manglende baklys - folkeaksjon

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

manglende baklys - folkeaksjon

Post by alfheim »

Nå som det begynner å bli ordentlig mørkt dukker det som vanlig opp flere og flere mørklagte biler som antagelig tror de har lysene på, men bare kjører rundt med kjørelys foran.
(Overaskende stor andel Nissan Leaf forvrig)

Jeg har i langt tid forsøkt å gjøre folk oppmerksome på dette ved å blinke med fjernlys på folk jeg ligger bak, men med untak av en som faktisk kjørte inn til siden og lurte på hva som er galt må jeg vel innrømme at denne formen for opplysning bare virker sånn passe.
Tenkte derfor at man burde prøve å lage en felles greie slik at flere og flere er enige om hvordan man signaliserer at du kjører uten baklys. Hvis mange nok driver med det og vi til og med greier å få det ut i media kunne det kanskje komme til å bli kjent også blandt de som ikke greier å skru på lysene sine.

Mitt forslag er 5 korte blink med fjernlys, men hvis noe andre har andre gode ideer eller invendinger kunne vi ta en diskusjon om det.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: manglende baklys - folkeaksjon

Post by Rune R. »

tja, spørs om ikke sansynligheten er stor for at de eneste som ikke for med seg betydningen av 5 blink er de som kjører rundt med kun lys forran i mørket :roll:
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: manglende baklys - folkeaksjon

Post by alfheim »

Antagelig, men hvis alle begynner å gjøre det er det kanskje et håp.

Åpen for andre signaleringsmetoder. Hornet i fem minutter?
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: manglende baklys - folkeaksjon

Post by hmhaga »

De som kjører uten baklys vet det ikke selv, dermed oppstår ikke koblingen mellom manglende baklys og oppførselen til bilen bak. De tror sannsynligvis det er noe mer alvorlig feil, eller at du er gal...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: manglende baklys - folkeaksjon

Post by webmaster »

Fullt lys på inntil de svinger av. :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: manglende baklys - folkeaksjon

Post by mazdafun »

Hei.

Jeg personlig bruker ikke en kalori på dette. Om jeg en dag blir overrasket av at en bil ikke har baklys, og faktisk ikke har sett hverken refleksene som man er lovpålagt å ha, eller selve bilen, så skal jeg vurdere å enten levere lappen eller slutte å drikke alkohol når jeg kjører bil (-det siste var en spøk).

De er jo ikke usynlige uten disse lysene bak.

=)
Post Reply