Motorsportaften i kveld!

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

inge wrote:nei vel... får vel holde meg til Ferrari da :roll:
Skaff deg en gammal 308 og kom og kjør! Etter 5000 runder på ringen (eller hva det er) har du vel snart blitt kvitt rattrusten sånn at du kan kjøre på ordentlig? ;)
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

Nå er vel det å skyte spurv med kanoner. Holder lenge med lettere modifisert Fiat 500. Går ikke akkurat så fort i denne klassen, trodde Italienske biler gikk fort jeg. Går velfortere neste år når de fleste har litt mer race erfaring men jeg er imponert av oppmøtet deres.

Mvh

Knut S
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

De raskeste kjører på 1:06 +/- på Rudskogen, og da er det jo et stykke igjen til de aller raskeste i andre klasser, ja. Hvor fort det kjøres i forhold til verstingene i andre serier er uansett uinteressant for oss.

Raskeste rundetid i år var 1:05.9-og-noe, mens tregeste regulære runde var på 1:24 og deromkring. Nils Kleven som vant hele greia kjørte en helt vanlig 80-talls Alfa Romeo GTV transaksel med en implantert 2.0 Twinspark og ca. 105 hk på bakhjulene, men han har til gjengjeld ikke stått i depotet og skrudd og har tusenvis av timer bak rattet i diverse motorsportgrener. Han kjørte jevne 1:10 - 1:11-runder hele sesongen.

Vinnerformelen i år var å møte til alle løpene og å ikke ha tekniske problemer. Det kan fort bli annerledes til neste år, men enn så lenge teller kjøreerfaring og innsiden av skallen mere enn gromme biler. Helt etter planen, med andre ord ;)

I 2009 blir det forøvrig en offisiell tilleggs/sideklasse: Coppa Mille Tre Cento; biler under 1301 ccm fra de to laveste klassene.

Corsa Italiana er enkel: kom med en eller annen italiensk bil og kjør om kapp ;)

Justerte regler for 2009 blir lagt ut på http://corsaitaliana.no/regler om en liten stund. I mellomtiden kan jo de som vil laste ned og eksperimentere med klasse-regnearket som ligger på samme sted.
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Egentlig interessant konsept dette med baneracing til en rimelig penge! Racing er moro, men akk så kostbart!

Hvilken av de raske italienerene er det minst trøbbel med?
Finnes det en som ikke krever verksted hjemme, men som likevel er konkurransedyktig?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

vids wrote:Hvilken av de raske italienerene er det minst trøbbel med?
Finnes det en som ikke krever verksted hjemme, men som likevel er konkurransedyktig?
Det er det nesten helt umulig å svare på, for det kommer egentlig ikke an på merket eller modellen, men på ambisjonene til eieren. Alle som deltar i Corsa Italiana gjør det i hvert fall med modeller som er godt bygget fra fabrikkens side. Noen vil bygge bil mens andre vil kjøre.

Men uansett: de som har kjørt mest og raskest i år er de som ikke har bedrevet febermekking til natta før for å sette på alskens prylar, pluss de som ikke har brydd seg så mye om å blodtrimme. Som jeg sa i sted blir det nok hardere fighting etterhvert som folk får sortert ræserbilene sine og får kjøreerfaring.

Det er ikke tilfeldig at det kjører mange Alfa Romeo 60-talls "Bertone-coupeer" (Giulia 105-serie) eller 70/80-talls transakselbiler (Alfetta 116-serie) i Corsaen. Begge modellene har lang løpshistorie og det er relativt mange som vet hva som trengs for å få de bra trimmet og/eller satt opp. Samme gjelder forsåvidt Fiatene som har deltatt.

Rigg en originalbil og kom, det er det lureste tipset jeg kan gi deg. Jeg har en skroteklar 164 (2.0 TS, 148 hk, fwd) på gårdsplassen som ikke koster stort ;)

Høykompstempler, understellsteori, stabstag, porting, turbo og andre garasjenerderier kan komme etterhvert ...
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

vids wrote: Hvilken av de raske italienerene er det minst trøbbel med?
Hehe, smak på den setningen... LOL
- 06 MX-5
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- :lol: :lol: , eller for å si det slik ; hvor lang er en hyssing..........Du verden så deilig det er å vite at du kjører engelske kvalitetsbiler...... :oops:
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Hehe, joda. Ikke noe lett spørsmål å svare på nei!

Men for den som vil kjøre fortest mulig med minst mulig utgifter er det i hvert fall viktig å ha motor som ikke blir for varm og girkasse og drivverk som ikke knekker sammen veldig lett. Og skal det gå fort så får man ha et hjuloppheng hvor cambervinklene går riktig vei når bilen krenger :)

Har generelt funnet noen andre erfaringsmessige regler:
Færre topper = billigere vedlikehold og trimming (V6/8/10/12'er og boxermotorer med to topper har sine ulemper)
Færre sylindre = billigere alt
Lettere bil = mindre slitasje
Mindre trimming = mindre vedlikehold
Nyere bil = mindre vedlikehold
Turbo = billigere trimming, dog mer komplisert
God plass i motorrom = enklere og billigere reperasjoner

Også:
Italiensk bil = vanligvis stilig bil
Bakhjulstrekk = gøy
Firhjulstrekk = gøy om det er riktig type og bra satt opp

Skulle ha funnet en italiensk versjon av lotus elise S1 med rekkefirer turbomotor og med god plass i motorrommet :)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

vids wrote:Skulle ha funnet en italiensk versjon av lotus elise S1 med rekkefirer turbomotor og med god plass i motorrommet :)
Nærmeste du kommer her er kanskje Lancia Delta HF Evo, men den er en del tyngre og har ikke under noen omstendigheter god plass i motorrommet :lol: Lotus er Lotus er Lotus!

Lancia Delta HF Evo:
Image
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Luigi wrote:
vids wrote:Skulle ha funnet en italiensk versjon av lotus elise S1 med rekkefirer turbomotor og med god plass i motorrommet :)
Nærmeste du kommer her er kanskje Lancia Delta HF Evo, men den er en del tyngre og har ikke under noen omstendigheter god plass i motorrommet :lol: Lotus er Lotus er Lotus!
Delta Integrale er fet bil. Har også sansen for gode gamle alfa romeo gta.
Vi får se hva tiden bringer og hvor finanskrisen og kona fører meg :)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

kompis hadde en slik, i 5? dager, på den tiden gikk den først 1 dag før dynamo døde, så 3 dager til for noe stort kveldet, men fant ikke ut hva det var da den ble stjålet fra verkstedet :o

uten tvil tøffe bilder.
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

Italiensk Elise? Man har jo X1/9. Den er lett, midtmotor og supre kjøreegenskaper. Putt en Uno turbo motor i den og få på Dallara breddere da har du en rask, tøff og dødelig pen racer. Gikk en dansk racer i Norge før i tiden som var etter denne resepten. Nydelig og rask.
Den tiden du nevner på 1-05.9. Var det den Svenske bilen på besøk eller var det en Norsk bil. De løpene jeg har sett Har de beste ligget rundt 1.08 og når jeg var med på dere å kjørte trackday holdt det jo med 118 for å kjøre fra alle de Corsa bilene som var der. Var ikke de representable for serien. Har selv en Cinc som kunne vært moro og kjørt litt med men den er 95 modell så den er for ny. Den går på 1.19 helt orginal med slitne dempere og fjærer. Med litt småtrim Rdekk og understell burde man lett komme ned på 1.14. Hadde den vært konkuranse dyktig i sin klasse?

Mvh

Knut S
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Knuts wrote:Den tiden du nevner på 1-05.9. Var det den Svenske bilen på besøk eller var det en Norsk bil.
Micha Forsgrens klasse 1 Alfa 164R kjørte på 1:05.9 i siste løp, mens Brødrene Nilssons Delta Evo II kjørte omtrent like fort i samme. OBS at dette er beste runde fra et enkelt løp og ikke representativt for rundene ellers. Forsgren hadde forøvrig aldri kjørt på Rudskogen før. Ellers er det som du sier: ca. 1:08 er den mest normale runden for de raskeste.
Knuts wrote:De løpene jeg har sett Har de beste ligget rundt 1.08 og når jeg var med på dere å kjørte trackday holdt det jo med 118 for å kjøre fra alle de Corsa bilene som var der.
Mulig det, men de Corsa-bilene som er gateregistrerte og kan kjøre vanlig trackday, de er langt fra de raskeste. Et par av dem skal endog kjøre hjem på egne hjul, og har neppe behov for å gruse noen på banekjøringen.

Konkurransen er først senere ;)
Knuts wrote:Hadde den vært konkuranse dyktig i sin klasse?
Det finner du bare ut på én måte ;)

Rundetidene er kun av akademisk interesse når du står på startgriden med 31 andre biler. Det er konstant trafikk, alltid noen som vil forbi, høye skuldre, panisk stirring i bakspeilet, aldri mulig å kjøre sporet en hel runde, feilgiring, feilbremsing, feil turn-in, safety car, gulflagg, bekymring om vann- og oljetemp, bremsefading, snurringer og sand og olje (og av og til bildeler) på banen. Frivillig platekontakt er forbudt og følges opp med svartflagg.

Racing er racing (og ikke Touristenfahrt). Den som kommer først til mål (i klassen) vinner, uavhengig av hvor fort bilen teoretisk ville kjørt på trackday. I år ville 1:14-runder i samtlige løp sannsynligvis holdt til sammenlagt pallplassering.

Med andre ord: man kan vinne hele serien med en minimalt påkostet bil. Man får like mange poeng for å vinne klasse 4 med en original, gul Cinquecento som å vinne klasse 1 med en svart, ildsprutende Delta Integrale Evo med 350+ hk.

Vi har jobbet ganske mye i styret med å få folk bort fra tanken om at de må ha en vinnerbil før de i det hele tatt gidder å delta. Corsa Italiana handler om å videreføre banekjøringen og det gode klubbmiljøet i KARN inn i organisert racing, ikke om å kjøre like fort som andre serier.
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

Nå har jeg kjørt godt over 50 løp i Norge og Sverige så jeg vet godt hvordan det er å sette rundetider i løp og at jevn høy fart er det viktigste, men beste rundetid får man nesten alltid i løp på tross av dette da kniving med andre gjøre at man presser seg til det ytterste. Men dette blir kun teori vi får se om jeg fortsatt har Cincen i 2010. Hadde det vært kommende sommer kun det vært men vi får se. Jeg bygger jo opp to Historiske biler over tid og har også Roadsportbilen min fortsatt.
Hyggelig at dere har fått det til så fort selv om jeg prinsipielt ikke liker serier som utelukker andre merker noe jeg synes er usosialt og litt feigt.
Pass på at reglene deres blir fulgt så det ikke går som med Roadsport som ble ødelagt av at stadig fler jukset uten at bilsportforbundet gjorde noe med det. Da gir de andre opp og det blir bare juksemakerne igjen.
Nå skal du ikke undervurdere trackday førerne i Norge. Jeg har kjørt løp med mange av de beste i Norge og Sverige og flere av de beste i trackday miljøet i Norge er minst like gode som de beste i racemiljøene. Det ser man også når vi er på ringen hvor det er veldig få som kjører fra de beste Norske. Særlig de beste i BMW klubben og Porsche klubben er meget dyktige.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Knuts wrote:Hyggelig at dere har fått det til så fort selv om jeg prinsipielt ikke liker serier som utelukker andre merker noe jeg synes er usosialt og litt feigt.
Ikke glem at dette er klubbracing på laveste nivå med et minimum av NSR- og FIA-regler. Vi har kun satt oss som mål å dekke Alfaklubbens behov for at sylferske amatører (noen uten erfaring på bane i det hele tatt) skal få kjøre racing på banedagene.

De som vil noe mer har plenty av andre klasser å kjøre i, også med italienske biler. Vi utelukker ingen dersom de følger våre regler 8)
Post Reply