Vurderer en b-b-billig bil med lav vekt og bakhjulstrekk til trackdays. Ser at man får 90-talls MX5 for ~30.000 kr, men ser for meg at 110 hk i 950 kg betyr at noe må gjøres for å øke underholdningsfaktoren.
Har forstått det slik at MX5 har samme motorblokk som GTX/GTR? Er det så enkelt som å flytte over motor, ledningsnett og ECU fra en slik?
90-talls MX5. GTX/GTR motor?
90-talls MX5. GTX/GTR motor?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: 90-talls MX5. GTX/GTR motor?
Hvorfor skal du flytte ting fra GTR/GTX?
Svømmer over av muligheter for 1. gen mx5.
Svømmer over av muligheter for 1. gen mx5.
-95 Mx5 1.8 BRG.
Re: 90-talls MX5. GTX/GTR motor?
Hva med å skremme litt flere hester ut av motoren som sitter der?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: 90-talls MX5. GTX/GTR motor?
Erfaringsmessig er det best å ta utgangspunkt i en motor som kommer fra fabrikk med ytelsene man ønsker. Men etter litt googling ser det jo ut til at original motor tåler overladning, og at det finnes ferdige kit å få kjøpt.rayb wrote:Hva med å skremme litt flere hester ut av motoren som sitter der?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: 90-talls MX5. GTX/GTR motor?
Mange muligheter, få som blir godkjent.
Når det gjelder bytte av motor er det mest populære V8'er eller K-serien fra Honda.
Siste alternativet ser jeg liten vits med, da tvangsmating av original motor gir samme prestanda.
Når det gjelder bytte av motor er det mest populære V8'er eller K-serien fra Honda.
Siste alternativet ser jeg liten vits med, da tvangsmating av original motor gir samme prestanda.
-95 Mx5 1.8 BRG.
Re: 90-talls MX5. GTX/GTR motor?
Hvis du titter deg litt rundt på NSKs banedager, så ser du en liten armada av MX5 i alle mulige utgaver.
De fleste ser veldig uskyldige ut, men ved nærmere ettersyn så finner du mye "oppgraderinger".
En av bilene som kjører mye med NSK har nylig fått godkjent kompressor i vognkortet.
Ingen grunn til å skifte motor med andre ord.
Erik
.... som har tre stykker.
De fleste ser veldig uskyldige ut, men ved nærmere ettersyn så finner du mye "oppgraderinger".
En av bilene som kjører mye med NSK har nylig fått godkjent kompressor i vognkortet.
Ingen grunn til å skifte motor med andre ord.
Erik
.... som har tre stykker.
Re: 90-talls MX5. GTX/GTR motor?
her spørs det helt på hvor mye effekt du ønsker, hvor hendig du er og hvor mye penger du vil bruke. Blokkene er så godt som identiske men innmaten er svært forskjellig. En vanlig MX-5 motor tåler fint en 220 hk uten at noe trengs å gjøres, over det må stempler og veiv byttes. En annen ting er at effekten i en del av de aftermarket kittene er vesentlig overdrevet. Men 220 hk i MX-5 går godt og holder hvis resten av bilen er riktig bygd til å kjøre fra det meste på trackdays. En standard GTX motor yter 200 hk med sprut og orginal turbo og en GTR ca 360 HK. Motorene tåler en 400 hk pluss. Girkassene derimot tåler ca 160 hk på 1,6 NA, 220 hk på 1,8. Ca 350 på 6 trinns. Dette er for turbo motorer. Med kompressor eller uten overladning mer for de har mindre dreiemoment. Diffen er neste problem. Standard 1,6 NA ca 160 hk, 1,8 ca 240 men med lott annen innmat ca 350. En annen rute jeg ville tatt idag er heller å satt inn en Type R motor på 240 hk. Da går det mer en bra nok. Ellers har jeg en GTX motor med ombygget grenrør og datasprut på 200 hk/ 270 NM liggende som keg kan selge deg til fornuftig pris. Mvh Knut S