Audi tt Quattro

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Murena 22
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2012 19:50
Location: Grenland

Audi tt Quattro

Post by Murena 22 »

Var i Trondheim i helgen og hentet ett flott eksemplar 2002 mod med 73000 km på telleren og full historikk Jeg blir bare mer og mer glad i bilen for hver glatte sving og hver km jeg kjører Synes det er godt drag i bilen og utrolig godt feste Jeg har hatt noen subaruer tidligere men liker faktisk denne bedre Har prøvd å lese meg litt opp om kraftfordelingen men har ikke blitt klokere virker som den drar mer på bakhjula når jeg provoserer den Får vel ta en tur til Hebbe i Heggedal og teste litt.. Hadde egentlig tenkt å bruke matraen litt i vinter men fikk dårlig sammvittighet når jeg så det nylakkede understellet bli tilgriset av salt og søle Men nå fikk jeg både i pose og sekk Kan hente barnebarn og leke litt med samme bil
Matra Murena 22 Audi TT Qaattro Yamaha fzx facer
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Audi tt Quattro

Post by hmhaga »

Broren min hadde en '98 TT Quattro tidligere. Haldex er i utgangspunktet FWD og reaktivt, altså at senterclutchen aktiveres når det oppdages slipp på forhjulene. Deretter kan 100% fordeles til bakhjulene. Min opplevelse var at understellet var justert slik at bilen ble overstyrt (f.eks. om man gikk av brems/gass inn i svingene), men at den aller helst ville ploge ved gasspådrag. Gjorde kjøreegenskapene litt uforutsigbare. Denne var ikke oppgradert med ESP eller bakvinge.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Audi tt Quattro

Post by webmaster »

Gratulerer! Har også hørt om mye understyring på disse, men har aldri prøvd selv. Pen er den i alle fall (synes jeg!).
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Murena 22
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2012 19:50
Location: Grenland

Re: Audi tt Quattro

Post by Murena 22 »

Takk for det Jeg synes den virker ganske nøytral Men vinterdekk og våte veier . Blir nok litt forskjell med 225 40 18 sommer :D
Matra Murena 22 Audi TT Qaattro Yamaha fzx facer
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Audi tt Quattro

Post by Knuts »

Gratulerer med kjøp av kommende klassiker. Er jo en meget pen bil og det vil nok bli merket igjen av andre når den blir veteranbil. Bilen er i utgangspunktet forhjulstrekker og legger mer og mer kraft bakover ved behov. Dette og at motoren er så langt frem gjør at den blir veldig understyrt så skal man kjøre fort er det sakte inn fort ut som gjelder. På vinterføre kan dette korrigeres med brekk eller brå oppslepp av gass. Jobber man med og ikke mot bil går dette imidlertid meget fort pga det gode grepet ut av svingene. Perfekt bruksklassiker. Mvh Knut S
User avatar
Kghaas
Posts: 55
Joined: 07 Mar 2003 10:18
Location: Grefsen, Oslo

Re: Audi tt Quattro

Post by Kghaas »

Fin bil, som nå virker å ha veldig bra value for money.

Jeg har selv vurdert å kjøpe en slik, og har derfor diskutert mye ang. kjøreegenskaper med en svenske på rejsa.nu som bruker denne i racing. Han ble svensk mester tror jeg, så han vet hva han prater om..
Her er hans svar på mitt spørsmål: "Hvordan få TT til å funke som trackday car"

Hej Knut,
TT är fantastiskt när du väl får den att sluta understyra.
Men en del jobb framförallt om man jmfr med vad du har kört hitills!

Lite toe out runt om hjälper massa om du nu investerar i det du nämner nedan. (ja även bak, har du kvar toein bak så kommer bakhjulen bara trycka in bilen i ännu mer understyrning när de väl kickar in, du vill att den skall trycka runt som sagt)

Se till att chassi kit innehåller nållager topplagringar, std gummi håller inte för trackday.
Bra om du kan byta bussningarna i framvagn också, sök på Defcon bushes. Och köp för allt i världen inte powerflex. Håller inte.

Bromsar behövs inte så mkt större bara bort från glidoken fram så är du ok, bak fungerar std med lite mer racebetonade belägg, Carbotech från PEAN sweden funkar bra på TTn. Carbotech Xp10 fram och Xp8 bak är vad jag körde när jag trackdayade.
Motul RBF660 bromsvätska eller liknande är givet.

3tum avgas från turbo, öppnar upp ordentligt, gärtna racekat om du vågar. Glöm öppna luftfilter, får bättre vädren med vanligt nybytt pappersfilter.

Sedan är all viktlättning du kan/vill bra, TT quattron är tung! En orginalstol är tex 28kg!!!
All vikt du kan flytta bak i bilen är bra, 60/40 viktfördelning org = understyr som en gris.

Skall du köra mkt trackdays så bör du se över oljan. Edge 10-60 har jag använt i 6år med väldigt goda resultat. Japp ligger långt utanför spec.

Som sagt TTn är en utmaning att få till, men gör du rätt så är den helt grym.
Och har du inte redan köpt bilen så leta efter en 225hk Quattro med motorkod APX, lite mindre elektronik som kan gå sönder.

Liten lista ;-) bara att höra av dig igen om du undrar över något mer!
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
Murena 22
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2012 19:50
Location: Grenland

Re: Audi tt Quattro

Post by Murena 22 »

Tusen takk for alle tips Kan komme godt med [img][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt28 ... e76143.jpg[/img] [/img]
Matra Murena 22 Audi TT Qaattro Yamaha fzx facer
Post Reply