Noen som har gjort dette og vet hva det innebærer rent konkret?- Det er viktig å presisere at de nye kontrollintervallene for eldre kjøretøy gjelder kjøretøy som er registrert som bevaringsverdige og har bruksbegrensning, dette skal fremgå av vognkortet, forteller Leif Halvorsen i Statens vegvesen.
Bevaringsverdig?
Bevaringsverdig?
Siterer fra artikkel på Dinside (http://www.dinside.no/936311/nye-krav-til-eu-kontrollen) vedr. 5-års intervaller for biler eldre enn 30 år som er registrert som bevaringsverdig:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Bevaringsverdig?
Paragraf 1-9, anbefales ikke for andre enn originalfreaks. Har dessverre en USA-import belemret med 1-9, har jobbet av og på i årevis med å prøve å skaffe dok SFOOR kan godta for å få den på ordinær godkjenning.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Re: Bevaringsverdig?
Det er for de fleste som eier en bil absolutt ikke ønskelig å ha denne som bevaringsverdig. Store begrensinger på hva du kan gjøre fysisk med bilen og du har begrensinger på bruk.
Den nye PKK forskriften er i likethet med amatørbygget kjøretøy forskriften nok et eksempel på at myndighetene vil "legge til rette" for bilhobby og derfor kan skryte av dette. Samtidig vil man sikre seg så mye at hele endringen smuldrer opp.
I PKK høringsuttalelsen så er det meget godt beskrevet hvilke konsekvenser det valget som nå er gjort har. Mange vil søke om endring til Bevaringsverdig og dette vil ta store resurser hos myndigheten. For det store flertallet så har dette vedtaket ingen konsekvenser. 90% av alle biler over 30 og 50 år må fortsatt ha PKK. Noen få biler (11.000) vil slippe.
Bakgrunnen for at myndighetene falt ned på Bevaringsverdig er at man er redd for at folk begynner å bruke 30/50 år gamle biler som bruksbiler, og at PKK har sammenheng med ulykker.
En utfordring:
Tell hvor mange biler du ser neste uke i trafikken som er over 30 år.. ...
PS: Det er etter 2,5 år ikke bygget ett eneste amatørbyggd bil i Norge...
Den nye PKK forskriften er i likethet med amatørbygget kjøretøy forskriften nok et eksempel på at myndighetene vil "legge til rette" for bilhobby og derfor kan skryte av dette. Samtidig vil man sikre seg så mye at hele endringen smuldrer opp.
I PKK høringsuttalelsen så er det meget godt beskrevet hvilke konsekvenser det valget som nå er gjort har. Mange vil søke om endring til Bevaringsverdig og dette vil ta store resurser hos myndigheten. For det store flertallet så har dette vedtaket ingen konsekvenser. 90% av alle biler over 30 og 50 år må fortsatt ha PKK. Noen få biler (11.000) vil slippe.
Bakgrunnen for at myndighetene falt ned på Bevaringsverdig er at man er redd for at folk begynner å bruke 30/50 år gamle biler som bruksbiler, og at PKK har sammenheng med ulykker.
En utfordring:
Tell hvor mange biler du ser neste uke i trafikken som er over 30 år.. ...
PS: Det er etter 2,5 år ikke bygget ett eneste amatørbyggd bil i Norge...
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
Re: Bevaringsverdig?
Akkurat, takk for fyldig oppklaring!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no