Ferdinand @ Rudskogen 8.oktober

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Post by Morten H »

PeR4 wrote:Det var ikke hensikten min å være negativ til dette treffet, innlegget gjelder alle banetreff. Bra at arrangøren tar dette positivt :D

Bakgrunnen for innlegget er noen tusen runder på gamle Rudskogen og noen hundre på tørt/vått/masse overvann på Nye Rudskogen, samt knapt 200 runder på Ringen. Jeg baserer det jeg skriver på egne erfaringer, blant annet egne forbikjøringer før og i angsten under varierte forhold.

Angsten er etter min oppfatning eneste stedet med stort potensiale for farlige situasjoner. Slutten av langstrekka er grei i forhold.

Et annet forhold som er veldig viktig og som det har vært stille rundt i år er at endel av deltagerne ikke har forsikring siden selskapet tar forbehold for kjøring på lukket område. Dersom man involveres i en ulykke og skader andre så kan det bli høye beløp for bil- og menneskereparasjoner. Har ikke hørt om at dette har skjedd enda, men det er vel bare flaks.. Vet at NSK har noe på gang med trefforsikring for deltagerne, men det er såvidt jeg vet utsatt til neste år?.

Mulighetene for tiltak i angsten som jeg kommer på her og nå.. kjegler krever lite av arrangøren;
-bruke kjegler i angsten i begynnelsen av treffet for å styre ALLE inn i ETT spor, som sikkert ikke alle vil følge senere i treffet når kjeglene fjernes. Men nybegynnerne vil nok følge dette sporet også når kjeglene er vekke, og det gir større grad av forutsigbarhet for alle deltagerne.

-evt bruke kjegler et stykke før angsten for å få nedbremsingen tidligere og angi et spor.
Tror man lærer mye av å sitte på med erfarne noen runder og ta til seg noen tipps.
Kansje vente til etter Lunsj med å sleppe utpå de som ikke ønsker å bli frakjørt i sving (er fortsatt 6,5 timer igjen av dagen) ?
Eller så er det mye fornuft i det PeR4 skriver og mange andre her inne.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Det er som PeR4 skriver her, Angsten er det størte problemet.

De som kjører fort ned og rundt angsten kjører nesten 50-60kmt raskere enn resten.
Det er nesten farligere å bremse for å legge seg bak, enn å kjøre forbi i den svingen mener nå jeg.

Alle må godt ned i hastighet etter langsiden, så der skiller det ikke så mye mellom førene.
Tror ikke jeg så et problem i s-en etter langsiden fra Pitèn, men tre i bredden på langsiden er kansje litt drøyt.

Vil vil kjøre på Rudskogen som den er, så ikke ødelegg moroa med en hel masse kjegler.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

Nå var jeg dessverre ikke på dette treffet så kommenterer ikke dette spesefikt, men generelt er det en uting med forbikjøring i sving og spesielt i Angsten. Er jo som å kjøre forbi i Fuchsröhre. Er ikke noe problem å vente til etter svingen. En annen ting er hvis den foran ikke slipper forbi den som ligger å stanger på strakene. Akkurat i angsten er det flere muligheter til hvordan man tar svingen så her er det spesielt farlig å kjøre forbi. Feks har jeg i min GT4 bil et helt annet spor enn en GT!/2 bil. Jeg kan kjøre rett frem å ta svingen som man normalt skal ta en slik sving mens en GT1/2 må ta et annet spor fordi de har løft over toppen pga den høyere hastigheten. Jeg er også mye mer avhengig av å ha med meg mest mulig fart opp bakken enn den en mer motorsterk bil trenger. Ergo blir sporene forskjellig. Denne svingen har allerede krevd sine først personskader og vrak så den er utvilsomt farlig. Alle har tid til å vente til svingen er ferdig. Vi kjører ikke løp. Forøvrig er HM Haga en meget dyktig sjåfør så det stod nok ikke på det. Helt klart bedre enn de fleste på treffet men som nok har heftigere redskap.
Viktig at alle som arrangerer treff følger dette ellers er det nok ikke lenge før vi får et dødsfall i denne svingen og da er det vel ikke lenge før det ikke blir noe mere banekjøring.

Knut S
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Litt OT men jeg savner en "fasit" av idealspor gjennom angsten. Jeg har til gode å kjøre på en bane hvor sporet er vesentlig forskjellig uansett doning. Det som fungerer best for meg er trailbrake ned mot siste curbs på yttersiden (som er svart av div hjulspor) for så og krysse inn mot curbs på innersiden og la bilen skli utover og skrubbe av fart til en litt sen apex inn i slalomen. Jeg. Ser mange prøver å enten bremse i en rett linje på skrå inn mot curbsen på innern for så å gasse mellom siste høyre eller å ligge på innsiden hele veien. De to sistnevnte får jeg ikke til å stemme i det hele tatt.

Hvis førermøte hadde inneholdt noen instruksjoner om hvordan denne svingen skal tas hadde man kunne forhindret en del farlige situasjoner imho.
En oversikt ala den som var for gamlebanen på tavla i møterommet hadde vært gull. Gjerne som et skilt ved depot eller i det minste på Rudskogen.no
- 06 MX-5
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Skjønner at det ikke blir mange treff :shock: hvor de raske førerne får hatt det artig.
Om vi som kjører raskt rundt Rudskogen ikke lengre får kjørt fritt rundt svingene, så stopper vår læringsprosess opp.
Men det sikkert som elles i Norge , stakkars de "motorsvake" førene, så vi med "motorsterke" biler får føye oss for flertallet. typisk norsk måte å gjøre det på.
Jeg vil vel heller si at det er farligere å sende en nybegynner rundt banen :roll: uten noen for for opplæring, enn å la folk kjøre forbi i angsten.

Ser ikke problemet med å kjøre forbi i Fuchsröre, noe jeg sikkert har gjort noen og 50 ganger, men det er en annen debatt.
Det er bare en regel på Ringen, ikke kjør forbi på høyre side.
Alle kjører for seg selv og har sitt eget ansvar, noe som er helt fantastisk.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Post by rayb »

Iceman wrote:Skjønner at det ikke blir mange treff :shock: hvor de raske førerne får hatt det artig.
Om vi som kjører raskt rundt Rudskogen ikke lengre får kjørt fritt rundt svingene, så stopper vår læringsprosess opp.
Men det sikkert som elles i Norge , stakkars de "motorsvake" førene, så vi med "motorsterke" biler får føye oss for flertallet. typisk norsk måte å gjøre det på.
Ja, du må ha det forferdelig der du må vasse i nybegynnere og idioter som ikke kjører like fort som deg. Derav mitt tidligere forslag om å leie din egen bane (eller leie banen selv, eventuelt sammen med de som kjører like fort som du gjør)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Post by Morten H »

Knuts wrote: Akkurat i angsten er det flere muligheter til hvordan man tar svingen så her er det spesielt farlig å kjøre forbi. Feks har jeg i min GT4 bil et helt annet spor enn en GT!/2 bil. Jeg kan kjøre rett frem å ta svingen som man normalt skal ta en slik sving mens en GT1/2 må ta et annet spor fordi de har løft over toppen pga den høyere hastigheten. Jeg er også mye mer avhengig av å ha med meg mest mulig fart opp bakken enn den en mer motorsterk bil trenger. Ergo blir sporene forskjellig. Denne svingen har allerede krevd sine først personskader og vrak så den er utvilsomt farlig. Alle har tid til å vente til svingen er ferdig. Vi kjører ikke løp. Forøvrig er HM Haga en meget dyktig sjåfør så det stod nok ikke på det. Helt klart bedre enn de fleste på treffet men som nok har heftigere redskap.
Viktig at alle som arrangerer treff følger dette ellers er det nok ikke lenge før vi får et dødsfall i denne svingen og da er det vel ikke lenge før det ikke blir noe mere banekjøring.

Knut S
Enig med Knut ! Jeg må også kjøre annet spor med Imprezan enn med en motorsterk bil i Angsten for å få med meg farten opp fra Angsten.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Post by BAre Racing »

Knuts wrote:Nå var jeg dessverre ikke på dette treffet så kommenterer ikke dette spesefikt, men generelt er det en uting med forbikjøring i sving og spesielt i Angsten. Er jo som å kjøre forbi i Fuchsröhre. Er ikke noe problem å vente til etter svingen. En annen ting er hvis den foran ikke slipper forbi den som ligger å stanger på strakene. Akkurat i angsten er det flere muligheter til hvordan man tar svingen så her er det spesielt farlig å kjøre forbi. Feks har jeg i min GT4 bil et helt annet spor enn en GT!/2 bil. Jeg kan kjøre rett frem å ta svingen som man normalt skal ta en slik sving mens en GT1/2 må ta et annet spor fordi de har løft over toppen pga den høyere hastigheten. Jeg er også mye mer avhengig av å ha med meg mest mulig fart opp bakken enn den en mer motorsterk bil trenger. Ergo blir sporene forskjellig. Denne svingen har allerede krevd sine først personskader og vrak så den er utvilsomt farlig. Alle har tid til å vente til svingen er ferdig. Vi kjører ikke løp. Forøvrig er HM Haga en meget dyktig sjåfør så det stod nok ikke på det. Helt klart bedre enn de fleste på treffet men som nok har heftigere redskap.
Viktig at alle som arrangerer treff følger dette ellers er det nok ikke lenge før vi får et dødsfall i denne svingen og da er det vel ikke lenge før det ikke blir noe mere banekjøring.

Knut S
Å blande inn Ringen opp mot Rudskogen blir litt feil. Skal jeg være ærlig så begynner denne diskusjonen rundt hvor farlig det er å ta av.

Banekjøring på RS har ikke blitt farligere etter ombygging. Den har blitt tryggere!
Mer utkjøringssoner, flere utbremsingssoner på asfalt, videre bane som letter forbikjøring, bedre oversikt og lysannlegg. At nye RS gir oss høyere fart øker selvsagt rissiko i seg selv, men synes de andre sikkerhetstiltakene veier opp for det.

Som nevnt er opplevelsen til den enkelte ulik i samme situasjon, det være seg på bane eller offentlig vei. Vi kan diskutere oss i hjel, men jeg tror arrangørene har fått de innspill de trenger til neste treff for å gjøre det enda tryggere.

Personlig håper jeg banen ikke besuddles med sjikaner for å bremse hastighet i angsten. Angsten er jo den eneste reelle utfordringen som vil ta mange banetreff å finne en god hastighet og "riktig" spor for sin egen bil.

Krasj vil det bli uansett, også i angsten. Å kjøre bil er en risikosport. Å kjøre bil på veien hjem fra jobb er en rissiko.

Rissiko er summen av konsekvensene multiplisert med sansyneligheten for at de skjer.
Dersom den enkelte som møter opp på Trackday eller banekjøring med Ferdinand Motor informeres om dette via førermøte og kjørekultur så kan de selv velge om de ønsker å delta på arrangement ut fra hvordan de opplever rissiko.

Uten rissiko på banekjøring forsvinner jo både adrealin og vitsen med å presse seg selv til å kjøre fortere og bedre.
Dersom arrangører og kjørekultur på slike treff kan senke sansyneligheten for krasj (istedefor konsekvensene via redusert fart) så kan alle biler og kjøreferdighetsnivå ha det gøy og utfordrende på bane sammen.

Are
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 »

NB jeg var ikke tilstede på dette treffet, dvs at det jeg skriver ikke er basert på annet enn egen kjøring på Nye Rudskogen samt enkelte av innleggene her.

Blant annet tidligere innlegg fra Bare Racing:
BAre Racing wrote:Jeg er enig i at svinger er den vansligste fasen under banekjøring, men når det er grep nok for de som kommer bak til å endre hastighet og turn inn punkt så er de laaaangt fra slippgrensen. Om bilen forran ligger på sin slippgrense så tror jeg ikke han blir forbikjørt. Og da snakker jeg av erfaring.
De bilene som kjørte saktere men alikevell presset sin bil ventet jeg med å kjøre forbi, og det så jeg flere av GT3 bilene gjorde med meg også de gangene jeg ikke blinket meg inn i det jeg så de i speilet men presset et par svinger bare for å se hvor mye bedre grep de hadde 8).
I første avsnittet ditt forklarer du hvorfor det ikke er farlig med forskjellig hastighet/sporvalg i Angsten. Jeg oppfatter at din forklaring ikke er riktig, den bygger på feil premisser:"..når det er grep nok for de som kommer bak.."

Jeg tror ikke jeg kjører annerledes enn mange andre, og når jeg kommer bakfra her i fullt driv så enten bremser jeg bilen ut i svak drift, eller jeg svinger mot høyre med noe brems fortsatt. Dvs at jeg har "brukt opp" veigrepet inntil jeg evt. retter opp bilen mot venstre igjen, da kan jeg feks bremse mer. Ikke sjelden ligger en tredje bil kanskje 40 meter bak meg igjen, han også på grensen ift veigrep, kanskje har han også planlagt forbikjøring her. Så velger den første bilen et uventet spor som krysser mitt og jeg ser at dette ikke går, vi kommer til å treffe hvrandre. Føreren av den fremste bilen har nok med seg selv(som man ofte har i en slik fase, særlig en nybegynner) og ser ikke trafikken bakfra. Hvis avstanden mellom oss er stor nok så kan jeg da rette opp og passere bak ham, eller bremse hardere for å redusere hastigheten og håpe at vi ikke treffer hverandre. Bilen som kommer bak meg sitter og vurderer de samme mulighetene.. Alt dette skjer i løpet av brøkdelen av et sekund, hastighetsforskjellen er stor, velger jeg eller bilen bak meg feil alternativ så er det helt menneskelig.

Dette har skjedd endel ganger her allerede, såvidt meg bekjent så har det gått bra hittil. Men hva er årsakene til at det skal fortsette å skje på BANETREFF. Vi driver ikke med racing.


Senere skriver du: "De bilene som kjørte saktere men alikevell presset sin bil ventet jeg med å kjøre forbi,"
Men samtidig mener du at forbikjøring i Angsten er ok, dvs. at da må jeg oppfatte deg slik at det er opp til den som ligger bak å vurdere om den forankjørende presser eller ikke, dvs. at dersom jeg oppfatter at han ikke presser(nok) så kjører jeg forbi i svingen.

Poenget mitt er vel at forbikjøring i Angsten ofte er trygt, men ikke alltid. I dag praktiseres "går det så går det mentaliteten" i for stor grad på banetreffene på Nye Rudskogen for Angsten.
Hva kan jeg gjøre med dette, jo sikre meg at min bil er forsikret ift tredjepart. Og typisk norsk(?): antar at det blir montert et bakoverrettet kamera i banedyret til sommeren.. Da orner jeg vel for meg :oops:
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 »

BAre Racing wrote: Banekjøring på RS har ikke blitt farligere etter ombygging. Den har blitt tryggere!
Mer utkjøringssoner, flere utbremsingssoner på asfalt, videre bane som letter forbikjøring, bedre oversikt og lysannlegg. At nye RS gir oss høyere fart øker selvsagt rissiko i seg selv, men synes de andre sikkerhetstiltakene veier opp for det.
Krasj vil det bli uansett, også i angsten. Å kjøre bil er en risikosport. Å kjøre bil på veien hjem fra jobb er en rissiko.

Rissiko er summen av konsekvensene multiplisert med sansyneligheten for at de skjer.
Dersom den enkelte som møter opp på Trackday eller banekjøring med Ferdinand Motor informeres om dette via førermøte og kjørekultur så kan de selv velge om de ønsker å delta på arrangement ut fra hvordan de opplever rissiko.

Uten rissiko på banekjøring forsvinner jo både adrealin og vitsen med å presse seg selv til å kjøre fortere og bedre.
Dersom arrangører og kjørekultur på slike treff kan senke sansyneligheten for krasj (istedefor konsekvensene via redusert fart) så kan alle biler og kjøreferdighetsnivå ha det gøy og utfordrende på bane sammen. Are
Ift til at situasjonen nå er mye tryggere enn før, så er vi velalle enige om dette med unntak av Angsten. Eller kan det nevnes hvilken sving/svingkombinasjon på gamle rudskogen som hadde det samme skadepotensialet som Angsten?.

Vi er nok alle enige i at bilkjøring på og utenfor bane innebærer risiko, det jeg opfatter at diskuteres her er om risikoen er blitt for stor i Angsten pga at forbikjøringer i sving for første gang(såvidt jeg vet) nå tillates på banetreff. Og det i en sving med navnet Angsten.

Jeg mener at risikoen er blitt for stor, og at konsekvensene kan bli tragiske for enkeltpersoner hvis det ikke tas enkle grep i forkant.
Jeg kan leve med dette pga solid bil og at forsikringen min er iorden. Men som Knuts nevner er det ille om vi banetreffentusiaster skal grave vår egen grav med vitende og vilje.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Enig, veldig med unntak av angsten. Det er en håpløs sving - både designet på den og asfaltjobben.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Jeg tror vi i NSK kommer til å opprettholde vår strenge linje med forbikjøring kun på langsidene og kun på venstre side på Rudskogen. Hvis vi fortsetter å leie der.

De som kjører raske(re) biler må enten finne seg i det, eller ta konsekvensen av det og vurdere å delta i racing - eller andre treff. Som tidligere nevnt til det kjedsommelige - det er ingen konkurranse vi driver med der ute. Så lenge vi har alt fra nybegynnere til svært erfarne førere samtidig må man ta hensyn, og man må følge spillereglene til den som arrangerer.

En alvorlig ulykke, i Angsten eller hvor som helst på en norsk bane, vil være svært ødeleggende og kanskje (egentlig tror jeg ganske sikkert) bety kroken på døra for trackdaykjøring i Norge - og det vil ikke NSK være med å bidra til.

Men jeg tror egentlig de fleste som deltar på våre treff vet hvor vi står, og vi ser også at man retter seg etter det - takk for det! :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Post by BAre Racing »

Nok en gang...dette tar av. 8)

Jeg opplevde 8 oktober på Rudskogen som trygg for meg under forbikjøring eller når jeg ble forbikjørt.

Om du (PeR4) presser bilen ut i drift under nedbremsing i angsten så kjører du hardere og mer"racing" enn meg. :wink:

Jeg mener det er greit å kjøre forbi på innern, ytteren i alle svingene på Rudskogen. Så lenge det er ett samspill mellom forbikjørende og forbikjørte så vurderer jeg risikoen så lav at jeg er villig til å ta den.

Loggrer halen på din bil ned angsten og jeg av en eller annen mystisk grunn har mer fart og grep enn deg så blir jeg liggende bak til jeg ser at du er klar og gir tegn ved å vike eller blinke. Er ikke værre enn det.

Vi med mye kjøreerfaring kan som nevnt tidligere lese situasjonen bedre og gjøre de riktige valgene raskere enn en rooki eller lite banevandt sjåfør. Å velge og la være å kjøre forbi er fullt mulig og praktiseres ref avsnitt over.

Det eneste vi ikke klarer er å la være å kjøreforbi når den bilen forran føler seg utrygg eller rett og slett ikke har sett oss, selv om vi oppfatter situasjonen som trygg nok for oss.
Det er ikke så mye å gjøre med annet enn å informere nybegynnere om potensielle farer og oppfordre til å bruke speil, sporvalg og signal for å få til samspill med de andre førerene.

Det blir jo litt russiske tilstander når man må ha kamera i hue og ræva for å bevise sin uskyld ved trafikkhendelser. :twisted:

Jeg tror vi snakker mye om det samme så denne diskusjonen går mer på tolkninger i hva som sies og ikke minst hva som ikke sies.

Jeg møter uansett opp på neste treff uavhengi av hvem andre som møter opp og hvordan de kjører. Om noen har en kjørestil og skaper situasjoner som jeg ikke liker så sier jeg ifra, og regner med at andre gjør det samme.

Da blir vi bedre sammen.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
Post Reply