Import av MANGE bildeler og VAT refund

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Knusse
Posts: 5
Joined: 30 Oct 2016 15:20

Import av MANGE bildeler og VAT refund

Post by Knusse »

Hei,

Er det noen som har vært i UK og hentet mange bildeler og fraktet de til Norge selv med henger og fått VAT tilbake på en eller annen måte?
Bakgrunnen til spørsmålet er min plan om å hente et kit car (Caterham 160S). Dette settet består kun av bildeler og er pr def IKKE en bil, ennå :)

Image
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Import av MANGE bildeler og VAT refund

Post by jonr »

Jeg trodde du burde fått igjen VAT uavhengig av om det defineres som en bil (i deler?) eller som bildeler? Er det noe forskjell?
E-type 1968
MX-5 1991
Knusse
Posts: 5
Joined: 30 Oct 2016 15:20

Re: Import av MANGE bildeler og VAT refund

Post by Knusse »

Det er kun NYE biler som gir deg rett til VAT refund eller å slippe å betale VAT om du kan bevise at bil skal eksporteres til et land utenfor EU, i dette tilfellet UK -> Norge.
Brukte biler dessverre har ingen VAT, ikke i Norge eller UK.

Det jeg vet er at man får VAT igjen ved å kjøpe bildeler, men hvordan - detaljer :)
Ønsker ikke å betale MVA på VAT når jeg krysser den norske grensen.
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Import av MANGE bildeler og VAT refund

Post by pIMp »

Når jeg kjøper deler fra Westfield ber jeg de å fakturerer uten VAT siden Norge ikke er en del av EU.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: Import av MANGE bildeler og VAT refund

Post by Rune R. »

Du må få et slikt VAT refund skjema fra Caterham, og når du forlater EU, må innom tollen der og få det stemplet og send tilbake til de du kjøpte av, så skal de betale deg tilbake VAT
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Knusse
Posts: 5
Joined: 30 Oct 2016 15:20

Re: Import av MANGE bildeler og VAT refund

Post by Knusse »

Caterham vil ikke selge kit og trekker ikke fra VAT samt de ikke leverer med deler for LHD. Da er saken klar. Det blir en Westfield :D
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Import av MANGE bildeler og VAT refund

Post by pIMp »

Det var voldsomt til kundeservice... Du får trøste deg med at du får moderne hjuloppheng med en westfield. Jeg ville sterkt vurdert en MNR også. Spesielt om banekjøring er prioriterte egenskaper :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Knusse
Posts: 5
Joined: 30 Oct 2016 15:20

Re: Import av MANGE bildeler og VAT refund

Post by Knusse »

Caterham selger ikke KIT til Europa - policy. Tullinger.
MNR er nok litt for racing for meg. Jeg er på jakt etter en touring/onroad. Tenker at Westfield er mer enn god nok for meg.
Avgifter alene sørger for at jeg ikke kan gå for 200hk men 135. Dette tilsvarer ca 240 HK pr tonn :D
Post Reply