Hvordan selge en bil uten telefonmas og XX som vil prøvekjøre..

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Hvordan selge en bil uten telefonmas og XX som vil prøvekjøre..

Post by PeR4 »

Skal selge en 20 år ung bil til våren, den er rask og morsom å kjøre svinger med men har ikke særlig førerstøtte. Ellers er jeg nok en dårlig selger, og egentlig også dårlig men mer entusiastisk kjøper 8)

Hvis den legges ut på Finn så bør (må) jeg prate med noen som ikke har penger og/eller nok interesse, men masse fritid.. Hater ellers å la folk jeg ikke kjenner prøvekjøre. Kanskje er testeren Norges verste sjåfør :|

Må man la folk kjøre, eller er det Ok nok for skikkelig interesserte med kun påsetting.. Og er Finn dominerende eller hvor finner jeg andre dugende salgskanaler?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Hvordan selge en bil uten telefonmas og XX som vil prøvekjøre..

Post by alfheim »

Kan selvsagt bare snakke for meg selv her, men for meg ville det vært helt uaktuelt å handle bil uten å ha kjørt den.
Videre ville det sittet veldig langt inne å handle med noen som "gjør seg vanskelige" i forbindelse med prøvekjøring.

Ser selvsagt at dette er avhengig av bil og kunde, men har bare en gang opplevd å sett på en bil hvor jeg ikke fikk prøvekjøre, og det var rimelig uaktuelt å gå vidre med noe da. (Med untak av en Nobel i England, men der hadde jeg gjort det klart at det var uaktuelt å kjøpe denne bilen men spurt om jeg kunne prøvd om jeg fikk plass iden, da jeg så spurte om det var mulig å køjre kom det noe tull om forsikringer, men det var nå greit nok.)

Tror nok desverre at skal du få solgt er dette noe du må ta høyde for. Nå er det selvsagt mulig å filtrere noe, og se ann litt, men det er de merkeligste personer som har mulghet og lyst til å faktisk kjøpe en bil, så ville vært litt forsiktig med det også.

For meg er det i alle fall Finn som gjelder, kan sikkert annonser andre steder også, men tror vel at det helt marginalt hvem som får det med seg som ikke får det med seg på finn. Dersom man bare ønsker å selge til et spesielt segment er det klart det er mulig å annonser i klubblader/forum etc, men volumet er på finn.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Hvordan selge en bil uten telefonmas og XX som vil prøvekjøre..

Post by alfheim »

Foresten, så hyggelig at noen fatkisk fortsatt bruker forumet her.
hadde vært gøy om det ble litt liv igjen.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Hvordan selge en bil uten telefonmas og XX som vil prøvekjøre..

Post by runet »

Heisann!
Finn er nok det saliggjørende her.
Nå har jeg solgt noen spesielle (i mine øyne da..) biler og dette med prøvekjøring er jo noe som jeg synes er litt vanskelig også.
Jeg har erfart følgende:
Bare ungdommer vil være testpiloter. Disse er sjelden førstevalg for meg fordi jeg ikke selger til hvem som helst.
Er kjøper så interessert at han vil prøve, så avtaler jeg bare at da har vi en avtale om at hvis han ikke finner noe galt med bilen på turen så kjøper han den til avtalt pris. Hvis ja så får han prøve. Skulle han finne noe galt så han han jo hjulpet meg.
Hvis ikke lar vi den stå.
Om kjøper aldri har prøvd for eksempel en M3 (antar det er den du skal selge), så får han gjøre det hos kjentfolk eller andre før han begynner å tråle finn, eller så er han så entusiast at han kjøper den uprøvd basert på din saklige info.
Jo billigere bilen din legges ut, jo mer ville jeg som kjøper forlangt å prøve den. Dette fordi lav pris tilsier at ting er bob bob med den og da vil jeg vite hva det er.
Om finn: Jeg brukte 50 sekunder på å selge min datters X3 3,0d denne uka. Jeg betalte for 60 dager liggetid for annonsen som jeg la ut mandag 5 minutt over midnatt.....
La ut annonsen og det kom umiddelbart en sms som sa "jeg tar den, kan jeg ringe?" 50 sekunder :mrgreen:

Ellers: Er bilen spesiell nok, så blir den ikke prøvekjørt av kjøper. De vet hva de skal ha og de bygger dem om til den blir slik de vil ha den om det ikke er originalpoliti.
Solgte for 4 år siden feks min 95 AMG C36 med 52000km på klokka uprøvd og usett. Prøvekjøring var ikke tema engang.
Mitt råd: Er bilen din i god stand så sett krav. Det er ikke kunden som bestemmer.
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Hvordan selge en bil uten telefonmas og XX som vil prøvekjøre..

Post by PeR4 »

Takk for gode vinklinger og råd!

Merker at det er vanskelig å planlegge salg av en bil jeg liker. Men tre banetilpassede lekebiler er for mye for meg, og den taper i konkurranse med Atom og E30 330.

Bare å trå til :shock:
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Post Reply