Subaru Impreza som bane/løpsbil

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Tigergutt
Posts: 41
Joined: 11 Aug 2009 20:19

Subaru Impreza som bane/løpsbil

Post by Tigergutt »

Hva må man gjøre med en Subaru Impreza GT for å få en rask asfalt bil til trackdays og racing?
Bilen har idag ca 300hk, justerbar senter diff oppgradert intercooler og veier 1250 kg med interiøret inntakt.

Hva må man gjøre med kjøling, bremser, og understell++ for at dette skal blir en konkurransedyktig GT3/4 bil?

Har før testet en standard EVO 8. Den gikk bra på gata, men på Rudskogen var ganske langt unna optimal ift rundetider på tørt.
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Subaru Impreza som bane/løpsbil

Post by vids »

Ployforinger som tåler varme og juling og ikke flekser, bilen skal være tight også når du kjører hardt.

Mye camber foran og bak, endel castor foran.
Passe stive stabstag, litt stivere bak enn foran (for å gi bedre grep foran enn bak og dermed overstyring ut svingene).
Whiteline lager fine kits for alt dette.

Passe stive fjærer og dempere.
Der er det mange gode leverandører av coilovers...

Skikkelige dekk.

Antar at du allerede har store bremser? Hvis ikke er det viktig.

Gamle GT hadde et lett, men ikke alt for stivt karosseri. Om du finner noen måte å stive av selve karosseriet på er det bra. Det finnes diverse. Det enkleste er seff et bur...

Shimse opp bakdiffen er også bra. Så snart du har gjort balansen til bilen riktig så kan du begynne å tråkke på gassen vanvittig tidlig ut av svingen, men for fremdriftens skyld trenger du også litt hissig diff.

Skal du kjøre lange stint, mer enn 20 minutter så trenger du mye kjøling. Kan gå ei kule varmt i toppene om motoren er topptrimmet (det er den ikke på 300hk dog). Oljekjøler og en passe radiator.

Hva er ambisjonsnivået?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Tigergutt
Posts: 41
Joined: 11 Aug 2009 20:19

Re: Subaru Impreza som bane/løpsbil

Post by Tigergutt »

Ambisjonsnivået er å bygge en morsom, driftsikker og rask bil som etter en sesong eller 2 kan hevde seg i racing NM i Norge og modsport i Sverige.
Hva slags rundetider gjør en Impreza STI på nye Rudskogen og Vålerbanen?
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Subaru Impreza som bane/løpsbil

Post by vids »

Har 100 hester mer og har ikke kjørt nye rudskogen. Men det ville uansett være voldsomt forskjellige tider avhengig av dekk, så for ditt bruk må man jo måle med slicks og jeg har kun r-dekk. Med skikkelige slicks er det jo latterlig mye tid å hente. Bjørnar/Sjobing kan sikkert komme med noen tider han setter med sin?

En riktig moddet impreza er svært rask på bane, en umoddet er dog ikke så veldig rask. Kjørte i alle fall fra alle unntatt en bil i Porsche-klubben med min på gardermoen i en kjeglebane. Eneste jeg ikke slo var en godt moddet GT2, men også der tror jeg det var dekkene som gjorde størst utslag. Ikke for det, han er kjapp han som kjører den også, og han har vesentlig mer hester. Akkurat den gangen hadde jeg kun 350hk også...

Koster mye å holde på med slikt da, har brukt noen hundre tusen etter at bilen ble kjøpt. Og nå er det ikke tid til å kjøre den en gang, bare barnepass, jobb og slikt...

Har du skilter på imprezaen? Og har du tenkt å beholde dem i så fall?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Tigergutt
Posts: 41
Joined: 11 Aug 2009 20:19

Re: Subaru Impreza som bane/løpsbil

Post by Tigergutt »

Det er skilter på bilen idag ja og vil helst beholde de. Men det er jo en utfordring ift bur m.m. Derfor ikke noe must.
Hva slags coilovere og foringer bruker du? Hva vil du anbefale?
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Subaru Impreza som bane/løpsbil

Post by vids »

Jeg tror stort sett de fleste polyforing-sett fungerer om du velger en av de hardere typene. Husker faktisk ikke lenger hvilke det var lenger?

Har også steinharde Cusco motorfester og girkassefester. Det stiver av karosseriet også og gjør styringen og hele fronten vesenltlig mer direkte.

Har noen Eibach coilovers som ikke er særlig justerbare men funker bra. Har justert stivheten mer med stabiliseringsstag. Dog, her er det også mye å velge i mellom..

Men om du har tenkt å gå den veien så kunne jeg forsåvidt ikke vært fremmed for tanken på å bytte med et mellomlegg, så sparer du sikkert noen hundretusener og jeg slipper å gremmes like mye for at jeg aldri får tid til å bruke den på bane?

Min er bygget mest med tanke på kjegle-racing, siden jeg ville beholde skilter og ikke sette inn bur. Men kan ikke helt se at det er noen kjempeforskjell annet enn enda mer fokus på kjøling? Vant sammenlagt sesongene i verstingklassen de årene jeg deltok i både i subaru-klubben og den "No Cones Left" cuppen.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Tigergutt
Posts: 41
Joined: 11 Aug 2009 20:19

Re: Subaru Impreza som bane/løpsbil

Post by Tigergutt »

Hva salgs pris ser du for deg ved et rent salg?
Spec på bilen? Send gjerne info på pm eller mail.
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Subaru Impreza som bane/løpsbil

Post by vids »

Sender deg noe info i kveld.
Har ikke tenkt på salg på en stund, bare kona som maser om slikt og jeg som vanligvis ignorer, må samle litt data på bilen etter ungene har lagt seg. :)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Post Reply