klasser/grupper i racing

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

klasser/grupper i racing

Post by w201-16 »

hvilke klasser/grupper i racing KREVER at bilen er registrert?
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: klasser/grupper i racing

Post by Rune R. »

w201-16 wrote:hvilke klasser/grupper i racing KREVER at bilen er registrert?
I allefall Rallybiler må være registrert dersom du tenker hastighets løp, tenker du på rene baneløp, så er jeg usikker på om det er noen som krever at bilen må være registrert, tror ikke det :!:
Leie ut en C7? Så gal har man vært
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

det var synd.
Tenkte å finne smutthullet til å fortsatt ha skilter på en bil med bur.
Gatebil racing var ett da det sto i reglene at dette var en klasse for biler som brukes i det vanlige,men som kunne brukes på bane. Å da måtte de ha bur, stol og sele(enkelt fortalt). Men regelen med at de måtte være reg. ble borte i 2007.

Roadsport er vel også borte?
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Det er vel ingen bortsett fra Porschecup og Roadsport som krever at bilen skal være registrert, men på den annen side er det vel ingen som nekter det heller?

Du må dog ha en NBF vognlisens for å få den godkjent som banebil. OG dette krever jo bur, brannslokker, krav til støy etc.

Eller tar jeg styggelig feil??
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Hei.

En Porsche trenger ikke og være registrert, for å kunne gå i Porsche Cupen.

2. Krav til bil.
2.1 Tillatte biler.
Alle biler produsert av Porsche AG får delta i konkurranse. Dispensasjon kan gis dersom gjestefører med annet bilmerke er spesifikt innbudt av PCN Racing. Fra 2007 er det ikke krav til registrering.
Alle deltakende biler må ha gyldig vognlisens, og skal ha utfylt PCN Racings vognbok, som inneholder alle tekniske opplysninger om vekt, effekt, dekkdimensjoner osv. osv

Sjekk NBF sine Web sider, om mere info.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

w201-16 wrote:Tenkte å finne smutthullet til å fortsatt ha skilter på en bil med bur.
Hvite/grønne skilter og NBF vognlisens ekskluderer ikke hverandre. Det kjører noen biler i Corsa Italiana (bl.a. 1750-en til Liam, nr. 27) som oppfyller kravene til vognlisens for racing og fortsatt har hvite skilter.

Om du stiller med gyldig vognlisens fra NBF tror jeg ikke Vegvesenets kontrollstasjon kan si noe på sikkerhetsutstyret.
w201-16
Posts: 51
Joined: 13 Nov 2007 16:29
Location: Hedmark
Contact:

Post by w201-16 »

At du har skilter på/til bilen spiller ingen rolle på banekjøring der bilen har vognlissens.
Det som spiller en rolle er hvis du blir stoppet etter vei med en reg.bil som er utstyrt med bur osv.
Rallybiler har begrensninger slik at de ikke kan brukes i det daglige.

f.eks gatebil racing var jo en genial måte å kunne ha en bil til hverdag og fest. Men hvis noen kjenner regelverket til en reg.bil godt så er det fult mulig Biltilynet ikke har hjemmel til å nekte å godkjenne en bil med bur.
Argumentet til nå har vært at buret kan skade de inne i bilen, det er vnskelig å få skadede folk ut av bilen å at bilen er vesetnlig stivere enn det den er konstruert for, slik at bilen får avik fra konstruksjon å blir sikkrere enn andre biler i trafikken(liksom rått parti).
Alle med litt mere enn en løvetann til hjerne skjønner jo at dette er latterlige argumenter,men hva hjelper vel det så lenge det er disse folkene som bestemmer om vi skal få lov til å ha skilter eller ei.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

w201-16 wrote:f.eks gatebil racing var jo en genial måte å kunne ha en bil til hverdag og fest.
Beklager, men jeg trodde en stund at du var interessert i å ha hvite skilter på en lisensiert, dedikert racerbil. Om du skal kjøre opp og ned på stripa med firepunktsseler, helbur og racingstoler, uten hjelm, batteriboks, bensin- og strømkutt og uten alle de andre sikkerhetsforanstaltningene som gjør at det er "trygt" å take med en bil, så er jeg enig med biltilsynet.

I racing står ambulansen og brannbilen og venter på at du skal gjøre noe dumt og er på pletten etter sekunder, og flaggvaktene følger med deg hele tiden. I en S-kombinasjon på rv 2 klokka halv ett om natta er det noe helt annet.

Ville likt å se trynet på han som kom med den hydrauliske saksa for å klippe deg ut og du har FIA-bur ...
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

w201-16 wrote:<snip>
Det som spiller en rolle er hvis du blir stoppet etter vei med en reg.bil som er utstyrt med bur osv.
Rallybiler har begrensninger slik at de ikke kan brukes i det daglige.
</snip>
Dedikerte rallybiler har spesielle sorte/gule skilter, og er tollet inn på annet avgiftsgrunnlag enn biler med hvite skilter. Følgelig kan de ikke brukes i 'ordinær trafikk'.
Det er ingenting i veien for å ha både hvite skilter og vognlisens på en 'ordinær' bil.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

b-havers wrote:
w201-16 wrote:<snip>
Det som spiller en rolle er hvis du blir stoppet etter vei med en reg.bil som er utstyrt med bur osv.
Rallybiler har begrensninger slik at de ikke kan brukes i det daglige.
</snip>
Dedikerte rallybiler har spesielle sorte/gule skilter, og er tollet inn på annet avgiftsgrunnlag enn biler med hvite skilter. Følgelig kan de ikke brukes i 'ordinær trafikk'.
Det er ingenting i veien for å ha både hvite skilter og vognlisens på en 'ordinær' bil.
Du kan ha hvite skilter på en rallybil også. Dersom den har betalt avgifter eller har vært registrert på svarte skilter i mer enn ti år. Skiltene er da hvite og ser likedan ut som de normale, men det står fortsatt bruksbegrensinger i vognkortet. Stort sett handler de om at du bare kan kjøre bilen til og fra konkurranser og treninger.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Post Reply