Div.regler om ting & tang innen racing.

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

Hadde bare reglene vært helt klare så.
Ang. GT serien så savner jeg ei fulstendig liste for GT1&2 og GT3&4 som tar for seg regelverket fra a til å så en slipper å først gå igjennom de generelle reglene for racing/hastighet å så gå igjennom de for GT å så finne ut av hvilke regler som faktisk gjelder å hvilke som blir opphevet av særreglene til GT.
Ikke noe problemer hvis en bruker de generelle reglene å legger til Gt sine,men det er jo en del særregler til GT som er kjekke å bruke istedenfor.

Bl.a.
Det står at ved hastighet på sommerføre så skal bilene ha 5L spylerveske,men i sommer ble jeg fortalt at dette ikke gjelder for GT.
User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Post by Ketil Olsen »

Hei igjen w201-16 :)

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i din frustrasjon :wink:
Det jeg har funnet ut er at første bud er å finne ut hvilken klasse du ønsker å kjøre i. Men så kommer spørsmålet; ja hvordan skal jeg vite det når jeg ikke helt forstår regelene ? :lol:
Vel, jeg har tittet litt på de forskjellig bilene som er avbildet på http://www.gtracing.no/list.asp?table=2 og de gir meg en god idè om hvor min 928 hører hjemme. For mitt vedkommende ser det ut som at GT 1 eller 2 er tingen. OK, da blir neste spørsmål; hvor brede felger tenker jeg å kjøre med ? Jeg skal etter hvert opp i 11" x18" rund baut, og i følge reglementet blir det da snakk om GT1.

OK, da har jeg funnet et utgangspunkt og jobbe videre ut fra. Det jeg så gjør er å SLAVISK lese GT1 reglementet, og KUN de gangene det henviser til en paragraf finner jeg fram den store kloke boken og leser det som står der :)
Jeg kan LOVE deg at det har løst en del ubesvarte spørsmål jeg har hatt i forbindelse med forskjellige detaljer i prosjektet mitt :P
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***
User avatar
911 RSR
Posts: 27
Joined: 12 Feb 2008 16:53
Location: Skien

Post by 911 RSR »

w201-16 wrote:Hadde bare reglene vært helt klare så.
Ang. GT serien så savner jeg ei fulstendig liste for GT1&2 og GT3&4 som tar for seg regelverket fra a til å så en slipper å først gå igjennom de generelle reglene for racing/hastighet å så gå igjennom de for GT å så finne ut av hvilke regler som faktisk gjelder å hvilke som blir opphevet av særreglene til GT.
Ikke noe problemer hvis en bruker de generelle reglene å legger til Gt sine,men det er jo en del særregler til GT som er kjekke å bruke istedenfor.

Bl.a.
Det står at ved hastighet på sommerføre så skal bilene ha 5L spylerveske,men i sommer ble jeg fortalt at dette ikke gjelder for GT.
Det er jo alltid slik at generelle krav må være på plass og godkjent av NBF. (ved lisens og årskontroller) Dette gjelder alle biler som skal ha lisens!
Så kommer de forskjellige klassers særreglement som mener noe utover de generelle kravene. Disse skal du bekrefte og evt dokumentere ved kontroll til innsjekk for løp.

Også er det slik at når du skal ha din bil godkjent må du fremvise den slik du tror er korrekt ihht til alle krav og ikke på bakgrunn av hva du mener andre har og ikke har. Om noen har tolket feil eller gjort feil er det dems problem og ikke ditt!" Føler du at dette er en fordel med tanke på konkurranse så må du legge inn protest.

Men du bør bruke Ketil sin beskrevne fremgangsmåte og lese reglementene og kravene på nytt, for det forundrer meg litt at du spør om dette siden du har fått svar av meg på de fleste spørsmål du har stilt her for noen måneder siden.
Roger Hermansen
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

Det er en del som har blitt borte fra bilsportboken for dette året.
Men fremdeles er det noe som er uklart i reglene.
På min bil så er det bare et par ting som er i gråsonen,men dette skal jeg fint få kunne kjøre med ved å vise til litt vage forklaringer i boka.

Men i.o.m. at jeg skal lage bil for kunde så ønsker jeg litt debatt om dette.
Joa, jeg kan fint ta dette med nbf,men vet ikke å lurt det er for oss utøvere å røske tak i dette, selv om jeg synes at det hadde vært lurt.

Men hva ang. eksos da???
Skal utblås være bak bakhjulene i GT??

Tauekrok:
9.1 Tauekroker
Bilen skal være utstyrt med tauekroker i.h.t. nasjonale tekniske bestemmelser.

Der står det at tau, wire o.l ikke er tillatt.

Jeg fikk som sagt beskjed om at bl.a. det med spylerveske utgikk i GT.
Gjelder det samme ang. oljeoppsammler på åpen veihusventilasjon?

Brannslukker:
Det står:"Alle biler SKAL være utstyrt med min.4kg. brannslukningsanlegg, bla bla bla. Biler UTEN montert brannslukker skal ha minimum 1x6kg brannslukker lett tilgjengelig på egen depoplass".

Bare jeg å de jeg har snakket med som synes denne er litt uklar?
I GT sine regler står det:
4 kg. i.h.t. FIA reglement, nasjonale tekniske regler (Hallon er forbudt).
Er det da snakk om at ALLE SKAL HA 4kg.brannslukningsanlegg?


Men hvis det kun er å gå etter det som står oppført her
http://bilsport.no/uploads/teknisk_regl ... 4_2009.pdf

Så er det greit.
Jeg trodde at alle reglene for: bestemmelser om vognlissens, reklame, teknisk kontroll og sikkerhetsbestemmelser for hastighetsløp og teknisk regelement for hastighetsløp skulle følges + evt tillegg/"fradrag" som var i regelementet for GT.
Helt sikkert jeg som har missforstått dette, slik at det egentlig er latterlig enkelt å følge reglene uten noen problemer. Men som ny er det ikke helt lett å vite hva som praktiseres eller ikke.

Min bil har som sagt passert kontroller tidligere så jeg får se hva som evt. blir på kontrollen nå. Men liker å ha det i orden før kontroll.

Tenkte å veie bilen. Noe poeng å få noen vektlapp på dette?
Eller er det i utgangspunktet kun for eget bruk(utfylling av vognbok), å ved evt spm senere blir bilen kontrollveiet på banen?
User avatar
911 RSR
Posts: 27
Joined: 12 Feb 2008 16:53
Location: Skien

Post by 911 RSR »

w201-16 wrote: Men hva ang. eksos da???
Skal utblås være bak bakhjulene i GT?? JA, sålenge det står i reglene skal det være det. Ellers må det søkes disp.

Tauekrok:
9.1 Tauekroker
Bilen skal være utstyrt med tauekroker i.h.t. nasjonale tekniske bestemmelser.

Der står det at tau, wire o.l ikke er tillatt. Det er heller ikke tillatt, men den kan være leddet eller ha en vaierløkke i enden.

Jeg fikk som sagt beskjed om at bl.a. det med spylerveske utgikk i GT.
Gjelder det samme ang. oljeoppsammler på åpen veihusventilasjon? Spylervæske er ikke et krav, men oppsamler ved veivhusvent er et krav

Brannslukker:
Det står:"Alle biler SKAL være utstyrt med min.4kg. brannslukningsanlegg, bla bla bla. Biler UTEN montert brannslukker skal ha minimum 1x6kg brannslukker lett tilgjengelig på egen depoplass".

Bare jeg å de jeg har snakket med som synes denne er litt uklar?
I GT sine regler står det:
4 kg. i.h.t. FIA reglement, nasjonale tekniske regler (Hallon er forbudt).
Er det da snakk om at ALLE SKAL HA 4kg.brannslukningsanlegg?
Hvis du leser nøye så ser du at det ANBEFALES å hå brannslukkningsanlegg, dvs ikke et krav. Kravet er en 6 kg slukker i depotet.


Men hvis det kun er å gå etter det som står oppført her
http://bilsport.no/uploads/teknisk_regl ... 4_2009.pdf

Så er det greit.
Jeg trodde at alle reglene for: bestemmelser om vognlissens, reklame, teknisk kontroll og sikkerhetsbestemmelser for hastighetsløp og teknisk regelement for hastighetsløp skulle følges + evt tillegg/"fradrag" som var i regelementet for GT. Det siste er du selv ansvarlig for er ihht reglementet for den klassen du til enhver tid stiller i.
Helt sikkert jeg som har missforstått dette, slik at det egentlig er latterlig enkelt å følge reglene uten noen problemer. Men som ny er det ikke helt lett å vite hva som praktiseres eller ikke.

Min bil har som sagt passert kontroller tidligere så jeg får se hva som evt. blir på kontrollen nå. Men liker å ha det i orden før kontroll. Husk å ha med lisensen til forrige eier og påse at alt sikkerhetsmessig er fortsatt gyldig, så skal nok den gå mellom årskontrollen.

Tenkte å veie bilen. Noe poeng å få noen vektlapp på dette? Unødvendig å dokumentere, det er vekter tilgjengelig og det blir ofte sjekket under løpshelger. Men du må vite det selv for innklassing.
Eller er det i utgangspunktet kun for eget bruk(utfylling av vognbok), å ved evt spm senere blir bilen kontrollveiet på banen?
Ok?
Roger Hermansen
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

Toppers!
Skriver ut denne å bygger bil da den kommer jeg.
Så får vi se hva som skjer.

Har selv bare bilsportboken(s.122/@2010) og regelverket som nbf har på nett. Så jeg får kun lest det som står der, å jeg har leset her å i de to forrige bøkene nøye, spes ang dette.
Men det jeg finner ang brannslukker er det som jeg hennviser til over. Finner ikke noe om anbefaling,men det er jo å foretrekke(økonomisk) at det er anbefalet å ikke SKAL ha. Men det ble innkjøpt sentralslukker i fjor pga.denne teksten så der er bare å montere. Den vekten kan være gull verdt hvis det skjer noe.

Finnes det noen liste på hvem som tar årskontroll?
F.eks mellom moelv og elverum?
Er det egne folk for BC, RC, Rally og Racing/Hastighet?
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Post by Linder »

Ser det er forskjell på en regel i ulike klasser.

Gt3-4 er frontrute kravet plastrute på 5mm, mens i gt1-2 er kravet 3mm. Jeg har 4mm..

Har jeg misstolket dette?

En annen ting jeg lurer på er dette med hovedstrømsbryter. Det står at den skal bryte alle forbindelser med batteri, men er det ingen unntak fra denne regel? Jeg har egen kabel fra batteri til dynamo/starter og en annen kabel fra batteri til motorstyringplate med rele for alle funksjoner, denne kabelen har en tradisjonell hovedstrøm bryter.
Det er ingen kabler som forbinder dynamo/starter og denne styringsplaten og dermed kan motor umulig gå dersom hovedstrøm bryter turnes. Er dette godt nok eller er det krav til bryter på begge kretser pga brannfare i dynamo/starter?

Min 2.0 liter 16v turbomotor ser jeg blir beregnet til 420 hk, og dermed havner jeg i GT2 klassen. Men men, skjønner tanken bak denne måten å beregne selv om det skyver biler opp i en for høy klasse reelt sett. Å legge på 150-200 kg etter alt slitet med å bli kvitt vekt er uaktuellt.
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

t.o.m. i fjor skulle det være godkjent strømbryter(6polet),men det er borte i år. Så nå er det tydeligvis nok med en slik som tidligerer er brukt på traktorer m.m. Så her er det mulig å spare opptil 300,-
Persjonlig så mener jeg at kun den 6pole bryteren er bra nok.
Da kan du ha en ledningen fra batteriet på ene siden og elnett. dynamo +++ på den andre. Å så drar du ledningen fra nøkkel/tenningsbryter via to av to av de andre polene(brytes også da bryteren er av).
Da isolerer du batteriet helt. Å jeg bruker bryteren også til å isolere batteriet så jeg unngår strømtap ved lagring over lengere tid.

Det er vel alltid en mulighet til at dynamoen kan trekke litt strøm fra batteriet da den står, eller??

Men etter det jeg såg i fjor så var det ikke noe sjekk på dette med strømbryter.
Mange hadde kun den to-pole saken. Å da virket det som at de var fornøyde bare bilen stoppet da du vridde den på "av". Hvis dette ble sjekket noen gang.

Det med effektutregning er sykt. Fått høre at rulle ikke er gyldig da det kan være forskjell på rullene å at det kan trikses med bilen før og etter bremsing. Så det å stole på folk er ikke nok. Men det med utregninga er uretferdig uansett. De med masse penger å en lur strategi har en soleklar fordel i motsettning til f.eks. meg som har valgt bil og motor med noe helt annet enn hode, å ikke har 100 tusener å koste på kun motor. Så ja, jeg har ryki på en smell. Utregningen(2.3l turbomotor) sender meg rett i GT2,men motor, bil og fører knapt nok kvalfiseres til GT3-4.

Ang. vekt så er det tillatt med max.100kg i ballast.
Men du kan jo sette inn igjen en haug med deler som tilhører bilen da :wink:

Åssen bil har du (nysgjerrig bare)???
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Post by Linder »

Jeg har en JDM utgave av Nissan 200SX. Ikke veldig spennende, men fort går det og deler er enkelt å få tak i.

Har en 6 polet bryter på lager C, men vurderer å bruke den på et annet prosjekt da min layout gjør en vanlig 2 polet bryter effektiv nok. Som sagt er det bare brannfare i dynamo/starter som kan være et argument for bruk av 6 polet. ALT annet er på en egen krets fra batteri og brytes dermed med en vanlig 2 polet.

Skjønner frustrasjonen din angående effekt og kanskje blir disse reglene forandret en dag? Uansett forstår jeg også tanken bak reglene. Etter turbo kom ble det ikke bare enkelt å kontrolere effekt. For min del er det bare et tastetrykk i kupe som skal til for + 100 hk..

Vet uansett ikke om eg jeg får råd til å kjøre GT 2010, men bygger bilen etter reglene fra bunn så slipper jeg masse endringer senere. Om det sier deg noe kjørte bilen ACR mo i rana på ca 1:41 i fjor og i år er målet noen sekunder raskere
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

w201-16 wrote:Men etter det jeg såg i fjor så var det ikke noe sjekk på dette med strømbryter.
Mange hadde kun den to-pole saken. Å da virket det som at de var fornøyde bare bilen stoppet da du vridde den på "av". Hvis dette ble sjekket noen gang.
Som du selv sier er poenget med bryteren å gjøre bilen strømløs dersom det blir behov. Den skal også kunne brukes fra utsiden dersom du er havnet opp i noe, motoren fortsatt går og du ikke får stanset den selv. Det er ikke alle motorer som stanser selv om du kobler fra batteriet. Har du stor nok dynamo sviver og går det allikevel ...
w201-16 wrote:Det med effektutregning er sykt.
Mulig, men et sted må man sette grensen og begynne å stole på folk. Om du står i parc fermé etter en protest og teknisk bestemmer seg for å gå motoren nærmere etter i sømmene, så er det kun du som får svi. I Corsa Italiana har dette med effekt vært diskutert en god del i og med at det stort sett kun er vekt og hk som bestemmer klasse. Å kjøre dusinvis med biler på rulle er ikke praktisk, så det ble istedet bestemt at folk skulle oppgi effekten selv.

Virker som du er svært opptatt av at andre skal benytte seg av eventuelle smutthull du finner i regelverket. Bare slapp av og bygg og kjør bil for din egen del mens du følger alle regler som er. Dersom noen vil jukse i motorsport er det så mange muligheter til det at man knapt får sove om natta om man skal bekymre seg.
Post Reply