Norsk Cobra klubb
Kan jeg få kaste meg inn litt også?
VW Golf 2006 modell er, i mine øyne, ikke en klone av en Golf fra 80-årene. Men, den er ikke helt lik seg selv heller. Og allikevel regner jeg begge som originale Golfer.
Guuuuud hvor vi er hårsåre. Selvsagt.
Jeg har jo ikke akkurat lyst til å våkne opp en morgen og oppdage at jeg ikke kjøpte en original Seven, likevel.
Alle biler er vel forsåvidt hestekjerre-kloner, hvis man drar den litt langt ut... Bare tenk på alle likheter; runde hjul, seter, bladfjærer, karosseri o.l.
Ha en vakker helg folkens, med eller uten kloner. Jeg skal ihvertfall nyte sol, tørre veier og snøfritt landskap - har helt vårfornemmelser her...
Knud
VW Golf 2006 modell er, i mine øyne, ikke en klone av en Golf fra 80-årene. Men, den er ikke helt lik seg selv heller. Og allikevel regner jeg begge som originale Golfer.
Guuuuud hvor vi er hårsåre. Selvsagt.
Jeg har jo ikke akkurat lyst til å våkne opp en morgen og oppdage at jeg ikke kjøpte en original Seven, likevel.
Alle biler er vel forsåvidt hestekjerre-kloner, hvis man drar den litt langt ut... Bare tenk på alle likheter; runde hjul, seter, bladfjærer, karosseri o.l.
Ha en vakker helg folkens, med eller uten kloner. Jeg skal ihvertfall nyte sol, tørre veier og snøfritt landskap - har helt vårfornemmelser her...
Knud
Caterham 7 Roadsport 1,6 K
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
- Knud, - folk er ikke hårsåre, men det er vel noe som skiller en Caterham fra en Donkervoort eller en "Robin Hood" ????
- Petter har vel et poeng ; - det er vel et stykke fra Lotus 7 S3 til dagens Caterham.......?! - vil ikke si så mye om S4...........
DH ( - akkurat fyllt 13 da Jim Clark's venste bakhjul slapp lufta....... )
- Petter har vel et poeng ; - det er vel et stykke fra Lotus 7 S3 til dagens Caterham.......?! - vil ikke si så mye om S4...........
DH ( - akkurat fyllt 13 da Jim Clark's venste bakhjul slapp lufta....... )
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
-
- Posts: 141
- Joined: 09 May 2005 21:10
Westfield har aldri vært en 7-klon,dertil har forskjellene vært for store.
De ble i 1988 med rette dømt for grov kopiering av S 3 modellen og
tvunget til å endre sine fremtidige modeller (endret utseende,ny ramme
og glassfiber i stedet for aluminiums karoseri). G.Nearn forsøkte også og få eneretten til å bruke ordet seven i modellbetegnelsen vel vitende
om at Colin Chapman hadde LÅNT betegnelsen fra Austin 7 produsert
fra 1930-39 som var uhyre pop. i Engelsk etterkrigsracing og som det
fremdeles kjøres i flere serier. I forbindelse med BMWs lansering av
sin 7-serie ble Nearn spurt om han også her ville pukke på sin "rettt"
seven navnet. Han var fullstendig paralisert og nektet og uttale seg.
Han innså vel at gapet ikke var stort nok.
Dersom noen tror at jeg har et horn i siden til Caterham tar dere feil,
jeg skulle hjerne att en, men økonomien setter en stopper, kjører
blant annet en Elan S4 og en TR6. Petter
Westfield har aldri vært en 7-clon, dertil er forskjellene alt for store.
De ble i 1988 med rette dømt for grov kopiering av S 3 modellen og
tvunget til å endre sine fremtidige modeller (endret utseende,ny ramme
og glassfiber i stedet for aluminiums karoseri). G.Nearn forsøkte også og få eneretten til å bruke ordet seven i modellbetegnelsen vel vitende
om at Colin Chapman hadde LÅNT betegnelsen fra Austin 7 produsert
fra 1930-39 som var uhyre pop. i Engelsk etterkrigsracing og som det
fremdeles kjøres i flere serier. I forbindelse med BMWs lansering av
sin 7-serie ble Nearn spurt om han også her ville pukke på sin "rettt"
seven navnet. Han var fullstendig paralisert og nektet og uttale seg.
Han innså vel at gapet ikke var stort nok.
Dersom noen tror at jeg har et horn i siden til Caterham tar dere feil,
jeg skulle hjerne att en, men økonomien setter en stopper, kjører
blant annet en Elan S4 og en TR6. Petter
Westfield har aldri vært en 7-clon, dertil er forskjellene alt for store.
-
- Posts: 141
- Joined: 09 May 2005 21:10
Clone-orginal
Dersom vi skal stille spørsmålet Clon-orginal har vi følgende problem.
Fiat leverte i 1970 en ferdig fabrikk for produksjon av Fiat 124 med vesentlig bedre betingelser enn Caterhams avtale med Lotus.
Jeg har foreløpig ikke møtt et eneste menneske som har påstott at
Ladaen er orginal.Fiat. Ladaen ble levert som ferdig fabrikk m ed nøkkel
i døra. Caterham stiller langt dårligere med hensytn til produk-
sjonsavtaler.Dersom noen skal overbevise meg om at Caterham er en
orgional Lotus må han først overbevise meg om at Ladaen er en orginal
Fiat.
Tror neppe at jeg godtar en slik påstand
Petter
ror neppe at jeg vil kjøpe denne påstanden.
Dersom vi skal stille spørsmålet Clon-orginal har vi følgende problem.
Fiat leverte i 1970 en ferdig fabrikk for produksjon av Fiat 124 med vesentlig bedre betingelser enn Caterhams avtale med Lotus.
Jeg har foreløpig ikke møtt et eneste menneske som har påstott at
Ladaen er orginal.Fiat. Ladaen ble levert som ferdig fabrikk m ed nøkkel
i døra. Caterham stiller langt dårligere med hensytn til produk-
sjonsavtaler.Dersom noen skal overbevise meg om at Caterham er en
orgional Lotus må han først overbevise meg om at Ladaen er en orginal
Fiat.
Tror neppe at jeg godtar en slik påstand
Petter
ror neppe at jeg vil kjøpe denne påstanden.
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
Beklager så mye. Jeg mente i høyeste grad meg selv.- Knud, - folk er ikke hårsåre
Når jeg er entusiastisk, kan jeg være veldig hårsår. Ingen alvorlig lidelse, men...
Her var ingenting høytidelig. Sorry, Petter, mente ikke å være påståelig. Er det noen som ikke har så mye peiling på dette, så er det meg.
Litt av problemet mitt den dagen, varat jeg skrev innlegg på jobb - og ble forstyrret i ett sett. Til slutt fikk jeg sendt det, og da uten særlig god gjennomlesing først. En av punktene i godt forum-vett, er jo å lese gjennom et innlegg igjen, før man sender det. For å ikke trampe rett i salaten o.l. Det kunne jeg godt ha gjort, så hadde det sett lit mer alright ut.
Jeg FØLER jeg har originalens utvikling. Men, det er jo bare en logo - og, i dette tilfellet, ikke det engang.
Du vet, når man først har lært seg bittelitt om noe, så blir man kjepphøy og skryter - og alt og alle har ikke peiling. Så går det litt tid, og man lærer litt til, og finner ut at man vet fordømrade lite. Slik er jeg ofte.
Generelt er det vel oppfatningen at Caterham er originalen - dvs dens utvikling. Alt annet som ligner, er en klon. Det er noe som er ganske gjengs. Til og med en Falcon kalles en Seven klon. Dét tror jeg til og med vår kjære venn Henning, har problemer med å svelge.
Ett av vestens hellige ikoner, er troen på opphavsrett og patenter. Uten det, ville vi vel ikke hatt vår sivilisasjon. Vi tror sterkt og fast på at den første til å registrere noe, er eier av konseptet - og skal ha betalt for det i forhold til hvor mye det blir brukt (målt i penger).
Vi blir jo litt engasjerte når det gjelder originaler og sånn, det sitter dypt.
Det ble jo egentlig bare bygd én Seven original. Det var en Lotus prototype selvsagt. Alt annet er kopier. Eller egne originaler, for dens saks skyld.
Ingenting om originaler, er alvorlig ment fra min side. Det er mest å regne som uskyldig sport (uten doping), som jo knapt eksisterer idag... i disse OL-tider.
Snakk om sport; Seven går som ei kule på tørt føre i minus 6 grader. Det er overraskende lite kaldt å sitte i. Ikke det at det er varmt, uten tak selvsagt, men det er rimelig greit. Nakken og ørene må beskyttes, men ellers er det greit med godt vintertøy. Det er det. Varmeapparatet er jo deilig da.
Jeg starter den først og lar den stå til vanntemp. er over 80 grader iallefall. Men, oljetrykket er ikke faretruende høyt, heller ikke i frosne grader. Motoren er da varm når vi kjører, så det er jo allerede lunka nedi der.
Fy greisen, hui hvor det går - i solskinnet. Måtte jo myse det meste av veien, tross solbriller. Ha ho.
Alt arbeid jeg lovte å gjøre i helga, gikk i dass. Det ble bare kjøring og skryting (der har vi det igjen...). Ble ihvertfall 40 mil. Noen av dem i mørke, med stjerner. Fint det også, men det var da minus 6 viste seg.
Sorry fordi jeg var plump.
Knud
Caterham 7 Roadsport 1,6 K
-
- Posts: 141
- Joined: 09 May 2005 21:10
Cloooner
Hei Knud.
Du har intet å beklage. Derimot kanskje undertegnede.
Jeg er SYYK .Feilopperert med en del komplikasjoner og har for god
tid og forsøkt åvære litt humoristisk for å slå tiden i hjel. responsen har
vært god men det gjenstår et spørsmål. Hva slags bil har Henning?
Han påstår at den er orginal og kaller den Sølvpilen.
Den første Sølvpilen var Auto Unions V16 modeller med midtmotor
konstruertav F. Porsche hvor de slipte av lakken for å spare 3kg.
De neste var etterkrigstidens Mercedes 300 SLR med 6 cyl rekkesekser,
etterfulgt av F1 V8 og V10 modeller for så å gå tilbake til V8 dette året.I følge Henning har han en oginal Engelsk Lotus med Caterham
merke i front. Dette blir i overkant for en olding, kan noen venligst
telle antall cyl i Hennings bil od fortelle om motoren er i front eller
slik at vi får vite hva han virkelig kjører med.
Petter
Du har intet å beklage. Derimot kanskje undertegnede.
Jeg er SYYK .Feilopperert med en del komplikasjoner og har for god
tid og forsøkt åvære litt humoristisk for å slå tiden i hjel. responsen har
vært god men det gjenstår et spørsmål. Hva slags bil har Henning?
Han påstår at den er orginal og kaller den Sølvpilen.
Den første Sølvpilen var Auto Unions V16 modeller med midtmotor
konstruertav F. Porsche hvor de slipte av lakken for å spare 3kg.
De neste var etterkrigstidens Mercedes 300 SLR med 6 cyl rekkesekser,
etterfulgt av F1 V8 og V10 modeller for så å gå tilbake til V8 dette året.I følge Henning har han en oginal Engelsk Lotus med Caterham
merke i front. Dette blir i overkant for en olding, kan noen venligst
telle antall cyl i Hennings bil od fortelle om motoren er i front eller
slik at vi får vite hva han virkelig kjører med.
Petter
- Ole-Jørgen
- Posts: 42
- Joined: 04 Mar 2003 13:59
- Location: Bøverbru
- Contact:
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
- Ole-Jørgen
- Posts: 42
- Joined: 04 Mar 2003 13:59
- Location: Bøverbru
- Contact: