Tror man lærer mye av å sitte på med erfarne noen runder og ta til seg noen tipps.PeR4 wrote:Det var ikke hensikten min å være negativ til dette treffet, innlegget gjelder alle banetreff. Bra at arrangøren tar dette positivt
Bakgrunnen for innlegget er noen tusen runder på gamle Rudskogen og noen hundre på tørt/vått/masse overvann på Nye Rudskogen, samt knapt 200 runder på Ringen. Jeg baserer det jeg skriver på egne erfaringer, blant annet egne forbikjøringer før og i angsten under varierte forhold.
Angsten er etter min oppfatning eneste stedet med stort potensiale for farlige situasjoner. Slutten av langstrekka er grei i forhold.
Et annet forhold som er veldig viktig og som det har vært stille rundt i år er at endel av deltagerne ikke har forsikring siden selskapet tar forbehold for kjøring på lukket område. Dersom man involveres i en ulykke og skader andre så kan det bli høye beløp for bil- og menneskereparasjoner. Har ikke hørt om at dette har skjedd enda, men det er vel bare flaks.. Vet at NSK har noe på gang med trefforsikring for deltagerne, men det er såvidt jeg vet utsatt til neste år?.
Mulighetene for tiltak i angsten som jeg kommer på her og nå.. kjegler krever lite av arrangøren;
-bruke kjegler i angsten i begynnelsen av treffet for å styre ALLE inn i ETT spor, som sikkert ikke alle vil følge senere i treffet når kjeglene fjernes. Men nybegynnerne vil nok følge dette sporet også når kjeglene er vekke, og det gir større grad av forutsigbarhet for alle deltagerne.
-evt bruke kjegler et stykke før angsten for å få nedbremsingen tidligere og angi et spor.
Kansje vente til etter Lunsj med å sleppe utpå de som ikke ønsker å bli frakjørt i sving (er fortsatt 6,5 timer igjen av dagen) ?
Eller så er det mye fornuft i det PeR4 skriver og mange andre her inne.