Banekjøring i 200 km/t...?
Re: Banekjøring i 200 km/t...?
En bane er designet på en viss måte for visse grunner. Man burde ikke endre på dette for å tilpasse seg alle mulige ting og faktorer. Da kan man liksågreit finne seg en annen plass å kjøre der ting faller mer i smak
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Re: Banekjøring i 200 km/t...?
Enig med begge! Kjegler løser intet, ansvarlighet og respekt og strenge marshaller gjør.
Knut S
Knut S
Re: Banekjøring i 200 km/t...?
100% enig.Linder wrote:En bane er designet på en viss måte for visse grunner. Man burde ikke endre på dette for å tilpasse seg alle mulige ting og faktorer. Da kan man liksågreit finne seg en annen plass å kjøre der ting faller mer i smak
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Banekjøring i 200 km/t...?
Helt enig jeg og.
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009
X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI
Nissan GTR SPE750 2009
X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
Banekjøring i 200 km/t...?
Husker ett av de første trackday vi hadde på acr. De ville få ned hastighetene på banen. Da prøvde vi å lage sjikaner med dekk for å senke hastigheten og da skjedde dere flere ulykker grunnet sjikanene. Problemet var at der sjikanene var, var det ingen avkjøringsoner.
Når vi da fjernet dekksjikanene ble det noen få utkjøringer men bare bagateller siden de kjørte ut der det var mulig å kjøre ut.
Med andre ord ekstra sjikaner på steder som ikke var beregnet for sjikaner lagde mere trøbbel enn sikkerhet
Det som fungerer på ACR er å ha flinke flagg vakter som luker unna de som kjører idiot.
Det er svært sjelden nestenulykker der men vi har hatt vår del av dette.
De som blir svartflagget får enten en advarsel eller ikke mere kjøring den dagen eller helga alt etter hvor alvorlig hendelsen er.
Det viktigste på en trackday er å ha det moro og trygt etter min mening
Gleder meg til sommeren
Sent from my iPhone using Tapatalk
Når vi da fjernet dekksjikanene ble det noen få utkjøringer men bare bagateller siden de kjørte ut der det var mulig å kjøre ut.
Med andre ord ekstra sjikaner på steder som ikke var beregnet for sjikaner lagde mere trøbbel enn sikkerhet
Det som fungerer på ACR er å ha flinke flagg vakter som luker unna de som kjører idiot.
Det er svært sjelden nestenulykker der men vi har hatt vår del av dette.
De som blir svartflagget får enten en advarsel eller ikke mere kjøring den dagen eller helga alt etter hvor alvorlig hendelsen er.
Det viktigste på en trackday er å ha det moro og trygt etter min mening
Gleder meg til sommeren
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Banekjøring i 200 km/t...?
For å si det slik, stakkar den som avgjører design og plassering av en kunstig sjikane og må svare for en dødsulykke i den sammenheng.
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
Banekjøring i 200 km/t...?
Ja enig der Linder. Ekstra sjikaner er mere fare enn sikkerhet
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Banekjøring i 200 km/t...?
Banekomitten har avholdt møte og besluttet følgende i forhold til nye Rudskogen:
1: Det blir ikke sjikane eller trakt
2: Forbikjøring kun på venstre side (som i fjor)
3: Forbikjøring forbudt i sving (som før)
4: Maksimalt to biler i bredden, under forbikjøring (som før)
5: Tidtaking er ikke tillatt (som før)
På førermøtet kommer vi til å orientere om hvor på langsidene forbikjøringene må være ferdig. Forbikjøring nærmere svingen en disse pungtene vil bli svartflagget
Det er også viktig å huske at det er den som kjører forbi som har hovedansvaret, men den som blir forbikjørt kan med fordel lette litt på gassen slik at forbikjøringene lar seg gjennomføre uten at noen blir unødig svarflagget.
Kort fortalt så blir det ingen endring av regelverk, kun strengere håndheving
Om vi alle hjelper litt til så vil dette gå veldig bra
BTW: Prisene blir som i fjor.
1: Det blir ikke sjikane eller trakt
2: Forbikjøring kun på venstre side (som i fjor)
3: Forbikjøring forbudt i sving (som før)
4: Maksimalt to biler i bredden, under forbikjøring (som før)
5: Tidtaking er ikke tillatt (som før)
På førermøtet kommer vi til å orientere om hvor på langsidene forbikjøringene må være ferdig. Forbikjøring nærmere svingen en disse pungtene vil bli svartflagget
Det er også viktig å huske at det er den som kjører forbi som har hovedansvaret, men den som blir forbikjørt kan med fordel lette litt på gassen slik at forbikjøringene lar seg gjennomføre uten at noen blir unødig svarflagget.
Kort fortalt så blir det ingen endring av regelverk, kun strengere håndheving
Om vi alle hjelper litt til så vil dette gå veldig bra
BTW: Prisene blir som i fjor.
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Re: Banekjøring i 200 km/t...?
Jørn? Helpoddrey wrote:Hva er prisen(kjørte ikke ifjor)?
Jeg kjørte heller ikke i fjor. Jørn kommer med korrekte tall.
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Re: Banekjøring i 200 km/t...?
Gir ikke mening ned mot angsten, ned mot slakteren, samt noen steder på våler. Blir bare rot når bilen foran må flytte seg. Kan bli vel frustrerende for oss med treg bil også dette, men skal vente med å syte for mye til etter jeg har kjørt.inge wrote:2: Forbikjøring kun på venstre side (som i fjor)
Re: Banekjøring i 200 km/t...?
La oss se hvordan det fungerer i praksis? Jeg regner med at vi er såpass siviliserte at vi finner en løsning.hagenisse wrote:Gir ikke mening ned mot angsten, ned mot slakteren, samt noen steder på våler. Blir bare rot når bilen foran må flytte seg. Kan bli vel frustrerende for oss med treg bil også dette, men skal vente med å syte for mye til etter jeg har kjørt.
Kudos til banekomiteen for å ta diskusjonen på forhånd forresten.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Banekjøring i 200 km/t...?
Er enig. Som fører og flaggvakt så synes jeg ikke denne regelen nødvendigvis passer alle steder på banen. Men jeg mener bestemt at vi har praktisert en tilleggsregel:hagenisse wrote:Gir ikke mening ned mot angsten, ned mot slakteren, samt noen steder på våler. Blir bare rot når bilen foran må flytte seg. Kan bli vel frustrerende for oss med treg bil også dette, men skal vente med å syte for mye til etter jeg har kjørt.inge wrote:2: Forbikjøring kun på venstre side (som i fjor)
2b. Forbikjøring også tillatt når bilen foran gir tydelig signal, f.eks. gir tegn med blinklys, om at bilen bak kan kjøre forbi på utsiden.
Jeg har f.eks. ligget i idealsporet (venstre side) ned mot slakteren, blinket til venstre og gått av gassen for å signalisere at bilen bak kan kjøre forbi på høyre side og dette har fungert bra. Hvis jeg ligger foran så blir det bare mer stress for meg å blinke meg ut for å slippe bilen bak forbi på venstre side. Man må ta et valg om føreren foran skal vike (skifte fil i banen) for å gi plass til bilen bak, eller om det er bilen bak som må kjøre utenom (gitt tydelig signal fra føreren foran selvsagt).
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Banekjøring i 200 km/t...?
Jeg skjønner ikke hva som var galt med at bilen som blir forbikjørt holder sporet og gir tegn. Eneste som gir mening i mitt hode. Altså... fortsett på sporet du er og slipp gassen - om det er "riktig" spor eller ikke du er på er ikke så nøye.
Re: Banekjøring i 200 km/t...?
Inge skrev reglene slik de er, og de som ikke kan/vil forholde seg til det må finne på noe annet (se, jeg er allerede blitt superstreng på håndheving! !). Skal vi ha unntak og hvisomatte dersomatte blir det (for) komplisert både for (mange av) førerne og ikke minst for oss å håndheve.
Priser og annen info (kommer også på websiden om litt):
Det er ingen forhåndspåmelding. Deltagelse på førermøte er obligatorisk for samtlige som skal kjøre på banen. Treffet er kun åpent for medlemmer av NSK - innmelding kan dog gjøres på stedet. Det vil bli avholdt førermøte kl. 16:45, deretter kl. 17:45 og 18:45. Deltagelse på førermøte er obligatorisk for samtlige som skal kjøre på banen.
Pris for kjøring på banen er kr. 800,-. Ekstra førere på samme bil koster kr. 200,- pr. fører. Vi tar kort!
Husk at Rudskogen krever PVC-presenning under alle biler! Videre må presenningen tåle oljesøl (dvs ikke typisk båtpresenning) og være stor nok til at alle 4 hjul står på presenningen. Rudskogen vil kontrollere at dette er på plass. Vedr. støy så er kravet det samme som tidligere, dvs under 100 dB.
Lisensierte biler: Vi vil arrangere egne heat for disse forutsatt at det stiller et minimum av biler. dvs. minst 5 som kan kjøre i hvert heat - husk at formelbiler må kjøre i eget heat og ikke sammen med andre lisensierte biler.
Priser og annen info (kommer også på websiden om litt):
Det er ingen forhåndspåmelding. Deltagelse på førermøte er obligatorisk for samtlige som skal kjøre på banen. Treffet er kun åpent for medlemmer av NSK - innmelding kan dog gjøres på stedet. Det vil bli avholdt førermøte kl. 16:45, deretter kl. 17:45 og 18:45. Deltagelse på førermøte er obligatorisk for samtlige som skal kjøre på banen.
Pris for kjøring på banen er kr. 800,-. Ekstra førere på samme bil koster kr. 200,- pr. fører. Vi tar kort!
Husk at Rudskogen krever PVC-presenning under alle biler! Videre må presenningen tåle oljesøl (dvs ikke typisk båtpresenning) og være stor nok til at alle 4 hjul står på presenningen. Rudskogen vil kontrollere at dette er på plass. Vedr. støy så er kravet det samme som tidligere, dvs under 100 dB.
Lisensierte biler: Vi vil arrangere egne heat for disse forutsatt at det stiller et minimum av biler. dvs. minst 5 som kan kjøre i hvert heat - husk at formelbiler må kjøre i eget heat og ikke sammen med andre lisensierte biler.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no