RETRORACING VS. Historiskracing

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

RETRORACING VS. Historiskracing

Post by Lotus Type-72 »

I Sverige skal de til nesteår prøve ut en ny serie : Retroracing.

I motsettning til historiskracing, blir reglementet enklere og mer åpent :?

Bilmodellen må være over 30 år, men teknikken kan være nyere.
Motorvolum bregrenset til 2,0-16V eller 2,3-8V - ikke turbo / MC
Bremser / understell fritt - enhetsdekk 205-50-15 R

www.retroracing.se

Dette høres jo mer folkelig ut - her må du ikke å kjøpe original BDA-motor for å vinne
Samtidig som det oser retro 8)
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Høres jo spennende ut, men er iukke faren stor for at dette kan bli veldig dyrt for å være verst i klassen?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

webmaster wrote:Høres jo spennende ut, men er ikke faren stor for at dette kan bli veldig dyrt for å være verst i klassen?
Bortsett fra enhetsklasser blir det alltid dyrt å ha den beste biler, uansett klasse.
'11 sDrive 35is
---------------------
JE
Posts: 26
Joined: 03 Jun 2004 22:50

Post by JE »

Da kan jeg jo reklamere litt for Corsa Italiana 2007!

En enkel og oversiktlig serie hvor man kjører en minimum 15 år gammel italiensk bil, gategodkjent eller ikke, sikkerhetsreglement som i Roadsport, lave startavgifter etc.

En enkel og rimelig serie etter "gentleman-racingens" prinsipper.

Vi har idag 30-40 biler som har meldt sin interesse fra baneriggede Intergraler til 1000 kubikks Fiater.

Se gjerne denne linken for mer informasjon:

http://cuoresportivo.no/index.php?topic=13997.0

mvh
Jon-Even, for Banegruppa i KARN
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Post by Lotus Type-72 »

Racing med italienske biler ....den som kommer til mål har vunnet ? :lol:

Jeg tror RETRORACING kan bli en mellomting av historiskracing og gatebil. Det bør kunne bli tilgjengelig for mange.
Tanken bak dette i Sverige er at det skal være en rimelig konkurranse klasse.
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
sandman
Posts: 23
Joined: 16 Aug 2005 17:26

Post by sandman »

Et reglemente der nærsagt "alt er lov" høres ikke så billig ut for meg. ;)

En fordel med historisk er at det finnes mange klasse slik at en hver kan konkurrere mot like redskap. Norges Cupen 2006 ble vunnet av en Escort 1600 Twincam, andre mann hadde BMW 2002 og 3 mann en Mini Cooper S.

En annen fordel er at vi kjører etter et internationalt reglemente - som gir folk mulighet til å delta utenlands, men kanskje viktigere - at man har et langt større marked (hele Europa) for kjøp eller salg av bil.
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Retro racing

Post by Knuts »

Jeg synes denne serien høres spennede ut. Bra at det er et enhets dekk på 205. Dette begrenser effekten. Ikke mye vits i å 300 hk med 205 dekk.
Espen, skjønner ikke hva du mener med problemer og Italia. Min Ferriat går jo som et skudd spesielt nå som den er dekaltrimmet.
Men viktigst er det at det ikke kommer noen flere klasser. Vi har mer en nok med å fylle opp feltene i de seriene vi har. Både Porsche Cup og denne Italienske Cupen er rett og slett synd at er kommet til. Dette bare vanner ut de seriene vi allerede har. Viktigere at vi heller støtter opp om de seriene vi har og ser til at regelementet blir fulgt.

Mvh

Knut S

Porsche 914/6 GT
BMW 2002 TII
Mazda MX-5
Fiat Cinquecento
User avatar
vegar
Posts: 34
Joined: 06 Jul 2005 10:57

Re: Retro racing

Post by vegar »

Knuts wrote:Men viktigst er det at det ikke kommer noen flere klasser. Vi har mer en nok med å fylle opp feltene i de seriene vi har. Både Porsche Cup og denne Italienske Cupen er rett og slett synd at er kommet til. Dette bare vanner ut de seriene vi allerede har. Viktigere at vi heller støtter opp om de seriene vi har og ser til at regelementet blir fulgt
Hvilke serier er det du tenker på?? Porsche Cup, "Lo-cost" og Roadsport?? I alle de seriene ska du ha ganske vellfyllt lommebok for å kunne være konkuransedyktig :cry:
User avatar
Ole-Jørgen
Posts: 42
Joined: 04 Mar 2003 13:59
Location: Bøverbru
Contact:

Re: Retro racing

Post by Ole-Jørgen »

vegar wrote:
Knuts wrote:Men viktigst er det at det ikke kommer noen flere klasser. Vi har mer en nok med å fylle opp feltene i de seriene vi har. Både Porsche Cup og denne Italienske Cupen er rett og slett synd at er kommet til. Dette bare vanner ut de seriene vi allerede har. Viktigere at vi heller støtter opp om de seriene vi har og ser til at regelementet blir fulgt
Hvilke serier er det du tenker på?? Porsche Cup, "Lo-cost" og Roadsport?? I alle de seriene ska du ha ganske vellfyllt lommebok for å kunne være konkuransedyktig :cry:
At dette vil vanne ut de eksisterende seriene er tullball. De nye seriene vil tiltrekke seg mange som ellers ville holdt seg på sidelinja, samt til dels bestå av biler som ikke kan delta i dagens klasser. Dette beriker racingmiljøet i Norge og burde omfavnes av alle entusiaster!
It's not 'bout how fast U go, but how U go fast
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

Tror du virkelig at det blir noe billigere og være med i en italiensk cup enn feks Roadsport. Man kan bygge en MX-5 eller 944 for mellom 100-150 tusen som er mer en bra nok til å vinne Roadsport B. Kjører du i Sverige Kan du vinne C med en MX-5 til 70000 lett. Vinnerbilen i Roadsport B i Sverige er en gammel GTV to liter som du sikkert kan bygge for under 100000. Hvorfor mener du at det blir billigere med en Italiensk serie.
Den kommer til å begynne med billige biler som etterhvert blir mer og mer modifisert. Blir i hvertfall ikke billigere. Det som hadde vært bedre er at vi hadde fått i gang Roadsport C igjen og løsnet opp i kravet om Sportsvogn. Det står mer enn nok Roadsport C biler rundt om kring i Norge som ikke er i bruk samt at vi presser på lavere priser til NBF for å kjøre løp i Norge. Nå er startkontigenten alt for høy. Hadde man halvert den kun man lett doblet startfeltene og alle hadde tjent på det. Samme problemet er det med Porsche Cup. Det har jo bare vannet ut Roadsport.
Det er også viktig at reglene i de restpektive seriene blir fulgt opp av funksjonærene. Så slipper man sånne monster som Roadsport i dag er dominert av som ikke er innenfor noen som helst grenser.

Mvh

Knut S
User avatar
vegar
Posts: 34
Joined: 06 Jul 2005 10:57

Post by vegar »

Det er akkurat det du peker på som er problemet med de eksisterende seriene, sett bort i fra historisk. De klassene som burde vært inngangsporten til bilsport er ikkeeksisterende. Jeg vet ikke om mange som gidder å bla opp flere 100k for å prøve en sport.
Mitt syn er at en Italiensk serie gjør at det blir lettere/billiger å begynne. Det samme kunne kanskje vært mulig med Roadsport C (jeg kan ikke reglemne i den serien...), men siden den klassen ikke er virksom så blir den litt utenom.
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

En av hovedforskjellene blir vel at i roadsport må du ha en GT / sportsbil, mens i den italienske serien er og vanlige biler tillatt, derfor er det et større potensiale for et billig utgangspunkt.

For min egen del i allefall så er den italienske serien en reel mulighet til å forsøke meg med den bilen jeg har uten å måtte pantsette kjerring og unger. 8)
Leie ut en C7? Så gal har man vært
epifant
Posts: 59
Joined: 02 Dec 2005 20:20
Location: Kristiansand

Post by epifant »

Ved å pantsette kjerring og unger frigjøres det jo mer tid til racing da... :wink:
Bjørn L
Posts: 13
Joined: 16 Mar 2005 20:25
Location: Skien

Post by Bjørn L »

Uansett hvor mye man bruker på bilen koster det 16700,- i startvgifter for en sesong (5 løpshelger). Med lisens på bilen, personlig lisens og litt forsikring blir det nesten 20000,- i avgifter alene.

Roadsport er en veldig fin klasse for relativt standard sportsbiler som til enhver tid må tilfredstille kjøretøyforskriftene, jfr §1.1 i Roadsportreglementet. Egentlig er det vel ikke så rart at man har fått etablert Porsche Cup Racing, og at man ønsker en italiensk serie hvor man har (PCR), og kanskje ønsker (ItR) et litt friere reglemente :wink:

Men det blir nok litt rotete med for mange klasser. Resultatet blir fort at det ikke deltar så mange i hver serie, og man må kjøre fler klasser på banen samtidig.
x-Toyota MR2 -87 Roadsport.
User avatar
super7
Posts: 138
Joined: 07 Jan 2006 00:53
Location: Krokstadelva

Post by super7 »

Racing blir dyrt uansett klasse. Såfremt det er en konkurranse, så er det alltid mulig å kjøpe seg noe som forbedrer tidene. I tilegg kommer alt utstyret man trenger i depo. (Litt konkurranse der også, størst telt, buss osv..)

Om man ønsker ett billig alternativ så får man melde seg inn i klubber som NSK, som arrangerer "trackday" kjøring. Man kan i tilegg skaffe seg en lisens på bilen uten att det koster all verden og møte opp på treninger i regi av NBF. På disse treningene er det mulig å gasse litt hardere og måle seg mot norges beste.
X-Escort Mk II med Cosworth
X-Caterham Super Seven
X-Locost Seven
Post Reply