Lotus Elise - Vinterkjøring
Lotus Elise - Vinterkjøring
hallo folkens
Som mange andre planlegger jeg nå å parkere bilen for vinteren. Men det er med tungt hjerte... å kroppen stritter imot.... så derfor denne tråden. vurderer å investere i et nytt sett med felger, og vinterdekk, for å nyte noen vakre vinterdager uten tak. Vet jo at noen har prøvd dette før meg, å jeg vil gjerne høre hva slags erfaringer dere har med det... Om det er helt hinsides fornuft, hører jeg gjerne etter, for jeg har ikke noe behov for å gjøre samme feil som andre om igjen.
En helt annen ting er jo hva slags dekk man skal bruke... jeg har søkt masse på nettet uten å finne ut så mye om dette tema'et, så tips tas imot med takk.
Som mange andre planlegger jeg nå å parkere bilen for vinteren. Men det er med tungt hjerte... å kroppen stritter imot.... så derfor denne tråden. vurderer å investere i et nytt sett med felger, og vinterdekk, for å nyte noen vakre vinterdager uten tak. Vet jo at noen har prøvd dette før meg, å jeg vil gjerne høre hva slags erfaringer dere har med det... Om det er helt hinsides fornuft, hører jeg gjerne etter, for jeg har ikke noe behov for å gjøre samme feil som andre om igjen.
En helt annen ting er jo hva slags dekk man skal bruke... jeg har søkt masse på nettet uten å finne ut så mye om dette tema'et, så tips tas imot med takk.
Thomas Den Mektige
Lotus Elise, S1 1999
Lotus Elise, S1 1999
Planla jo det samme, men ombestemte meg når jeg fikk regnet litt på det. Rent økonomisk er det billigere å kjøpe en gammel sak og tusle rundt i. Du må minimum ha 2 ekstra 15" felger samt 4 dekk, og det blir jo noen kroner.
Elise er ikke akkurat noen optimal vinterbil, spesielt mtp. hvor lett den er foran. Jeg har lest om en del som har kjørt på snø som sier den flyter oppå slaps og slikt. Men jeg har altså ingen erfaring med det selv.
Elise er ikke akkurat noen optimal vinterbil, spesielt mtp. hvor lett den er foran. Jeg har lest om en del som har kjørt på snø som sier den flyter oppå slaps og slikt. Men jeg har altså ingen erfaring med det selv.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Det vet jeg ingenting om... Bilen står i garasjen, og en gammel haug er anskaffet som vinterbil (se signatur). Fant ut at det var billigere enn å kjøpe vinterdekk samt 2 ekstra felger til Elise'n.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Jeg har kjørt elisen helt fram til fredagen........... da vasket og ordnet jeg den før jeg pakket vinterjakka pent rundt den....... men den har ikke sett snø enda. ser at det fint går å kjøpe rimelige felger og dekk i england eller statene. så veldig dyrt trenger det ikke bli. Men vi ser vel mars før jeg lirker elise ut på veien igjen.
Thomas Den Mektige
Lotus Elise, S1 1999
Lotus Elise, S1 1999
Hei
Jeg har kjørt min S1 i tre vintre nå, og det går i og for seg greit.
I år har jeg satt den i opplag rett og slett fordi jeg hadde tilgang på en annen bil.
Poenget er at det går fint å kjøre om vinteren, men jeg oppdaget at jeg hver vår hadde lyst til å selge den, mens denne lysten var borte om høsten. Poenget er bare at alt det som er upraktisk med bilen fortsatt er det om vinteren, mens det som gjør bilen morsom er borte.
Rent bortsett fra det, vil jeg si at den er bedre om vinteren en man skulle tro.
Varmeapparatet greier ikke å holde følge under ca. -15 -20 grader, og er ikke spesielt raskt til å få lunk på bilen ellers heller.
Det som slutter å virke først er styringen (lett foran), mens bremsing og fremkommelighet er overaskende bra.
Det er selvsagt ikke spesielt godt fornøy med mye snø, eller dype hjulspor, men hvis du kan unngå å kjøre de tre- fire dagene i året det er slikt føre skulle det være greit.
Jeg har hatt GoodYear ultragrip 6 på min, og har vært kjempefornøyd med de. De skulle vistnok ha prioritert egenskapene på våt asfalt fremfor snø og is, noe som passer kjøremønstret mitt aldeles utmerket (i og rundt Oslo)
Erling
Jeg har kjørt min S1 i tre vintre nå, og det går i og for seg greit.
I år har jeg satt den i opplag rett og slett fordi jeg hadde tilgang på en annen bil.
Poenget er at det går fint å kjøre om vinteren, men jeg oppdaget at jeg hver vår hadde lyst til å selge den, mens denne lysten var borte om høsten. Poenget er bare at alt det som er upraktisk med bilen fortsatt er det om vinteren, mens det som gjør bilen morsom er borte.
Rent bortsett fra det, vil jeg si at den er bedre om vinteren en man skulle tro.
Varmeapparatet greier ikke å holde følge under ca. -15 -20 grader, og er ikke spesielt raskt til å få lunk på bilen ellers heller.
Det som slutter å virke først er styringen (lett foran), mens bremsing og fremkommelighet er overaskende bra.
Det er selvsagt ikke spesielt godt fornøy med mye snø, eller dype hjulspor, men hvis du kan unngå å kjøre de tre- fire dagene i året det er slikt føre skulle det være greit.
Jeg har hatt GoodYear ultragrip 6 på min, og har vært kjempefornøyd med de. De skulle vistnok ha prioritert egenskapene på våt asfalt fremfor snø og is, noe som passer kjøremønstret mitt aldeles utmerket (i og rundt Oslo)
Erling
Meget interessant...
Ikke veldig mye mer vinter her i Trondheim enn i Oslo, så er det jo ikke noe problem å ta buss eller gå de få dagene i året det er spesielt mye snø heller. Er jo stort sett mer bar asfalt enn snø og is og mer pluss- enn minusgrader uansett...
Ingen forventer vel at denne typen biler skal være optimale helårsbiler, men det meste går med riktig innstilling er det vel noe som heter Har selv kjørt MR2 MK1 tre sesonger uten problemer og det er vel til en viss grad noe av den samme typen bil.
Ellers noen generelle kommentarer til Elise som hverdagsbil ? Ifølge diverse omtaler jeg har lest er den jo omtrent håpløs å komme seg inn og ut av, ikke brukbar til å kjøre lenger enn 3-4 mil i et strekk p.g.a. mangel på komfort/støydemping... For ikke å snakke om takkonstruksjonen... Er den generelle byggekvaliteten tilfredsstillende ?
Noen som har erfaringer med S2 til vinterbruk, forresten ? Vil anta at denne er minst like godt egnet.
Ikke veldig mye mer vinter her i Trondheim enn i Oslo, så er det jo ikke noe problem å ta buss eller gå de få dagene i året det er spesielt mye snø heller. Er jo stort sett mer bar asfalt enn snø og is og mer pluss- enn minusgrader uansett...
Ingen forventer vel at denne typen biler skal være optimale helårsbiler, men det meste går med riktig innstilling er det vel noe som heter Har selv kjørt MR2 MK1 tre sesonger uten problemer og det er vel til en viss grad noe av den samme typen bil.
Ellers noen generelle kommentarer til Elise som hverdagsbil ? Ifølge diverse omtaler jeg har lest er den jo omtrent håpløs å komme seg inn og ut av, ikke brukbar til å kjøre lenger enn 3-4 mil i et strekk p.g.a. mangel på komfort/støydemping... For ikke å snakke om takkonstruksjonen... Er den generelle byggekvaliteten tilfredsstillende ?
Noen som har erfaringer med S2 til vinterbruk, forresten ? Vil anta at denne er minst like godt egnet.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
- Henning Christensen
- Posts: 5
- Joined: 15 Dec 2004 17:19
- Location: Høvik
Kan ikke dy meg jeg heller.......
Undertegnede har også i den senere tid luftet "doningen", så sant det er tørt på veien.
Ikke noe problem, selv med "gammelbil" er det mulig og holde varmen.
Ikke noe problem, selv med "gammelbil" er det mulig og holde varmen.
Langkjøring med Elise er helt i orden. Har du problemer med sittekomfort og støy er ikke dette bilen for deg uansett. Kjørte 60 mil på 6 timer i høst, og det uten noen problemer med rygg eller andre deler av kroppen. Når det gjelder inn/utstigning, så er det problemfritt så lenge taket er av. Med taket på gjelder det å parkere slik at ingen andre ser deg når du krabber ut av døren...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Det med sittekomfort og støy var naturligvis ironisk ment... Er jo stort sett folk som ikke vet bedre som skriver slikt Blir jo håpløst å sammenligne Elise med andre og mer "vanlige" biler. Som du sier; de som er opptatt av komfort bør velge en annen bil.
Hva med av/påmontering av taket, er den en grei sak når man kan teknikken ? Tenker da på om det f.eks. skulle dukke opp en uventet regnskur f.eks....
Hva med av/påmontering av taket, er den en grei sak når man kan teknikken ? Tenker da på om det f.eks. skulle dukke opp en uventet regnskur f.eks....
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55