Norske GT-serien 2010.

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
911 RSR
Posts: 27
Joined: 12 Feb 2008 16:53
Location: Skien

Post by 911 RSR »

JJ wrote:
911 RSR wrote:Det du siterer er hentet ut i fra reglementet til GT3 og 4 og gjelder elektronisk overføring.
GT3 cup bilene har ikke elektronisk overføring, de andre du nevner kjenner jeg ikke så godt.
Uansett så går de fleste nevnte bilene i GT1 og 2 og der er girsystemer fritt.
Både BMW M3 e90 og e46 går vel i GT3 klassen med standard motor, det gjør vel en bil som Ferrari 355 også. Det er jo litt synd at man ikke kan kjøre med verken SMG, DCT eller F1 giring. Da dette er mye billigere alternativer til sequentiell giring siden dette kommer som standard på disse bilene. Må man kjøpe f.eks Drenth kasse til 100000kr for å få kjøre med sequentiell giring i denne klassen? Han som kjører må jo dra i girspaken, om overføringa er elektronisk eller mekanisk er jo det samme. Hva er grunnen til denne regelen egentlig?
Det er nok en frase som har hengt igjen fra Special Saloon reglementet. Som nok den gang var ment for å holde kostnaden nede men som i dag vel på mange nyere girsystemer er billigere, hvert fall om man tar timeantallet med i betraktningen. Men det går også litt på å ha noen begrensninger og der er visse elektroniske "hjelpemiddler" noe som er slått ned på i GT3 og 4.
Om det er aktuelt med en slik bil og den klasser inn vekt/effekt-messig i GT3/4 så anbefaler jeg at du sender en disp søknad.
Roger Hermansen
User avatar
JJ
Posts: 18
Joined: 21 Apr 2005 21:07
Location: Oslo
Contact:

Post by JJ »

Ja den regelen virker litt foreldet. Er ikke noe mer "hjelpemiddel" om overføringa er elektronisk i steden for mekanisk.. Men det burde vel gå å få disp for dette.
Jeppe Johannessen
------------------------
BMW E46 M3 SMG SEDAN
E. Stensen
Posts: 11
Joined: 27 Jul 2006 07:54
Location: Lier
Contact:

Post by E. Stensen »

Siste nytt fra Team NCT..

Alle de 4 GT-bilene begynner å bli klare for testen i Sverige neste uke..

Alle bilene får likt design 8)

Porsche Cayman er ferdig, men det gjennstår litt på 997 CUP'n og 993 GT2'n til Henrik og undertegnede..

Image
Image
Image
Image

Team NCT har også gått i innkjøp av en Race-trailer fra Brooklands Speed International i England. Den kommer midten av Juni..
I mellomtiden har vi fått låne en tilsvarene trailer av fabrikken, som kommer i morgen eller tirsdag..
Image

997 CUP'n til Henrik har akkurat blitt trillet opp på cornervektene, hvor den skal bli vektjustert og satt opp..

Som dere skjønner skjer det mange spennende ting her om dagen.. For mer spennende detaljer, besøk www.chassisteknikk.no

Endre
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Lekkert :-)

Likte spesielt godt frontfangeren og under spoileren bak :wink:

Gleder meg til å se alle tre sammen.
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
kasper
Posts: 34
Joined: 15 Mar 2010 16:05
Location: Svelvik
Contact:

Post by kasper »

Helt rått! :lol: Ser frem til det blir skikkerlig vår/sommer! Håper jeg kommer meg til Våler 14-15 mai.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Heftig! Den Caymanen er bare rå. Det var forøvrig traileren også!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Oj oj oj oj!
Dette var rått!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Post by Morten H »

Sees på Våler til Lørdag ?
Drar oppover i morgen jeg :wink:
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

du må komme deg dit før 8 ;)
User avatar
944 aass
Posts: 170
Joined: 23 Sep 2003 23:56
Location: Drammen

Post by 944 aass »

Jeg kommer for å se på og hjelpe til litt.
"Ryktene" skal ha det til at det er over 170 påmeldte deltagere! :shock:
Dette må man bare få med seg!

Tidsskjema: http://www.knasolor.no/filer/1273691878.pdf
MVH
E. A.
"Driving a slow car quikly can be more fun than driving a fast car slowly!"
NSK 2852
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

170 påmeldte til NM-runden, og i følge NBF på twitter er 54 av disse i GT-klassen. Det må jeg si er et imponerende felt! Får dessverre ikke med meg noe på Våler i og med at vi er i Karlskoga for å arrangere løp selv.

Lykke til med sesongstarten!
mahelgel
Posts: 1
Joined: 18 May 2010 17:43

våler

Post by mahelgel »

Var på våler og knipsa noen bilder iløpet av helga, så her er litt hummer og kanari for dem som er intersert:

http://www.flickr.com/photos/knutmh/set ... 942853815/
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Fine bilder. Den hvite BMW 850en var pheeet.
Kult om de her på forumet som deltok hadde kommet med en liten oppsummering. Hørte rykter om tendenser til stygg kjøring til tider.
- 06 MX-5
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

gt serien har jeg litt lyst til å se på faktisk, første gang på lenge med norsk racing :)
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Rapport + video fra HTS

Post by Sjobing »

Rapport + video fra meg og HTS'n også. . . :D

Innboard fra pent og pyntelig kjørt sprintløp: http://www.youtube.com/watch?v=lShxGYHtSyM

Som vanlig så var det noen skjær i sjøen den siste uka, skulle kjøre litt på rulla forrige søndag (søndagen før vi skulle kjøre løp.
Det viste seg da at det ikke hadde blitt 100% tett med gassringer og det bygde trykk i vannet når jeg begynte å lade litt. :evil:
Bestemte meg egentlig for at da skipper jeg denne runden, og gidder ikke å stresse med å ta opp motor'n igjen.

Mandagen kommer og jeg reiser ned til en i Hokksund og får tatt årskontroll på bilen i tilfelle jeg skulle få ånden over meg, tirsdagen kommer og jeg er på jobb og begynner å tenke ut muligheter og fundere på hva slags deler jeg egentlig har liggende hjemme på hylla.

Hmm, jeg har vel egentlig deler nok til en komplett 2 liter longblokk og den kan kanskje brukes :?: :?:

Dette ble en lang dag på jobben, så rakk ikke begynne noe denne kvelden.

Enda mer fintenking i løpet av onsdagen, og da jeg var ferdig på jobben ved 5 tia hadde jeg bestemt meg, jeg starter forbredelsene for å rive ut motor'n.
Skrudde et par timer denne kvelden som forbredelser, og tenkte mer og mer på at det hadde jo vært moro å få bilen klar til start på fredagen. :!:

Reiste hjem og la meg tidlig, så jeg kunne komme igang tidlig neste morgen.
Var på plass i verkstedet klokka 0600 og fortsatte demonteringen. ca kl 0900 var motor'n ute og jeg bestemte meg for å ta av toppene på den for å ta en kikk på hvorfor det ble trykk i vannet.
Jeg fikk en mistanke om hvorfor det skjedde og bestemte meg for å gjøre et nytt forsøk med samme motor, så jeg la inn nye gassringer + en orginal toppakning denne gangen og satte den sammen igjen.

Ved 2 tia var motor'n sammen igjen, og jeg fikk min gode venn Ståle til å komme innom verksted en tur for å hjelpe meg med å tre motor'n nedi igjen.

Ca klokka sju på kvelden startet jeg opp og lufta kjølesystemet og alt så ut til å funke greit så jeg ringte Per for å spørre om det var noen muligheter for å ta noen drag på rulla tidlig fredagsmorgen. . .
Nei, sier Per da hadde han fullt opp, men hvis du kommer ned med engang og spenner fast bilen selv så kan vi kjøre litt nå. :shock:

Så da var det bare å rydde sammen litt, finne fram noe fuel og dure ned til Per. klokka 2030 på Kristihimmelfart hadde jeg knyti bilen fast på rulla og det var klart for noen drag.

Vi bare kjørte igjennom det gamle programmet som jeg hadde og ladet bare 1 bar for å sjekke. Alt så ut til å funke som det skulle og jeg var klar for å reise opp i verkstedet igjen for å bytte bremser.
Så sagt og gjort, dette ble klart 23:59 og det var endelig klart for noen få timer på øyet.

Opp igjen kl 0400 på fredagsmorgenen for å få pakket sammen mest mulig av det som skulle være med opp på banen, sette bilen på hengeren og komme seg avgårde.

Var på banen ca klokka 11, så da tok jeg livet litt med ro og satt opp teltet, sjekket inn og var på teknisk.
Dette gikk greit og jeg var klar for litt fritrening kl 1330.

Kjørte ut på banen en tur, kjørte noen få runder før jeg merket at bilen oppførte seg litt merkelig ved bremsing. Ikke rart for jeg hadde glemt å bra til en låsemutter i bremsebias justeringen så jeg hadde nesten bare bremser bak. . .

Kjørte i depotet og tok ifra hverandre pedalboksen og fikk fiksa dette greit, men dette medførte at jeg ikke rakk flere treningsrunder før tidskvalet gikk.

Tok det forholdsvis med ro for å venne meg til bilen igjen og ikke gjøre noe dumt i gulflagsoner på banen så det ble en heller dårlig kvaltid og 21 startspor i sprintløpet.

Snakket litt med Per G i løpet av dagen og vi ble enige om at han skulle komme oppover en tur på lørdagsmorran og være med å kjøre litt for å gi meg noe mer feedback på hva som jeg bør gjøre med understell ol.

Han kjørte 5 runder warm up på morgenen og det var 1 gang han var på Våler siden 95/96.

Så var det litt venting og det begynte å regne før jeg skulle stille til start i 7 runders løpet. Jeg har ikke kjørt så mye på vått med denne bilen så da kom det enda en faktor inn. :huh:
Jeg staret som sagt langt bak og hadde bestemt meg for å ikke satse over evne, det var trossalt ikke stort mer enn 24 timer siden bilen var startet for første gang...

Her har jeg filmet innefra bilen dette løpet : http://www.youtube.com/watch?v=lShxGYHtSyM

Som dere ser så går det pent og pyntelig for seg her som jeg følger etter Boye det meste av løpet til han misser litt på ei innbremsing og jeg får lura meg forbi.

Ikke all verden av plassering men jeg er godt fornøyd allikevel for bilen har funka som den skulle. :D

Etter noen runder i depotet i løpet av dagen så ble jeg enig med Per om at han skulle kjøre langløpet så vi kunne få se litt hva som bor i bilen. :twisted:

Per lader bra fra start og kjører seg godt fremover i feltet. Han kjører med full venstrebeins brems for han sliter litt med feste foran på den halv våte banen.

HTS bremser seg forbi KRB:

Image

Han kommer inn i runde 8 for sin depot stopp og sier tørt at nå hadde han ikke mer bremser igjen, for det hadde gått varmt. Jeg spør da om han vil kaste inn håndkleet og kjøre i depotet, men nei det var moro å kjøre racerbil løp igjen, så han skulle bare la være å bremse noe særlig none runder så kom nok bremsene tilbake igjen. :shock: :shock:
Som sagt så gjort, han durer igang igjen og kjører ganske pent noen runder og som han hadde sagt så kom bremsene igjen...

HTS mot Z06:

Image

Litt overivrig Porsche fører på glatt bane:

Image

Men etter å ha plukket noen fler biler så var det plutselig en som han lå bak som fant ut at han ikke trengte all den olja han hadde med seg og spraya ned hele fronten med ruter og alt med olje. . . Per kjørte noen runder til, men måtte komme inn i depotet for å få vaska ruta for han klarte ikke å se noen bremsepunkter eller lignende på banen.

Etter et minutt eller to så får vi tørka av det verste og han er igang igjen. Når han var vel ute på banen så fant de en olje flekk på størrelse med kronestykke der bilen hadde stått og han fikk teknisk flagg og måtte inn igjen.

Når han kom inn så røyk det av bilen og vi kunne ikke skjønne helt hvor dette kom fra (mest sannsynlig veldig varme bremser), men den olja vi så på bakken ble konkudert med at kom fra åndinga på bilen, for der var det ei slangeklemme som jeg hadde glemt å dra til når jeg satt den isammen.

Han slapp ut på banen igjen, men kjørte en runde før han kjørte av banen for han hadde tapt så mye tid og så ingen grunn til å ta helt kverken på regndekka mine siden det hadde tørket opp og han ikke hadde mulighet til å ta igjen noen av de som var foran allikevel.

Per hadde vel 5 eller 6 raskeste rundetid under løpet, så hvis en veit åssen Impreza'n virker så er det fullt mulig å kjøre fort med den også. 8)

Har hatt bilen på bukken og sjekka litt, og det ser ut som om den har kommet fra denne runden uten varige mén, så da er det en liten tur på rulla for å justere litt mer, så hvis alt går etter planen blir det bakkeløp på Noresund om ei drøy uke. :good:
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
Post Reply