Div.regler om ting & tang innen racing.

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Div.regler om ting & tang innen racing.

Post by w201-16 »

Tenkte å ta dette på forumet til GTracing,men da det ikke er oppe så prøver jeg her. Tipper en del her vet noe om dette også. Å spørre NBF gir ikke alltid noen svar så det er bedre å spørre folkene som blir berørt av reglene.

Har en del spørsmål å kommer garantert til å få flere så det er fint om de som svarer Quoter spm før svar så det er lett å finne fram i for ettertiden.

Merking av bil (nummer):
I den store klokeboken står det at startnummer skal være sort på hvit bunn(50x50). her har jeg sett flere variasjoner, mange noe mer kreative enn andre.
Minstehøyden er 28cm med en strekkbredde på min 5cm og en avstand på minst 5cm.
Her å har jeg sett litt forskjellige str. og varrianter

Er det noen omstendigheter som gir rom for avvik i dette???
Eller for å si det på en annen måte, vil dette bli kontrolert å få evt. konsikvenser for kommende sessong???

Ang. navn på fører:
Nå fant jeg ikke akkurat dette i 2010 boken,men tidligere så har det stått eksakte mål og skrifttype, samt at det skulle være flagg.
I racing har jeg sett flere kreative varinter,men i rally er det som beskrevet. Mulig racing ikke er berørt av denne så lenge jeg ikke fant den i den nye boka.
Hva skal det evt. stå??
Fornavn, for/ og etternavn, etternav??
Hva med plassering?
Grunnen til spm er at jeg tenker litt "nostalgisk" ved merking av bilen.

E85:
Skal biler som kjører på E85 ha merke?
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Ja, du må ha E85 merke på bilen, om det er det du skal kjøre med.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Re: Div.regler om ting & tang innen racing.

Post by Sjobing »

Startnr:

Har også sett mange forskjellige varianter her, og jeg har ikke fått noen innvendinger på hvordan mitt nr ser ut.
Tror nok det blir godtatt litt avik så lenge nr er greit å lese + at det er plass til arrangør reklame (der det evt. måtte være aktuelt)


Navn:

Har heller aldri hørt om noen som har lagt seg borti hvordan du velger ha dette på bilen innen racing, så her ville jeg ha gjort som du ønsker.


E85:

Skal merkes med et Grønt merke som det står E85 på. Dette er ca 10 - 12 cm og skal stå i bak kant av bakvindu. Dette får du hos Bilsport forbundet.
I Sverige så er dette merket ca 20 - 25 cm i diameter og skal stå ved siden av startnr.
Grunnen til at dette skal merkes er hvis det skulle oppstå brann i bilen, så brenner E85 med nesten usynelig flamme så det er for at brann/banemannskapet skal være klar over dette.

Her er hvordan min bil er merket for E85. Det "norske" merket i bakvinduet og den "svenske" prikken ved startnr.

Image


mvh

Bjørnar
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

toppers.
mener det står en plass at E85 merke skal være i nedre venstre hjørne på bakruta der det er behov for merke..

Ang. navn så kommer jeg til å prøve med med det øverst på den kakerste sideruten slik de hadde i DTM da bilen gikk der.
Startnummeret blir tydelig å på ca de rette målene,men ønsker å unngå den hvite bakgrunnen.

Hva er straffen for å kjøre med startnummer utenfor selve banen???
Å hva er dette for noe egentlig.
Er jo de som har et nummer på siden på bilen som de bare har satt på for gøy(er ikke det gøyale egentlig),men hva er nbf sin innvenning på det at en bil har nummer på siden utenfor banen??
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

w201-16 wrote:toppers.
mener det står en plass at E85 merke skal være i nedre venstre hjørne på bakruta der det er behov for merke..
Det tror jeg det er mye forvirring rundt hvor de egentlig vil ha det merket...

Jeg fikk merket mitt fra en teknisk kontrollant på et løp og satte det der jeg har det mens han så på, så derfor trodde jeg dette var riktig...

Har også sett noen ha det på C-stolpen...

Svenskene ville ha det ved siden av startnr. pga det var der det skulle plasseres etter deres regelverk og de ville forståelig nok helst slippe å lete etter dette merket hvis de måtte handle i full fart etter en evt. krasj eller lignende.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
911 RSR
Posts: 27
Joined: 12 Feb 2008 16:53
Location: Skien

Re: Div.regler om ting & tang innen racing.

Post by 911 RSR »

w201-16 wrote:Tenkte å ta dette på forumet til GTracing,men da det ikke er oppe
Beklager men dette har tatt litt tid, kommer om ikke så lenge :)
Merking av bil (nummer):
I den store klokeboken står det at startnummer skal være sort på hvit bunn(50x50). her har jeg sett flere variasjoner, mange noe mer kreative enn andre.
Minstehøyden er 28cm med en strekkbredde på min 5cm og en avstand på minst 5cm.
Her å har jeg sett litt forskjellige str. og varrianter
For 5-6 år siden ble jeg nektet å kjøre med for små nr og hvite startnr på blå bakgrunn.
Det finnes et utall av varianter ute å går, men finner de det for godt så blir det sjekket på lik linje som alt annet. De har gjerne noen få ting som blir sjekket grundig, forskjellig fra år til år.
Hva er straffen for å kjøre med startnummer utenfor selve banen???
Å hva er dette for noe egentlig.
Er jo de som har et nummer på siden på bilen som de bare har satt på for gøy(er ikke det gøyale egentlig),men hva er nbf sin innvenning på det at en bil har nummer på siden utenfor banen??
Og kjøre med startnummer på vei er ikke lov. Dette er ekstremt strengt og blir du tatt av politiet eller andre innen bilsporten med dette langs veien blir lisensen din inndratt. Du skal sette et kryss over hele nr med en godt synlig tape så er det ok.
Roger Hermansen
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Re: Div.regler om ting & tang innen racing.

Post by need4speed »

911 RSR wrote: Og kjøre med startnummer på vei er ikke lov. Dette er ekstremt strengt og blir du tatt av politiet eller andre innen bilsporten med dette langs veien blir lisensen din inndratt. Du skal sette et kryss over hele nr med en godt synlig tape så er det ok.
har ett dumt oppfølgings spørsmål :)

hvis jeg monterer startnr på min bil som kun skal brukes på vei. er det forbudt i følge veitrafikkloven?
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Re: Div.regler om ting & tang innen racing.

Post by henning »

need4speed wrote:
911 RSR wrote: Og kjøre med startnummer på vei er ikke lov. Dette er ekstremt strengt og blir du tatt av politiet eller andre innen bilsporten med dette langs veien blir lisensen din inndratt. Du skal sette et kryss over hele nr med en godt synlig tape så er det ok.
har ett dumt oppfølgings spørsmål :)

hvis jeg monterer startnr på min bil som kun skal brukes på vei. er det forbudt i følge veitrafikkloven?
Nei.
Det Roger nevner gjelder lisensierte biler.
Men om bilen er lisensiert og gateregistrert, har du ikke lov.
'11 sDrive 35is
---------------------
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

Ikke rart det er mye forviring der ute, å at folk synes det meste er urettferdig innen bilsport.

Hvis en har bil med lissens og skilter så må en ha med seg en rull med elektrotape å lage ett kryss over startnummeret da en hjulkjører bilen ut av porten på baneanlegget???
Men har jeg startnummeret på bussen/drabilen så er det helt ok??

Men ang.nummeret. Hvorfor er det en regel som veldig mange ikke holder??
Er det en regel å det skal være slik så skal vel dette kontroleres på lik linje som datomerking på sikkerhetsseler?? Eller er det en regel som ikke har noe å si, så det nesten bare er nybegynerene som praktiserer den?
Ser ikke noe poeng i å bruke energi på å lage et nummer som passer hvis jeg må rive det av på neste kontroll, evt. bli disket for at jeg ikke har dette slik som det står i boken.

Strømbryter:
Noen spes.grunn til at den flerpole bryteren er fjernet fra regelverket å at det nå faktisk er lov med den bryteren som veldig mange har brukt de siste årene??

Bensintank:
Er sikkerhetstank et krav, eller kan org. tank fint brukes i Racing?
Ikke alltid min.målet fra bakplaten til tank lar seg gjøre, så er det å noe som er fleksibelt??
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Forvirringen varer bare inntil man har forstått reglene ;)

Årsaken til at startnumrene skal være sånn-og-sånn er at de skal være mulig å skille fra all den andre informasjonen som gjerne er på en racer. Dette er FIA-regler, og det er jo ikke grenser for hvor mange sponsormerker enkelte biler har. Kan jo til og med hende at speaker vil si noen ord om vogna di under løpet, og da gjelder det å ha lesbart nummer!

Ellers er det jo slik at folk gjerne ikke overholder regler de ikke blir arrestert for. Om et sort startnummer på hvit bakgrunn er et enormt problem, så kan du jo alltids lage ditt eget og se hvor lenge du slipper unna med det. Muligens er det på lang sikt mindre jobb å lage det etter boka med én gang. Og så får du én ting mindre å klage over når NBF røsker det av bilen ;)

En stor del av racingen er å komme seg til banen og bli godkjent etter gjeldende regler. Surt å bli sendt opp på tribunen bare fordi "mange andre" hadde feil startnummer ... :!:

At "det meste innen bilsport er urettferdig" skjønner jeg ikke helt. Hva er det som er urettferdig? At du må følge noen regler?
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

Det jeg opplever som urettferdig er at regelen ikke alltid blir fulgt av alle, å det virker(min oppfattning) at de mest profilerte ikke får de samme reaksjonene som oss som er nye/mindre profilerte.
Håper dette er en feil oppfattning fra min side.

Enig i at det bare er å følge boka,å dette har jeg gjort i 09, men blir jo bare oppgitt da jeg bruker ekstra tid på å følge boka,men da jeg er på løp så ser jeg at det er en del mangler ute å går.

Men tilbake til merking.
Er det bare jeg som ikke finner det eller er "oppskriften" på navn på føreren av bilen ikke beskrevet i 2010 boken???

Nummer:
skal det være sorte tall på hvit bakgrunn å det blir håndhevet så er det klart at jeg skal ha det. ikke noe å lure på det.
Noe reklame i forbindelse med startnummer er ikke noe tema på min bil. Å det er god plas til arangørens tilmålte reklameplass under nummeret.

Grunnen til mitt spm. er at bilen er sølvgrå å cleen ellers, så en løsning uten evt. hvit bakgrunn er noe jeg kunne foretrekke.

Reglene er lette å lese å mange av de har rom for mange tolkninger(lik norske lover og regler ellers),men de bør uansett holdes etter beste evne å praktiseres likt av alle kontrolanter.
User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Post by Ketil Olsen »

Er litt enig med Luigi her altså. Kan man ikke bare "høre etter" å gjøre det som boka sier da ? Er det noe å lure på ? Hvorfor i HE..E skal absolutt enkelte gjøre ting på sin måte ? Og hvorfor bry seg om hva andre har gjort ? Men den beste må jeg si er at racing er urettferdig. Hvis det blir for tøft så er det jo bare å slutte da og finne seg noe annet å holde på med :mrgreen:

Jeg ser at du har rukket å svare i mellomtiden w201-16, og jeg kan fortelle deg litt fra tiden jeg var teknisk kontrollant for Bilcross. Der var det nemlig noen skikkelig gode skruer skjønner du :wink: Jeg kunne kommentere enkelte ting med enkelte av bilene, med beskjed om utbedringer til neste løp. Neste løp kom, og de hadde selvfølgelig ikke utebdret det jeg hadde kommentert :wink: Det var ikke noe graverende feil med bilene, men de var ikke 100% i tråd med reglementet. Skulle jeg da holde tilbake 1/3 av bilene og nekte de å starte bare fordi jeg hadde en sær trang til å fullbyrde min makt som kontrollant ? Hvordan skulle det da gå med arrangementene ? Var det noen som gadd å melde seg på løp hvor det var en som alltid kikket på småting, og svartflagget biler i vilden sky ? Funker liksom ikke det heller vettu :wink:

Det er mennesker vi snakker om her, og det er bare helt naturlig at en som har vært med i gamet i mange år får en del slakkere tøyler på enkelte ting enn en debutant. Sånn er det bare. Når det gjelder sikkerhets relaterte ting er det ingen bønn. Her har man det i orden, ellers så kan man finne seg noe annet å holde på med. Men å sende hjem en som har blå bakrunn og ikke sort er vel kanskje litt unødvendig, ikke sant ? :wink: Hva om denne sjåføren ligger an til sammenlagt seier om han fullfører løpet innen de 4 første plasseringene, så skal ikke han få starte bare fordi det er feil farge på start nr. bakgrunnen ?
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

Enig i mye her. bare ute etter at det skal være likt for alle.
Hadde jeg vært kontrolant å 1/3 av bilene hadde hatt mangler så hadde bare 2/3 kommet til start, så sant det var brudd på regler som har betyning.
Ikke missforstå meg helt, er det en regel som står i boka så skal jo den holdes av alle,bryter alle regelen så bør NBF revurdere regelen(min mening er at hele boka skulle vært revurdert å ikke bare kopiert hvert år).
For hvem skal ta vurderingen om hvilke regler som kan bøyes???
Det at folk ikke har "låst" stol under kjøring, rett strømbryter(etter det jeg har sett i boka så er ikke disse punktene med i år), er det grunn til å gi kjørenekt?? Hadde jeg vært kontrolant så hadde jeg vurdert det sterkt.

Jeg har ikke noe imot å følge boka, men greit at alle gjør det.
Men som sagt hjelper det meg lite å stå på kontroll med kjørenekt å si:"jammen han der har jo det samme".
Ikke lysten på å ta den sjansen så det blir å følge boka så langt det lar seg gjøre. Noe av grunnen til mine spm er at den bilen jeg har er godkjent i norge tidligere å feilene/manglene titter frem over alt, så jeg tar å fikser det jeg finner. Men lurer ofte på hvorfor bilen har blitt godkjent tidligere.
Det er ikke for at jeg ønsker å ta noen snarveier på noe vis,men greit å vite litt åssen en står i forhold til dette.

Har spurt nbf noen ganger der jeg synes det har vært litt uklare regler,men de svarene jeg har fått var mere uklare.

Kan legge til en regel til.
Tauekrok:
Det står at denne ikke skal stikke utenfor karosseriet, å tau, vaier o.l. Er ikke tillatt. Jeg skulle mene at stropp går under o.l.
Mange biler har stropp, vaier o.l.
Internasjonalt så skal stropp vist nok være å anbefale. Det er t.o.m. en tolk som brukes for å kontrolere at disse har stort nok hull. Hvorfor står det da i den store klokeboken at dette er forbudt. Å mange kjører med dette. Dette er en slik regel jeg synes det er greit at kontrolanten ikke bryr seg om,men da burde den ikke stått i boka heller.
Jeg har en krok som stikker utenfor karr, så jeg spurte nbf om jeg skulle fjerne denne,men det var opp til meg. Men det var ikke bra om den stakk ut som et spyd slik at jeg kunne gjøre stor skade på andre biler. Det er relativt. Drar jeg i siden på en bil så funker den sikkert som boksåpner.

Eksos:
Det står å at "alle biler skal ha eksosrøret munnende ut bak bakhjulene".
Dette står for hastighetsløp,men mulig særreglene for racing/GT overstyrer dette. På "bruksanvisningen" for db-måling for h-løp så er det jo avbildet eksos forran og bak bakhjulene.
Så her er det vel valgfritt??

Det er ikke for å være vanskelig,men av nysgjerrighet jeg lurer på disse tingene.
User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Post by Ketil Olsen »

Hallo w201-16 og alle andre :)

Jeg er veldig enig med deg i at alle bør følge reglementet til punkt å prikke, men (den sørgelige) sannheten er at ikke alle gjør det. Get over IT !

Tauekrok: Der mener jeg det står i GT-reglementet at wire er tillatt, men i den store kloke boken er det ikke tillatt. Årsaken til dette tror jeg er at NBF-boka er selve grunnreglementet hvor det er inndelt i de forskjellige grenene (hastighet, Rally, Bilcross, osv) men i tillegg til den blir det utarbeidet spesialreglement som f.eks GT1/2 og GT 3/4 som er mere tilpasset de biltypene som stiller der, konkurranse nivå, osv.

Men dette er jo typisk når man snakker om lover og regler. Det er kanskje ikke rart at folk utdanner seg i ÅREVIS for å bli advokater når man ser hvor vanskelig det noen gang kan være å tolke et løps reglement :roll:

Jeg kommer i hvert fall til å følge reglementet slavisk før min Porsche 928 skal få vognlisens. Snarveier finnes ikke i min verden, og alt kommer til å være på stell. Reglementer forandrer seg fra tid til annen så jeg er forberedt på å tilpasse bilen slik at den alltid er i henhold til gjeldende regler. Jeg mener det er det minste man kan gjøre for å få anledning til å gjøre verdens beste aktivitet med klær på :mrgreen:
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Ketil Olsen wrote:Hallo w201-16 og alle andre :)

Jeg er veldig enig med deg i at alle bør følge reglementet til punkt å prikke, men (den sørgelige) sannheten er at ikke alle gjør det. Get over IT !

Tauekrok: Der mener jeg det står i GT-reglementet at wire er tillatt, men i den store kloke boken er det ikke tillatt. Årsaken til dette tror jeg er at NBF-boka er selve grunnreglementet hvor det er inndelt i de forskjellige grenene (hastighet, Rally, Bilcross, osv) men i tillegg til den blir det utarbeidet spesialreglement som f.eks GT1/2 og GT 3/4 som er mere tilpasset de biltypene som stiller der, konkurranse nivå, osv.

Men dette er jo typisk når man snakker om lover og regler. Det er kanskje ikke rart at folk utdanner seg i ÅREVIS for å bli advokater når man ser hvor vanskelig det noen gang kan være å tolke et løps reglement :roll:

Jeg kommer i hvert fall til å følge reglementet slavisk før min Porsche 928 skal få vognlisens. Snarveier finnes ikke i min verden, og alt kommer til å være på stell. Reglementer forandrer seg fra tid til annen så jeg er forberedt på å tilpasse bilen slik at den alltid er i henhold til gjeldende regler. Jeg mener det er det minste man kan gjøre for å få anledning til å gjøre verdens beste aktivitet med klær på :mrgreen:
Gode ord :D Hvorfor ikke bare følge grunnreglene?
Burde ikke være så vanskelig, om noen andre ikke gjør det hvorfor følge de?
Mvh Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
Post Reply