HANS

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

HANS

Post by Linder »

Er HANS påkrevd i GT2? Hvis nei, blir det påkrevd neste år?
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: HANS

Post by Iceman »

Linder wrote:Er HANS påkrevd i GT2? Hvis nei, blir det påkrevd neste år?
Hadde det ikke hvert for HANSen, så hadde ikke jeg bare hatt en hjernerystelse etter helgens strabaser.
Ikke vurder å kjør uten, ganske sikker på at det blir krav til neste år.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Post by Linder »

Skjønner.

Hva er forskjellen på vanlige stoler og stoler tilpasset HANS?

Belte er hovedforskjellen i bredde på skulderreim. 2" i stedet for 3" som resten av beltet er.
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

HANS-stoler har rett og slett utsparing til selve HANS-dingsen bak nakken (og evt nedover ryggen) og hull for alle beltene og stroppene. Se også denne: http://www.fiainstitute.com/publication ... _Guide.pdf

Påbud om HANS i NM-klasser kommer før eller siden, så egentlig er det bare å investere med én gang. Det har vært nevnt påbud fra neste år, men hittil er det ikke kommet noe konkret fra NBF (som jeg har hørt).
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

litt off-topic men den HANS tingen er vel den som dale earnhardt SR i nascar nekta og bruke? mangelen av HANS var vel den som til slutt drepte han...

http://en.wikipedia.org/wiki/HANS_device
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

Jeg spurte de på teknisk på det første GT løpet på våler fikk beskjed om at dette ble påbudt fra 2011.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

need4speed wrote:litt off-topic men den HANS tingen er vel den som dale earnhardt SR i nascar nekta og bruke? mangelen av HANS var vel den som til slutt drepte han...
Et litt merkelig poeng siden det som egentlig drepte Dale Earnhardt var at han nektet å sitte hjemme i sofaen og se på TV. Amerikanere generelt har en morbid interesse av hva stjerner dør av (ref. Michael Jackson), så det er ikke så merkelig at en spekulasjon blir gjentatt så ofte at den til slutt blir sann.

Jochen Rindt nekta i sin tid å bruke selv et enkelt hoftebelte, men da han til slutt ble overtalt til å ta det på seg ble han kvalt av det da bilen snurra og han (nesten) skled ut gjennom nesa.

Poenget? Racing er farlig. Er det noen annen grunn til å drive med det?
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

hehehe sant nok men jeg mente at diskusjonen på nettet var at HANS sannsynligvis ville berget han, men det er sant som du sier racing er farlig men jævla morsomt :)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Ja, at racing er farlig er en dårlig unnskyldning for ikke å bruke HANS, men det er alltid noe som kunne reddet en eller annen noen år senere. Egentlig sjokkerende å tenke på at sikkerhetsbelter ikke var i bruk i hele F1-feltet før i 1970.

Maseratien som vant F1 i 1954 med bl.a. Fangio bak rattet hadde 270 hk på 670 kg, trommelbremser rund baut, ikke sikkerhetsbelte, ikke veltebøyle, en bakpart som i praksis var en 200-liters drivstofftank med bensin/metanol/aceton-blanding og en mellomaksel som lå åpen mellom benene på føreren og spant på samme turtall som motoren (max power på 8000 rpm). Det sies at tralla hadde toppfart på 270 km/t på 4" dekk foran og 5,5" dekk bak.

Fangio kjørte med halvhjelm og pilotbriller, og sikkert sykkelklips rundt dressbuksene for å unngå å tulle seg inn i mellomakselen. Ja, og argentineren kjørte ALLTID i kortermet skjorte.

De gutta sparte seg ikke til gamlehjemmet så noen kunne få æren av å skifte bleier på dem.
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Post by Morten H »

Luigi wrote:Ja, at racing er farlig er en dårlig unnskyldning for ikke å bruke HANS, men det er alltid noe som kunne reddet en eller annen noen år senere. Egentlig sjokkerende å tenke på at sikkerhetsbelter ikke var i bruk i hele F1-feltet før i 1970.

Maseratien som vant F1 i 1954 med bl.a. Fangio bak rattet hadde 270 hk på 670 kg, trommelbremser rund baut, ikke sikkerhetsbelte, ikke veltebøyle, en bakpart som i praksis var en 200-liters drivstofftank med bensin/metanol/aceton-blanding og en mellomaksel som lå åpen mellom benene på føreren og spant på samme turtall som motoren (max power på 8000 rpm). Det sies at tralla hadde toppfart på 270 km/t på 4" dekk foran og 5,5" dekk bak.

Fangio kjørte med halvhjelm og pilotbriller, og sikkert sykkelklips rundt dressbuksene for å unngå å tulle seg inn i mellomakselen. Ja, og argentineren kjørte ALLTID i kortermet skjorte.

De gutta sparte seg ikke til gamlehjemmet så noen kunne få æren av å skifte bleier på dem.
Ergo, de som tror de er tøffe som dropper HANS, bør ikke lese dette innlegget :D
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
Post Reply