Sesongen 2004

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Sesongen 2004

Post by webmaster »

Da har racingkomiteen hatt møte for å evaluere sesongen 2003 og å planlegge sesongen 2004.

Dere har noe å glede dere til hvis vi får det som vi vil:

- 5 treff på Rudskogen
- 1 treff i Sverige
- Sprintrace-cup på 3 av treffene på Rudskogen

Vi skal også forsøke å forbedre arrangementene bl.a. ved å utøke antallet medlemmer av racingkomiteen fra 4 til 7, bl.a. for å håndtere en forbedret form for teknisk kontroll av biler og opplæring av flaggvakter mhp. å øke bruken av blåflagg.

Nå er det bare 7 måneder igjen til neste banetreff... :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
944 Espen

Post by 944 Espen »

Hei!

Det er bra! Ble litt skremt på siste banetreff 2 sept. Det var en del som trudde dem var "alene" på banen. Vet ikke om det var en glipp fra NSK, men hadde med et ferskt medlem (og er fersk selv, men har kjørt på bane i PCN regi) som ikke fikk noen instruksjon (førermøte) om banen, oppførsel (forbikjørings-soner) og flagg. Hadde aldri kjørt på bane før!
Sikkerhet på banen bør vel være 1 prioritet!
Men det er sikkelig morro og fint at dere arrangerer slike banetreff, for man lærer mye om bilen og seg selv!
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Problemet med disse kveldstreffene (du var på et slikt! :D) er at det er begrenset med tid. Vi har diskutert å ha flere førermøter, men det er ikke praktisk gjennomførbart. De som ikke er møtt opp til førermøtet som alltid avholdes før noen slipper ut på banen, d.v.s. ca kl. 17:00, får ikke deltatt på noe førermøte. Så moralen er vel: Møt opp i tide...:-D

Uansett er man velkommen til å ta kontakt med en av de mange med gul vest for å spørre om hvordan ting foregår. Hyggelig at du hadde det moro likevel, håper å se deg/dere igjen neste år.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
944 aass
Posts: 170
Joined: 23 Sep 2003 23:56
Location: Drammen

Post by 944 aass »

Hei igjen!

Yes, det var kveldstreff! 8) Har vært på 2 helgetreff og da var det ikke det samme problemet.
Er det ikke bare og sette en "dead-line" eller spørre folk om dem har vært på banetreff før når dem betaler? Eller gjøre som i PCN der alle deltakere får et hefte som blir signert av instruktørene for hvert banetreff. Man begynner i N (nybegynner) videre etter min 2 banetreff på hver bane (Våler. Rudskogen etc.) U (uerfarne) og videre til R (rutinerte). Man blir henvist plass i rekker for N, U og R. Man kjører 10-15 min på bane for N. Flagger av løpet. Så U (som står klar i depoet) 10-15 min. osv.
Når man kommer så får men et program om når de enkelte grupper starter. Og så blir det litt prat mellom heatene :D Og jeg trur at når dette blir kjent, at folk med biler som dem er litt redd for også kommer. Ergo flere deltakere feks. Egen V (veteranklasse)
Da kan man få litt kontroll på deltagerne og at N har førermøte og gjennomgang av banen og forbikjørings soner. Har vært flaggvakt i slakter`n på Rudskogen og der var det noen episoder som ikke gikk helt etter læreboka :shock:
Men dette er bare noen tanker.
MVH
E. A.
"Driving a slow car quikly can be more fun than driving a fast car slowly!"
NSK 2852
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Interessant konsept.

Vi tar med oss dette videre i planleggingen for neste år, takk for innspillet!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

høres bra ut med endel treff til sommern ja.. håper å komme på så mange som mulig.
har en liten sportsbil sak i verkstedet som skal overta etter gtien jeg kjørte i fjor..

blir å se i knall blå MX5 turbo med masse "endringer"


rudskogen med rwd og turbo blir ny opplevelse :D
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Vi har allerede en fast deltager med en rød MX5 med turbo, så da har du jo en å måle krefter med. :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

uffda
jeg er nybegynner med rwd på bane.
kun kjørt dønn orginal golf 2 der..
ikke senka engang
kryper meg rundt banen på 1.17blank ca...
blir morro å se om det blir no kvikkere med mx5 turbo med litt ok understell *glede seg*
07' 325d coupe
92' MX5
thomas
Posts: 31
Joined: 22 Apr 2003 09:33
Location: Moelv

Post by thomas »

944 aass wrote:Hei igjen!

Yes, det var kveldstreff! 8) Har vært på 2 helgetreff og da var det ikke det samme problemet.
Er det ikke bare og sette en "dead-line" eller spørre folk om dem har vært på banetreff før når dem betaler? Eller gjøre som i PCN der alle deltakere får et hefte som blir signert av instruktørene for hvert banetreff. Man begynner i N (nybegynner) videre etter min 2 banetreff på hver bane (Våler. Rudskogen etc.) U (uerfarne) og videre til R (rutinerte). Man blir henvist plass i rekker for N, U og R. Man kjører 10-15 min på bane for N. Flagger av løpet. Så U (som står klar i depoet) 10-15 min. osv.
Når man kommer så får men et program om når de enkelte grupper starter. Og så blir det litt prat mellom heatene :D Og jeg trur at når dette blir kjent, at folk med biler som dem er litt redd for også kommer. Ergo flere deltakere feks. Egen V (veteranklasse)
Da kan man få litt kontroll på deltagerne og at N har førermøte og gjennomgang av banen og forbikjørings soner. Har vært flaggvakt i slakter`n på Rudskogen og der var det noen episoder som ikke gikk helt etter læreboka :shock:
Men dette er bare noen tanker.

Interessant og fin tanke, men det lar seg vanskelig gjennomføre. Fordi, vi er ikke mange nok på en slik kveld til at det blir bra. Det blir mye venting og lite kjøring på dem som er svært ivrige.
MInst mulig avbrekk gjør at en får mest mulig kjøring utav 3-4 timer. Så blir det heller opp til flaggvaktene og tilbakemeldinger fra førerne om "bajasser" som trenger mer kursing i gentlemanskjøring.

Hvis en har en hel dag er det lettere å ta det med ro og gjennomføre et slikt opplegg. Da får en kjørt nok uansett.

Har vært på noen kjøringer nå i NSKs regi og synes de gjennomføres ryddig.
Thomas H.

02 Subaru WRX SW
944 aass E

Post by 944 aass E »

thomas wrote:Interessant og fin tanke, men det lar seg vanskelig gjennomføre. Fordi, vi er ikke mange nok på en slik kveld til at det blir bra. Det blir mye venting og lite kjøring på dem som er svært ivrige.
Der er jeg ikke helt enig med deg Thomas. Gjennomgang av banen er kansje ikke så enkelt, men U og R kan begynne og kjøre med en gang, for de har kjørt på banen før! Det er ca 10-15 biler som kan kjøre om gangen! Da har iallefall N tid til gjennomgang av flaggregler og (En plansje over banen) hvor det er lov til og kjøre forbi og hvor det ikke er lov til og kjøre forbi! Hvor flaggvaktene står osv!
Trur ikke det er så mange som blir så veldig "happy" hvis bilen "mangler noen deler etter endt banetreff!
Husk banetreff er ingen "tevling" ( ingen konkuranse)! Det er for og ha det morro på bane! Når folk blir litt skeptiske, så holder dem seg unna!
Gatebil er vel et eksempel på det! Det er ikke mange som vil møte opp på de arrangementene i PCN! Litt synd kansje, men sånn er det. Sjekk:
http://porsche-club-norge.no/forums/viewtopic.php?t=866

MVH Espen
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Min mening: Opplegget til NSK fungerer bra som det er! Det tar for lang tid og krever for mye ressurser å organisere for mye. Stort sett er det greie folk på treffene til NSK, jeg har vært med over 3-4 sesonger og aldri hørt om platekontakt.

Jeg var med på et PCN treff på Vålerbanen, og der forsvant det mye tid til organisering. Tid som man kunne brukt på banen istedet...?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

har ikke kjørt selv på sportsvognklubb treff, men vært med ned noen ganger. ser bra organisert ut, og mye kjøring..
gleder meg til å bli med å kjøre på de treffene
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
944 aass
Posts: 170
Joined: 23 Sep 2003 23:56
Location: Drammen

Post by 944 aass »

jeg wrote:Det var en del som trudde dem var "alene" på banen. Vet ikke om det var en glipp fra NSK, men hadde med et ferskt medlem (og er fersk selv, men har kjørt på bane i PCN regi) som ikke fikk noen instruksjon (førermøte) om banen, oppførsel (forbikjørings-soner) og flagg. Hadde aldri kjørt på bane før!
Det er dette som er utgangspunktet mitt for dette innlegget. Altså sikkerhet!
hmhaga wrote:Stort sett er det greie folk på treffene til NSK, jeg har vært med over 3-4 sesonger og aldri hørt om platekontakt.
Er helt enig, men hvis noen ikke vet hva gult flagg eller blått flagg er, så er det vel et tidsspørsmål før det skjer.
Jeg har full forståelse for det med tid og kjøring. Det er vel det folk som er medlem i NSK egentlig vil, og de fleste har peiling på regler og banekjøring. 8)
Men mitt utgangspunkt var at jeg var flaggvakt i slakteren, og det var ikke de som forårsaket noen "nestenulykker" som unngikk noen episoder
som fort kunne bli platekontakt, men erfarne (les kjørt på bane før) som var våkne og med litt flaks, som gjorde at det ikke ble det!
Hva med uerfarne folk i samme situasjon? :shock:
MVH
E. A.
"Driving a slow car quikly can be more fun than driving a fast car slowly!"
NSK 2852
thomas
Posts: 31
Joined: 22 Apr 2003 09:33
Location: Moelv

Post by thomas »

944 aass E wrote:
Der er jeg ikke helt enig med deg Thomas. Gjennomgang av banen er kansje ikke så enkelt, men U og R kan begynne og kjøre med en gang, for de har kjørt på banen før! Det er ca 10-15 biler som kan kjøre om gangen! Da har iallefall N tid til gjennomgang av flaggregler og (En plansje over banen) hvor det er lov til og kjøre forbi og hvor det ikke er lov til og kjøre forbi! Hvor flaggvaktene står osv!
Trur ikke det er så mange som blir så veldig "happy" hvis bilen "mangler noen deler etter endt banetreff!
Husk banetreff er ingen "tevling" ( ingen konkuranse)! Det er for og ha det morro på bane! Når folk blir litt skeptiske, så holder dem seg unna!
Gatebil er vel et eksempel på det! Det er ikke mange som vil møte opp på de arrangementene i PCN! Litt synd kansje, men sånn er det. Sjekk:
http://porsche-club-norge.no/forums/viewtopic.php?t=866

MVH Espen
Neida, vi er ikke så veldig uenige. Det jeg mener er, dropp klassifiseringa. Det skaper ofte mer forvirring og kø. Men for all del, ha et bra/bedre opplegg for grunnopplæring i flagg og "gentlemannskjøring" for dem som ikke har deltatt tidligere. (eller få ganger)
Har arrangert 4-5 banekjøringer selv, og sef lagt vekt på dette. Disse har gått veldig fint for seg, selv med deltagere med mye erfaring og folk helt uten.

3 timers økter på Rudskogen blir litt spesielt. En kan ikke bruke 1-2 timer på orging da. Da det tar meg tre timer å komme dit, blir det mye skuliking fra jobb hvis det skulle startet enda tidligere. Det gjelder sikkert flere.

Som du skriver, Gatebil er eksempelet på banetreff heller ikke jeg vil delta på. :roll:
Thomas H.

02 Subaru WRX SW
User avatar
944 aass
Posts: 170
Joined: 23 Sep 2003 23:56
Location: Drammen

Post by 944 aass »

thomas wrote: Vi er ikke så veldig uenige! Videre:3 timers økter på Rudskogen blir litt spesielt. En kan ikke bruke 1-2 timer på orging da.
Det er bra vi ikke er så uenig da! :D
Hvis man må bruke 1-2 timer :shock: på flaggregler og hvor flaggvaktene står så har dem ikke noe og gjøre på banetreff!
Dette kan gjøres på 15 min. 8)
I mellomtiden så kan de erfarne og rutinerte kjøre med en gang.
De banetreffene jeg har vært på (2 helger og 2 ettermiddager) har det vært + 30 biler. Og +30 biler kommer ikke på banen samtidig.
Det er også lurt og spare både bil og sjåfør :oops: . så 10 til 15 min økt er vel bra!
det er sånn ca. 9 til 14 runder det! Og venting blir det uansett! :roll:

Og for at det ikke er noen tvil, så er jeg evig takknemlig for at NSK arrangerer banetreff!
Gleder meg til sommeren! :D
MVH
E. A.
"Driving a slow car quikly can be more fun than driving a fast car slowly!"
NSK 2852
Post Reply