Banekjøring i 200 km/t...?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

Knuts wrote:Kan ikke være sånn at de som ikke var gode nok i racing skal komme her og kreve at de skal få kjøre som idioter her med superbilene sine og så skal alle flytte seg eller helst kjøre i grøfta for at de skal få noen fantastiske tider som ene og alene skyldes redskap og ikke kjøreevner. Mvh Knut S


Grunnen til at mange ikke kjører racing, er nok fordi det koster utrolig mye penger.
Er det ikke bedre å konsentrere seg om seg selv og sin egen bil, en hva andre kjører og hvor fort.
Forskjeller vil det alltid være, så slutt å svartmal de med kulere bil enn deg selv.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by arildh »

Jeg er faktisk for at det blir laget en "trakt" eller i det minste et skilt da de farlige situasjonene på denne banen skjer pga. kryssende spor ned angsten. Resten av banen er betraktelig tryggere enn den gamle sykkelstien.
De første gangene på banen er det helt naturlig at folk bremser tidlig og legger seg på innern og venter på svingen. Man blir litt lurt ala bunn av Füchsröhre. Da vil sporet krysse med de som pusher langt ut til venstre for å tangere apex lenger ned i bakken og skrubbe av fart gradvis før høyre inn mot slalomen.
Mitt forslag:
- Bli enig om hvor idealspor går. I mitt hode er det å holde venstre.
- Gjør et tiltak for at folk vet hva som er riktig og evt andre virkemidler ( Trakt , skilt, gjennomgang på førermøte). Banen er jo så bred at man med kjegler fortsatt kan ha en bred bane på venstre side ned angsten.

Til de som synes 200 km/t er for fort: Kjør MX5 uten pustehjelp :) Jeg logget max 157 km/t og hadde den morsomste sesongen hittil.
- 06 MX-5
Olav
Posts: 94
Joined: 30 Jan 2011 20:18

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Olav »

Det er riktig som det sies i en tidligere post her, at banen nå blir endret i Turn 3 (eller angsten som den kalles)

Endringene gjør ikke at selve banen blir annerledes, men det blir bedre plass på venstre siden ned mot svingen. Samtidig blir det reasfaltert for å bli kvitt de små humpene/setningsskadene som oppsto.

http://www.rudskogen.no/component/conte ... -i-t3.html

Jeg er skeptisk til både trakt og sjikane, siden det vil flytte problemet og ødelegge for flyten i kjøringen. Med en avkjøringssone på venstre side i tillegg til den store utenfor svingen har man nå et godt "sikkerhetsnett"

Utfordringen jeg har sett etter noen år med trackday for Alfaklubben er den store nivåforskjellen mellom førerne. Vi har praktisert deling av heat, men svært få ønsker å kjøre i "sakteklassen". Og ofte kommer det da inn en eller annen som sier han skal kjøre rolig, men i stedet fyrer på og kjører fort som f. etter et par runder. Dermed er det i realiteten ingen forskjell mellom klassene. Vi har de senere årene hatt svært liten deltagelse på våre banetreff, ihvertfall fra egne rekker. En årsak er selvsagt at mange av de som var ivrige tidligere nå kjører i Corsa Italiana. Svært få nye drister seg ut på bana. Hva årsaken er vet ikke jeg, men en redsel for å "drite seg ut" har vært nevnt. Vi har prøvd å tilby instruksjon av erfarne førere (corsa-piloter), kjøring bak følgebil og egne nybegynnerheat. Lite nytter, og hadde det ikke vært for et godt besøk av NSK-ere, Porschefolk og diverse andre inbitte banekjørere kunne vi ikke fortsatt med dette tilbudet. Gode idéer for å dele opp førere i klasser etter hastighet/ferdighetsnivå mottas med takk. Likeså hvordan vi skal rekruttere nye. Det er jo merkelig at mens man på f. eks Gatebil har et hundretall biler som står i kø for å kjøre noen få runder, mens vi har opplevd å arrangere trackday for 10 biler.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

Olav wrote:Det er jo merkelig at mens man på f. eks Gatebil har et hundretall biler som står i kø for å kjøre noen få runder, mens vi har opplevd å arrangere trackday for 10 biler.
Nei ikke egentlig, da det er veldig mye enklere å kjøre med Gatebil.
Her er det bare å kjøre og ha det gøy, :twisted: ikke en masse om og men for å kjøre.
Der er det heller ingen sure folk i gamle dyre biler, som egentlig bare har lyst til å kjøre alene rundt banen.
Det går ikke ann å lage regler for alt, noen ganger må man bare bruke hodet.
Om folk hadde åpnet opp for prøveskilter, så hadde man sluppet å bare ha 10biler under en trackday.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Tiger »

Har dessverre ikke kjørt "nye" Rudskogen enda, men det at den har blitt raskere appelerer virkelig! Gamle var en gokartbane...

Det bør være "heat" med normal kjøring som man gjør på banedager, men Sportsvognklubben favner ett bredt spekter av biler og stor variasjon av førere og hva dem ønsker seg på en "trackday".

Kanskje ett opplegg med erfarne NSK ere som kan instruere med nybegynnere som ønsker det ute på banen ? lugna timen er iallefall veldig forsiktig greie....

Det er ofte dem raske førererne som også får litt horn og hale og samtidig glemmer å se i speilet som lett presser seg til uhell / avkjøring, og at en bil som sakte blir nærmere og nærmere på runden er faktisk raskere enn en selv er ikke allgtid lett å svelge, men vike samtidig med å lette litt på gassen er det som skal til.

Det er også noen av oss som kjører helt på grensen for å lære bilen å kjenne og lære seg å håndtere den ved maks ytelse, og da ender det med avkjøring, spinner rundt innemellom.

Klare regler for forbikjøring, flagg brukes, også blått, og vise hensyn og svelge stoltheten om man kjører en "superbil" og blir frakjørt av en liten Golf GTI med bur etc...

Det er uansett en vanskelig oppgave for NSK ledelsen dette, siden klubben har så mange forskjellige biler og medlemmer, men håper at ordinære heat, lisens heat og og en litt forbedret utgave av lugna timen kanskje... :mrgreen:
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by cv1515 »

Iceman wrote:
Olav wrote:Det er jo merkelig at mens man på f. eks Gatebil har et hundretall biler som står i kø for å kjøre noen få runder, mens vi har opplevd å arrangere trackday for 10 biler.
Nei ikke egentlig, da det er veldig mye enklere å kjøre med Gatebil.
Her er det bare å kjøre og ha det gøy, :twisted: ikke en masse om og men for å kjøre.
Der er det heller ingen sure folk i gamle dyre biler, som egentlig bare har lyst til å kjøre alene rundt banen.
Det går ikke ann å lage regler for alt, noen ganger må man bare bruke hodet.
Om folk hadde åpnet opp for prøveskilter, så hadde man sluppet å bare ha 10biler under en trackday.

Der sa du det ICEMAN,helt riktig,ikke masse om og men for å kjøre,og prøveskilt er tillatt,er jo merkelig att NSK skal
nekte prøveskilt når Våler og Rudskogen tillater det, er jo forsikret på lik linje med reggede biler,der mister NSK mange
trackday deltagere, desverre, og det tror jeg er att noen er for "gamle" til å se att prøveskilt er greit.Selfølgelig er det ett
krav att bilene er i forskriftsmessig stand osv uansett prøveskilt eller regget.Synd det er slik:(
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI
cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by cv1515 »

En annen ting er vel att NSK kan avholde trackday nå på nye Rudskogen som planlagt å se hvordan det går,
så kan man diskutere og dele erfaringer etter det,begynne med sjikaner osv før man har prøvd er
vel overkill og bare dumt.
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by mowal »

Slik jeg ser det er problemet med de høye hastighetene todelt for min del. Den ene er følelsen av manglende sikkerhet og det andre er at morofaktoren har forsvunnet. I 2010 deltok jeg på en god del trackdays på både Rudskogen og Våler, hvorav NSK var flere av dem. Jeg syntes det var både morro og rimelig sikkert. Det føltes verken farlig å å bli forbikjørt eller å kjøre forbi andre. Men i fjor kjørte jeg kun 2 trackdays på Rudskogen ( en på vått og en på tørt). Jeg ble både skremt og mistet lysten.

Sikkerhetsmessig: Som nevnt tidligere syntes jeg fartsforskjellene er for store og sporvalgene for mange ned mot Angsten. Det hjelper lite å kjøre seint her dersom man blir torpedert av en annen i 200 km/t. Eller at det kommer biler susene kryssende på både høyre og venstre side ( pga av uike spor og tangeringer).

Dette gjorde også noe med morrofaktoren. Fra å være en bane som favoriserte biler med kjøreegenskaper har man nå fått en bane som favoriserer motorkraft og høy toppfart. Kombinasjonen av å ikke nå så høy toppfart pga av lite effekt og at man ikke var komfortabel eller ønsket å kjøre bilen nært "toppfart" gjorde at man ofte ble forbikjørt på slettene (og særlig ned mot Anfsten) og ble liggende "å stange" på de svingete partiene (på tørt). Dette gjorde at morrofaktoren forsvant.

Jeg har tenkt samme tanker som:
Morten H wrote:For De (inklusive meg) som ikke kommer opptil 200km/t på Langstrekkene og for de som misliker 200+ (eksklusive meg) så foreslår jeg at vi lager noe alla "Bridge to Gate" påRudskogen.
Men dette alene hjelper ikke på sikkerhet, men dersom vi kjører eget heat med dem som ikke ønsker å kjøre opp mot "toppfart" og som samtidig ønsker å utvikle kjøreferdightene sine på de svingete partiene, så har jeg tro på at det kan fungere. Vi kan da ha en "gentlemans agreement" om å ha en slag "fartsgrense" på slettene ( Det høres horribelt ut, men de har det blant annet ved påkjøringen ved Adenau og der det er veiarbeid på Nordsløyfa ) der vi slipper forbi de som er raskere på de svingete partiene. Vi kan også avtale ett gitt spor inn i Angsten eller evt merke det med kjegler (en slags trakt). Da vil man føle seg trygg på de omtalte partiene og man vil kunne ha det morro på de mer sikre partiene. Så kan de som vil ha helt frie rammer heller kjøre i egne heat. Da kan kanksje alle bli fornøyd.
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Knuts »

Jeg har ikke noe imot at noen har kulere bil enn meg selv om jeg selv synes mine er kule eller morsomme å kjøre da jeg personlig synes det er mye morsomere å kjøre gamle entusiastbiler. Det jeg derimot ikke synes noe om er at folk kjører uvørent med redskap de ikke helt klarer å håndtere. Helt unødvendig å kjøre forbi i sving, spesielt hvis man har rask bil. Dette ville du jo heller ikke klart i racing da du ville bli sperret. På langsiden kan dere kjøre så fort dere vil for meg så lenge det kjøres forbi kontrollert og ikke i innbremsingen inn i en sving. Det gjør man i Racing og ikke på trackday. Racing trenger heller ikke være så dyrt. Man må ikke ha buss, fullt team og Porsche. Går fint med en feks locost som ikke koster stort og går like fort. Ikke like kult men ikke alle har behov for å være så kule. Mvh Knut S
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by PeR4 »

Angsten innbyr til store hastighetsforskjeller og forskjellige sporvalg, og det er en sving i enden av en nedoverbakke der bremsing og retningsendring tar mer tid enn når det er flatt. Mange av sjåførene har høye skuldre, mens andre har lange horn. Jeg kan ikke se en eneste god grunn til at forbikjøring på vei inn i, i eller ut av sving skal aksepteres i denne svingen. Årsaken måtte eventuelt være at det var spesielt trygt å gjøre dette i akkurat denne svingen..
Det samme gjelder i noe mindre grad for slutten av langslettea, her bremser endel raske biler seg forbi ikke fullt så raske; de satser på at den langsomme bilen gir plass før svingen. En liten tabbe av den som bremser seg forbi, eller den som blir forbikjørt under maks bremsing, vil kunne medføre stygge greier.
Tidligere var det en fast regel om at forbikjøring i sving på trackday var forbudt: svartflagg. Det er mange gode grunner til det når veitrafikkloven og vanlige bilforsikring gjelder. Når ble dette endret på NSK-treffene?.


Ugyldige forsikringer: flere selskap har vilkår om at banekjøring ikke forsikres. Dette sjekkes ikke på noen treff. Kombinasjonen av uforsikret bil som torpederer en annen bil i Angsten og liv gå med..

Det er dumt å satse på at det sikkert orner seg, det kan medføre stygge skader og det som verre er, og at trackdays forsvinner. Føre var er smart!.

Min erfaring fra treff med heatoppdeling er at det kun kan fungere hvis man sortflagger de som ikke følger reglene. Det er alltid noen i det raske heatet med for stor tro på egne ferdigheter; de bremser for mye før svingene og akser som f.. ut av svingene: ingen kommer forbi på strekkene og i svingene er dette kjedelig for de erfarne.

Jeg har mest tro på kun tøff flagging, men dette i kombinasjon med trakter før disse to svingene kan være tingen.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Olav
Posts: 94
Joined: 30 Jan 2011 20:18

Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Olav »

Litt på siden, men siden det ble nevnt tar jeg opp dette med prøveskilt. Vi (alfaklubben) har valgt å nekte bruk av prøveskilt. Dette av to årsaker.
Det er en grunn til at en bil ikke har ordinære skilter. Gjerne at den er modifisert slik at den ikke ville bli godkjent av biltilsynet. F.eks større motor.
Det andre er at noen kommer med en "skrotbil" som kjøres uten tanke på risiko for andres sikkerhet.
Det siste kan til en viss grad lukes ut ved teknisk kontroll, men våre kontrollører har hverken kunnskap eller utstyr for å avdekke alt av uregelmessigheter.
Gi meg gjerne gode argumenter for å tillate prøveskilt.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

PeR4 wrote:Ugyldige forsikringer: flere selskap har vilkår om at banekjøring ikke forsikres. Dette sjekkes ikke på noen treff. Kombinasjonen av uforsikret bil som torpederer en annen bil i Angsten og liv gå med..
Dersom du drar av i 200km/t finnes det ikke et eneste forsikringsselskap i Norge som vil betale deg en eneste krone. Unntak for banekjøring eller ikke.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

Olav wrote:Litt på siden, men siden det ble nevnt tar jeg opp dette med prøveskilt. Vi (alfaklubben) har valgt å nekte bruk av prøveskilt. Dette av to årsaker.
Det er en grunn til at en bil ikke har ordinære skilter. Gjerne at den er modifisert slik at den ikke ville bli godkjent av biltilsynet. F.eks større motor.
Det andre er at noen kommer med en "skrotbil" som kjøres uten tanke på risiko for andres sikkerhet.
Det siste kan til en viss grad lukes ut ved teknisk kontroll, men våre kontrollører har hverken kunnskap eller utstyr for å avdekke alt av uregelmessigheter.
Gi meg gjerne gode argumenter for å tillate prøveskilt.
Hvis jeg husker riktig var det av omtrent samme grunner NSK i sin tid innførte dette forbudet. Det kom rett og slett alt for mange biler som ikke hadde noe som helst på banen å gjøre.
En del (meg selv inkludert) har hatt biler som har prøveskilter fordi avgiftene ikke er betalt enda. Da er muligens saken en annen, men ved å innføre totalforbud mot prøveskilt slipper man lange og kjedelige diskusjoner.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

På svenske banetreff er det ofte tilbud om forsikring. Koster typ 150,- pr treff, eller man kan tegne for alle treff av den arrangøren. Det er kun for personskader, og har ingenting med bilen å gjøre, men da er iallefall den biten løst.

Prøveskilt-greiene løser seg selv når mange nok begynner vil jeg tro...
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

Ja, bedre å utelokke alle med prøveskilt, enn å slippe dyre uregga biler inn på treff.
Det er utrolig mange med Pøveskilter på Autostrada sine treff, og der så jeg ingen skrotbiler annet enn om du mener at Lamborghinier, maseratier, ferrari bare skrot da.
Jeg har hatt flere banetreff hvor prøveskilt har vært lov, og vi fikk ikke et eneste problem med det.

De av dere som ikke like å bli frakjørt i sving burde bare kjøre i Norge, da dette er det eneste landet hvor forbikjøring i sving ikke er lov.
Dere kan glemme Nürburgring og resten av Europa, da dere vil bli ledd av banen om dere prøver å nekte andre førere å kjøre forbi dere i en sving.
Nå har jeg kjørt mye på Ringen og der lærer man fort at de som kommer bakfra vil forbi, og da slipper man dem bare forbi.
Hvorfor kan ikke dette fungere på Rudskogen, jo fordi de som blir tatt igjen ikke liker å gå av gassen og slippe andre forbi . ?

Jeg syns virkelig synd på NSK sine baneansvarlige, da de har så mange meninger de må forholde seg til.
Noen er redd for hastigheten i svingene, noen er redde for hastigheten på langsidene, og noen er bare skjenerelt redde for banekjøring.

Flere med meg syns NSK sine baneregler som dem er i dag er og blir Norges beste, så jeg håper de blir som før.
Alle klubber har sine egene regler, så det eneste vi som førere kan gjøre er å følge de reglene som er satt.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Post Reply