Norske GT-serien 2010.

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Som Jørn skriver, ser NSK problemet.
Og vi ønsker ikke slike tilstander under CSM.
Vi ser derfor på hva vi som arrangør har rett til å slå ned på,
men først og fremst jobbe med jury, dommere og evt. ekstra baneobservatører.
Ikke bare er slike hendelser ødeleggende for vårt arrangement, men for baneracing generelt og GT serien spesielt.
'11 sDrive 35is
---------------------
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Post by Linder »

Mye bra tekst og svar her.

Men smutthull i lovverket angående restriktor og nedklassing blir vel ikke helt rett Knuts. For min del kjører jeg en 1994 Nissan 200SX 2.0 Turbo som blir kalkulert til 420 hk, hvilket jeg ikke har. Med restriktor blir den kalkulert til 300 hk. Pga lav vekt havner jeg i GT2 uten, og GT3 med restriktor. At biler som min får noe stor fordel i GT3 kan jeg ikke skjønne. Også der står bileiere fritt til å oppgradere understell, dekk og brems på lik linje med min gamle Nissan, men de har mindre kalkulert effekt/mer vekt.
Kan ikke se hvorfor nedklassede biler skal ha noen fordel. De blir tross alt nedklasset av en faktisk mekanisk inngripen som reduserer bilens potensiale.
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

På en turbobil med lite volum har disse restriktorene minimal nytte. Jeg kan ta ut over 300 HK og over 500 NM i min 1050 kg med fører bil i GT4 med restriktorer. Da har jeg 3.5 KG per hest. Det er jo nesten under GT3. Blir jo ikke fair.
Man ser jo at de to bilene som vinner i GT3 og 4 begge har restriktorer og er totalt overlegene. Sånn kan vi jo ikke ha det.
Viktig at det er fair i denne klassen ellers går det med denne serien som med Roadsport.

Mvh

Knut S
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

300hk med restriktor? Hvor stor restriktor er det? Ingen av Gruppe-N rallybilene får ut noe mer enn 270 til 280 hk med 32mm restriktor? Og det er jo 2-liters motorer med race-fuel...

Det må ha vært en veldig snill rulle? Eller så er små motorer mer effektive med restriktor enn store?

Synes nå det motsatte problemet er sant. Jeg skulle gjerne ha begrenset til imprezaen til 400hk og klasset inn i gt3 (i min drømmeverden, blir neppe noe av). Med en 40mm restrictor, 2,5 liters motor blir beregnet effekt 475hk. Mens ekte effekt blir maks 370 hk om man skal få det til å holde.

Da må bilen vektes opp til 1520kg, og når den i virkeligheten bare har 370 hk blir den urimelig treg i GT3. Faktisk hadde det vært en fordel om det var en 2-liter i stedet for 2,5. Turboen hadde vel fått ut like mye effekt.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
911 RSR
Posts: 27
Joined: 12 Feb 2008 16:53
Location: Skien

Post by 911 RSR »

Preventive tiltak er gjort, det blir særs lite lønnsomt og drive med ufin kjøring! :wink:

http://www.gtracing.no/forum/forum_post ... ID=199#199
Roger Hermansen
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

911 RSR wrote:Preventive tiltak er gjort, det blir særs lite lønnsomt og drive med ufin kjøring! :wink:

http://www.gtracing.no/forum/forum_post ... ID=199#199
veldig bra, så lenge det blir håndhevet .
User avatar
944 aass
Posts: 170
Joined: 23 Sep 2003 23:56
Location: Drammen

Post by 944 aass »

Veldig bra Roger!

Da ser jeg fram til, som tilskuer, på god racing i framtiden.
Og dette lover bra for rekuteringen til GT Racing serien.

Vet det er noen som "sitter på gjerdet" som har blitt litt skremt nå i begynnelsen.

Men:
Det blir en ugildet/nøytral person som skal overvære GT på alle løp. Den personen vil få samme rettigheter som en løpsleder til å gi instrukser om straff.
Jeg tror at det må flere en 1 person til og ha ansvaret for dette i tillegg til løpsleder. Nå vet ikke jeg hvor mange som er i juri'en og hvilke myndighet de har.
Man kan ikke følge med på alt som skjer rundt på hele banen til en hver tid.
Så mitt "tips" er, som det nevnes i innlegget ditt på GT forumet, at det er flaggvaktene som skal ta seg av dette i sine soner. Og det bør minimum være 2 flaggvakter pr. post.

Får dere til dette så er det jo strålende!

God sommer!
MVH
E. A.
"Driving a slow car quikly can be more fun than driving a fast car slowly!"
NSK 2852
User avatar
911 RSR
Posts: 27
Joined: 12 Feb 2008 16:53
Location: Skien

Post by 911 RSR »

Hei Espen og takk for det :D

Denne personen vil ha kontakt med alle flaggvakter og andre observatører i tillegg til 2-3 løpsledere, så det skal bli en god "dekning" rundt banen.
Fordelen i år er at det er det samme crewet som følger alle NM rundene og disse er godt trente. Sålenge de da har en løpsleder/observatør som reagerer når de melder om ureglementert kjøring så skal nok dette bli veldig bra!
Roger Hermansen
Post Reply