Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
Jeg sendte en mail til Statens vegvesen og spurte om hvor mange biler som er ferdigbygget, nå 2 år etter at regelverket ble ettablert.
De kunne da informere om at det var "flere som har startet", men ingen er ferdig.
Er det flere en meg som stusser over at det ikke er en kø av slike biler som skal registreres? Det ble jo satt egne kvoter per år, slik at det ikke skal bli for mange slike biler blant annet.
Kan det ha noe med at det er fulle avgiter på disse bilene?
Er det noen som vet om regelverket skal evalueres på noe tidspunkt?
http://www.sportsvogn.no/sitepageview.a ... ageid=1009
De kunne da informere om at det var "flere som har startet", men ingen er ferdig.
Er det flere en meg som stusser over at det ikke er en kø av slike biler som skal registreres? Det ble jo satt egne kvoter per år, slik at det ikke skal bli for mange slike biler blant annet.
Kan det ha noe med at det er fulle avgiter på disse bilene?
Er det noen som vet om regelverket skal evalueres på noe tidspunkt?
http://www.sportsvogn.no/sitepageview.a ... ageid=1009
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
Hei.
Flopp er vel å ta i, men at det ble en kalddusj i forhold til avgifter er vel klart.
Det tar tid og bygge en bil. Mange drømmere er det også.
Slik situasjonen er for registrering av import(enkelt), er det mye biligere og hente bil i utlandet som er bygd slik du vil, og heller rive den ned og pusse opp etter den er registrert i Norge. Da får du bruksfradrag, og slipper "saksmølla" for oppbygging.
Det er ikke meg bekjent noen plan for å endre reglene for engangsavgift på amatørbygde kjøretøy.
Flopp er vel å ta i, men at det ble en kalddusj i forhold til avgifter er vel klart.
Det tar tid og bygge en bil. Mange drømmere er det også.
Slik situasjonen er for registrering av import(enkelt), er det mye biligere og hente bil i utlandet som er bygd slik du vil, og heller rive den ned og pusse opp etter den er registrert i Norge. Da får du bruksfradrag, og slipper "saksmølla" for oppbygging.
Det er ikke meg bekjent noen plan for å endre reglene for engangsavgift på amatørbygde kjøretøy.
Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
Det er nok riktig som det antydes her, at avgiftene kveler mange av de potensielle prosjektene før de kommer igang. En annen faktor er nok den at man ikke er klar over hvor omfattende et slikt prosjekt kan være før man har kommet igang, noe som i mange tilfeller nok fører til at fremdriften stopper opp.
Gjennomførte selv et "Kitcar" prosjekt før dette regelverket var på plass, brukte da dobbelt så langt tid på å få papirmølla såpass på plass at jeg kunne ta sjansen på å bestille settet, som det jeg brukte på selve bygginga.
Med det nye regelverket, er jo i realiteten papirmølla på plass, så løp å bygg
Men enig i at det er litt overraskende at det ikke en gang er noen kitt baserte som er ferdig bygget enda.
Amcar og Norsk Motorcykel Union arbeidet med å påvirke avgiften for amatørbygg både før og etter at regelverket ble vedtatt, men de har da tydeligvis ikke fått gjennomslag enda.
Gjennomførte selv et "Kitcar" prosjekt før dette regelverket var på plass, brukte da dobbelt så langt tid på å få papirmølla såpass på plass at jeg kunne ta sjansen på å bestille settet, som det jeg brukte på selve bygginga.
Med det nye regelverket, er jo i realiteten papirmølla på plass, så løp å bygg
Men enig i at det er litt overraskende at det ikke en gang er noen kitt baserte som er ferdig bygget enda.
Amcar og Norsk Motorcykel Union arbeidet med å påvirke avgiften for amatørbygg både før og etter at regelverket ble vedtatt, men de har da tydeligvis ikke fått gjennomslag enda.
Westfield Megabusa
Registrert fra kit i 2012
Registrert fra kit i 2012
Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
I forslaget til statsbudsjettet var det et punkt om at amatørbygde kjøretøy skulle fritas for engangsavgift. Men etter det jeg kan se har ikke dette punktet kommet helskinnet gjennom forhandlingene. Det var synd.
E-type 1968
MX-5 1991
MX-5 1991
Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
Da det endelige budsjettet kom og reglene var på plass var det jo kommet med allikevel, det var jo hyggelig for de som har tenkt til å bygge seg bil selvjonr wrote:I forslaget til statsbudsjettet var det et punkt om at amatørbygde kjøretøy skulle fritas for engangsavgift. Men etter det jeg kan se har ikke dette punktet kommet helskinnet gjennom forhandlingene. Det var synd.
http://www.skatteetaten.no/no/Person/bi ... -kjoretoy/
Blir spennende å se om dette får litt mer fart på antall prosjekter, hittil har jo avgiftene vært en stor showstopper. Jeg har iallefall lyst til å bygge meg en kul sportsvogn.....
E-type 1968
MX-5 1991
MX-5 1991
Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
Det er jo helt supert. Vil nok bety mye for hot-rod kulturen her til lands. Fristende å kjøpe et komplett '32 Ford / Chevy 350 kit fra USA. Uten å ha fått satt meg inn i regelverket lurer jeg på hvordan man definerer selvbygd. Vil man f eks kunne benytte dette regelverket på et Caterham Self Assembly Kit (http://uk.caterhamcars.com/cars/self-assembly), dvs kjøpe kitet og avgiftsfritt kunne få registrert resultatet av Monteringsjobben som en selvbygd Seven? [WINKING FACE]
Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
Det stemmer, bortsett fra at Caterham er så sære at de ikke vil selge sine byggesett ut av UK.
Men med en Westfield feks kan du gjøre dette. Eneste avgift er mva, vrakpant og ca 6000kr i bygge/admingebyr til SVV. Eneste er at man bør velge en modell som kommer under grensen på 20kw per 100kg bil.
Men med en Westfield feks kan du gjøre dette. Eneste avgift er mva, vrakpant og ca 6000kr i bygge/admingebyr til SVV. Eneste er at man bør velge en modell som kommer under grensen på 20kw per 100kg bil.
E-type 1968
MX-5 1991
MX-5 1991
Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
Jeg har sendt søknad om en westfield samt betalt 6400 tror jeg det var.
Caterham var så kjipe at de ville jeg ikke ha noe med å gjøre.
Caterham var så kjipe at de ville jeg ikke ha noe med å gjøre.
Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
Spennende, hold oss oppdatert
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
Nysgjerrig på om det er noen andre som har noen byggeplaner nå som engangsavgiften forsvant..... ??
E-type 1968
MX-5 1991
MX-5 1991
Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
Det er en bruker her inne som skal bygge et AC Cobra -kit nå, godkjent av Statens vegvesen såvidt jeg har hørt.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
De har jo beholdt effektbegrensningen?
Jeg lurer litt på muligheten for å sette skilt på min Seven Racing bil...må jo bli hysterisk morro på landeveien
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
avgift og begrensing, ikke samme sak. :p
-95 Mx5 1.8 BRG.
Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?
Kjempegøy helt til du mister lappen?
1999 MX5 10AE