Sportsvogndefinisjon?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling »

Justert definisjon:

Definisjon sportsbil:
Sportsbil (sportsvogn) = biltype hvor bagasjeplass og plass til passasjerer er vesentlig nedprioritert til fordel for lav byggehøyde* og gode dynamiske egenskaper**.

Måltall for sportsbil:
- Maks 4 seteplasser (se utdyping)
- Maks 150 liter bagasje pr sete (lavprioritetskrav bare for å utelukke varebiler).
- Maks byggehøyde 130 cm (u-senket original), samtidstilpasses
- Måltall for dynamiske egenskaper... (gode forslag ønskes), samtidstilpasses

Definisjon sportslig bil:
Sportslig bil (kjøremaskin) = bil med gode dynamiske egenskaper**. Kan være basert på de fleste typer biler.

Utdyping:
Sportsbiler (sportsvogner) er vanligvis 2-setere (men finnes også som 1, 3 og 4-setere) og har vanligvis ikke mer enn 1 seterekke. Eventuelle bakseter er vanligvis ikke beregnet for voksne mennesker av normal størrelse, bl.a fordi lav byggehøyde* innebærer at baksetepassasjeren vanligvis ikke kan stikke tærne innunder forsetet.
- Familiebiler og biler basert på familiebiler, inkludert coupéer og cabrioleter, regnes ikke som sportsbiler, såfremt det ikke er gjort vesentlige konstruktive endringer for å øke de dynamiske egenskapene**, f.eks endring av akselavstand eller lignende.
- Vanligvis skal en sportsbil være konstruert som en sportsbil i utgangspunktet for at den skal regnes som sportsbil. Dette punktet innebærer imidlertid ikke at alle deler i sportsbilen skal være unike sportsbildeler, en slik hundre-prosent-sportsbil har aldri eksistert.

Forklaringer:
* Begrepet "lav byggehøyde" innebærer å sette f.eks. seter så lavt som praktisk mulig i bilen, og at bilen konstrueres og utformes spesielt for formålet.
** Begrepet "gode dynamiske egenskaper" omfatter både konstruksjonen, drivlinjen*** og kjøreegenskapene. Det er altså ikke nok at bilen kun er rask rett fram, eller kun er konstruert på en bestemt måte for at begrepet "gode dynamiske egenskaper" skal oppfylles.
- De konstruktive kravene og de dynamiske egenskapene måles i forhold til bilens samtid (da bilen ble lansert). Senere endringer måles ut fra endringens samtid, forutsatt at endringene ikke ble tilbudt/fantes på den tid bilen var ny.
*** Begrepet "drivlinje" omfatter drivstoff, motor, girboks og sluttdrev og hjul. Kort sagt det som gjør at bilen kan bevege seg.


Legg merke til at det bare er det første leddet som er selve definisjonen av sportsbil (som dessverre ikke er fullt ut målbar ennå), og at de andre leddene er utdyping av denne definisjonen.
User avatar
scimitar
Posts: 67
Joined: 28 Feb 2003 16:21
Location: Oslo

holder dere på ennå ?

Post by scimitar »

:? er det ikke klubben som bestemmer hva De vil si er en godkjent eller rendyrket sportsbil eller ikke. De finnes mange morsommer og raske biler som ikke er en rendyrket sportsvogn og HVA så .. at klubben en gang i tiden begynte med Triumph var jo så som så . Den kunne sikker bare vært med Lotuser for den slags skyld. Men da har vi jo ikke gleden ved de andre sportsbiler som er like morsomme å se på, på treff å på banekjøring og ikke minst turene våre. det har vært mye mindre interesant hvis det kun har vært fargen og årsmodellen som skilt på første og siste bil i en kortesje på ca 22 stk..

Bjørn Riise
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling »

Klubben har valgt å ikke ha noen definisjon overhode, men overlater vurderingen i porten til Vårmønstringen eller på markedssiden til den enkelte. Det får jeg som markedsredaktør svi for. Men også klubben får svi fordi en eller annen ekeltperson dermed oppfattes som den som bestemmer i klubben.

Ute i andre bilmiljø i landet lever det nå feilaktige myter om klubbens forherligelse av bare engelske veteranroadstere, vi kalles ofte for "Herald-klubben". Jeg er ikke sikker på om NSK er tjent med dette i det lange løp. Da bør klubben heller ha en veilledende hovedregel som man kan vise til ved avvising av trimmede Taunuser og senkede Hi-Acer. Og det er denne veilledende hovedregelen/definisjonen som jeg prøver å foreslå og ønsker debatt om.

Fordi det er jeg som markedsredaktør som ofte må forvare klubben med nebb og klør, har jeg inneimellom vurdert å legge ned markedssiden, men som den ildsjel jeg er, har jeg alltid fortsatt...
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

?????

Post by Rune R. »

Enig med Svein Erling jeg. Vi bør i det minste ha en veiledning, selv om den en del ganger kan risikere å bli en villedning.

Har mange ganger møtt utsagn som "sportsvogns klubben = heralder og minier, bare det er enelkse er det en sportsvogn"

Synes vel kansje Svein Erling går litt for detaljert til verks i sitt forslag, men hoved trekkene i det ha fåreslår virker fornuftig på meg.
Leie ut en C7? Så gal har man vært
-morten-

Post by -morten- »

hei,

jeg har en herald med trimmet spitfire motor og oppgradert til spitfire understell. når jeg kjører med den bilen uten tak. vil den da bli definert som sportsbil? om enn i mikkemus klassen?

mvh

-morten-
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling »

-morten- wrote:jeg har en herald med trimmet spitfire motor og oppgradert til spitfire understell. når jeg kjører med den bilen uten tak. vil den da bli definert som sportsbil? om enn i mikkemus klassen?
Ikke etter mine begreper, den er bare en opphotta "familiebil" i samme kategori som BMW M3 CSL. En svært sportslig bil, men ikke en sportsbil.
jojo

Definisjon

Post by jojo »

Jeg har det :D :D :D :lol:

En sportsbil må inneha minst tre av følgende kriterier:

0-100 Under 5 sek.
To seter
Åpen
Upraktisk
Kostbar
Engelsk, Tysk eller Italiensk
Høy Bogstadveifaktor
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Da er det ikke mange igjen å velge mellom, gitt...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Hmm tror jaggu jeg har en i garasjen som tilfredstiller de kravene 8)
Og tar jeg ikke mye feil har jeg kjøpt den av han derre JoJo :D

Men må nok selge den gamle Porschen...den blir for treg...

mvh
Henning
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling »

Dere har sikkert sett at jeg har oppdatert definisjonen på markedssiden (og pusset litt på utseendet på markedssiden) i løpet av vinteren...
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Svein Erling wrote:
-morten- wrote:jeg har en herald med trimmet spitfire motor og oppgradert til spitfire understell. når jeg kjører med den bilen uten tak. vil den da bli definert som sportsbil? om enn i mikkemus klassen?
Ikke etter mine begreper, den er bare en opphotta "familiebil" i samme kategori som BMW M3 CSL. En svært sportslig bil, men ikke en sportsbil.
Svein Erling; med respekt å melde; En BMW E46 M3/M3CSL har omtrent ingenting ting, bortsett fra enkelte ineriørdetaljer, tilfelles med familiebilvarianten.... Det i grunnen bare baksetet som gjør at disse bilene ikke er sportsbiler.
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
Trond-Willy Larsen
Posts: 66
Joined: 03 Mar 2003 23:46
Location: Hokksund
Contact:

Post by Trond-Willy Larsen »

Ja og det er vel litt for bra plass i baksetet også sammenlignet
med f.eks Porsche :roll:
Trond-Willy Larsen mr2mk1 88-mod.
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Er nok det. Er du flink, så får du plass til to voksne der bak, gir du de sovepiller, så kan de sitte stille en stund også :-)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Selvsagt skal folk i baksetet sitte stille.
Såpass kustus må da eier ha :evil:

Henning...sjef i egen bil
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

ja... du sier noe :shock:

Det er ikke altid jeg oppfatter at jeg besitter denne kustus. Jeg hører nå og dat at det klages både på plass og kjøremønster. Jeg stiller meg selvfølgelig uforstående til slik kritikk 8)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Post Reply