA ! Hvor lenge får trackday-muligheten leve den dagen det smeller ?
Jeg får ikke helt tak i hva du prøver å si her?
Dersom vi holder denne tråden litt (mer) konstruktiv så kanskje banekomiteen leser og legger seg den på minnet?

En sjikane foran angsten vil bidra til å senke farten, men det er ikke nødvendigvis det samme som å øke sikkerheten.
Rutinerte førere har ikke øvet inne denn, urutinerte førere får et ekstra stressmoment.

Mine 2 cent i alle fall.
Rett og slett at en vanlig gategodkjent bil uten de sikkerhets komponentene en lisensiert bil har, og med en urutinert fører som begynner å jage rundetider kan få katastrofale følger.
Og nå som Rudskogen har flere høyhastighetspartier er faren større for at det kan resultere i en stygg ulykke.
I kjølvannet av en slik ulykke kan alt som heter trackday for ulisensierte både biler og førere bli sterkt begrenset, eller kanskje totalforbudt.

Slik tolker jeg Dag-Hennings innlegg :D
Og jeg deler hans bekymring.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

henning wrote: Rett og slett at en vanlig gategodkjent bil uten de sikkerhets komponentene en lisensiert bil har, og med en urutinert fører som begynner å jage rundetider kan få katastrofale følger.
Og nå som Rudskogen har flere høyhastighetspartier er faren større for at det kan resultere i en stygg ulykke.
I kjølvannet av en slik ulykke kan alt som heter trackday for ulisensierte både biler og førere bli sterkt begrenset, eller kanskje totalforbudt.

Slik tolker jeg Dag-Hennings innlegg :D
Og jeg deler hans bekymring.
Takk for oppklaringen. Høyere rundetider er ganske dødfødt som argument, noe jeg også tror jeg har sagt et eller annet sted i denne tråden.

Jeg deler også denne bekymringen, men jeg forsøker å holde diskusjonen på et greit nivå samt at jeg ikke er sikker på at sjikaner i øst og vest løser problemet vårt. Min påstand er at slike vil skape (minst) like mange potensielt farlige situasjoner som de løser/fjerner.

Hva med strengere reaksjoner på uvøren kjøring i høyhastighetsdelene? Enten oppfører man seg ordentlig eller så bli man bortvist (litt forenklet). Banekomiteen/aktuell flaggvakt er suveren etc. Bare et forslag.....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by NoBrain »

rayb wrote:Problemet med oppdelig i heat er at det går veldig mye tid på å tømme banen, line opp førere, dele inn etc. Som du selv sier... 4 timer er ikke veldig lenge.
Men det er selvfølgelig opp til banekomiteen.
Da vi praktiserte dette i Alfa-klubben (iallefall et par av de første årene jeg var med på banetreff) så var det opp til den enkelte å stille seg i rett kø, dvs. ingen klasseinndeling ut ifra motoreffekt/vekt på bilen. På Vålerbanen så gikk det fint å ha to køer og det var alltid en kø med biler som stod parat til å kjøre utpå så snart de andre ble flagget av. Sånn sett mistet man nesten ingen tid. Tilsvarende inndeling hadde vi engang på IDCN-treff på Vålerbanen pga. forsikringsforhold, dvs. en kø for biler med røde prøveskilter og en kø for biler med hvite skilter.

Men for at dette skal fungere så må man sette begrensning på maks 15-20 minutter heat for at det ikke skal gå så lang tid mellom pausene. Denne inndelingen (mellom "raske" og "sakte" førere) fungerer også bare første halvdelen av banetreffet da det typisk pleier å bli endel færre biler på banen utover dagen og da gir en slik inndeling liten mening. Har ikke selv opplevd at dette er blitt praktisert på en kort 4-timers kveldsøkt på Rudskogen, men det er noe en kan vurdere på første halvdel av en full banedag iallefall.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by inge »

Banekomiteen skal ha møte førstkommende tirsdag. Dette vil være ett av temaene på dette møtet.

En av utfordingene til oss som arrangerer, er veitrafikkloven. Tracday slik det praktiseres i dag er ikke innenfor norsk lov. Det er usikkert hvilket ansvar vi som arrangør, personlig for oss som står bak og klubben som sådan, kan stå ovenfor ved en eventuell ulykke.

For oss som kan litt om fysikk, så er det rimelig åpenbart at høy hastighet gir økt sansynlighet for store og alvorlige skader en en lavere hastighet ved ellers like forhold. Det er svært få deltakterne som er vant til å håndtere kjøretøy ut av kontroll i 200km/t Jeg har prøvd dette ved ett par anledinger (løpsbil på Nürburgring), og tro meg, en er ikke veldig høy i hatten etterpå. Hva som kan skje med en urutinert sjåfør, og bil uten bur og annet sikkerhetsutstyr har jeg liten lyst til å tenke på :-(

Det kan jo rett og slett være slik at vi som arrangerer dette ikke tør å ta sjansen, slik Rudskogen nå framstår. Hva da? Er det bedre med en sjikane en ikke noe kjøring i NSK regi? Jeg bare spør.... For min egen del er jeg veldig usikker på om jeg er villig til å ta dette ansvaret for at noen andre skal "få lov til" å kjøre over 200 km/t på norsk jord.....

Mvh en som har vært med å arragere og formet NSK sine banedager siden Rudskogen åpnet.... 20 år går fort gitt ;-)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hmhaga »

Jeg unner alle som ønsker å kjøre i 200 km/t på bane å gjøre det, men det er jo lov å tenke risiko og konsekvens. Om bare folk hadde fulgt spillereglene for forbikjøring, så hadde kjøringen ned mot angsten vært mye tryggere. Det er jo god plass til å gjøre en feil og snurre av i enden, men ikke når enkelte bruker banekjøringsdagene som treningsfelt for egen "løpsbil" - og passerer på både høyre og venstre side. Det er ikke særlig kjekt når bilen bak stjeler sporet i angsten... Det er sikkert ikke kjekt i løp heller, men da er det lov :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
roy hansen
Posts: 12
Joined: 12 Jan 2010 00:44

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by roy hansen »

Inge: ser helt klart poenget med ansvar, selvfølgelig er det ikke aktuelt å arrangere om dere skal være ansvarlig for hva som skjer.
Ansvaret må overføres til førerne, og det bør ligge føringer i det vi skriver under på som fratar dere alt ansvar ved en eventuell skade. Ingen vil vel arrangere hvis den risikoen ligger på dere.

Utfordringen er jo blandingen av førere/biler. men det har jo fungert bra før, Rudskogen er rask, men det går ikke så fort som man tror, Langrakan går litt oppover og gjør det trått når farta går opp, Angsten går jo nedover, men banen er bred og der er flere spor som går å kjøre uten at det blir vanskelig å ta svingen. de som ikke har kjørt der mye bremser som regel langt oppe i bakken og det gjør at det går greit, som sagt må man kjøre seg inn og føle seg trygg, og den tryggheten får man kun av å kjøre mye.

Kunne det ikke vært en ide og se hvordan det går første treff før man gjør endringer?
de første passene pleier å være fulle og så jevner det seg ut litt, dette har gått greit både på Trackday og banedager med Ferdinand og Autostrada, så da burde det gå bra her og.

Roy
..................................................................
00 GT3
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

EDIT. For sterkt. Melder PASS.
Last edited by Iceman on 13 Apr 2012 22:48, edited 1 time in total.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by webmaster »

Dette ble en interessant diskusjon! ;-) Vi skal som sagt ha møte på tirsdag, så jo flere (begrunnede) meninger vi har å diskutere ut fra jo bedre.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

Det kan jo rett og slett være slik at vi som arrangerer dette ikke tør å ta sjansen, slik Rudskogen nå framstår. Hva da? Er det bedre med en sjikane en ikke noe kjøring i NSK regi? Jeg bare spør.... For min egen del er jeg veldig usikker på om jeg er villig til å ta dette ansvaret for at noen andre skal "få lov til" å kjøre over 200 km/t på norsk jord.....
Jeg er ikke glad i høy hastighet selv, men jeg ser ikke hvorfor de 20km/t ekstra man får nå kontra før plutselig skal forandre noe. Det gikk fort nok før også. De bilene som når 200 på nye Rudskogen nådde 175 på gamle og ca det samme på våler. Noen av svingene tas i over 130. Tregere enn 200 ja, men mer enn nok til at det kan lett kan si natta hvis noe skjer, godt over hva folk er vant til å håndtere og fortsatt laaangt mer enn hva veitrafikkloven tillater.

Skal man være safe - både med tanke på sikkerhet og veitrafikkloven - så er det vel maks 70km/t som gjelder. Eller vi kan alle selge bilen og begynne med sosial aksepterte og trygge fritidsaktiviteter - som å sette utafor en fjellskrent på to planker.. :roll:
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by inge »

hagenisse wrote:
Det kan jo rett og slett være slik at vi som arrangerer dette ikke tør å ta sjansen, slik Rudskogen nå framstår. Hva da? Er det bedre med en sjikane en ikke noe kjøring i NSK regi? Jeg bare spør.... For min egen del er jeg veldig usikker på om jeg er villig til å ta dette ansvaret for at noen andre skal "få lov til" å kjøre over 200 km/t på norsk jord.....
Jeg er ikke glad i høy hastighet selv, men jeg ser ikke hvorfor de 20km/t ekstra man får nå kontra før plutselig skal forandre noe. Det gikk fort nok før også. De bilene som når 200 på nye Rudskogen nådde 175 på gamle og ca det samme på våler. Noen av svingene tas i over 130. Tregere enn 200 ja, men mer enn nok til at det kan lett kan si natta hvis noe skjer, godt over hva folk er vant til å håndtere og fortsatt laaangt mer enn hva veitrafikkloven tillater.

Skal man være safe - både med tanke på sikkerhet og veitrafikkloven - så er det vel maks 70km/t som gjelder. Eller vi kan alle selge bilen og begynne med sosial aksepterte og trygge fritidsaktiviteter - som å sette utafor en fjellskrent på to planker.. :roll:
Jeg ser jo poenget ditt, og det er jo der det store dilemmaet ligger.

Hvis vi skal kunne fortsette med dette (TracDay) må vi sørge for at vi ikke får alvorlige ulykker. Det betyr at vi må jobbe med sikkerhet. 20 km/t fra eller til kan faktisk være forskjellen det.... Bremselengden øker ikke linjert med hastigheten......

Bare så det er sagt, personlig er jeg glad i hastigheter langt over 200 km/t :-)

Kanskje en trakt ville vært bedre, slik at forbikjøring ikke var mulig like før "angsten"? Denne "trakten" kunne jo utformes slik at den ikke hindret "flatt jern"? Problemet er at for mange biler kommer i bredden og skal inn i svingen. Dette er noe den brede fine banen inviterer til.

Vel unasett, kom med saklige argumenter, de vil alle bli tatt opp til vurdering på tirsdag :-)

Det viktigste er jo at vi kan få ha det morro med bilene våre under trygge omgivelser. Det vil måtte bli litt "give and take", så lenge vi må lage spleiselag for å leie banen.
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Post Reply