Rudskogen 26. april

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Rudskogen 26. april

Post by hagenisse »

rayb wrote:Jeg kjører ikke på bane i regnvær da jeg ikke synes dette er moro.
Hvorfor ikke? :?
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Rudskogen 26. april

Post by rayb »

hagenisse wrote:
rayb wrote:Jeg kjører ikke på bane i regnvær da jeg ikke synes dette er moro.
Hvorfor ikke? :?
For det første: http://www.youtube.com/watch?v=nvf4WnGnDZE

Utenom det så er jeg en alt for dårlig sjåfør til å få til noe fornuftig på vått føre.
Jeg blir alt for fokusert på hvor glatt det er og glemmer å kjøre bil på en måte. På dette viset blir jeg en sånn bremsekloss på banen som ingen av oss liker å ha der ute. Ikke er A048-dekkene mine spesielt gode regndekk heller.

Så da holder jeg meg vekk i regnvær.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Rudskogen 26. april

Post by hagenisse »

Du blir jo ikke noen bedre sjåfør av å ikke kjøre på regn akkurat - og var ikke det noe av poenget med banekjøringen?

Så får man handle andre dekk hvis det er fælt å bli forbikjørt.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Rudskogen 26. april

Post by Iceman »

Jeg kjører Michelin Cup dekka på regn, noe som er glatt men det fungerer.
Yokohama A048 er jo fantastiske på regn når du får opp litt temp på dem, så de blir litt myke.

Burde kjøre på regn, da det er utrolig god trening for å kjøre på snø og slaps til vinteren.
Lærer bilen din å kjenne når festet ikke er 100%, så det er jo bare vinn vinn.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Rudskogen 26. april

Post by rayb »

hagenisse wrote:Du blir jo ikke noen bedre sjåfør av å ikke kjøre på regn akkurat - og var ikke det noe av poenget med banekjøringen?

Så får man handle andre dekk hvis det er fælt å bli forbikjørt.
Jeg kjører på bane fordi jeg synes det er moro. Jeg har det ikke moro når det er vått ettersom jeg er alt for redd for bilen min, både mht. mine egne og tidvis andres evne til å ratte trygt rundt en bane i vanskelige forhold.
Jeg har ingen ting imot å være rundingsbøye for bedre sjåfører og raskere biler, bare sånn at det er sagt, men kall det mitt bidrag til en sikrere avvikling av track days.

EDIT: Fant nok en grunn til å holde meg hjemme/i pit på slike dager: http://www.youtube.com/watch?v=kynTJVW3 ... re=related
Last edited by rayb on 18 Apr 2012 11:10, edited 1 time in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Rudskogen 26. april

Post by rayb »

Iceman wrote:Jeg kjører Michelin Cup dekka på regn, noe som er glatt men det fungerer.
Yokohama A048 er jo fantastiske på regn når du får opp litt temp på dem, så de blir litt myke.
Skal ikke motsi deg på det, har begrenset erfaring med disse dekkene. Men mine er i det minste helt nye.
Iceman wrote:Burde kjøre på regn, da det er utrolig god trening for å kjøre på snø og slaps til vinteren.
Lærer bilen din å kjenne når festet ikke er 100%, så det er jo bare vinn vinn.
Joda, men Exigen er den eneste bakhjulsdrevne bilen jeg eier og den brukes ikke under noen omstendighet på vinterføre. Resten av bilparken min har forhjulsdrift og er således fundamental annerleds å kjøre i alle henseende.
Jeg kjørte en del i regnvær med MR2ene i sin tid, men jeg får det bare ikke til.
Nå kunne jeg jo selvsagt ha tatt min 1.6 Avensis, men det frister liksom ikke det heller ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Rudskogen 26. april

Post by Linder »

rayb wrote:
hagenisse wrote:
rayb wrote:Jeg kjører ikke på bane i regnvær da jeg ikke synes dette er moro.
Hvorfor ikke? :?
For det første: http://www.youtube.com/watch?v=nvf4WnGnDZE

Utenom det så er jeg en alt for dårlig sjåfør til å få til noe fornuftig på vått føre.
Jeg blir alt for fokusert på hvor glatt det er og glemmer å kjøre bil på en måte. På dette viset blir jeg en sånn bremsekloss på banen som ingen av oss liker å ha der ute. Ikke er A048-dekkene mine spesielt gode regndekk heller.

Så da holder jeg meg vekk i regnvær.
Stående applaus
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Rudskogen 26. april

Post by Iceman »

rayb wrote:
Iceman wrote:Jeg kjører Michelin Cup dekka på regn, noe som er glatt men det fungerer.
Yokohama A048 er jo fantastiske på regn når du får opp litt temp på dem, så de blir litt myke.
Skal ikke motsi deg på det, har begrenset erfaring med disse dekkene. Men mine er i det minste helt nye.
Iceman wrote:Burde kjøre på regn, da det er utrolig god trening for å kjøre på snø og slaps til vinteren.
Lærer bilen din å kjenne når festet ikke er 100%, så det er jo bare vinn vinn.
Joda, men Exigen er den eneste bakhjulsdrevne bilen jeg eier og den brukes ikke under noen omstendighet på vinterføre. Resten av bilparken min har forhjulsdrift og er således fundamental annerleds å kjøre i alle henseende.
Jeg kjørte en del i regnvær med MR2ene i sin tid, men jeg får det bare ikke til.
Nå kunne jeg jo selvsagt ha tatt min 1.6 Avensis, men det frister liksom ikke det heller ;)
Om du ikke bruker Lotusen i regn eller på snø, så skjønner jeg deg litt.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Rudskogen 26. april

Post by hagenisse »

Ser argumentene dine, men er ikke enig. Er kun en måte å bli trygg på det og det er å kjøre mye. Er man redd for å kjøre på vått burde man kjøre langt unna noen grense på tørt også. Kan fort vært olje/kjølevæske-søl eller noe sånt.

Dagen Exigen snurret på langstrekka var jo helt ekstrem, og ikke akkurat representabel for hva vått føre normalt er. Fungerer som regel helt greit med slitte r-dekk, men man blir jo frakjørt av helt standard biler på gatedekk.

Det kjipe på vått er når man er i depot...
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Rudskogen 26. april

Post by rayb »

hagenisse wrote:Ser argumentene dine, men er ikke enig. Er kun en måte å bli trygg på det og det er å kjøre mye. Er man redd for å kjøre på vått burde man kjøre langt unna noen grense på tørt også. Kan fort vært olje/kjølevæske-søl eller noe sånt.
Jeg er i utgangspunktet ikke så optatt av å presse grenser som andre later til å være. Kanskje det skyldes at jeg har blitt gammel og sær ;)

Jeg har nooen hundre runder på gamle Rudskogen i MR2ene, men det begynner å bli en stund siden så jeg er ganske rusten.
Min bane-erfaring i Lotus begrenser seg til en dag i Hethel med instruktør. Fikk det imidlertid til å gå brukelig for da på tross av en våt start på dagen den gangen.
Hvordan min bil med 100 hk mer og R-dekk oppfører seg i forhold til en Elise kan jeg bare spekulere i, men jeg har satt av tid til noe sånt som 20 banedager i år så jeg håper å vite mer om det til høsten.

hagenisse wrote: Dagen Exigen snurret på langstrekka var jo helt ekstrem, og ikke akkurat representabel for hva vått føre normalt er. Fungerer som regel helt greit med slitte r-dekk, men man blir jo frakjørt av helt standard biler på gatedekk.
Nei, dette er på ingen måte representativt, men det duger ganske bra til å illustrere hvorfor jeg ikke liker vått føre
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
elling
Posts: 48
Joined: 23 Jun 2009 10:14

Re: Rudskogen 26. april

Post by elling »

hagenisse wrote:
Det kjipe på vått er når man er i depot...
Eller når man kjører bil som lekker forfra, bakfra, ovenfra og nedenfra! :P Jeg styrer unna vått føre. Selv transportetappen er et hat med en seven. Men ellers er jeg enig med poenget ditt. Våler på vått med z3'n var ganske morsomt, selv om det var en god del heisaturer i svingene.
Bruksbil: '15 Mazda 3 2.2d
Leketøy: '93 Caterham Seven HPC-ish
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Rudskogen 26. april

Post by rayb »

Kanskje lurt å spørre her også...

Jeg har en Video Vbox fra Racelogic, men jeg har ikke klart å finne noen .cir-fil, eller for den sakens skyld noe bane-overlay for nye Rudskogen.
(.cir-filer er altså filer som inneholder GPS-koordinatene for en bane ganske enkelt). Jeg har spurt banekomiteen om jeg kan få lage en, men kom på at det kan være å gå over bekken etter vann :)

Har noen her inne en slik .cir fil som de vil dele?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Rudskogen 26. april

Post by Morten H »

Kommer å Kosekjører, tester nye dempere, men så lenge Camber/spissing ikke er tatt og den står på Kina Gatedekka, så blir jeg en god kandidat som Dere kan
øve på forbikjøring med :)
Får jo også tatt teknisk og treffer mange hyggelige mennesker før jeg går på (Flagg)Vakt 19.00. :wink:
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Rudskogen 26. april

Post by PeR4 »

elling wrote:
hagenisse wrote:
Det kjipe på vått er når man er i depot...
Eller når man kjører bil som lekker forfra, bakfra, ovenfra og nedenfra! :P Jeg styrer unna vått føre. Selv transportetappen er et hat med en seven. Men ellers er jeg enig med poenget ditt. Våler på vått med z3'n var ganske morsomt, selv om det var en god del heisaturer i svingene.
Hvis man er dedikert så har man da våtdrakt, eller enda bedre sikkerhetsdrakt: helt tørr og tynnere enn dykkertørrdrakt.. :twisted:
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: Rudskogen 26. april

Post by inge »

PeR4 wrote:
elling wrote:
hagenisse wrote:
Det kjipe på vått er når man er i depot...
Eller når man kjører bil som lekker forfra, bakfra, ovenfra og nedenfra! :P Jeg styrer unna vått føre. Selv transportetappen er et hat med en seven. Men ellers er jeg enig med poenget ditt. Våler på vått med z3'n var ganske morsomt, selv om det var en god del heisaturer i svingene.
Hvis man er dedikert så har man da våtdrakt, eller enda bedre sikkerhetsdrakt: helt tørr og tynnere enn dykkertørrdrakt.. :twisted:
Det bør jeg få meg :-) Hvor får man kjøpt slik?
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Post Reply