Rudskogen 24. juli 2011

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Det var vel 7 av 100+ biler som hadde noe under bilene sine med Autostrada.
På en annen side, så er det forskjell på regler etter som hvem som har leid banen.
Noen krever ditt og datt, mens andre sier kjør og ha det gøy.
Må si at Autostrada har veldig bra treff, da de kjører med åpen PIT.
Nye Rudskogen er så bred, at man lett kan kjøre forbi i sving uten at dette skaper farlige situasjoner.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Hva er egentlig grunnen til at man skal bruke presenning? Hvis bilen lekker olje eller kjølevann burde den vel ikke få kjøre?

Iceman, hvilke svinger kan man lett kjøre forbi i? Bortsett fra å kjøre forbi veldig trege biler på utsiden synes jeg det er skummelt å prøve på slikt, da det iallefall foreløpig er veldig mange kreative spor og ikke godt å vite hva folk finner på.

Forresten; kan vi ha sjikaner på strekkene i god gatebilstil? Det er så kjedelig å kjøre så mye rett frem!!
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

hagenisse wrote:Hva er egentlig grunnen til at man skal bruke presenning? Hvis bilen lekker olje eller kjølevann burde den vel ikke få kjøre?
Nei, så klart ikke, men når en kar med "eksplodert" motor eller kjølesystem (eller begge deler) blir hentet av bergingsbilen må den jo stå et sted.

I tillegg er det jo ikke uvanlig at det blir helt på noen desiliter vann og olje mellom heatene, og da blir det ofte søl. Så har du de som må gjøre fiks og reparasjoner og søler litt, bensinkanner og oljekanner som velter, ekspansjonstanker som åpnes mens det er trykk på dem, pakninger og simmerringer i motor og diff som ikke var så tette som eieren trodde, og så videre og så videre.

Pointet er egentlig ikke hvor LITE hver enkelt søler, men hvordan depotet ser ut etter 5 år. Ta en titt i carporten, garasjen eller biloppstillingsplassen til en hvilken som helst familiebil. Det er flekker av bilblod der også. Alltid.

På CSM har presenningspåbudet blitt håndhevet ihvertfall de tre siste årene, men for enkelte med tyske og japanske biler sitter det svært langt inne til tross for at det er nevnt i tilleggsreglene ;)

Slik skal det være; PVC-presenning med plass til hele bilen. Fra CSM 2009:
Image
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

Iceman wrote: Nye Rudskogen er så bred, at man lett kan kjøre forbi i sving uten at dette skaper farlige situasjoner.
Hvordan i all verden skal du klare å kjøre forbi i sving uten å skape farlige situasjoner? I de fleste reglement står det at forbikjøring skal gjøres på rettstrekker.

Håper du ikke har tenkt å prøve på dette...

Kan være med forbikjøring før sving og i utgang av sving, men ikke i sving. Det er nødt til å gå galt med tanke på prinsippet bak å kjøre kjappest mulig gjennom en sving. Da bruker man HELE bredden av svingen. Og hvis to biler bruker hele bredden er det bare et tidsspørsmål før det smeller.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

magnesmurf wrote:
Iceman wrote: Nye Rudskogen er så bred, at man lett kan kjøre forbi i sving uten at dette skaper farlige situasjoner.
Hvordan i all verden skal du klare å kjøre forbi i sving uten å skape farlige situasjoner? I de fleste reglement står det at forbikjøring skal gjøres på rettstrekker.

Håper du ikke har tenkt å prøve på dette...

Kan være med forbikjøring før sving og i utgang av sving, men ikke i sving. Det er nødt til å gå galt med tanke på prinsippet bak å kjøre kjappest mulig gjennom en sving. Da bruker man HELE bredden av svingen. Og hvis to biler bruker hele bredden er det bare et tidsspørsmål før det smeller.
Ta det helt med ro, jeg følger alltid de regler som er satt av de baneansvalige.
De som kjenner meg, vet dette.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Luigi wrote:men for enkelte med tyske og japanske biler sitter det svært langt inne til tross for at det er nevnt i tilleggsreglene ;)
Selvfølgelig. Vi mener jo at det er enklere å bare forby opel, ford, volvo og alt italiensk. :lol:
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

hagenisse.. vi vil ikke ha no sjikaner nei! selv ikke med diesel bruksbil ønsker man seg sjikaner.. :)
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
ria
Posts: 28
Joined: 07 Aug 2004 11:34

Post by ria »

Luigi wrote:At baneeier ennå ikke er veldig streng på dette eller at mange ikke skjønner grunnen til kravet er ingen grunn til å droppe presenningen. Uasfaltert depot er egentlig en enda bedre grunn til å bruke presenning; har du noen gang forsøkt å sanere oljesøl på grus?

Ha også i bakhodet at forurensning fra banen kun er ammunisjon for de som fra før ønsker at Rudskogen helst skal ligge midt i Sahara. Ikke presenning = skite i eget reir.

Smått utrolig at man setter godtatt-signaturen sin på et reglement som krever presenning, og deretter begynne å himle med øynene over samme reglement. Hva blir det neste? Kreve å få kjøre uten lappen? Kreve å få drifte mot kjøreretningen? Bruke mopedbil på trackday?

(Og ja, jeg vet selvfølgelig at det ikke frivillig eller ufrivillig kommer en dråpe olje, kjølevæske, A/C-vann eller andre substanser fra en eneste av bilene som møter på søndag).
Man kan jo lett bli forvirret når det tydelighvis er forskjellige regler som gjelder. Forrige helg var det et sted mellom 130 og 150 biler, og 5-6 stk med presenning. Alle lisensierte det jeg kunne se.

Jeg synes nå å sammenligne dette med å kjøre mot kjøreretningen er litt i drøyeste laget. Sålenge jeg kan stå parkert utenfor kiwi'n og dryppe A/C vann uten presenning så ser jeg prinsippielt ikke den store forskjellen sålenge det kjøres etter veitrafikkloven. Når det gjelder racingbiler og diverse "1000hk prosjekter" så ser jeg mer behovet, men de tenker vel at det er lettest å ha samme regler for alle.

Det finnes ikke søl under tyske og japanske biler vettu ;) (sånn, nå eksploderer vel bilen der nede etter den uttalelsen :lol: )

Antar veldig mange trenger å kjøpe dette, så har Rudskogen nok på lager? Blir det organisert salg av dette? For å slippe å lure på om ting er godkjent tenker jeg det er like greit å kjøpe det der nede.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

HF-mx5turbo wrote:hagenisse.. vi vil ikke ha no sjikaner nei! selv ikke med diesel bruksbil ønsker man seg sjikaner.. :)
Jeg ønsker meg gjerne sjikaner. Halve banen er jo rett frem jo!
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Post by Morten H »

hagenisse wrote:
HF-mx5turbo wrote:hagenisse.. vi vil ikke ha no sjikaner nei! selv ikke med diesel bruksbil ønsker man seg sjikaner.. :)
Jeg ønsker meg gjerne sjikaner. Halve banen er jo rett frem jo!
Bare å sette inn 2 stk NOS flasker eller snurre :D
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

ria wrote:Sålenge jeg kan stå parkert utenfor kiwi'n og dryppe A/C vann uten presenning så ser jeg prinsippielt ikke den store forskjellen sålenge det kjøres etter veitrafikkloven.
Da vil jeg anta banegruppa i NSK og Rudskogen Motorsenter heller ikke ser den prinsipielle forskjellen på om du kommer på søndag eller ikke.

Pointet mitt angående dette med kjøreretning osv. var at de er "barnehageregler" de også. For enkelte er det en selvfølge å følge regelen om at man kjører medurs på banen, mens det for andre er like selvfølgelig å ikke grise ned privat eiendom man har leid noen timer.
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

ria wrote:[Man kan jo lett bli forvirret når det tydelighvis er forskjellige regler som gjelder. Forrige helg var det et sted mellom 130 og 150 biler, og 5-6 stk med presenning. Alle lisensierte det jeg kunne se.
Det er nok ikke forskjellige regler, men måten de samme reglene håndheves på.
At noen arrangører gir blaffen i utleiers (Rudskogen) regler får stå for deres regning.
Hilsen en som synes det plutselig var lugnt og fredfullt i ETA-land :wink:
'11 sDrive 35is
---------------------
KKM
Posts: 151
Joined: 12 May 2009 13:01
Location: Oslo
Contact:

Post by KKM »

Hvis yr.no ikke har alt for rett i morgen, kunne jeg tenkt meg en tur på Rudskogen.
Ser dere skriver "Treffet er kun åpent for medlemmer av NSK"..... Refererer dere kun til kjøring på banen ?
Hvordan er mulighetene for en "stakkars" publikumer med fotoapparat ? :-)
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Post by Morten H »

KKM wrote:Hvis yr.no ikke har alt for rett i morgen, kunne jeg tenkt meg en tur på Rudskogen.
Ser dere skriver "Treffet er kun åpent for medlemmer av NSK"..... Refererer dere kun til kjøring på banen ?
Hvordan er mulighetene for en "stakkars" publikumer med fotoapparat ? :-)
Bør ikke være medlem for å se/ta bilder :wink:
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Da er PVC presenning kjøpt inn, og det til 620kr.

Ganske mye billigere enn 800kr, men man må vel ha en avanse.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Post Reply