Banekjøring i 200 km/t...?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

Ringen er vel ikke akkurat det man bør trekke frem som noe godt eksempel. Er jo aldri ulykker eller noe der mener jeg..

Forslår at man fortsetter som tidligere og ser det ann litt. Tror mye kan gå seg til når flere blir vant til nye Rudskogen. Kan jo bable litt ekstra som angsten på førermøtet - og aller helst - arrangere flere treff på våler! :D
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

hagenisse wrote:Ringen er vel ikke akkurat det man bør trekke frem som noe godt eksempel. Er jo aldri ulykker eller noe der mener jeg..

Forslår at man fortsetter som tidligere og ser det ann litt. Tror mye kan gå seg til når flere blir vant til nye Rudskogen. Kan jo bable litt ekstra som angsten på førermøtet - og aller helst - arrangere flere treff på våler! :D
:D Det å ha kjørt på Ringen hjalp meg til å bli flinkere til å se i speilene og slippe forbi raskere biler, de gangene jeg har blir tatt igjen.

Liker rudskogen bedre en Våler, da det nesten ikke er noen langsider å kjøre forbi på Våler.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Banekjøring i 200 km/t...?

Post by need4speed »

Trackdaykjøringen skal foregå etter veitrafikkloven og de regler som er der. Hvis 2 biler kolliderer på vei eller bane under slike banetreff gjelder ansvarsforsikringen uansett hvor man kjører.

De som man krasjer med får dekt stort sett sine skader uansett.

Men den som forårsaker krasjen må regne med regress mot seg hvis det viser seg at personen har brutt trafikkregler eller kjørt ulovlig.

Det er derfor mange banetreff utelukker klisstreprøveskilt siden det ikke står på vognkortet at kjøringen skal foregå på en bane. Og derfor gjelder ikke ansvarsforsikringen( skade på andre biler og utstyr) men fører og passasjer forsikringen gjelder uansett. ( regress der også ved uforsvarlig og ulovlig kjøring)

På ett sommertreff for 5 år siden var det en peuguot med perlemorlakk som gikk i autovernet ved post 2,han fikk skaden reparert av kaskoforsikringen ene og alene for at han skrev under på erklæringen at han skulle følge veitrafikkloven og at det ikke kunne bevises at han kjørte over 80.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

Iceman wrote:Liker rudskogen bedre en Våler, da det nesten ikke er noen langsider å kjøre forbi på Våler.
Interessant - ser ut som vi liker banekjøring av komplett motsatt grunn! :lol:
Olav
Posts: 94
Joined: 30 Jan 2011 20:18

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Olav »

Iceman wrote:Ja, bedre å utelokke alle med prøveskilt, enn å slippe dyre uregga biler inn på treff.
Det er utrolig mange med Pøveskilter på Autostrada sine treff, og der så jeg ingen skrotbiler annet enn om du mener at Lamborghinier, maseratier, ferrari bare skrot da.
Jeg har hatt flere banetreff hvor prøveskilt har vært lov, og vi fikk ikke et eneste problem med det.
Det er nok en viss forskjell på treffene i f. eks Alfaklubben og Autostradas treff. Det er ikke akkurat nye Ferrarier, Maseratier og Lamborghinier (som langt fra er skrotbiler i mine øyne) som ønsker å kjøre med prøveskilt hos oss. Turbokonverterte gamle fiater o.l. er sterkere representert. :wink:
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

hagenisse wrote:
Iceman wrote:Liker rudskogen bedre en Våler, da det nesten ikke er noen langsider å kjøre forbi på Våler.
Interessant - ser ut som vi liker banekjøring av komplett motsatt grunn! :lol:
:lol:
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by PeR4 »

rayb wrote:
PeR4 wrote:Ugyldige forsikringer: flere selskap har vilkår om at banekjøring ikke forsikres. Dette sjekkes ikke på noen treff. Kombinasjonen av uforsikret bil som torpederer en annen bil i Angsten og liv gå med..
Dersom du drar av i 200km/t finnes det ikke et eneste forsikringsselskap i Norge som vil betale deg en eneste krone. Unntak for banekjøring eller ikke.
Det er nå så at man ikke får penger for egne skader, men hva med Porschen til 1.7 millioner som du kjørte på og totalte, eller verre når folk i din eller den andre bilen går med. Selskapet betaler nok for skadene mm, for så å komme med et regresskrav som medfører personlig konkurs.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

PeR4 wrote:Det er nå så at man ikke får penger for egne skader, men hva med Porschen til 1.7 millioner som du kjørte på og totalte, eller verre når folk i din eller den andre bilen går med. Selskapet betaler nok for skadene mm, for så å komme med et regresskrav som medfører personlig konkurs.
Det var sånn omtrent poenget mitt, men langt bedre formulert. Men det er viktig at man er klar over dette før man setter deg i bilen og gir full gass. Kanskje også et poeng for førermøtet?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

Om vi fortsetter å svartmale Trackdays, så ender det bare med at alle må ta lisens og lisensiere bilene sine.
NSK sitt banesystem har fungert utmerket i mange år, men så plutselig skriker folk for 20kmt mere i toppfart.
Det er ikke de ekstra 20kmt som spiller noen rolle, men hvor trygg du er på deg selv og kjøringen din rundt banen.
For dere som er usikkre, så burde det kansje være et ekstra kurs om hvordan man kjører og oppfører seg på en bane.

Kan ikke skjønne at vi må gjøre så utrolig mye ut av dette, da det egentlig ikke er noe problem.
Om alle bare konsentrerer seg om seg selv, så vil dette fungere.
Kjør med hodet. så vil resten falle på plass.
Blir man tatt igjen så er man jo tregere enn bilen bak, da er det bare å slippe han/hun trygt forbi.
Tar man igjen en bil, så er det bare å vente til en langside eller til han/hun blinker deg forbi.

Hvordan er "Angsten" på nye Rudskogen :shock: , noe verre enn høyresvingen etter langsiden på den gamle Rudskogen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by NoBrain »

Siden angsten nå er blitt forbedret så er jeg også enige i at man burde kjøre opplegget som vanlig førstkommende banedag for å skaffe seg bedre erfaringsgrunnlag. Forslag om mer fokus på ansvar og forbikjøringsregler på førermøtet, hardere disiplinering ift. uvettig kjøring, plassering av kjegler ift. idealspor (ved turn-in og tangentpunkter), mer aktiv bruk av blåflagg, samt muligens markering av hvor forbikjøring helst skal avsluttes på rettstrekkene (slik at man unngår farlige situasjoner inn i svingene) må kunne gå an å gjennomføre uten at man plasserer sjikaner på banen.

Når det gjelder prøveskilt så er jeg i prinsippet for en mykning av reglene, f.eks. ved å tillate ekslusive sportsvogner deltakelse på treff, men forstår godt at dette er noe som arrangøren ønsker å holde seg unna. Ifølge http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Proveskilt så er det fire bruksområder for prøveskilt. Flytting av bilen som er det enkleste å få utskrevet vil nok ansees som misbruk på banekjøring. Misbruk av prøveskilt er ensbetydende med at bilen er uskiltet og da gjelder IKKE ansvarsforsikringen. Så om man skal tillate prøveskilter så er det viktig at enten kategorien "prøving" eller "demonstrasjon" står oppført, samt at det eksplisitt står banekjøring på f.eks. Rudskogen eller Vålerbanen for at ansvarsforsikringen skal gjelde!

Mine erfaringer tilsier at det er vanskelig å få hentet ut slike skilter, hvilket betyr at selv om man tillater prøveskilt så vil det være få som har "godkjente" prøveskilter. Jeg har stått teknisk på endel banetreff og ønsker ikke personlig å bruke tid på en slik KRANGEL og har forståelse for at sekretariet heller ikke ønsker det. Så hvis en ønsker å tillate prøveskilt så må en være KLINKENDE KLAR PÅ FORHÅND av hva som godtas av prøveskilt.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

Iceman wrote:Om vi fortsetter å svartmale Trackdays, så ender det bare med at alle må ta lisens og lisensiere bilene sine.
Image
Iceman wrote:Kan ikke skjønne at vi må gjøre så utrolig mye ut av dette, da det egentlig ikke er noe problem.
Om alle bare konsentrerer seg om seg selv, så vil dette fungere.
Kjør med hodet. så vil resten falle på plass.
Blir man tatt igjen så er man jo tregere enn bilen bak, da er det bare å slippe han/hun trygt forbi.
Tar man igjen en bil, så er det bare å vente til en langside eller til han/hun blinker deg forbi.


Som tidligere sagt... Ingen sjikane i verden vil redde oss med hvis ikke folk kjører med innsiden av hodet.
Iceman wrote:Hvordan er "Angsten" på nye Rudskogen :shock: , noe verre enn høyresvingen etter langsiden på den gamle Rudskogen.
Um, utenom av den er blind mener du? Fordi den ligger etter en ganske bratt nedoverbakke som gir selv ganske motorsvake biler høy fart kanskje? Evt. fordi jeg har tilbragt en del timer på siden der nede med kamera i hånda og sett hvordan det knapt nok finnes 2 biler som tar det samme sporet gjennom denne svingen.

Når det er sagt:

Jeg satte meg ned og leste hele tråden i lunchen min i dag og det var en litt merkelig opplevelse.

Hvis man som utenforstående leser denne tråden så vil man muligens komme til å tro at NSKs banetreff består av en haug med villmenn i 2 eller flere leire som heter "raske biler" og "langsomme biler". I tillegg har man en egen fraksjon "lisensierte biler" som egentlig ikke synes at trackdays er noe særlig for amatørene i de to andre leirene. Midt i dette står banekomiteen og ver ikke helt hvordan de skal forholde seg.

Riktignok er det en stund siden jeg kjørte noe større på bane i NSK-regi, men jeg synes ikke virkeligheten stemmer med det man kan lese i denne tråden. Jeg mener å huske at NSKs track days er veldig siviliserte, eller tar jeg virkelig så feil?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hmhaga »

Iceman wrote:Om vi fortsetter å svartmale Trackdays, så ender det bare med at alle må ta lisens og lisensiere bilene sine.
NSK sitt banesystem har fungert utmerket i mange år, men så plutselig skriker folk for 20kmt mere i toppfart.
[...]
Tar man igjen en bil, så er det bare å vente til en langside eller til han/hun blinker deg forbi.
[...]
Hvordan er "Angsten" på nye Rudskogen :shock: , noe verre enn høyresvingen etter langsiden på den gamle Rudskogen.
Problemet/utfordringen med nye Rudskogen er ikke bare at toppfarten har økt, men at toppfarten har økt samtidig med at man har fått en veldig krevende seksjon på banen. I seg selv heller ikke noe problem, bortsett fra at veldig få praktiskerte "å vente til en langside til han/hun blinker deg forbi". Det var jo forbikjøringer på kryss og tvers, og noen som attpåtil klarte å kjøre SLALOM mellom bilene. Det skal sies at dette ikke var et NSK-treff.

Jeg var sekundet fra en stjernesmell - jeg forventet ikke at noen skulle leke racerbil og kjøre forbi på denne delen av banen! Noen kjører venstrespor og kutter sent inn, men til syvende og sist vil begge bilene ha nesten det samme tangeringspunktet - så forbikjøring her er ikke trygt uansett hva sjåføren som kom bakfra måtte mene.

Nürburgring er en særdeles dårlig referanse for banekjøring, der skjer det jo ulykker i fleng.

Når man har fått så høyt tempo at all annen trafikk på trackday oppfattes som en plage, så er det kanskje en idé å holde seg til racerbanen i stedet. Og gutta som kjører race bør heller ikke benytte trackdays som oppvarming/trening.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by mazdafun »

Hei.

*-liker Roy sitt innlegg. :D

Ikke ødelegg en kjempefin bane med sjikaner.

Om man opplever uønskede hendelser på en trackday, så må dette tas der og da med hver enkelt. Trackday er ikke arenaen for race :wink: Kanskje det er på tide å "utvikle seg videre" som sjåfør og sette seg i "buret" om hornene vokser for langt ut av pannen ? :mrgreen:
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Dag-Henning Nielsen »

Det er egentlig nesten meningsløst å debattere på et forum, så jeg burde egentlig la det være.....Allikevel, som en av de gamle og grinete lisensierte med dyre, gamle biler som helte litt "bensin på bålet" her, må jeg få si flg.: Treackdays er glimrende kjøretrening, et kjempefint tiltak, og noe vi vil bevare ! Men, det var jo ikke trackdays jeg mislikte i mitt innlegg.. ! - Jeg ga uttrykk for at så lenge det blandes "erfarne kjørere" som jakter rundetider med andre mindre erfarne som misliker å bli klippet fra høyre og venstre av "dyktige" hobbyracere, bør man kanskje foreta seg noe..... !?
Alt er sagt her om Vegtrafikkloven , så det gidder jeg ikke kommentere, men si gjerne noe mer om arrangørens ansvar når noe hender, for det antar jeg er krystallklart... ?
Prøveskilt ???? - tur utpå blant andre med bil som ikke engang holder veistandard ?? - Gidder ikke kommentere det engang.
Kjølevæske som lekker...- eller olje ?? Her har jeg egen og smertelig erfaring jeg kan dele med dem som gidder og høre, men ikke her. Jeg kan bare føye til at homologert bur, firepunkts-sele og homologert stol gjorde at jeg kunne gå på egne ben etterpå . - og jeg hadde ca. 90 km/t da festet uten forvarsel bare forsvant....... " For det har jo gått bra hittil....." ....

Jeg håper trackdays kan bestå, og det er helt åpenbart at det finnes gode løsninger på dette . Så får vi tåle at det gjøres justeringer og endringer i praksis, og akseptere at ting forandrer seg.
Jeg ønsker banekommiteen lykke til. Dette får dere til !
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by magnesmurf »

Ser at mye av diskusjonen går på hvor det skal være lov/ikke lov å kjøre forbi.
Det forbauser meg egentlig ikke at de fleste tenker den veien, med "hvor kan jeg kjøre forbi?"

Prøv å snu litt på hele tankegangen, med å tenke "hvor kan jeg slippe forbi?"
Det virker som om folk er opptatt av å komme raskest mulig forbi den foran, og å ligge lengst mulig foran den som vil forbi bak :roll:

Hvis alle kan engasjere seg like mye for å lage flyt på banekjøringen som de gjør her inne i diskusjonen vil vi aldri få noen problemer på banen. Ser strengt tatt ikke hva som skal være så vanskelig med å bremse opp og blinke seg ut av ideal sporet for å slippe forbi noen, selv om det innebærer at du taper fart og tid.
Ser heller ikke hva som skal være så vanskelig med å vente med å passere han foran til han blinker seg inn og slipper deg forbi. Hvis han ikke ser en i speilet kan man jo blinke litt med lysene for å gjøre han oppmerksom på at du vil forbi.

Selv har jeg opplevd skumle eppisoder inn mot angsten, der noen med raskere bil har forsøkt å bremse seg inn foran andre, og det har vært millimeter unna å smelle. Har også opplevd at noen prøvde å bremse seg forbi meg mot en sving, men han var for seint ute og holdt på å kjøre i siden på meg siden jeg allerede hadde påbegynt svingen og siktet mot apex.
Slikt er skummelt og har lite på trackday å gjøre, det hører racing til.
Jeg mener derfor at det burde være strengere regler på når forbikjøring er lov, og aktiv bruk av blått flagg for folk som ikke respekterer reglene.
Det burde også være lov å passere vedkommende foran, når han blinker seg ut av idealspor for å slippe deg forbi, uansett hvor på banen du befinner deg.

Synes det blir for dumt med ekstra kjegler i banen, da det bare vil skape flere situasjoner, og det vil irritere de med raskere bil siden de aldri får kjørt forbi.
Da er det bedre å komme med et generelt forbud mot forbikjøring inn mot angsten pga av forskjellige sporvalg der, og heller presisere til folk på førermøte at det er viktig å slippe forbi raskere biler, men at det ikke skal skje forbikjøringer inn mot angsten.

Skjønner at noen er på trackday for å jage rundetider, men mange er der også bare for å ha det gøy, få brukt bilen skikkelig og prøve seg litt på hvordan bilen oppfører seg i ekstrem kjøring.
For alle andre enn de som jager rundetider er det ingen big deal å måtte blinke seg inn og slippe forbi andre.

Og for de som jager rundetider og absolutt må forbi med engang, og hvertfall ikke kan slippe forbi noen andre, da bør dere kanskje ha et eget banetreff med færre biler utpå banen samtidlig? Noe liknende av SS kjøringen på gardemoen?
Det lar seg gjøre med feks 4 biler utpå banen som slippes ut ca hvert 20 sekund, og kjører 2-3 runder for så å kjøre inn i depoet igjen.
Da får dere runder med tidtaging, og dere slipper med stor sansynlighet å måtte kjøre forbi noen.
Post Reply