Import fra Storbritania

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Import fra Storbritania

Post by pIMp »

Er det noen som kjenner til et firma som kan hente bil i UK? Med de nye importreglene så åpner mulighetene seg for å hente en "kit car" til Norge :D
TerjeA
Posts: 10
Joined: 15 Sep 2010 20:47
Location: Bergen, Norway

Re: Import fra Storbritania

Post by TerjeA »

Det er ganske enkelt å hente bil selv, gjorde det sommeren for to år siden.
Jeg kjørte til Immingham, hvor det går en ferge til Brevik. Dette er egentlig en frakt-rute som kan ta med biler ved kapasitet. Se fraktruter for DFDS, du finner de på nettet.
I Brevik kjører du på rødt, bare vær obs på betaling av avgifter - jeg hadde kodebrikke med meg, og fikk låne nettbank av de på kontoret. Kan være lurt å ta en telefon til de på forhånd.

Jeg tok inn en GTM Spyder - engels kitcar. Tok ca 8 mnd å få den registrert i Norge pga feil med rammenummer i engelsk vognkort. Du finner forøvrig gode forklaringer på innførsel hos Biltilsynet og på andre sider.

Lykke til!

Mvh
Terje A.
GTM Spyder - Man må være både entusiast og optimist for å ha en cabriolet i Bergen!
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Import fra Storbritania

Post by hmhaga »

Noen som kan utdype hva de nye importreglene går ut på, med tanke på kit cars?
Trodde man måtte bygge kit car selv, at man ikke kunne kjøpe ferdig bygde biler.

Factory Five ... :love:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Import fra Storbritania

Post by pIMp »

Takk for svar. Har hentet bil og har som deg problemer med feil vin i vognkort. Venter på nytt nå og satser på at det går greit så fort dette er i orden. :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
TerjeA
Posts: 10
Joined: 15 Sep 2010 20:47
Location: Bergen, Norway

Re: Import fra Storbritania

Post by TerjeA »

Kort sagt:

Så lenge en bil har vært godkjent ("på veien") i et annet EU-land, må Biltilsynet godkjenne bilen i Norge (med mindre den er klart trafikkfarlig). Bilen skal tilfredsstille krav på tidspunktet for første gangs registrering.

De "nye" reglene består enkelt sagt i en harmonisering av godkjenningsregler for bil i EU. Tidligere har spesielt Storbritannia hatt egen enkeltgodkjenning av bil, som var laget med tanke på kit-cars og små bilprodusenter. Den britiske enkeltgodkjenningen var annerledes enn ordningene på kontinentet, og skapte krøll for den frie flyten av varer (=biler) som er en av 4 friheter i EU. (Regler mot USA er lempet på også.)

Norge tiltrådte denne EU-avtalen for ca 3 år siden, men man har gått stille i dørene rundt den av en eller annen grunn.... Kit-cars var mer eller mindre umulig å få godkjent i Norge tidligere, men nå må Biltilsynet smile og si "OK". :D :D :D
Da kan du enten bygge din egen bil ("amatørbygg") og betale fulle avgifter ved registrering, eller kjøpe en brukt bil fra EU og får bruksfradrag etter alder. Enkelt regnestykke!

Tips: Sjekk rammenummer og motornummer i vognkort mot bilen før du kjøper - tidkrevende prosess å få rettet opp slike feil fra Norge... Og så er det fortsatt forskjeller på hvor serviceinnstilt det enkelte biltilsyn er!

MEN - en siste tanke på veien før du kjøper morobil: Kvaliteten på spesielt kit-cars er en kombinasjon av hvor godt bilen er konstruert og hvor flink byggeren har vært. På begge felter er det store forskjeller. Husk at dersom du har et uhell, på bane eller vei, så er det glassfiberen, stålet eller aluminiumet rundt deg som kan avgjøre hvordan din tilstand er etterpå. Det finnes mye lekkert og gøy der ute, men husk på sikkerheten også!

Terje A.
GTM Spyder - Man må være både entusiast og optimist for å ha en cabriolet i Bergen!
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Import fra Storbritania

Post by jonr »

Hvis man leser nettsidene til SVV kan det se ut som om dette bare gjelder biler produsert etter 15.09.2012 slik at man må finne seg en bil nyere enn dette. Eller er det jeg som tolker denne setningen feil? Noen som vet?
"Erstatter kjøretøyforskriften for alle nye biler og tilhengere etter 15. september i år. Biler som er produsert før denne datoen godkjennes etter den gamle forskriften."
http://www.vegvesen.no/om+statens+vegve ... es-i-norge
Avgiftsmessig hadde det jo vært en fordel å ta inn en bil som har flere års bruksfradrag.
E-type 1968
MX-5 1991
TerjeA
Posts: 10
Joined: 15 Sep 2010 20:47
Location: Bergen, Norway

Re: Import fra Storbritania

Post by TerjeA »

Tror formuleringen på nettsiden er litt klønete, rett og slett. :?

Jeg importerte en GTM Spyder, første gang registrert i UK i juni 2003. Jeg importerte i mai 2014, viste for biltilsynet i Bergen i juni 2014, og fikk norske skilter på bilen januar 2015. Kjøpte den privat i UK, fikk den overhalt og utbedret på verksted i UK, og importerte med bruksfradrag etc.
Problemene med godkjenning i Norge skyltes 2 feil i det britiske vognkortet (rammenummer og motornummer), og manglende dokumentasjon over at bilen tilfredsstilte kravene ved første gangs enkeltgodkjenning i UK. (Siden bilen var registrert, måtte den nødvendigvis ha blitt godkjent på et tidspunkt...) Fikk til slutt sortert ut dette med VOSA i UK.

Bilen må tilfredsstille gjeldende krav ved første gangsregistrering (dvs for min del kravene i UK i 2003), og vognkort er egentlig bevis på dette. Det er vel ingen kit-cars som er typegodkjente eller har COC, så bilene må enkeltgodkjennes. Men - så lenge den er enkeltgodkjent i EU, skal den godkjennes i Norge også.

T
GTM Spyder - Man må være både entusiast og optimist for å ha en cabriolet i Bergen!
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Import fra Storbritania

Post by pIMp »

Hvordan fikk du dokumenter at bilen tilsvarte kravene ved første gangs godkjenning? Vognkort og MOT burde vel være bevis nok?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
TerjeA
Posts: 10
Joined: 15 Sep 2010 20:47
Location: Bergen, Norway

Re: Import fra Storbritania

Post by TerjeA »

pIMp wrote:Hvordan fikk du dokumenter at bilen tilsvarte kravene ved første gangs godkjenning? Vognkort og MOT burde vel være bevis nok?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Ja burde egentlig det... Jeg var i kontakt med Biltilsynet i Bergen før jeg kjøpte bilen, og trodde jeg var dekket inn. Men Biltilsynet i Bergen underkjente først bilen og etterlyste:
- KF § 24-5 Standstøy måtte dokumenteres (selv om den ikke er i nærheten av støygrense)
- Eurokode på motor måtte dokumenteres (selv om dette er en standard Rover 1,8 VVC med 145 hk)
- KF § 23-1 Motoreffekt måtte dokumenteres (igjen, standard motor...)
- Generelle billag på tekniske data

Det jeg tilslutt gjorde var:
- Jeg fikk en erklæring fra VOSA som sa at bilen var ihht gjeldende krav i UK på registreringstidspunktet i 2003. Dette betyr også at bilen innfridde Euro 3-kravet, som Storbritannia tiltrådte i 2000. CO2-verdier fant jeg selv på nettet.
- Jeg tilbød at et verksted i Bergen kunne måle effekt (rullende landevei), støy og avgasser (EU-test). (Det var visst ingen i Norge som kunne utførte en full testsyklus ihht Eurokode...) Verdier for effekt og CO2 har betydning for avgifter, og var derfor viktig for Biltilsynet. Ble til sist ikke nødvendig.
- Jeg fremskaffet en brosjyre for bilen som viste en del teknisk info (som jeg allerede hadde vist...)

Til slutt fikk jeg et OK på lille julaften (etter totalt ca 6 mnd), så regner med at noen ville ha ryddet pulten sin til jul! Kunne trolig kjørt en advokat på dette, men valgte å ta en "myk" linje... Det var vinter og regn i Bergen likevel, og bilen stod i garasjen i påvente av våren. :) Fikk forøvrig senere høre fra en bilmekaniker at dersom han skal registrere en mer "spesiell" bil, drar han til Voss istedenfor Fyllingsdalen... :roll:

T
GTM Spyder - Man må være både entusiast og optimist for å ha en cabriolet i Bergen!
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Import fra Storbritania

Post by pIMp »

Håper jeg slipper litt lettere unna. Har dokumentasjon fra motorfabrikant på effekten og bilder fra manualen som viser at eksos osv er originalt til bilen. Problemet er at det er ren lotto å vise biler. Noen ganger virker det som målet er å være så vrien som mulig.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
TerjeA
Posts: 10
Joined: 15 Sep 2010 20:47
Location: Bergen, Norway

Re: Import fra Storbritania

Post by TerjeA »

Hvilken bil ble det?
GTM Spyder - Man må være både entusiast og optimist for å ha en cabriolet i Bergen!
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Import fra Storbritania

Post by pIMp »

Det ble en Westfield Megabird. 2001 mod som har gått 3000km.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Import fra Storbritania

Post by hmhaga »

Noen sider tilsvarende finn.no i Uk, der man kan sikle på mulige kandidater for import?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Import fra Storbritania

Post by THB »

AutoTrader er vel noe av det samme som Finn der du finner det meste av biler.

PistonHeads er kanskje vel så spennende når det gjelder sportsbiler.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Post Reply