Montering av turbo

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Montering av turbo

Post by Anders Gullstein »

En kompis av meg driver å frister med å montere turbo på min 86 MR2. Er det noe tipps å hente her eller? Siden bilen brukes rimelig hardt når den blir brukt, så er jeg litt nyskjerrig på om dette er pålitelig.

Stempel byttes mot lav komp, toppakning byttes til lav komp, manifoil blir laget ny, intercooler....
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Den investeringen må være for kjøringens del, for du får det neppe igjen ved salg.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

Hva med ; - radiator ( mye!! varme skal bort ) , drivlinje ( clutch,gearkasse, drivaksler........)
Hm........Hadde nok tenkt meg om et par ganger........Minst!

DH ( gledesdreper....)
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Kompressormotor, kompressormotor, kompressormotor. Du vet det er det som er riktig, Anders...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Post by Anders Gullstein »

webmaster wrote:Kompressormotor, kompressormotor, kompressormotor. Du vet det er det som er riktig, Anders...:-)
Ja sant...det jeg har mest lyst på også. men han kom med et godt forslag han som ville bygge om. Har tenkt nøye igjennom dette med varme, så det er nok et aktuelt dilemma. Det er ikke snakk om så enormt med trykk, så regner med at drev det skal tåle det. Salg driter jeg i, skal ikke selge den med det første lell. Jeg, Inge og Jørn er litt svak for disse japsene våre :wink:

Men det var en tanke jeg lekte litt med. Det er litt fristende med litt mere power, men en får se på det litt senere. Har vært mye smått som har gjort at det har blitt lite kjøring med den de siste to åra. Dessuten blir det mye smått som koster mye tilsammen.
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
syrre
Posts: 63
Joined: 02 May 2004 00:34

Post by syrre »

Eldre bil + overladning + hard kjøring + litt tvilsom lufting = RAS

Hvis dette er et leketøy med ikke så alt for høy evt salgsverdi: slank den heller, stripp den for alt som ikke er nødvendig (stereo, interiør, komfort) og spander på den noen superlette felger.

Dette gjør underverker, og bilen blir ikke bare raskere kun på rettstrekka (som med strikkmotor!) men i svingene også.

Vekten av roterende masse er x antall ganger viktigere enn dødvekt i bilen.

Bremseevnen vil forbedres og du slipper unna med mindre masse som skal gå fra rett frem akselersajon til sideveis akselerasjon.
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Må si jeg liker tankegangen til syrre jeg.
Hehe...
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Høres veldig riktig ut. Og ikke minst rimelig.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Post by Anders Gullstein »

Ja, syrre har ganske mye fornuft i det han sier der. En liten slankekur står på lista i form av bøttestoler ihvertfall, mye å hente der, men så fryktelig mye mer er det ikke å slanke egentlig. Jeg liker cd-spiller'n :roll: . Kunne ha kasta ut reservehjulet, men lurer på om det går utover vektfordelinga, med mindre man ikke fjerner tilsvarende vekt bak, noe jeg har trøbbel med å tenke ut hva man kan fjærne. Magnesium felger koster skjorta, så compomotivefelgene får gjøre jobben, litt tunge, men veldig solide og ser bra ut :wink:

Kompressormotor er det mest fornuftige power messig, slik Jørn sier. Men har sett noen trimkammer som kan gjøre den litt vassere, sammen med et filter som hjelper den puste litt lettere.
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Post by seight »

Tror du burde kunne få noe input fra Tor Atle. Han er ekspert på rimlig vektreduksjon ;) Mener han klarte nærmere 50kg på sin gamle Mr2,uten de store investeringene.
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

seight wrote:Tror du burde kunne få noe input fra Tor Atle. Han er ekspert på rimlig vektreduksjon ;) Mener han klarte nærmere 50kg på sin gamle Mr2,uten de store investeringene.
Sikker på at det ikke bare var fordi den rustet ? :wink:
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Montering av turbo

Post by rayb »

Anders Gullstein wrote:En kompis av meg driver å frister med å montere turbo på min 86 MR2. Er det noe tipps å hente her eller? Siden bilen brukes rimelig hardt når den blir brukt, så er jeg litt nyskjerrig på om dette er pålitelig.

Stempel byttes mot lav komp, toppakning byttes til lav komp, manifoil blir laget ny, intercooler....
Kompressor.
That is all.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Andre
Posts: 28
Joined: 07 Jun 2005 15:02

Post by Andre »

Da jeg fikk byttet motoren min hos toyparts i bergen så spurte jeg han og Amund om dette med turbo på 4age, svaret jeg fikk var at 86 mod age ikke egenet seg for trimm grunnet svak topp og dårlig kjøling. Men at det på nyere revisjoner ikke skulle by på store problemer , kan kjøre på 0,6 bar trykk på org motor over dette så må mann til å bytte deler .
Men skulle jeg ha byttet motoren i dag så hadde jeg nok godt for en slik
http://www.toyotaextreme.dk/kobvi.asp?i ... &ForumID=2
eller en 175hk agze.
kjører mr2mk1 86mod
User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Post by Anders Gullstein »

Jepp, det får bli med en annen motor en gang i tia. Få ordna slik at den går nå, så skal det bli bra. 20V motoren er porno sjø, så det er et alternativ.

Mye vekt å fjerne bare man bytter ut stolene, så da er man på god vei mot 50 kg.

Jeg har tenkt litt på å kjøpe en termostat som åpner litt tidligere for å hjelpe til med å få ned temperaturen. TRD har en som åpner rundt 70C, kunne det ha vært noe for seg kanskje.
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
Bjørn L
Posts: 13
Joined: 16 Mar 2005 20:25
Location: Skien

Post by Bjørn L »

Hei. Jeg har lettet min MR2 noen kg.

Verdt å nevne:
-Byttet passasjerstol med go-cart stol, spart 13,5kg (15kg mot 1,5kg).
-Lettere førerstol, spart ca 6kg (17kg mot ca 11kg).
-Erstattet teppe bak setene med høytalerduk, spart ca 6.5kg.
-Alu motor og bagasjeluke, spart ca 8 kg (ca12kg mot 4kg).
-Fjernet reservehjul og jekk, spart ca 15kg.

Verdt og nevne er også følgende:
-En takluke veier 7kg.
-Et panser veier 14kg.
-Dører uten el. vindu 24kg, med el. vindu 26kg.

Alle mål stammer fra baderomsvekt kjøpt hos Pytt og Panne.
x-Toyota MR2 -87 Roadsport.
Post Reply