Banekjøring i 200 km/t...?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by mowal »

Jeg er veldig enig med Inge her. Man må finne et kompromi mellom spenning og sikkerhet.

Jeg er heller ikke noen fan av sjikaner og slikt, men så lenge ikke Ruskogen gjør noe, må vi kanskje gjøre midlertidige tiltak selv. En sjikane i kombinasjon med en trakt lengre nede, vil gjøre at man ikke får probelemet med at mange presser seg inn før sjakten.

Slik jeg ser det er det ikke nødvendigvis farten alene som er problemet, men farten i kombinasjon med bratt, delvis skjult bakke og sving, samt ekstremt store fartsforskjeller, som gjør risikoen for stor. Som det ble antydet her så bremser en del på toppen av bakken fra om lag 150 km/t, mens andre på dette stedet fortsatt akselerer i 200 km/t. Inn mot bremsepunktet for de som holder 200 +, vil jo fartsforskjellen være enorm. Noen misforståelser med tanke på sporvalg vil da kunne få alvorlige konskevnser.

Det har nå blitt kjørt en sessong uten sjikane, kanskje det nå er på tide å prøve noen treff med sjikane og trakt eller andre virkemidler.

Når det gjelder bruk av rundetider, er jeg enig at dette ligger i en gråsone. Men skulle alle som kjører på rundetider måtte bytte til racing, villle det ikke være mange igjen på tracdays (NSK inkludert) (Bare søk litt rundt i de ulike posten her på forumet så ser man fokuset på rundetider). Det kommer selvfølgelig an på hvordan man benytter seg av en laptimer. Skal man forbedre seg med tanke på sporvalg og valg av gir, er det kun klokka som gir deg objektiv tilbakemelding (forutsatt at du kjører gjevne rundetider). Jeg vet ikke hva som er værst av å bruke laptimer eller å stirre på speedometeret i 200km/t ned mot Angsten.

Det er vell så farlig å bestemme seg for å "kjøre fra" noen andre, eller "henge på" noen som kjører forte enn en. Det er da lett å kjøre over evne. Skjer dette ned mot angsten, kan det får store konskevenser. Det har jeg selv erfart - noe som får deg til å se ting i en litt større kontekst ( nå gikk det relativt greit med bilen og jeg traff ingen andre, men det får deg til å tenke!) Men nå er det ikke meningen at mine erfaring skal ødelegge moroa for dere andre........
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

Hvor mange personulykker har det egentlig vært på trackdays her i landet? Jeg har ikke opplevd noen på de treffene jeg har vært. Statistisk sett er det en ganske trygg hobby. :)

Ellers enig med Mowal ang. rundetider. Eneste måten å måle progresjon på.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

Under en banekjøring så vil det alltid være hastighets forskjeller, noen kjører forbi og andre blir frakjørt.
Har man et problem med dette så finns det bare et valg, det er å kjøre bil i den virtuelle verden.

Det å lage en trakt hvor bilene kommer på rekke er livsfarlig, da fartsforskjellene på førene ikke går ned selv om man lager en sluse.
Det å lage en sikane hjelper heller ikke, da fartsforskjellene forsatt vil være der.
Jeg har kjørt utrolig mye på Ringen, og det er vel det stedet i verden hvor hastigheten på førene er størst.
Det er bare en ting å gjøre, se i speilene, hold sporet ditt, og bruk blinklys :idea: elles er det bare å kose seg rundt banen i ditt eget tempo.

Her må man jo ta hensyn til alle, noe som ikke alltid gjør ting bedre eller lettere.

Er det så mange som sliter med 20kmt høyere hastighet, så må man dele inn i 3-4 klasser.
1. nybegynnere
2. middels
3. erfarne
4. lisens???

Mye mindre kjøring, men da er alle happy? annet en de som hadde håpet å kjøre noe mere enn en time.
Det er ikke mulig å glede alle, så jeg syns man bare skal fortsette NSK trackday som før.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Linder »

4 klasser og lite kjøring blir dumt, men er det så dumt med to klasser? Fjern familiekjøring i 80 og innfør en normalklasse og en hurtigklasse. Klassenavnene må selvfølgelig omformuleres av lovmessige hensyn, men dog. Det er ingen som kjører i "hurtigklassen" som bremser 50-80 meter forskjellig fra de andre. Bremsepunktene på de ulike bilene er veldig like, sjåførene ikke. Dermed to klasser og mye mindre sjans for sammenstøt pga helt forskjellige kjørestiler og målsetning.
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Banekjøring i 200 km/t...?

Post by need4speed »

Iceman wrote:EDIT. For sterkt. Melder PASS.
jeg har sterke meninger , melder også pass :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Morten H »

For De (inklusive meg) som ikke kommer opptil 200km/t på Langstrekkene og for de som misliker 200+ (eksklusive meg) så foreslår jeg at vi lager noe alla "Bridge to Gate" på
Rudskogen.
Vi finner et punkt i angsten som er Start (f.eks. 50meter merke) og Mål ved Reklameskilte over banen på Langstrekka :?:
Da fokuserer man på spor/inngang i bånn av Angsten uten å ha for stor fart og kan gå av gassen litt tidligere på langstrekka, da skilte er vel ca 200meter før svingen.

Da blir fokus på sporvalg og ikke fart :!:
Dette skal jeg teste og så kan jo de som synes dette virker int. henge seg på,
da jeg vet at minst 80% som deltar på treff er opptatt av tid :twisted:

passer vell å kalle den " Brake to Gate " :twisted:
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hmhaga »

Nye Rudskogen har i hvert fall gjort at jeg har funnet ut at jeg er en dårlig sjåfør :lol: Før var det jo bare full gass, sving og full gass - nå må det legges mer teknikk i kjøringen - spesielt med mye motor.

Hvis man leser mellom linjene i noen av innleggene her, så skjønner jeg at de med høyest tempo er de som ønsker å legge føringene for hvordan kjøringen skal foregå. "Her kommer jeg i 200 - flytt deg!" Kjøringen jeg opplevde på Rudskogen sist sesong, er jo oppskriften på å skremme vekk de som ønsker å teste banekjøring. Hvis noen sjåfører bare må ha enerett på banen, så får de heller melde seg på et løp - hvor de andre sjåførene faktisk er forberedt på å knive om sporet. Jeg har ingenting imot å bli seriøst frakjørt på bane, men jeg ble faktisk kraftig provosert over å bli frastjålet sporet i Angsten av biler som kom bakfra. Uansvarlig og barnslig oppførsel, som bidrar til å ødelegge for alle.
Last edited by hmhaga on 14 Apr 2012 20:46, edited 1 time in total.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by webmaster »

Avstemming i gang, men fortsett å holde selve diskusjonen her.

Avstemmingen er her: phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=3468
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hmhaga »

Jeg synes vi skal fortsette som i dag, men slå strengt ned på brudd på reglene om forbikjøring. Da kan man gjøre feil (som kanskje er noe av poenget?) uten at det får konsekvenser også for luringene på høyre og venstre side...

Hvis det skal lages en sjikane, så må det bli en som presser farten LANGT ned - ellers vil sjikanen i seg selv bli farlig. Den bør også stå på samme sted uavhengig av arrangør, ellers blir det kaos. Min ærlige mening er at 200 km/t i bil uten sikkerhetsutstyr ikke føles/er trygt, så jeg kommer nok ikke til å kjøre mer på Rudskogen - og da ser jeg ikke noe poeng i å ønske sjikane for de som ikke deler den oppfatningen - og fortsatt vil kjøre :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

hmhaga wrote:Nye Rudskogen har i hvert fall gjort at jeg har funnet ut at jeg er en dårlig sjåfør :lol: Før var det jo bare full gass, sving og full gass - nå må det legges mer teknikk i kjøringen - spesielt med mye motor.

Hvis man leser mellom linjene i noen av innleggene her, så skjønner jeg at de med høyest tempo er de som ønsker å legge føringene for hvordan kjøringen skal foregå. "Her kommer jeg i 200 - flytt deg!" Kjøringen jeg opplevde på Rudskogen sist sesong, er jo oppskriften på å skremme vekk de som ønsker å teste banekjøring. Hvis noen sjåfører bare må ha enerett på banen, så får de heller melde seg på et løp - hvor de andre sjåførene faktisk er forberedt på å knive om sporet. Jeg har ingenting imot å bli seriøst frakjørt på bane, men jeg ble faktisk kraftig provosert over å bli frastjålet sporet i Angsten av biler som kom bakfra. Uansvarlig og barnslig oppførsel, som bidrar til å ødelegge for alle.
Haga, om du har problemer rundt Rudskogen, så kan jeg godt sitte på noen runder, eller at du sitter på med meg noen rolige runder.
Når jeg hadde RT12 så fikk jeg aldri en ren runde, da jeg alltid måtte bremse å ligge bak en annen til langsiden kom.
Jeg ber ikke alle de som ødela mine runder rundt Rudskogen om å starte å strikke, så ikke be oss om å forlate den flotte NSK kjøringen for Racing.
Last edited by Iceman on 14 Apr 2012 23:07, edited 1 time in total.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Kghaas
Posts: 55
Joined: 07 Mar 2003 10:18
Location: Grefsen, Oslo

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Kghaas »

"Angsten", som ikke heter angsten fordi ingen av svingene har fått navn ennå, bygges om. Det blir større avkjøringssone og flytting/justeringer av dekkbarierer og rekverk. Dette er det MC klubbene som har påpekt, og Rudskogen har tatt hensyn til dette og bygger om.

Hvis avkjørings sonen er tryg nok for MC, da er den vel trygg nok for oss også?

Jeg synes at det er fantastisk at vi kan kjøre banen uten sikane. Jeg har kjørt den MED sikane og jeg synes at opplevelsen er helt anderledes. Det er noe med angst kurve(som ikke heter det) som gjør hele banen. Fantastisk opplevelse.

For de som ikke ønsker toppfart, så er det å kjøre etter egen glede og ferdighet. Må ikke holde flatt ned der hvis du ikke vil.

La banenleve :D
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

Jeg har fått med meg at det blir rettet opp setningsskader i den aktuelle svingen, men dersom dette du her sier stemmer så er min påstand at denne diskusjonen er litt.......prematur?Dersom banen er forandret siden i fjor vil det kanskje være en ide å se det hele an litt?

Uansett finnes det ikke en sjikane i verden som vil redde oss med mindre det kjøres med innsiden av hodet. Det er i alle fall min påstand. Forøvrig er jeg enig i at strengere/strengere praksis på forbikjøring sannsynligvis vil ha større effekt enn å kunstig senke farten på en teknisk vanskelig bane.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by henning »

Kghaas wrote:"
Hvis avkjørings sonen er tryg nok for MC, da er den vel trygg nok for oss også?
En liten korrigering.
Det er for at at banen skal bli godkjent for roadracing. Altså lisensierte MC løp.
'11 sDrive 35is
---------------------
cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by cv1515 »

Nå er det jo veitrafikkloven som gjelder på disse trackdayene også,dvs 80km`t...så skulle tro det ikke var noe problem
med for stor fart :lol: Onkel kan også stå med radar på disse treffene,heldigvis gjør de ikke det for ofte :shock:

Det var litt sett fra siden,farten kan nok bli STOR på nye rudskogen,noe jeg har erfart da angsten nesten ble avkjøringssone
for meg i sommer :oops: Men hanket det inn i siste liten,gjør det ikke bedre att det er "humpete" nederst i "bakken".
Sjikaner er jo en mulighet for å begrense farten,men syntes vel man heller får begrense seg selv,sjikaner er ødeleggende
for mange det og....
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Knuts »

Sjikaner er dessverre ingen løsning. Det som skjer da er at man lager en sving hvor det ikke er avkjøringssone for den. Farlig! Trakt likeså. Stor fare for påkjøring bakfra. Det som må gjøres er en meget streng håndtering av banereglene og bare tilate forbikjøring på langstrekkene og sette opp kjegler for og vise hvor forbikjøring skal avsluttes. Blir ikke dette overholdt skal vedkommende bortvises. Det må også være tilsvarende strengt og ikke slippe forbi en Raskere( rundetid) bil på raken selv om den er treig rett frem. Da må man jo kjøre forbi i svingene. Kan ikke være sånn at de som ikke var gode nok i racing skal komme her og kreve at de skal få kjøre som idioter her med superbilene sine og så skal alle flytte seg eller helst kjøre i grøfta for at de skal få noen fantastiske tider som ene og alene skyldes redskap og ikke kjøreevner. Mvh Knut S
Post Reply