Brannslukningsapparat
Brannslukningsapparat
Hva slags brannslukningsapparat har biler som kjører racing? Og hva burde man ha i en "trackday"-bil som også brukes på gata?
Har jo et lite pulverapparat. Men pulver er jo noe dritt å få i hele motorrommet, særlig om det bare er en liten bagatell av en brann, som jo er det vanligeste. Så tenkte å skaffe et 5kg CO2 apparat, men det står at de skal behandles forsiktig (høyt trykk), og vet ikke om banekjøring kan karakteriseres som forsiktig behandling?
Skum kunne kanskje skapt litt mindre kaos enn pulver? Og vanntåke-apparater burde være helt trygt, men jeg vet ikke hvordan det fungerer med olje?
I porsche club-sport utgaver så følger det med et apparat? Hva er det i dem?
Og hva kjører racing-biler med? Og er det noen grunn til å ikke ha det samme som racingbiler i en bil for gatebruk?
Har jo et lite pulverapparat. Men pulver er jo noe dritt å få i hele motorrommet, særlig om det bare er en liten bagatell av en brann, som jo er det vanligeste. Så tenkte å skaffe et 5kg CO2 apparat, men det står at de skal behandles forsiktig (høyt trykk), og vet ikke om banekjøring kan karakteriseres som forsiktig behandling?
Skum kunne kanskje skapt litt mindre kaos enn pulver? Og vanntåke-apparater burde være helt trygt, men jeg vet ikke hvordan det fungerer med olje?
I porsche club-sport utgaver så følger det med et apparat? Hva er det i dem?
Og hva kjører racing-biler med? Og er det noen grunn til å ikke ha det samme som racingbiler i en bil for gatebruk?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Lisensierte biler skal ha brannslukkingsapparat klasse ABC (ikke ABE) på minimum 2x2 eller 1x4 kg pulver eller tilsvarende slukkemiddel, ref NSR §304. CO2-apparater (ABE) duger ikke mot brann i væsker og blir visstnok ikke godkjent på teknisk kontroll i regi av NBF.
Skum funker nok mot brann i motorrom i og med at gutta på flyplassene bruker dette mot flybrann (jetfuel!), men jeg vet ikke om det er så enkelt å ha foran setet i bilen. Kan hende et lite nett apparat ikke inneholder nok til å slukke noe som helst?
Jeg har pulverapparat i gammelbilen min, og hvor mye griseri det evt. blir ved bruk er meg knekkende likegyldig. Tar det fyr der foran er pri 1 å slokke. Alt annet tenker vi på i morra
Skum funker nok mot brann i motorrom i og med at gutta på flyplassene bruker dette mot flybrann (jetfuel!), men jeg vet ikke om det er så enkelt å ha foran setet i bilen. Kan hende et lite nett apparat ikke inneholder nok til å slukke noe som helst?
Jeg har pulverapparat i gammelbilen min, og hvor mye griseri det evt. blir ved bruk er meg knekkende likegyldig. Tar det fyr der foran er pri 1 å slokke. Alt annet tenker vi på i morra
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55
Ah, takk for tipset! Får se om han svarer i løpet av kvelden, så får jeg heller ringe om ikke!henning wrote:Håper René titter inn og forklarer litt.
Om ikke, ta kontakt med han hos Trygg & Sikker i Oslo.
Holder til i Skippergata 33, og har tlf. 22 11 01 10.
Ok, så CO2 er neppe så veldig bra allikevel da... Min erfaring er forøvrig at en kjapp sprut med pulver for å fjerne flammer og så masse vann for å kjøle ned de varme delene er veldig effektivt. Pulver alene hjelper ikke mot glødende grenrør som har fått smake servoolje Og de bittesmå 600gram bil-pulverapparatene er foresten alt for små!Luigi wrote:Lisensierte biler skal ha brannslukkingsapparat klasse ABC (ikke ABE) på minimum 2x2 eller 1x4 kg pulver eller tilsvarende slukkemiddel, ref NSR §304. CO2-apparater (ABE) duger ikke mot brann i væsker og blir visstnok ikke godkjent på teknisk kontroll i regi av NBF.
Skum funker nok mot brann i motorrom i og med at gutta på flyplassene bruker dette mot flybrann (jetfuel!), men jeg vet ikke om det er så enkelt å ha foran setet i bilen. Kan hende et lite nett apparat ikke inneholder nok til å slukke noe som helst?
Jeg har pulverapparat i gammelbilen min, og hvor mye griseri det evt. blir ved bruk er meg knekkende likegyldig. Tar det fyr der foran er pri 1 å slokke. Alt annet tenker vi på i morra Wink
Men ulempen er at pulveret blir som betong når vann treffer det, med masse støv ellers og du blir ikke kvitt alt dagen etter heller. Og fordelen med f.eks. bare vann er at man f.eks. kan kjøre bilen hjem igjen for egen maskin dersom det ikke har gått hull på noe viktig. Det kan man i teorien med pulver i motorrommet også, men er litt mer skummelt om det skulle komme inn i luftfilteret og sementere seg inne i motoren...
Damn! Hvordan fikk du tak i det? En hemmelig kilde? Et par kubikkmeter ozonlag er jeg villig til å ofre for såpass viktige sakerHF-mx5turbo wrote: har en liten halon slukker i min Smile (hysj hysj Razz )
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Rene hadde vel noen 2 liters frostsikrede skumapparater han abefalte for bilbruk. (Det er nok ikke allverden når bilen er overtent, men teorien er jo at man har slukket før det kommer så langt)
Så vidt jeg husker tilsvarer 9 liter skumm ca. 6 kg pulver, da skulle 2 liter bli omtrent det samme som 1,5 kg skumm.
CO2 har man vist ikke så lyst til å holde på med. (Mye styr, lite effekt, kan ikke brukes på alt) Skum er det beste kompromisset hvis man ikke vil bruke resten av bilens levetid på å fjerne pulverrester.
Det er i alle fall omtrent det jeg fikk ut av kombinasjonen Renes anbefalinger og kurset i vår.
Så vidt jeg husker tilsvarer 9 liter skumm ca. 6 kg pulver, da skulle 2 liter bli omtrent det samme som 1,5 kg skumm.
CO2 har man vist ikke så lyst til å holde på med. (Mye styr, lite effekt, kan ikke brukes på alt) Skum er det beste kompromisset hvis man ikke vil bruke resten av bilens levetid på å fjerne pulverrester.
Det er i alle fall omtrent det jeg fikk ut av kombinasjonen Renes anbefalinger og kurset i vår.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Stemmer bra det, skum var klart å foretrekke. Pulver har også den egenskap at det over tid gjør interessante ting med kabler og elektriske duppeditter. I det hele tatt var pulver skikkelig no-no i bil.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55
Hm, bare å selge det ene til meg om du vil
Fant faktisk denne siden:
http://www.fogmaker.se/1.0.2.0/67/1/
Der mener de at vanntåke skal fungere i racingbiler?
Fant faktisk denne siden:
http://www.fogmaker.se/1.0.2.0/67/1/
Der mener de at vanntåke skal fungere i racingbiler?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no