Formel Fordene - hvor er de?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Gulf62
Posts: 15
Joined: 14 Jan 2011 12:50
Location: Munkedal, Sverige

Formel Fordene - hvor er de?

Post by Gulf62 »

Det er ganske typisk - akkurat som da jeg for drøyt 20 år siden kjøpte meg en Formel Vee. Klassen ligger død og begravet.
Nå står det en Formel Ford Zetec i garasjen (junior har jo vokst opp) og det er tynnt med kjøring i Norge og Sverige for biler som ikke klasser inn som historiske.

Synd, for Formel Ford må vel være noe av det mest geniale som noen gang er konstruert som inngangsklasse i racing. Ikke noe galt sagt om Basic og andre klasser, men FF er så internasjonalt anerkjent at det er synd og skam at det ligger i dvale. Si meg den F1 fører som ikke har hatt en sesong i FF!
Nå skal det sies at jeg har bosatt meg i Sverige og ikke har 100 % oversikt over forholdene i Norge men jeg velger å kaste ut samme spørsmål som jeg gjorde da min Hansen Formel Vee sto i garasjen og jeg ikke hadde noen å leke med (et innlegg i Sportsvognen var alt som skulle til den gangen); hvor er alle bilene og hvordan er stemningen for å vekke dem til liv igjen?
Minnes jeg ikke feil tok det ikke mange månedene før vi hadde 20+ FV biler samlet på Rudskogen den gangen, og ser man Norge og Sverige under et og ved hjelp av dagens informasjonsteknologi burde det være mulig å hente frem MANGE biler igjen nå også.
Jeg antar at dagens eiere gjerne vil kjøre med sine biler.

Det tar tid å organisere ting men det burde vel i alle fall kunne være mulig å samle i hop såpass med folk og biler at vi kunne hatt noen små banetreff til sommeren, kanskje kjørt noen inoffisielle heat og hatt det moro.
Har noen allerede tatt lignende initiativ tar jeg gjerne i mot tips.
Hvor dette skulle tatt oss i 2012 er ikke godt å si.

Formel Ford er jo en FIA klasse som såvidt jeg begriper bare har fallt ut av racingkallenderen i Norge og Sverige.
Dette betyr også at bilene pr. i dag er så billige at man nesten ikke kan la være å kjøpe en :) . Faren er vel kanskje at de forsvinner tilbake til England eller ned på kontinentet .....
Selv kjøpte jeg hjem en Van Diemen RF96 Zetec komplett med henger og det hele for en kostnad som var svært overkommelig - joda det koster mer enn bilcross, men likevel.
Jeg vet om flere biler til salgs i Sverige til "uhyggelig" lave priser så om noen føler dette låter spennende.
Har du allerede har en bil stående og samle støv i Norge eller Sverige eller har lyst på en; kontakt meg via mail så ser vi hvor det ender!
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

To av disse søskenbilene er til salgs for 100 000 sek.
Virker som de er svært velholdte, er prisen veiledende?

Info
http://www.mioh.net/?page=&a=for-sale-f ... ford-zetec
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
Gulf62
Posts: 15
Joined: 14 Jan 2011 12:50
Location: Munkedal, Sverige

Post by Gulf62 »

Jo, dette er LANGT over av jeg betalte for min som tross alt den også er tatt rett ut i fra garasjen der den har stått siden den gikk sin siste SM runde.

En bekjent av meg i Strömstad har en Van Diemen RF95 stående - har stått siden den vant SM 2002 eller var det kanskje 2001? Komplett med girutvekslinger for alle svenske baner, 2 splitter nye motorer (eller i alle fall ukjørte etter overhaling), komplett oppsetning ekstra bærearmer til alle fire hjørner og en del ekstra deler, hjul etc ........ prisen er fremdeles en bra bit under 100'.
Nå skal det i ærlighetens navn sies at det er en Kentmotorisert bil, altså forrige generasjonen men likevel ..... chassiset er mer eller mindre det samme og det er ingen problem å oppgradere en RF95Kent 1600 til en Zetec om nå det skulle være noe poeng.

Det skal også i ærlighetens navn og til fordel for de annonserte bilene sies at dette er 2000 modeller og ser man på prisen som forlanges for disse kontra tilsvarende f.eks i England er det ikke dyrt.
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- historisk FF lever i beste velgående i Sverige, men i likhet med mange andre klasser synes det vanskelig å samle nok moderne FF'er til å bli interessante for arrangørene. Formel Basic var vel av samme grunn heller ikke det mest underholdende ifjor...... :wink: Det som finnes av oppegående formelbiler her i riket, går nok helst i Sverige, f.eks. i RHK-cuppen.
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
Gulf62
Posts: 15
Joined: 14 Jan 2011 12:50
Location: Munkedal, Sverige

Post by Gulf62 »

Dag-Henning Nielsen wrote:- historisk FF lever i beste velgående i Sverige, men i likhet med mange andre klasser synes det vanskelig å samle nok moderne FF'er til å bli interessante for arrangørene. Formel Basic var vel av samme grunn heller ikke det mest underholdende ifjor...... :wink: Det som finnes av oppegående formelbiler her i riket, går nok helst i Sverige, f.eks. i RHK-cuppen.
Jo, selvsagt skulle jeg gjort det enklere for meg og kjøpte en historisk bil men ser man på det faktum at det under de siste sesongene man kjørte FF i Sverige var startfelt på 25-30 biler og kanskje til og med mer må det jo finnes biler både her og der.
Jeg gjetter på at en del av disse står i Norge!?
Hva jeg vil med dette er å se om det går å lodde stemningen for forsøke å selge seg inn til løpsarrangører igjen til 2012 sesongen og hvorfor ikke kanskje leie Rudskogen, Kinnekulle eller Gälleråsen for en samling en gang eller to i løpet av sommeren som kommer.
Jeg har fått en og annen kommentar som i store drag går ut på at "dette går ikke" eller "det finnes ingen grobunn for å kjøre ikke-historisk FF" ..... dog ingen som har sagt "ja, jeg har en bil og vil gjerne kjøre!"
Kanskje det er jeg som tar helt feil; at det ikke finnes biler eller interesse for å kjøre i det hele tatt ....... da får vi vel heller leke et år eller to med bilen vi har i garasjen og sende den til England.
Neida, jeg gir meg ikke så lett - bilene finnes, så også eierene. :D
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- synes du har en god ide, jeg...Finnes det biler, så finnes det muligheter ! Stå på !!

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
Gulf62
Posts: 15
Joined: 14 Jan 2011 12:50
Location: Munkedal, Sverige

Post by Gulf62 »

Dag-Henning Nielsen wrote:- synes du har en god ide, jeg...Finnes det biler, så finnes det muligheter ! Stå på !!

DH
Det er klart det finnes biler - jeg vet bare ikke hvor og det er derfor jeg kastet ut spørsmålet her og på www.rejsa.se.
Det fungerte utmerket med en haug Formel Vee for 20 år siden - det finnes garantert like mange Forder. I alle fall om man ser på Norge og Sverige under ett.
Til dere som ikke har en selv men vet at kompisens brors svåger har en; vær snille å tipse dem i alle fall.
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Det finnes jo en arrangør som er tilsnakkendes, nemlig NSK :wink:
Hvis du klarer å riste frem et 20 talls biler, så er det ikke umulig dere får delta på Classic & Sportscar Meeting 2011. Eller kanskje 2012 ?

Hilsen arrangementsjefen :D
'11 sDrive 35is
---------------------
Gulf62
Posts: 15
Joined: 14 Jan 2011 12:50
Location: Munkedal, Sverige

Post by Gulf62 »

henning wrote:Det finnes jo en arrangør som er tilsnakkendes, nemlig NSK :wink:
Hvis du klarer å riste frem et 20 talls biler, så er det ikke umulig dere får delta på Classic & Sportscar Meeting 2011. Eller kanskje 2012 ?

Hilsen arrangementsjefen :D
Jeg hadde nok tenkt å kontakte NSK om dette om det viser seg være grobunn for å dra igang dette på alvor.
Det var jo i store drag takket være drahjelp fra NSK at det lot seg gjøre å vekke liv i Forvel Vee igjen sist gang, vi pleide å trene på de berømte tirsdagskveldene på Rudskogen (har dere disse lenger?) og hadde stor glede av det den gangen.
Jeg takker for innspillet og døråpningen, den gjør garantert ikke entusiasmen for å jobbe videre med dette mindre og er ikke noen hemsko i forhold til å lokke frem førere/biler. :D
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Det er bare å ta kontakt.
Men husk at det er et betydelig puslespill å få tidsskjema på plass.
Mao bør vi få tidlig beskjed om en eventuell ekstra klasse.

Tirsdagene på Rudskogen er dessverre historie, men vi har booket følgende dager på nye Rudskogen:
Søndag 24. juli kl. 13:00 - 19:00
Mandag 8. august kl. 17:00 - 21:00
Torsdag 15. september kl. 16:00 - 21:00
'11 sDrive 35is
---------------------
Gulf62
Posts: 15
Joined: 14 Jan 2011 12:50
Location: Munkedal, Sverige

Post by Gulf62 »

Det takker jeg for.
Da får vi se tiden an og håpe jeg kommer i mål med min leting etter lekekamerater ......
At vi skal kunne stille noe konkurransekraftig felt i år har jeg vel kanskje liten tro på (selv om det naturligvis hadde vært moro og forsøkt å få til et samarbeid også med de historsike bilene til et slikt event), men 2012 er absolutt realistisk.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 »

"Tirsdagene på Rudskogen er dessverre historie, men vi har booket følgende dager på nye Rudskogen:
Søndag 24. juli kl. 13:00 - 19:00
Mandag 8. august kl. 17:00 - 21:00
Torsdag 15. september kl. 16:00 - 21:00"
Hvorfor fikk NSK ikke fortsette med tirsdagene? Det var jo så enkelt å planlegge.. :-)
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

PeR4 wrote:
"Tirsdagene på Rudskogen er dessverre historie, men vi har booket følgende dager på nye Rudskogen:
Søndag 24. juli kl. 13:00 - 19:00
Mandag 8. august kl. 17:00 - 21:00
Torsdag 15. september kl. 16:00 - 21:00"
Hvorfor fikk NSK ikke fortsette med tirsdagene? Det var jo så enkelt å planlegge.. :-)
Det er det mange grunner til. Her en noen:
- Økonomi / kostnader
- Arrangementskapasitet (i NSK)
- Endrede støyreguleringer, og derav "åpningstider" på anlegget
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Gulf62
Posts: 15
Joined: 14 Jan 2011 12:50
Location: Munkedal, Sverige

Post by Gulf62 »

flash951 wrote:To av disse søskenbilene er til salgs for 100 000 sek.
Virker som de er svært velholdte, er prisen veiledende?

Info
http://www.mioh.net/?page=&a=for-sale-f ... ford-zetec
Her finnes det en til for de av dere som undrer hva det koster. Sammelign prisene hva hva de koster i England se ser dere at det her er mulig å ha det moro en stund bare man har pengene å legge ut!

http://www.blocket.se/gavleborg/Formel_ ... ?ca=15&w=3

Noen som vil være med å leke?
Gulf62
Posts: 15
Joined: 14 Jan 2011 12:50
Location: Munkedal, Sverige

Re: Formel Fordene - hvor er de?

Post by Gulf62 »

Nå ser det ut til at det skjer saker på Formel Ford Zetec fronten.
Peggen Andersson (kjent navn for de fleste?) drar i en del tråder og det ser nå ut for at det kommer til å kjøres en serie sammen med det historiske RHK mesteskapet i Sverige.
Pass på å kjøp en bil før prisene springer i veg - har du allerede en får du gjerne sende noen rader.
ENDELIG! :D
Post Reply