Norsk Cobra klubb

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

cobrarep
Posts: 1
Joined: 05 Feb 2006 13:07

Norsk Cobra klubb

Post by cobrarep »

Hei
Finnes det en Cobra klubb i Norge? Har forsøkt http://www.norskcobraclub.com/ som er referert til i bilnorge.no, men da kommer jeg bare til en 'annen' side.

Cobrarep
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Har ikke vært borti noen slik klubb, den må vel være ganske begrenset i forhold til antall medlemmer tror jeg? ;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
petterhval
Posts: 141
Joined: 09 May 2005 21:10

Cobra

Post by petterhval »

Trolig finnes det ikke en eneste Cobra her i landet på grunn av
prisen. De første med 4.2l motorer koster på det int. markedet
1,4 mil. og de siste med 7l motorer 4,4 mil. Dersom bilene har
en kjent løpshistorie kan du gange prisen med 5. I tillegg kommer
selfølgelig engangsavgift pluss 25 % mva. Det samme gjelder
for andre populære verstinger som feks. Ford GT40.De finnes
kun som replikaer her, og det kvalifisere ikke til medlemskap
i merkeklubb.
Petter
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- Henry's biler er vel i og for seg "replicaer" , men jeg trodde Cobraen hans var "ekte"......GT40'n er vel så nærme det kan gå.......

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Henry fikk høre at hans GT40 ble regnet som original.
Men han vil ikke selv hevde at den er, fordi den er bygd på 80-tallet.
Last edited by henning on 16 Feb 2006 09:43, edited 1 time in total.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- hva med Cobra'n..?

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
petterhval
Posts: 141
Joined: 09 May 2005 21:10

Post by petterhval »

GT 40
Det er bygget 114 orginale stk GT 40. I perioden 1966-72 107 stk,
hvorav 31 stk med detuned motor og eksospotter for gatebruk.
Alle med H-ratt og girspak helt ute på H-side. I perioden 67-69 ble det
bygget 7 stk. med detuned motor "306 hp" innvendig trim, potter og
girspak i midten. 4 av disse med V-ratt og samtilge av bilene hadde
selvbærende karosseri i stål. Med andre ord - alle med ramme og
eller plast karosseri er riplikaer. Har ikke set Cobraen til HH så jeg
forbigår den i stillhet, men jeg trodde alle var bygget med alu-karosseri.
Cobraen er i dag den mest kopierte modellen (litt i tvil med hensyn
til alle 7 clonene med Caterham i spissen). En av de beste kommer
fra Syd Afrika, men toppen er resultat av et UK-USA samarbeid.De
leverer en Cobra med aluminium Karosseri og hjuloppheng som
er bygget i Polen av de samme gutta som bygget MIG 29 ogplutselig
ble uten arbeide da USSR gikk på ræva. Petter
petterhval
Posts: 141
Joined: 09 May 2005 21:10

Post by petterhval »

Cobra
Den Polske varianten regnes for og være atskillig bedre
enn orginalen, men koster over £90000 i England så glem
det.
Petter
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- mener definitivt at Cobra'n til HH har alu-karosseri...(!) Noen som husker ??

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

petterhval wrote:GT 40
Det er bygget 114 orginale stk GT 40. I perioden 1966-72 107 stk,
hvorav 31 stk med detuned motor og eksospotter for gatebruk.
Alle med H-ratt og girspak helt ute på H-side. I perioden 67-69 ble det
bygget 7 stk. med detuned motor "306 hp" innvendig trim, potter og
girspak i midten. 4 av disse med V-ratt og samtilge av bilene hadde
selvbærende karosseri i stål. Med andre ord - alle med ramme og
eller plast karosseri er riplikaer. Har ikke set Cobraen til HH så jeg
forbigår den i stillhet, men jeg trodde alle var bygget med alu-karosseri.
Cobraen er i dag den mest kopierte modellen (litt i tvil med hensyn
til alle 7 clonene med Caterham i spissen). En av de beste kommer
fra Syd Afrika, men toppen er resultat av et UK-USA samarbeid.De
leverer en Cobra med aluminium Karosseri og hjuloppheng som
er bygget i Polen av de samme gutta som bygget MIG 29 ogplutselig
ble uten arbeide da USSR gikk på ræva. Petter
Å kalle Caterham en clon vil nok ganske mange være uenig i. Meg inkludert.
'11 sDrive 35is
---------------------
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Dag-Henning Nielsen wrote:- hva med Cobra'n..?

DH
Har hørt mye, men ikke fra Henry.
Vi får invitere han så vi får klarhet i dette.
Han elsker jo å prate om de bilene, så det burde vel gå greit :D
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- burde vel gå greit, men kanskje ikke så fort....... :wink:

vedr "klon" ; Caterham er definitivt ingen "klon" ! Ikke engang ACBC ville påstå det !

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
petterhval
Posts: 141
Joined: 09 May 2005 21:10

Post by petterhval »

Clon
Jeg fatter ikke hvorfor alle eiere av Caterham er så hårsåre
når noen påstår at det er en seven clon. Caterham var trofast
overfor Lotus frem til april 1984, da dukket de Dion bakakslingen
opp,sammen med endringer av ramme styring, bremser, hjuloppheng
og karrosseri. Caterham har hele tiden etter dette sørget for og
oppgradere sine modeller og er en av de beste 7 modellene.
Lotus har ingen økonomisk interesse i Caterham, har ikke deltatt i
utviklingen av Caterham etter 1984, og har ikke levert en eneste del
og ikkedeltatt i monteringen av bilen. Fortell ikke naboen at du har
en Lotus, fortell heller at du har en som er X ganger bedre.
Petter
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

petterhval wrote:Clon
Jeg fatter ikke hvorfor alle eiere av Caterham er så hårsåre
når noen påstår at det er en seven clon. Caterham var trofast
overfor Lotus frem til april 1984, da dukket de Dion bakakslingen
opp,sammen med endringer av ramme styring, bremser, hjuloppheng
og karrosseri. Caterham har hele tiden etter dette sørget for og
oppgradere sine modeller og er en av de beste 7 modellene.
Lotus har ingen økonomisk interesse i Caterham, har ikke deltatt i
utviklingen av Caterham etter 1984, og har ikke levert en eneste del
og ikkedeltatt i monteringen av bilen. Fortell ikke naboen at du har
en Lotus, fortell heller at du har en som er X ganger bedre.
Petter
Pr definisjon er en CLONE en kopi av en orginal, Her er clone sakset fra yourdictionary.com:
One that copies or closely resembles another, as in appearance or function:

De som kjenner historien vet at Caterham overtok produksjonsretigheter (og produksjonen), tegninger, deler etc etter at Lotus bestemte seg for å legge ned produksjonen. Det eneste de ikke overtok (naturlig nok) var firma navnet (Lotus)

De overtiok tilogmed ansvaret for å levere reservedeler til alle bilene med LOTUS på snuta.

Bare de som ikke kjenner betydningen av ordet clone caller en Caterham for en clone 8)
Leie ut en C7? Så gal har man vært
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Westfield er en clone, Caterham er ikke :D
'11 sDrive 35is
---------------------
Post Reply