Norske GT-serien 2010.

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Simen Øvretveit
Posts: 3
Joined: 21 Feb 2010 15:57
Location: Drangedal

Post by Simen Øvretveit »

Hei Ketil , og alle andre Racefans
Som medlem i styret i GTracing skal jeg forsøke å redgjøre litt om GT-klassens regelverk.
GT1-klassen er en meget fri klasse , men også her er det visse regler som fungerer begrensende.F.eks. skal en bil være minst 90 Cm. høy , ha hardt tak og veie minst 900kg.(Se forøvrig Teknisk reglement for GT klasse 1 og 2 på bilsport.no)
En Kit Car kan utmerket godt passe inn , selv med et hjemmebygd chassis.
Eksempel på en Kit Car som passer inn kan være en Ford GT40.
Når det gjelder AC Cobra,vil nok en slik kunne godtas , dersom den er levert med hardt tak i fabrikksutførelse.Og har et slikt tak montert.
Eksempel på biler som ikke passer inn kan f.eks. være en av Radicals forskjellige modeller.Dette da disse ikke har tak og veier for lite , blant annet.
De som har spørsmål som gjelder GT-klassen , oppfordres til å rette disse til styret for klassen.Det vi ikke klarer å håndtere vil vi søke hjelp fra andre for å løse. (Leder , E-post ,: rogherm@online.no)
Når det gjelder regelverket , er det nåværende styret i GT-klassen veldig klar på at vi søker et langsiktig regelverk.
Styret i GT-klassen er ,:Leder,Roger Hermansen.Nestleder,Simen Øvretveit.Kjell Arne Solberg.Jørgen Skoug.Bjørnar Aas.
Kasserer,:Ketil Knudsen.Revisor,:Espen Løvstad
Media,:Radni Molhaumpur og Molly Petit.Nettside,:GTracing.no

See you all at a Racetrack in the near future :)
Mvh Simen
Racing 4 Fun
User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Post by Ketil Olsen »

Hei Simen og alle andre :D

Svært ryddig og oppløftende forklaring der :P

Jeg skal ikke dra "saken" min lengre fordi det er såpass lenge til det eventuelt blir aktuelt å bygge en kitcar. Får konsentrere meg om å bli ferdig med Porsche`n til 2011, så får vi se hva framtiden bringer :D

Betryggende å høre at Roger er styreleder !
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

Rørrammebiler er vel nå plassert i GT1 så da er det jo håp for det meste.
KRB har jo kjørt en stund med sin hjemmelaga bil så det er bare å legge planer ;)

@ simen:
Er forumet til GTracing snart oppe??
User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Post by Ketil Olsen »

Høres bra ut w201-16 :P
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

w201-16 wrote:Rørrammebiler er vel nå plassert i GT1 så da er det jo håp for det meste.
KRB har jo kjørt en stund med sin hjemmelaga bil så det er bare å legge planer ;)

@ simen:
Er forumet til GTracing snart oppe??
Rørrammebiler kan kjøre i Klasse 1 eller i klasse 3, det er effekten som avgjør dette.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

OK,da har jeg missforstått eller så har jeg blandet noe, for jeg har lest en plass at det er endret regler så at rørramme kun skulle kjøres i GT1.

at effekt/vekt er avgjørende for klasse er bare rett og rimelig. Bare synd det er teoretisk effekt å ikke reel.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

w201-16 wrote: at effekt/vekt er avgjørende for klasse er bare rett og rimelig. Bare synd det er teoretisk effekt å ikke reel.
Helt enig :, men reell effekt får man ikke målt under Race. :roll: , så da må det bli den teoretiske effekten.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Simen Øvretveit
Posts: 3
Joined: 21 Feb 2010 15:57
Location: Drangedal

Post by Simen Øvretveit »

Hei
Skal få sjekket med Radni om ikke GT-forumet snart er oppe.Vil gi beskjed så snart jeg vet.
Rørrammebiler er tillatt i GT1,GT3 og GT4.
GT1 og GT2 har fri motor men et noe strengere regelverk ellers , i forhold til GT3 og GT4.
For GT3 og GT4 har Roger nå laget en "kalkulator" for å finne ut bilens minstevekt.Denne kommer snart på GTracing.no
Forøvrig ser det ut til at det blir tidenes startfelt i årets GT-NM.Med svært raske biler/førere i alle 4 klassene.Mange erfarne førere blandet med spennende nye navn ! Kan nevne Per H. Skjolden i Opel Astra DTM V8,Pål Richard Eidsvold i Porsche GT2,Endre Stensen i GT2 Porsche,Håvard Lien i Corvette C5R,Roger Hermansen i GT3 Porsche,Henrik Madsen i Porsche GT3,Christer Gislerud,Steffen Gislerud i GT4 med E36BMW(64 Restriktor),Molly Petit i Nissan 200SX,Radni Molhaumpour i Nissan 300GTJ , Lars Molvig/Frode Gundersen i M3DTM i GT3 , Thomas W. Kristiansen i S60 Challenge i GT4,Svein Kr. Kristiansen i oppgradert Ford Anglia BDT m.mange flere! :)

Mvh.Simen
Racing 4 Fun
User avatar
JJ
Posts: 18
Joined: 21 Apr 2005 21:07
Location: Oslo
Contact:

Post by JJ »

3.7 Kraftoverføring
Elektronisk antispinn og elektronisk gearing er forbudt, ellers fritt. Biler som blir modifisert ved at originalt gulv erstattes med aluminium, må forsterkes med to sikkerhetsringer over mellomaksel, en foran ved gearkassehus og en bak ved kardang.
Med elektronisk gearing forbudt betyr det at girsystemer som BMW SMG, Ferrari F1, DSG, PDK, DCT eller Porsche sitt sequential girsystem(GT3 CUP) er forbudt. Eller har det en annen betydning?
Jeppe Johannessen
------------------------
BMW E46 M3 SMG SEDAN
User avatar
911 RSR
Posts: 27
Joined: 12 Feb 2008 16:53
Location: Skien

Post by 911 RSR »

Det du siterer er hentet ut i fra reglementet til GT3 og 4 og gjelder elektronisk overføring.
GT3 cup bilene har ikke elektronisk overføring, de andre du nevner kjenner jeg ikke så godt.
Uansett så går de fleste nevnte bilene i GT1 og 2 og der er girsystemer fritt.
Roger Hermansen
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Post by Linder »

Vurderer å ta min 200SX banebil opp på gt3 eller gt2 nivå i 2010 eller mest sannsynlig i 2011. Er litt småbekymret for at bilen min er import fra japan og dermed strider mot GT3 reglement "tillatte biler". Siden den er japansk heter den 180SX (samme bil som 200sx, men høyrestyrt og 2.0 i stedet for 1. 8 liter) og har kort chassinummer. Den er altså aldri solgt i EU - EØS med denne konfigurasjonen, og det er dermed umulig å registrere den på hvite skilter. Sikkert en kjent problematikk for flere her inne.
Jeg spør her siden det virker som både deltakere og styremedlemmer er innom denne tråden og kanskje noen har erfaring med lignende fra tidligere.
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Simen Øvretveit
Posts: 3
Joined: 21 Feb 2010 15:57
Location: Drangedal

Post by Simen Øvretveit »

Hei Linder
Ta ut lisens på din bil og kom å kjør !
Dersom din bil stemmer overens med regelverket forøvrig , mener jeg helt klart at din bil er godkjent for bruk i både GT2 og GT3.
Hilsen Simen
Racing 4 Fun
User avatar
911 RSR
Posts: 27
Joined: 12 Feb 2008 16:53
Location: Skien

Post by 911 RSR »

Linder wrote:Vurderer å ta min 200SX banebil opp på gt3 eller gt2 nivå i 2010 eller mest sannsynlig i 2011. Er litt småbekymret for at bilen min er import fra japan og dermed strider mot GT3 reglement "tillatte biler". Siden den er japansk heter den 180SX (samme bil som 200sx, men høyrestyrt og 2.0 i stedet for 1. 8 liter) og har kort chassinummer. Den er altså aldri solgt i EU - EØS med denne konfigurasjonen, og det er dermed umulig å registrere den på hvite skilter. Sikkert en kjent problematikk for flere her inne.
Jeg spør her siden det virker som både deltakere og styremedlemmer er innom denne tråden og kanskje noen har erfaring med lignende fra tidligere.
Hei,

Dette er ikke et problem, det er ikke krav til skilt eller registreringdyktighet.
Det du trenger er toll/mva og homolegeringspapirene på bilen for å få godkjent lisens på bilen, sammen med de generelle sikkerhetskravene som stilles for lisensierte biler.
Når det er gjort kan du finne ut hvem klasse bilen stiller mest optimalt i, der finnes det enkle vognbøker på gtracing.no som kalkulerer hvor din bil klasser inn.

Håper det lettet bekymringene litt :D

Edit: der så jeg Simen hadde kommet med et innlegg samtidig... :D men litt mer påfyll.................. Velkommen er du uansett:)
Last edited by 911 RSR on 30 Mar 2010 21:22, edited 1 time in total.
Roger Hermansen
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

Linder wrote:Vurderer å ta min 200SX banebil opp på gt3 eller gt2 nivå i 2010 eller mest sannsynlig i 2011. Er litt småbekymret for at bilen min er import fra japan og dermed strider mot GT3 reglement "tillatte biler". Siden den er japansk heter den 180SX (samme bil som 200sx, men høyrestyrt og 2.0 i stedet for 1. 8 liter) og har kort chassinummer. Den er altså aldri solgt i EU - EØS med denne konfigurasjonen, og det er dermed umulig å registrere den på hvite skilter. Sikkert en kjent problematikk for flere her inne.
Jeg spør her siden det virker som både deltakere og styremedlemmer er innom denne tråden og kanskje noen har erfaring med lignende fra tidligere.
go for it linder :D ikke tenk just jump :D
User avatar
JJ
Posts: 18
Joined: 21 Apr 2005 21:07
Location: Oslo
Contact:

Post by JJ »

911 RSR wrote:Det du siterer er hentet ut i fra reglementet til GT3 og 4 og gjelder elektronisk overføring.
GT3 cup bilene har ikke elektronisk overføring, de andre du nevner kjenner jeg ikke så godt.
Uansett så går de fleste nevnte bilene i GT1 og 2 og der er girsystemer fritt.
Både BMW M3 e90 og e46 går vel i GT3 klassen med standard motor, det gjør vel en bil som Ferrari 355 også. Det er jo litt synd at man ikke kan kjøre med verken SMG, DCT eller F1 giring. Da dette er mye billigere alternativer til sequentiell giring siden dette kommer som standard på disse bilene. Må man kjøpe f.eks Drenth kasse til 100000kr for å få kjøre med sequentiell giring i denne klassen? Han som kjører må jo dra i girspaken, om overføringa er elektronisk eller mekanisk er jo det samme. Hva er grunnen til denne regelen egentlig?
Jeppe Johannessen
------------------------
BMW E46 M3 SMG SEDAN
Post Reply