Brannslukningsapparat

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Brannslukningsapparat

Post by vids »

Hva slags brannslukningsapparat har biler som kjører racing? Og hva burde man ha i en "trackday"-bil som også brukes på gata?

Har jo et lite pulverapparat. Men pulver er jo noe dritt å få i hele motorrommet, særlig om det bare er en liten bagatell av en brann, som jo er det vanligeste. Så tenkte å skaffe et 5kg CO2 apparat, men det står at de skal behandles forsiktig (høyt trykk), og vet ikke om banekjøring kan karakteriseres som forsiktig behandling?

Skum kunne kanskje skapt litt mindre kaos enn pulver? Og vanntåke-apparater burde være helt trygt, men jeg vet ikke hvordan det fungerer med olje?

I porsche club-sport utgaver så følger det med et apparat? Hva er det i dem?

Og hva kjører racing-biler med? Og er det noen grunn til å ikke ha det samme som racingbiler i en bil for gatebruk?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Håper René titter inn og forklarer litt.
Om ikke, ta kontakt med han hos Trygg & Sikker i Oslo.
Holder til i Skippergata 33, og har tlf. 22 11 01 10.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Lisensierte biler skal ha brannslukkingsapparat klasse ABC (ikke ABE) på minimum 2x2 eller 1x4 kg pulver eller tilsvarende slukkemiddel, ref NSR §304. CO2-apparater (ABE) duger ikke mot brann i væsker og blir visstnok ikke godkjent på teknisk kontroll i regi av NBF.

Skum funker nok mot brann i motorrom i og med at gutta på flyplassene bruker dette mot flybrann (jetfuel!), men jeg vet ikke om det er så enkelt å ha foran setet i bilen. Kan hende et lite nett apparat ikke inneholder nok til å slukke noe som helst?

Jeg har pulverapparat i gammelbilen min, og hvor mye griseri det evt. blir ved bruk er meg knekkende likegyldig. Tar det fyr der foran er pri 1 å slokke. Alt annet tenker vi på i morra ;)
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

har en liten halon slukker i min :) (hysj hysj :P )
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

henning wrote:Håper René titter inn og forklarer litt.
Om ikke, ta kontakt med han hos Trygg & Sikker i Oslo.
Holder til i Skippergata 33, og har tlf. 22 11 01 10.
Ah, takk for tipset! Får se om han svarer i løpet av kvelden, så får jeg heller ringe om ikke!
Luigi wrote:Lisensierte biler skal ha brannslukkingsapparat klasse ABC (ikke ABE) på minimum 2x2 eller 1x4 kg pulver eller tilsvarende slukkemiddel, ref NSR §304. CO2-apparater (ABE) duger ikke mot brann i væsker og blir visstnok ikke godkjent på teknisk kontroll i regi av NBF.

Skum funker nok mot brann i motorrom i og med at gutta på flyplassene bruker dette mot flybrann (jetfuel!), men jeg vet ikke om det er så enkelt å ha foran setet i bilen. Kan hende et lite nett apparat ikke inneholder nok til å slukke noe som helst?

Jeg har pulverapparat i gammelbilen min, og hvor mye griseri det evt. blir ved bruk er meg knekkende likegyldig. Tar det fyr der foran er pri 1 å slokke. Alt annet tenker vi på i morra Wink
Ok, så CO2 er neppe så veldig bra allikevel da... Min erfaring er forøvrig at en kjapp sprut med pulver for å fjerne flammer og så masse vann for å kjøle ned de varme delene er veldig effektivt. Pulver alene hjelper ikke mot glødende grenrør som har fått smake servoolje ;) Og de bittesmå 600gram bil-pulverapparatene er foresten alt for små!

Men ulempen er at pulveret blir som betong når vann treffer det, med masse støv ellers og du blir ikke kvitt alt dagen etter heller. Og fordelen med f.eks. bare vann er at man f.eks. kan kjøre bilen hjem igjen for egen maskin dersom det ikke har gått hull på noe viktig. Det kan man i teorien med pulver i motorrommet også, men er litt mer skummelt om det skulle komme inn i luftfilteret og sementere seg inne i motoren...
HF-mx5turbo wrote: har en liten halon slukker i min Smile (hysj hysj Razz )
Damn! Hvordan fikk du tak i det? En hemmelig kilde? Et par kubikkmeter ozonlag er jeg villig til å ofre for såpass viktige saker :)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Post by alfheim »

Rene hadde vel noen 2 liters frostsikrede skumapparater han abefalte for bilbruk. (Det er nok ikke allverden når bilen er overtent, men teorien er jo at man har slukket før det kommer så langt)

Så vidt jeg husker tilsvarer 9 liter skumm ca. 6 kg pulver, da skulle 2 liter bli omtrent det samme som 1,5 kg skumm.

CO2 har man vist ikke så lyst til å holde på med. (Mye styr, lite effekt, kan ikke brukes på alt) Skum er det beste kompromisset hvis man ikke vil bruke resten av bilens levetid på å fjerne pulverrester.

Det er i alle fall omtrent det jeg fikk ut av kombinasjonen Renes anbefalinger og kurset i vår.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Stemmer bra det, skum var klart å foretrekke. Pulver har også den egenskap at det over tid gjør interessante ting med kabler og elektriske duppeditter. I det hele tatt var pulver skikkelig no-no i bil.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

halon slukkern er skaffet via "kontakter". får ikke tak i fler. og girn aldri fra meg... har sett sånn i bruk, og det er skummelt effektivt :)og ingen opprydding annet enn de greiene som måtte være skadet av selve flammene.
07' 325d coupe
92' MX5
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Jeg har også et par 5kg halon slukkere :D den ene skal jeg ha på det tekniske rommet, og den andre i bilen. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Hm, bare å selge det ene til meg om du vil ;)

Fant faktisk denne siden:
http://www.fogmaker.se/1.0.2.0/67/1/

Der mener de at vanntåke skal fungere i racingbiler?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

vids wrote:Der mener de at vanntåke skal fungere i racingbiler?
Står at Fogmaker oppfyller FIA-krav, så da slokker det vel godt nok. Er dette systemet fastmontert med dyser i motorrommet etc.? Litt vanskelig å se på websidene deres ...
Post Reply