Golf GTI Mk1 som banetilpasset leketøy?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Golf GTI Mk1 som banetilpasset leketøy?

Post by PeR4 »

Har blitt nostalgisk, derfor vurderes å finne en pent brukt(viktig å være optimist) 35-38 år ung GTI. Hadde en mk 1 Golf S som første bil, og den var enormt snill med bråkjekk sjåfør som testet grenser. Den oppførte seg tilsvarende Suzuki swift gti gjør, dvs ved for rask inngangshastighet og gassoppslipp så kommer baken snilt og minsker kurveradius. Lett bil. Min 75 modell rustet dessverre mange steder raskt, men den tålte mye juling, var konge i svinger og hadde bra mekanikk.

Jeg har sikkert nokså urealistiske forventninger, dette er gamle minner og gammel bil.
Tenker at ihvertfall et halvbur er på sin plass før den prøves på bane.

Jeg spør ikke om dette er spesielt lurt! Men..
Er et bra eksemplar egnet som halvmodifisert banedyr.. og anbefales opprinnelig 1,6 eller senere biler med 1,8 liter? Biler fra slutten av produksjonssiden rustet mindre mener jeg..
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Golf GTI Mk1 som banetilpasset leketøy?

Post by PeR4 »

Og neida, vurderer ikke å bytte inn eller selge den dør- og vindusløse.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: Golf GTI Mk1 som banetilpasset leketøy?

Post by Rune R. »

:) kommer vel heeelt an på hva du mener med egnet, og hvor mye du ser for deg å modifisere :D

En orginal golf mk1 C med 70 hk er nok ikke så morro i dag som du husker fra ungdommen.

på den annen side, en modifisert golf kan god bli ordentlig mooro på bane, de veier jo ikke mere en en elise, og en passe modifsert 2,0 audi motor kan dytte ut mellom 150 og 200 hk (uten pustehjelp)

Ordenlig understell er også tilgjengelig, og da er vel plutselig sagen litt anderledes 8) :lol:
Leie ut en C7? Så gal har man vært
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Golf GTI Mk1 som banetilpasset leketøy?

Post by PeR4 »

Glemte å avslutte denne.
...GTIsøket ble kraftig nedprioritert da denne dukket opp: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=153753905

Den er ombygd for banelek, godkjent av SVV og testet endel på Rudskogen. Kjenner ombyggern og holdningen hans til detaljer, det er viktig. Bremser fra en Boxter, og heldigvis reduksjonsventil bakover.
Det er ikke usannsynlig at et halvbur flytter inn, sammen med litt tøffere fjærer eventuelt sammen med ombygde dempere, og sikkert noen forsøk på vekt reduksjon & omfordeling av vekt, les bakover mot høyre. Men først sjekk av tilstand på motor, gir og diff med sperre.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Post Reply