Vil starte med Racing! GT3?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Nanobeard
Posts: 3
Joined: 14 Mar 2011 22:07

Vil starte med Racing! GT3?

Post by Nanobeard »

Hei!

Våger meg utpå med en førstepost, har søkt etter lignende tema, men fant ikke noe. Henvis meg gjerne dit om det allerede finnes svar på det jeg spør etter :)

Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å følge guttedrømmen mens jeg enda er ung, og ser på mulighetene for å skaffe meg en banebil. Jeg er småforelsket i Mazda RX7, og går nok for noe slik. Prisen er jo overkommelig når ikke staten skal ha sine 150 000 for hvite skilt! :)

Har nå brukt ganske mange timer til sammen for å prøve å få oversikt over alt, lisenser, regler osv osv. Det er ganske mye som er uklart enda, så da spør jeg litt etter hvert på denne tråden tenkte jeg :)

Det jeg vel lurer mest på er om det arrangeres dager der man kan øve seg på bane? Og om det skjer ofte? Kan man kjøre med røde skilt på slike arrangementer?
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Heisan, og velkommen hit ;)
For å svare på det du spør om: det arrangeres banedager ("trackdays" på nynorsk) med ferdighetskjøring hos veldig mange merkeklubber og selvfølgelig også i regi av NSK. NSKs kjøringer står på terminlista, mens de andres kjøringer finner du sikkert på deres respektive klubbsider. De pleier ofte å bli annonsert her i dette forumet i tillegg, og nedover emnelista er det allerede dukket opp noen ...

Røde skilter er det litt forskjellig med, men det var i hvert fall ikke tillatt på NSKs banedager i fjor. Andre klubber etc. har andre regler, og det kan i tillegg være kompliserende om bilen har lisens fra NBF.

Men for å også ha nevnt det: om du er fullstendig nybegynner på bane kan du faktisk få mye verdifull begynnertrening med en helt vanlig bil. Glem stoppeklokka, R-dekk og ørten hestekrefter inntil du har kjørt noen dusin runder. Pugging av sporvalg, bremsing, (kanskje) giring, speil og å flytte litt psykologiske grenser er viktigere enn det meste annet.

NSK har første banetreff på Vålerbanen 25. juni i år, men det er plenty med andre muligheter. F.eks. har Alfaklubben årets første treff på Gelleråsen/Karlskoga (Sverige) første helgen i mai. Her blir det stort sett helt vanlige biler som skal kjøre, men med racing (Corsa Italiana og CAR Challenge) i pausene. Ellers er det japsetreff 28. april på Vålerbanen. Detaljer lengre nede i dette forumet.

Til vanlig trackday trengs det hjelm og en bil som er teknisk i orden (ja, og noen hundrelapper for å få kjøre ...)
Nanobeard
Posts: 3
Joined: 14 Mar 2011 22:07

Post by Nanobeard »

Takk for svar! :)

Angående det å kjøre med vanlig bil; solgte for en stund siden min kjære Mini Cooper, så nå står det bare en Hilux igjen, ikke det festligste for banebruk :p Når det er sagt, jeg skal ta kurs i regi av Harald Huysman (racerfører for en dag) i nærmeste fremtid, så forhåpentligvis har jeg prøvd meg litt på bane før jeg setter avgårde i RX7'n :)

Jeg er litt forvirret enda, hehe. Jeg skal skaffe vognlisens på bilen fra NBF, og jeg skal ta førerkurs racing (teori og praksis) i løpet av den neste måneden. Er ikke dette nok for å få lov å kjøre på bane?

Hva trengs av personlig utstyr? Kjøredress, hansker, hjelm++?


Jeg vil prøve å få alt så klart til bruk som mulig før slutten av Juni, da jeg skal inn i forsvaret, og får da bare (begrenset) tid i helgene.

Et lite spørsmål til; Hvor bør jeg se etter bur til RX7? (fd).

Setter pris på alle svar og innspill! :)
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Post by mazdafun »

Hei.

Velkommen.

Om du skal sette bur inn i en FD for racing, ville jeg snakket med en profesjonell burbygger. Jeg er selv fornøyd med motorsportprodukter i Herre (Porsgrunn), men finn en som er nær deg som er grei (hør litt rundt). Det er viktig å legge litt penger i bur og sikkerhet slik at bilen tåler en trøkk uten at du blir skadd.

Videre bør du dele prosjektet ditt med andre, og forumet er en ypperlig kanal for dette. Legg ut bilder, og hva du lurer på, så vil folk gi deg masse feedback. Om du vil kan du legge dette ut på merkeforumet, mazda-ogn.org/forum

Lykke til med racing.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Nanobeard wrote:Jeg er litt forvirret enda, hehe. Jeg skal skaffe vognlisens på bilen fra NBF, og jeg skal ta førerkurs racing (teori og praksis) i løpet av den neste måneden. Er ikke dette nok for å få lov å kjøre på bane?
Mulig det er litt begrepsforvirring ute og går her for min del. "Kjøre på banen" betyr for meg å delta på trackday i regi av en eller annen bilklubb (eller noe annet). Da trenger du kun førerkort, en eller annen bil (selv en Hilux) og en hjelm. Det tas ikke tider og det konkurreres ikke om noen ting. Du trenger med andre ord ikke spørre NBF om å få lov til å kjøre på bane. Én dag i dieseltyskerne til Huysman er ikke rare treningen for å stille i GT3, men det er formelt sett mer enn nok ;) Det er antageligvis ingenting i verden som kan forberede deg på racing på alvor allikevel.

Om bilen (og du) har lisens for å kjøre hastighetsløp og den ikke har hvite eller grønne skilter, så får du ikke nødvendigvis lov til å kjøre på vanlig trackday. Det har med forsikringer å gjøre, noe også prøveskilter har.

For å delta i organisert racing trenger du bittelitt mer:
  • * Bil bygget etter regelverket for klassen (vekt, hk, bakkeklaring, dekk etc. etc.)
    * Sikkerhetsutstyr ihht NBFs regler (FIA-godkjent bur, strømbryter, racingstol, belter, sikret batteri etc. (se i Bilsportboka §304 eller på bilsport.no)
    * Lisens på bilen, pluss eventuelt reklamelisens
    * Hastighetslisens på deg selv (krever gyldig førerkort, så ikke mist lappen!)
    * Personlig utstyr: kjøredress, undertøy, sokker hansker, sko, hjelm og balaklava. Alt FIA-godkjent og brannsikkert.
Bilen skal fremstilles for kontroll av NBF-kontrollant hvert år, og om du passerer nåløyet blir vogna godkjent for inneværende år. Uten godkjent kontroll, ingen vognlisens.

Så er det bare å betale til du se mannen med ljåen (førerlisens, vognlisens, reklamelisens, hastighetskurs, startavgift, bensin, dekk etc.), stille deg i piten og vente på safety car. Lykke til og husk å se i speilene! ;)
Nanobeard
Posts: 3
Joined: 14 Mar 2011 22:07

Post by Nanobeard »

Tusen takk for gode svar!

Ganske mye som er oppklart nå, hehe. Tar opp igjen tråden om det skulle bli nødvendig.


Ha en fin sesong folkens :)
Gulf62
Posts: 15
Joined: 14 Jan 2011 12:50
Location: Munkedal, Sverige

Post by Gulf62 »

Nanobeard wrote:Tusen takk for gode svar!

Ganske mye som er oppklart nå, hehe. Tar opp igjen tråden om det skulle bli nødvendig.


Ha en fin sesong folkens :)
Vil du ha et lite tips fra en som har lært den dyre vegen; glem gatebilen og kjøp deg en ferdig løpsbil.
Det finnes utrolig mye å velge blandt, bl.a. i Sverige men også her i Norge - en Ginetta, Locost, en langløpsbil som finnes i alle varianter osv.
En normal gatebil er ikke en banebil og kommer aldri til å gi deg den kjøreopplevelsen du søker før du har bygget den om til en banebil ..... og da har du ingen funksjonell gatebil lenger.

Bare en oppsetning vettige bremser som tåler runde etter runde kommer til å gjøre ett dypt "høl" i lommeboka, et skikkelig bur koster kroner, ekstra hjul, nye understellsdetaljer ......... tro meg; kjøp en ferdig bil for banekjøring for 50-100.000 og du har dobbelt så moro. Det kommer minst til å koste de samme kronene å kjøre en mer gatevennlig bil.
Hoster du opp 140-150.000 finnes det til og med Radicalvogner og da går det riktig fort.
Lykke til!
Post Reply