Bremseoppgradering
Bremseoppgradering
Jeg vurderer oppgradering av bremsene på M3'n
Har fått tilbud på MovIT og HiSpec Motorsport. Er det noen som har erfaring eller kjenskap til disse produsentne? Eventuellet andre produsenter jeg bør få tilbud fra? Både skive og kalipper.
Årsaken til oppgradring er i hovedsak kjøring på Nürburgring. Orginalbremsene blir fort ufølsomme, har for dårlig bremsekapasitet og klossene holder i underkant av 30 runder.
Har fått tilbud på MovIT og HiSpec Motorsport. Er det noen som har erfaring eller kjenskap til disse produsentne? Eventuellet andre produsenter jeg bør få tilbud fra? Både skive og kalipper.
Årsaken til oppgradring er i hovedsak kjøring på Nürburgring. Orginalbremsene blir fort ufølsomme, har for dårlig bremsekapasitet og klossene holder i underkant av 30 runder.
Last edited by inge on 18 Jan 2006 11:32, edited 1 time in total.
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Har kjøpt meg bremser fra HiSpec til Westfield'en. (ikke montert enda).
De skal være teknisk bra, men du må for all del ikke bestille direkte. Gå via "http://www.thekitcarworkshop.co.uk/index.html(klikk på fishersportscars linken for info). Grunnen er at kundebehandlingen til HiSpec er håpløs(med mindre du kan stikke innom dem).
Går du via kitcarworkshop gutta, så sørger de for at varene blir levert i rimelig tid, det blir de ikke nødvendigvis om du går direkte.
De skal være teknisk bra, men du må for all del ikke bestille direkte. Gå via "http://www.thekitcarworkshop.co.uk/index.html(klikk på fishersportscars linken for info). Grunnen er at kundebehandlingen til HiSpec er håpløs(med mindre du kan stikke innom dem).
Går du via kitcarworkshop gutta, så sørger de for at varene blir levert i rimelig tid, det blir de ikke nødvendigvis om du går direkte.
Re: Bremseoppgradering
Prøv og alcon,inge wrote:Jeg vurderer oppgradering av bremsene på M3'n
Har fått tilbud på MovIT og HiSpec Motorsport. Er det noen som har erfaring eller kjenskap til disse produsentne? Eventuellet andre produsenter jeg bør få tilbud fra? Både skive og kalipper.
Årsaken til oppgradring er i hovedsak kjøring på Nürburgring. Orginalbremsene blir fort ufølsomme, har for dårlig bremsekapasitet og klossene holder i underkant av 30 runder.
Ellers, for å være litt frekk. Du burde ikke ha problemer med bremsene på ringen, i allefal ikke med sports klosser. Har kjørt mange runder med alfa 75 på standard bremser uten problemer (kun oppgraderte klosser). Prøv å bremse kort og hardt når du bremser i stedet for vanlig gate bremsing (= file forsiktig)
Ellers er et kurs med han karen her sterkt å anbefale, selv for de som har kjørt flere runder på ringen. Carburetti gutta arrangerer to turer i år ned.(mars og august)
Kan annbefale turene på det varmeste, en lærer utrolig mye og det er fantastisk hvor fort man kan kjøre med en alfa 75 med snaue 150hk bare en har lært banen å kjenne, både bremse punkt og instyrings punkt
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Jeg ville nok satset på nye klosser, et oppsett gode skiver og stålomspunne slanger. Dersom du fremdeles føler det blir for svampete kan du vurdere å oppgradere caliperne.
EDIT: Jeg "glemte" forsåvidt å nevne bremsevæske. Men det regner jeg med er unødvendig. Hmm, nå gjorde jeg det visst allikavel...
EDIT: Jeg "glemte" forsåvidt å nevne bremsevæske. Men det regner jeg med er unødvendig. Hmm, nå gjorde jeg det visst allikavel...
Re: Bremseoppgradering
Du er den første som har beskylt meg for pinglebremsing! BTW: Disse race Alfa'ene spiser jeg forøvrig til frokostRune R. wrote:Prøv og alcon,inge wrote:Jeg vurderer oppgradering av bremsene på M3'n
Har fått tilbud på MovIT og HiSpec Motorsport. Er det noen som har erfaring eller kjenskap til disse produsentne? Eventuellet andre produsenter jeg bør få tilbud fra? Både skive og kalipper.
Årsaken til oppgradring er i hovedsak kjøring på Nürburgring. Orginalbremsene blir fort ufølsomme, har for dårlig bremsekapasitet og klossene holder i underkant av 30 runder.
Ellers, for å være litt frekk. Du burde ikke ha problemer med bremsene på ringen, i allefal ikke med sports klosser. Har kjørt mange runder med alfa 75 på standard bremser uten problemer (kun oppgraderte klosser). Prøv å bremse kort og hardt når du bremser i stedet for vanlig gate bremsing (= file forsiktig)
Ellers er et kurs med han karen her sterkt å anbefale, selv for de som har kjørt flere runder på ringen. Carburetti gutta arrangerer to turer i år ned.(mars og august)
Kan annbefale turene på det varmeste, en lærer utrolig mye og det er fantastisk hvor fort man kan kjøre med en alfa 75 med snaue 150hk bare en har lært banen å kjenne, både bremse punkt og instyrings punkt
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Kan skrive under på at Inge ikke sparer på kruttet når han bremser - stakkars klosser...
Vedr. disse Alfa'ene så har vi mer enn én gang fundert på hva de egentlig driver med ute på banen - de ligger der og tusler forsiktig rundt og blir forbikjørt av 'alt'. Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at jeg aldri har sett noen av dem kjøre det de fleste vil betegne som fort.
Ingen kritikk, bare en observasjon.
Vedr. disse Alfa'ene så har vi mer enn én gang fundert på hva de egentlig driver med ute på banen - de ligger der og tusler forsiktig rundt og blir forbikjørt av 'alt'. Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at jeg aldri har sett noen av dem kjøre det de fleste vil betegne som fort.
Ingen kritikk, bare en observasjon.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Husk nå på at det er mange forskjellige sjåfører som deltar på disse kursene, de dere har lagt merke til er de som kjører i kø = førstereis gutter som lærer seg innstyrings og bremsepunkter.webmaster wrote:Kan skrive under på at Inge ikke sparer på kruttet når han bremser - stakkars klosser...
Vedr. disse Alfa'ene så har vi mer enn én gang fundert på hva de egentlig driver med ute på banen - de ligger der og tusler forsiktig rundt og blir forbikjørt av 'alt'. Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at jeg aldri har sett noen av dem kjøre det de fleste vil betegne som fort.
Ingen kritikk, bare en observasjon.
Har sett mange som ikke klarer å riste av seg disse alfaene, og det med redskap som i teorien skulle blåse dørene av alfaene.
Men fastholder min påstand fra over, ringen er ikke en bane som er spesielt hard verken for bremser eller dekk i forhold til mange andre baner. Standard bremser med sportsklosser skal holde greit dersom du ikke kjører rundetider under 8 minutter da
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Min erfaring med disse Alfa 75 bilene er det samme som Inge og Jørn. Enten om de kjører i følge eller hver for seg.Rune R. wrote:Husk nå på at det er mange forskjellige sjåfører som deltar på disse kursene, de dere har lagt merke til er de som kjører i kø = førstereis gutter som lærer seg innstyrings og bremsepunkter.webmaster wrote:Kan skrive under på at Inge ikke sparer på kruttet når han bremser - stakkars klosser...
Vedr. disse Alfa'ene så har vi mer enn én gang fundert på hva de egentlig driver med ute på banen - de ligger der og tusler forsiktig rundt og blir forbikjørt av 'alt'. Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at jeg aldri har sett noen av dem kjøre det de fleste vil betegne som fort.
Ingen kritikk, bare en observasjon.
Har sett mange som ikke klarer å riste av seg disse alfaene, og det med redskap som i teorien skulle blåse dørene av alfaene.
Men fastholder min påstand fra over, ringen er ikke en bane som er spesielt hard verken for bremser eller dekk i forhold til mange andre baner. Standard bremser med sportsklosser skal holde greit dersom du ikke kjører rundetider under 8 minutter da
Hva gjelder slitasje på dekk og bremser er den minimal, men så kjører jeg stort sett S7 på ringen
Som Jørn sier så bremser Inge hardt, men så kjører han ned mot 8-blank runder også.
'11 sDrive 35is
---------------------
---------------------
- Ole-Jørgen
- Posts: 42
- Joined: 04 Mar 2003 13:59
- Location: Bøverbru
- Contact:
60 inspirerte mil på Rudskogen hadde nok, ved siden av å være noe ensformig, vært spikeren i kista for de fleste gateekvipasjer...
75-experience favner alt fra de ferskeste ferske til de garvede garve. Fra bleietrengende til pleietrengende. Ingen grunn til å underkjenne opplegget av den grunn. Klart det er frustrerende å bli liggende bak en kolonne av Alfasjåfører som kjører sine første famlende runder bak andemor for å lære et livsviktig sporvalg - men dette er et effektivt opplegg for å lære banen godt.
Jeg tar turen for tredje gang i mars. Har jeg like stor fremgang som fra første til andre turen, kommer jeg godt ned mot 8 blank jeg også Skal du være med Rune?
75-experience favner alt fra de ferskeste ferske til de garvede garve. Fra bleietrengende til pleietrengende. Ingen grunn til å underkjenne opplegget av den grunn. Klart det er frustrerende å bli liggende bak en kolonne av Alfasjåfører som kjører sine første famlende runder bak andemor for å lære et livsviktig sporvalg - men dette er et effektivt opplegg for å lære banen godt.
Jeg tar turen for tredje gang i mars. Har jeg like stor fremgang som fra første til andre turen, kommer jeg godt ned mot 8 blank jeg også Skal du være med Rune?
It's not 'bout how fast U go, but how U go fast
Jeg tviler ikke på at opplegget kan være lærerikt. Jeg ville imidlertid heller valgt ett kurs som har hele banen til disposisjon. Dette både for å kunne lære banen skikelig seksjon for seksjon, men også fordi alle på banen får da samme instruksjon, og en slipper å tenke på at det er en turistbuss rundt neste sving. Som bonus får en også kjørt hele langstrekket Det hadde vært morro det! Kanskje en tur med BMW klubben i Tyskland i august.... vi får se.Ole-Jørgen wrote:60 inspirerte mil på Rudskogen hadde nok, ved siden av å være noe ensformig, vært spikeren i kista for de fleste gateekvipasjer...
75-experience favner alt fra de ferskeste ferske til de garvede garve. Fra bleietrengende til pleietrengende. Ingen grunn til å underkjenne opplegget av den grunn. Klart det er frustrerende å bli liggende bak en kolonne av Alfasjåfører som kjører sine første famlende runder bak andemor for å lære et livsviktig sporvalg - men dette er et effektivt opplegg for å lære banen godt.
Jeg tar turen for tredje gang i mars. Har jeg like stor fremgang som fra første til andre turen, kommer jeg godt ned mot 8 blank jeg også Skal du være med Rune?
Jeg har vært på Nürburgring tre ganger i året de siste fem årene, tilsammen over 300 runder. Jeg har aldrig opplevd at disse A75'ene på nederlanske skilter, har kjørt sikkelig fort. Du ser det på kjøretøyet når det ligger an til sub 9 minutter, og disse bilene har jeg aldrig sett i den divisjonen. Men for all del, morro er det sikkert. Jeg tor at alle som har det minste snev av motorinteresse hadde hatt glede av en tur dit ned. Og er du førstereis, så er det jo greit å støtte seg på kjentfolk;-)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
- Ole-Jørgen
- Posts: 42
- Joined: 04 Mar 2003 13:59
- Location: Bøverbru
- Contact:
Tror ingen vil forfekte at 75ene er av de raskeste rundt banen. Kjører du en sub 10 min bør du være svært godt fornøyd. Men opplevelsen er så mye mer enn stoppeklokka. Jeg vil heller kjøre en upretensiøs 75 opp mot grensen av hva bil og sjåfør kan klare, enn å ratte en GT3 med et egg under høyrefoten fordi lommeboka ikke tåler en ripe i lakken.inge wrote:Jeg tviler ikke på at opplegget kan være lærerikt. Jeg ville imidlertid heller valgt ett kurs som har hele banen til disposisjon. Dette både for å kunne lære banen skikelig seksjon for seksjon, men også fordi alle på banen får da samme instruksjon, og en slipper å tenke på at det er en turistbuss rundt neste sving. Som bonus får en også kjørt hele langstrekket Det hadde vært morro det! Kanskje en tur med BMW klubben i Tyskland i august.... vi får se.Ole-Jørgen wrote:60 inspirerte mil på Rudskogen hadde nok, ved siden av å være noe ensformig, vært spikeren i kista for de fleste gateekvipasjer...
75-experience favner alt fra de ferskeste ferske til de garvede garve. Fra bleietrengende til pleietrengende. Ingen grunn til å underkjenne opplegget av den grunn. Klart det er frustrerende å bli liggende bak en kolonne av Alfasjåfører som kjører sine første famlende runder bak andemor for å lære et livsviktig sporvalg - men dette er et effektivt opplegg for å lære banen godt.
Jeg tar turen for tredje gang i mars. Har jeg like stor fremgang som fra første til andre turen, kommer jeg godt ned mot 8 blank jeg også Skal du være med Rune?
Jeg har vært på Nürburgring tre ganger i året de siste fem årene, tilsammen over 300 runder. Jeg har aldrig opplevd at disse A75'ene på nederlanske skilter, har kjørt sikkelig fort. Du ser det på kjøretøyet når det ligger an til sub 9 minutter, og disse bilene har jeg aldrig sett i den divisjonen. Men for all del, morro er det sikkert. Jeg tor at alle som har det minste snev av motorinteresse hadde hatt glede av en tur dit ned. Og er du førstereis, så er det jo greit å støtte seg på kjentfolk;-)
Et lukket banetreff er definitivt noe jeg må få med meg - ikke så mye på grunn av turistbussene, men det ville være en sann glede å slippe de jæ**a motorsyklene...
Kom mars du skjønne milde!
It's not 'bout how fast U go, but how U go fast
Tazio Nuvolari sa engang: brakes are no good they only slow you down.
Vel, spøk til side. Jeg har kjørt historisk racing med standardbremser og Ferrodo race bremsebelegg. Funka fin fint - ikke fading, men jeg la opp ekstra ventilasjon til skivene.
Tror at hvis man kjører på Nurburgring, så holder originalbremsene med oppgraderte klosser i massevis. Når skivene sier takk for seg blir det mye billigere å bytte også. Hvis derimot Rudskogen og Vaaler er greia, kjøp det beste du kan få. Disse banene spiser dekk og bremser.
Når det gjelder "dissingen" av Alfa 75ene til Ron, tror jeg helt ærlig at de fleste her på forumet inklusive meg selv, først trenger mange runder på Ringen før det er forsvarlig å stå på fullt på Ringen med en fullblods racerbil. (Og selv da er det farlig). Selv Stirling Moss fikk aldri til en perfekt runde. I dag er det så mange gærninger der, at det er greit uansett å bare kjøre 80% av kapasiteten sin for at det skal være forsvarlig. Racetempo på Ringen hører til racerbiler med lisensierte sjåfører på lukkede arrangement - ikke for turistbusser, kamikaze bikere og sportsbileiere med overvurderte kjørekunnskaper. Sitt på en tur med Ron og en av de "sløe 75ene" hans rundt banen, så er jeg sikker på at sakte er det siste du tenker på... Og uansett så er din værste konkurrent deg selv, ikke de andre på banen.
Jeg har vært så heldig å kjøre både Ferrari 355 og Porsche 911 på Ringen, men den beste opplevelsen har vært 75ene. Dette selv etter over 100 runder der ute. I disse bilene føler jeg at jeg har kontrollen og ikke doningen. Prisen på kjøretøyet er ikke lik hvor gøy du har det, ofte er det omvendt. Ron brukte disse bilene på flere RMA kurs med flere av de Britiske myteomspunnene sjåførene (Deriblandt Derek Bell) og de var imponert av kjøreegenskapene og hadde det skikkelig moro.
For min del har jeg hatt det utrolig moro i en 1,4 liter Citroen C4 der ute. En måtte virkelig finne fart over alt. Jeg sier som slagordet til OJ.
It's not 'bout how fast U go, but how U go fast.
Vi sees på Ringen i mars
Vel, spøk til side. Jeg har kjørt historisk racing med standardbremser og Ferrodo race bremsebelegg. Funka fin fint - ikke fading, men jeg la opp ekstra ventilasjon til skivene.
Tror at hvis man kjører på Nurburgring, så holder originalbremsene med oppgraderte klosser i massevis. Når skivene sier takk for seg blir det mye billigere å bytte også. Hvis derimot Rudskogen og Vaaler er greia, kjøp det beste du kan få. Disse banene spiser dekk og bremser.
Når det gjelder "dissingen" av Alfa 75ene til Ron, tror jeg helt ærlig at de fleste her på forumet inklusive meg selv, først trenger mange runder på Ringen før det er forsvarlig å stå på fullt på Ringen med en fullblods racerbil. (Og selv da er det farlig). Selv Stirling Moss fikk aldri til en perfekt runde. I dag er det så mange gærninger der, at det er greit uansett å bare kjøre 80% av kapasiteten sin for at det skal være forsvarlig. Racetempo på Ringen hører til racerbiler med lisensierte sjåfører på lukkede arrangement - ikke for turistbusser, kamikaze bikere og sportsbileiere med overvurderte kjørekunnskaper. Sitt på en tur med Ron og en av de "sløe 75ene" hans rundt banen, så er jeg sikker på at sakte er det siste du tenker på... Og uansett så er din værste konkurrent deg selv, ikke de andre på banen.
Jeg har vært så heldig å kjøre både Ferrari 355 og Porsche 911 på Ringen, men den beste opplevelsen har vært 75ene. Dette selv etter over 100 runder der ute. I disse bilene føler jeg at jeg har kontrollen og ikke doningen. Prisen på kjøretøyet er ikke lik hvor gøy du har det, ofte er det omvendt. Ron brukte disse bilene på flere RMA kurs med flere av de Britiske myteomspunnene sjåførene (Deriblandt Derek Bell) og de var imponert av kjøreegenskapene og hadde det skikkelig moro.
For min del har jeg hatt det utrolig moro i en 1,4 liter Citroen C4 der ute. En måtte virkelig finne fart over alt. Jeg sier som slagordet til OJ.
It's not 'bout how fast U go, but how U go fast.
Vi sees på Ringen i mars
Jeg lurer litt på hva det er som skjer her? Jeg spurte om råd for bremser til min M3, fordi de er for dårlige til mitt bruk og måten jeg kjører på, på Ringen. Det resulterer i minst to innlegg som mer eller mindre direkte sier jeg tar feil, og dette uten at de har noen somhelt formening hvordan min erfaringsbakgrunn er. Pussig.Zagato wrote:Tazio Nuvolari sa engang: brakes are no good they only slow you down.
Vel, spøk til side. Jeg har kjørt historisk racing med standardbremser og Ferrodo race bremsebelegg. Funka fin fint - ikke fading, men jeg la opp ekstra ventilasjon til skivene.
Tror at hvis man kjører på Nurburgring, så holder originalbremsene med oppgraderte klosser i massevis. Når skivene sier takk for seg blir det mye billigere å bytte også. Hvis derimot Rudskogen og Vaaler er greia, kjøp det beste du kan få. Disse banene spiser dekk og bremser.
Når det gjelder "dissingen" av Alfa 75ene til Ron, tror jeg helt ærlig at de fleste her på forumet inklusive meg selv, først trenger mange runder på Ringen før det er forsvarlig å stå på fullt på Ringen med en fullblods racerbil. (Og selv da er det farlig). Selv Stirling Moss fikk aldri til en perfekt runde. I dag er det så mange gærninger der, at det er greit uansett å bare kjøre 80% av kapasiteten sin for at det skal være forsvarlig. Racetempo på Ringen hører til racerbiler med lisensierte sjåfører på lukkede arrangement - ikke for turistbusser, kamikaze bikere og sportsbileiere med overvurderte kjørekunnskaper. Sitt på en tur med Ron og en av de "sløe 75ene" hans rundt banen, så er jeg sikker på at sakte er det siste du tenker på... Og uansett så er din værste konkurrent deg selv, ikke de andre på banen.
Jeg har vært så heldig å kjøre både Ferrari 355 og Porsche 911 på Ringen, men den beste opplevelsen har vært 75ene. Dette selv etter over 100 runder der ute. I disse bilene føler jeg at jeg har kontrollen og ikke doningen. Prisen på kjøretøyet er ikke lik hvor gøy du har det, ofte er det omvendt. Ron brukte disse bilene på flere RMA kurs med flere av de Britiske myteomspunnene sjåførene (Deriblandt Derek Bell) og de var imponert av kjøreegenskapene og hadde det skikkelig moro.
For min del har jeg hatt det utrolig moro i en 1,4 liter Citroen C4 der ute. En måtte virkelig finne fart over alt. Jeg sier som slagordet til OJ.
It's not 'bout how fast U go, but how U go fast.
Vi sees på Ringen i mars
Jeg er forøvrig enig i at å starte med værsting bil og være racersjåfør på Ringen, det er ikke tingen. Ydmykhet er ett must. Start gjerne i regnvær. Og med relativt motorsvak bil, eller vær ekstremt tolmodig i en mer motorsterk en Da lærer du mye. Men: Jeg har faktisk kommet så langt at jeg kjører denne M3'n min nesten 80% der nede, da med hensyn til at det faktisk er andre der ute, og da er nok ikke det jeg lengter mest etter en A75 med 150Hk....... Selv om det sikkert hadde vært en morsom opplevelse det og. De er ikke kjøretøyet i seg slev som er viktig, men om du liker de utfrodringene det gir deg. Jeg trenger imidlertid mange runder og oppgraderte bremser!!! og så noen gode råd med tanke på bremsevalg
I mars blir det nok ikke noen tur for min del, men i mai/juni derimot.....
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Enig i dette, men bare for å fortsatt være litt klossete... Har du prøvd andre klosser? F.eks. Ferodo DS2500 som foreslått av andre? Det er nok her man har mest å hente uten å bruke for mange kr., men hjelper ikke dette så er det selvsagt bare å tømme lommeboken og investere i full pakke med større kalippere, større skiver osv.
<-TL->
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1