Kjøre formel vee på bane?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
flatfour
Posts: 2
Joined: 01 Sep 2011 09:59
Location: Oslo

Kjøre formel vee på bane?

Post by flatfour »

Hei,

Prøver meg her som ny på forumet med noen grunnleggende spørsmål.
Det har seg sånn at jeg har en Formel Vee. Den er ikke raceklar enda, men blir nok det en dag. Men, så tenkte jeg at det er lurt å sjekke litt på forhånd ang muligheten til å kjøre på bane.
Ambisjonen min er i første omgang kun å kunne kjøre bilen på en bane ala rudskogen eller vålerbane, just for fun.

Det jeg er usikker på, er hva jeg trenger av godkjenning/lisens etc for å få lov til å bruke bilen på bane?
Bilen har ikke gått i norge før. Historien sier at den gikk sist på Nûrburgring på 70-80 tallet, men har ingen dokumentasjon for dette.

Takknemlig om noen hjelpe meg igang?
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Post by Morten H »

Nsk,Trackday og noen Firma event har egne heat for Lisensierte biler,så det er bare å ta en Hastighets lisens når bilen er klar, så får du kjørt :wink:
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
flatfour
Posts: 2
Joined: 01 Sep 2011 09:59
Location: Oslo

Post by flatfour »

Hastighetslisens? Hva innebærer det?

Vil vel tro noen regler gjelder alikevel?
Gulf62
Posts: 15
Joined: 14 Jan 2011 12:50
Location: Munkedal, Sverige

Post by Gulf62 »

flatfour wrote:Hastighetslisens? Hva innebærer det?

Vil vel tro noen regler gjelder alikevel?
Meld deg på et lisenskurs - om det er som i gamle dager er vel det både en teoridel og en pratisk del. Ikke noe du behøver være hjerne kirurg eller rakettforsker for å komme deg gjennom men det er kjekt å vite hva flaggene betyr f.eks. .....

Jeg vet presis hvilken "sits" du er i - jeg var i samme merkelige situasjon for 20 år siden.
Da byttet jeg til meg ikke bare en men to formel Vee biler men det fantes ingen klasse å kjøre i i Norge (da som nå ?).
Etter et lite innlegg i Sportsvognen (husk nå at dette var før internettet) gikk det som vi sier i Sverige "hus i helvetet" og i løpet av kort tid var Formel Vee Norge startet og vi møsntret 15-20 biler.
Mener å huske at vi leide Rudskogen den første lørdagen de hadde åpent på våren - da lå det snø på slutten på langsiden da jeg kom på morgenen.
Heldigvis gikk det hele over i regn (og 3-4 plussgrader) og jeg slapp unna med en forkjølelse som hang i frem i mot St. Hanstider.

Nå har jeg bodd i Sverige siden 2000 og vet at om du vil være med å kjøre gammel VW sigar er det faktisk en ganske stor og populær klasse på min side av Svinesundsbroen.

Hva er det for en bil du har? Spennende å høre hvor det ble av all de gamle gode.
Post Reply