KARN Rudskogen lørdag 26/9

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Lederhosen og BMW hadde blitt et bra kompromiss på banen i går :lol:
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

NRK var på Rudskogen i går og filmet og intervjuet, og i dag ble det vist på NRK Østfold: http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/ost ... rdi/110966

Mannen i åpningsklippet er Axel Gulbranson, Corsa Italianas eldste deltaker på 75 år. Bilen som står med toppen av tilhører Audun Fossum, Corsaens yngste deltaker på 17. Han som skrur er en som mange sikkert kjenner: Svein Fossum. Tror forøvrig han er den eneste i verden som har kjørt en Alfa Junior Zagato med piggdekk i 30 minusgrader ;)
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

Vi viste vel godt hva som har best kjøreegenskaper av Alfa og BMW den dagen. Var ingen Italiensk skjønnhet som fulgte min 118 ihvertfall.
Enda jeg holdt rattet feil. Raskeste BMW gatebil var jo også raskere enn raskeste Racerbil. Men takk for fint gjennomført treff. Fin klasse dere har fått til. Skulle vært moro og hatt med Cincen min der.

Mvh

Knut S
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

OT, men den raske BMW'en var vel type grønn. Var det fortsatt en sugetrimmet E30 M3 motor i den eller turbokonvertert/stor 6er type ting ?
- 06 MX-5
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Knuts wrote:Enda jeg holdt rattet feil.
Kvart på tre i en BMW blir vel helt riktig det, med rettopognedratt og truckutveksling :lol:
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

Riktig det Arild, men var bare to biler som passerte meg og de var begge tyske. En Grønn M3 og en av Audiene( Stor skam). Jeg kjørte 1.11 og det er ikke verst av en Dieseltraver men Audien kjørte 1.09.
Den grønne M3en har sugemoter. Trimmet 3.2 med ca 400 HK. Ordentlig gromt understell og en fantastisk finish. Han kjørte høy 1.06.
I svingene derimot var nok eneren raskest. Ekstremt stivt karroseri i eneren. En Alfa eier tok bilder av den. Ut av svingene har eneren hjulløft på ene forhjulet.
Luigi du har rett angående utveksling på eneren. Den er giret for en toppfart på over 300 men klarer kun 200 med lang nedoverbakke og stor hjemmelengsel.

Mvh

Knut S
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Knuts wrote:I svingene derimot var nok eneren raskest. Ekstremt stivt karroseri i eneren. En Alfa eier tok bilder av den. Ut av svingene har eneren hjulløft på ene forhjulet.
Hjulløft på forhjulet kommer ikke av stivhet. Det er en kombinasjon av enten:

1. Stivt krengestag foran og myke fjærer eller krengestag bak
eller
2. Stivt krengestag foran og mykt karosseri

For å si det sånn, en formel 1 bil løfter ikke forhjulet uansett hvor mye fremdrift den har ut av svingen ;)

BTW. Er bilen helt orginal understellsmessig? 1.11 er bra tid for en såpass motorsvak bil!
Last edited by vids on 30 Sep 2009 11:12, edited 1 time in total.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
QuaTTro
Posts: 425
Joined: 11 May 2006 18:21
Location: Oslo
Contact:

Post by QuaTTro »

Folk som bare var der for å se på burde parkere utenfor baneområdet.Det var ikke plass for bilene som kjørte på banen inne på depoet.
01 Opel Speedster #1232 leke
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

QuaTTro wrote:Folk som bare var der for å se på burde parkere utenfor baneområdet.Det var ikke plass for bilene som kjørte på banen inne på depoet.
nei uff hvorfor det? det blir så langt og gå....
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

Du har forsåvidt rett i det men det kommer nok også at bilen har et sykt grep og kort fjæringsvei. Understellet er ikke orginalt men det er ikke kostet på mange pengene. Det som er gjort er montering av et AP sport fahrwerk. Som jeg med mye justering nå har en rimelig optimal høyde og høydeforskjell på for å diale ut den værste understyringen. I tilegg har jeg justert den med ca 1 grad negativ camber. Understellet koster ca 6000. Jeg har også en powerbøx på. Den gir ikke mange hestene men gir økt dreiemoment på lave turtall. Hjelper godt ut av svingene men mister pusten fort. Turboen på gamle 118 er alt for liten.
Vurderer etterhvert å sette på 330D turbo og dyser og få justert den. Motoren blir da en Alpina D3. Får vel en 230 HK og nærmere 500 Nm.
Trenger også kraftigere stabstag. Bilen krenger fælt.
Med dette burde det være mulig å kjøre 1.07 på litt bredere Rdekk.
Men nå er det jo egentlig konebilen så vi får se. Er jo Mazdaen som er banebilen men moro og skremme sportsbiler med den.

Mvh

Knut S
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Annet understell og mer camber.. og mer effekt enn orginalt, da er den jo mer modifisert enn Z3n min.. ikke rart den er rask! :lol: :twisted:
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

Ja rene løpsbilen. Da er det avreise Nürburgring. God helg.

Mvh

Knut S
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Knuts wrote:Ja rene løpsbilen. Da er det avreise Nürburgring. God helg.

Mvh

Knut S
God tur :D Jeg skulle gjern vært med, men tiden strekker ikke til :cry:
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Snufs...har ikke blitt en eneste tur til Ringen i år - første gangen på 9 år. Neste år...!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

webmaster wrote:Snufs...har ikke blitt en eneste tur til Ringen i år - første gangen på 9 år. Neste år...!
Neste år Jørn, da SKAL vi nedover i april eller rett etter VM 8)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Post Reply