Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
Hei kjære sammensvorne bilvenner.
Etter en tid uten entusiastkjøretøy, har jeg begynt å se litt seriøst rundt i markedet.
Kona og jeg er svært glad i å kjøre bil, og er ofte på langtur gjennom Europa.
Jeg ser ser etter en bil som trives på langtur, men som også fungerer godt på bane.
Kjørekomfort over lengere strekninger er dog høyere prioritert enn optimal banekjøretøy.
Men, ønsker også kunne ta bilen på Rudskogen, som ikke er langt unna, for litt kjøretrening.
I tillegg skal bilen være av den karakter, at jeg ikke behøver være redd for å benytte dens potensiale (eller så mye av det jeg klarer..)
Jeg har hatt div. med biler, bl.a. biler jeg har vært redd for å "bruke" da ett uhell med bilen kan gi langt større kostnadsmessige
konsekvenser enn det jeg i utgangspunktet ønsker. Og når man ikke har råd til å "bruke" den, er det helle ikke noe poeng og eie..
Antar at det sitter mange her med arfaringer på området, og som er villig til å dele.
Jeg har svært små skylapper, så er åpen for innspill. Italiensk, tyske, franske, japansk.. fra -70, -80, -90 tallet, eller etter milleniunsskifte.
Pris: fra 0 til 450`
mvh
Claus Phillip Resberg
Etter en tid uten entusiastkjøretøy, har jeg begynt å se litt seriøst rundt i markedet.
Kona og jeg er svært glad i å kjøre bil, og er ofte på langtur gjennom Europa.
Jeg ser ser etter en bil som trives på langtur, men som også fungerer godt på bane.
Kjørekomfort over lengere strekninger er dog høyere prioritert enn optimal banekjøretøy.
Men, ønsker også kunne ta bilen på Rudskogen, som ikke er langt unna, for litt kjøretrening.
I tillegg skal bilen være av den karakter, at jeg ikke behøver være redd for å benytte dens potensiale (eller så mye av det jeg klarer..)
Jeg har hatt div. med biler, bl.a. biler jeg har vært redd for å "bruke" da ett uhell med bilen kan gi langt større kostnadsmessige
konsekvenser enn det jeg i utgangspunktet ønsker. Og når man ikke har råd til å "bruke" den, er det helle ikke noe poeng og eie..
Antar at det sitter mange her med arfaringer på området, og som er villig til å dele.
Jeg har svært små skylapper, så er åpen for innspill. Italiensk, tyske, franske, japansk.. fra -70, -80, -90 tallet, eller etter milleniunsskifte.
Pris: fra 0 til 450`
mvh
Claus Phillip Resberg
Currently: Aston Martin Vantage, Mini John Cooper Works Countryman, 2011 Fiat 500 Abarth.
Re: Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
Høres ut som om at M3 ikke er et dumt valg.
Bård Weiseth
Mine biler:
-Porsche 928 S
-Lotus Elise S2
-BMW 523i E39
Mine biler:
-Porsche 928 S
-Lotus Elise S2
-BMW 523i E39
Re: Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
Er vel en M3 du har beskrevet ja. Evnt M coupe hvis du ikke trenger buss, eh bakseter.
Re: Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
Det er absolutte alternativer jeg ser på. Syntes dog at std. M3 er litt kjedelig, men er likevel et godt alternativ.
M-Coupe er absolutt noe jeg vurderer.
Andre alternativer jeg vurder er bla:
- 968 CS. Usikker på hvordan denne er på langkjøring og hvordan det er med deletilgang.
Ser for meg at det ikke er så ille.
- Honda NSX er for mange en ukjent bil, kanskje undervurdert, men spennede og i mine øyne allerede en klassiker.
- Porsche Cayman har jeg også sett litt på, men usikker på kostnadsnivået.
Flere alternativer taes i mot med stor takk
M-Coupe er absolutt noe jeg vurderer.
Andre alternativer jeg vurder er bla:
- 968 CS. Usikker på hvordan denne er på langkjøring og hvordan det er med deletilgang.
Ser for meg at det ikke er så ille.
- Honda NSX er for mange en ukjent bil, kanskje undervurdert, men spennede og i mine øyne allerede en klassiker.
- Porsche Cayman har jeg også sett litt på, men usikker på kostnadsnivået.
Flere alternativer taes i mot med stor takk
Currently: Aston Martin Vantage, Mini John Cooper Works Countryman, 2011 Fiat 500 Abarth.
Re: Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
Jeg synes Honda S2000 burde være verdt en titt jeg da.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
Cayman (S) var det første jeg tenkte på også. Eller kanskje en 911 (996) ?
Ser Honda S2000 nevnes her. Jeg hadde en S2000 i 4 år og brukte den mye til langkjøring. Noe hadde sikkert med et litt overdimensjonert eksosanlegg å gjøre, men jeg vil uansett si at det finnes mange langt bedre alternativer når det gjelder komfort på langkjøring. 9.000 rpm er vel og bra når man skal kjøre litt inspirert, men i praksis (f.eks. ved langkjøring) er det ikke til å komme fra at den i 95% av tiden (d.v.s. under VTEC fra ca. 5.800 rpm) er en ganske ordinær (på grensen til kjedelig) bil å kjøre. Lite bunndrag betyr også mye giring og generelt litt høyt støynivå p.g.a. turtallsnivå. Jeg prøvde den aldri på bane så kan ikke uttale meg om hvordan den er der.
Punktet "ett uhell med bilen kan gi langt større kostnadsmessige konsekvenser enn det jeg i utgangspunktet ønsker" er nok ikke akkurat godt forenlig med aluminiumskarosseriet på Honda NSX...
Ser Honda S2000 nevnes her. Jeg hadde en S2000 i 4 år og brukte den mye til langkjøring. Noe hadde sikkert med et litt overdimensjonert eksosanlegg å gjøre, men jeg vil uansett si at det finnes mange langt bedre alternativer når det gjelder komfort på langkjøring. 9.000 rpm er vel og bra når man skal kjøre litt inspirert, men i praksis (f.eks. ved langkjøring) er det ikke til å komme fra at den i 95% av tiden (d.v.s. under VTEC fra ca. 5.800 rpm) er en ganske ordinær (på grensen til kjedelig) bil å kjøre. Lite bunndrag betyr også mye giring og generelt litt høyt støynivå p.g.a. turtallsnivå. Jeg prøvde den aldri på bane så kan ikke uttale meg om hvordan den er der.
Punktet "ett uhell med bilen kan gi langt større kostnadsmessige konsekvenser enn det jeg i utgangspunktet ønsker" er nok ikke akkurat godt forenlig med aluminiumskarosseriet på Honda NSX...
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Re: Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
Hei.
M3 er nevnt. Men hva med en Evo 8-9?
Fungerer til alt hver dag, og er nesten umulig å ha uhell med 4wd er forutsigbart
M3 er nevnt. Men hva med en Evo 8-9?
Fungerer til alt hver dag, og er nesten umulig å ha uhell med 4wd er forutsigbart
Re: Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
F.eks. denne http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=50097058hagenisse wrote:Z4 Coupe.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
S2000 har jeg også sett litt på, og takker THB for informative opplysninger vedr. S2000 eierskapet.
Vedr. 996, så har jeg eid en Carrera 4 med tiptronic. Dessverre ingen inspirenrede bil, og må nok da over på en versjon som ligger
godt over budsjett.
Vedr. NSX så er det helt rett at det er alu.karosseri. Det hadde jeg faktisk helt glemt. Jeg har selv vært av
med en italiener med alu.kaross. Sammen med skader på bakskjerm, bakfanger/frontfanger, ett hjuloppheng og noen smådeler, fikk jeg
en reparasjonspris på 390.000,- Sek..... "puh" Og er vel grunnen til at jeg tenker i de baner jeg nå tenker.
Z4 coupen det linkes til har jeg også sett litt på, og er et godt alternativ, men tenker at Z3 M-Coupe kanskje er mer enn klassiker som også tåler litt bruk.
Dog ikke mange Z4 couper på veien...
Så det sto en svært fin Evo til salgs her, og det var i utgangspunktet den som var en av grunnene til at jeg begynte å våkne opp
for mulige "all round" biler. Hvordan er det evt. å finne ett ryddig eksemplar? Jeg har den forståelsen av de som eier en Evo eller Impreza Sti (wrx)
virkelig bruker bilene sine
Vedr. 996, så har jeg eid en Carrera 4 med tiptronic. Dessverre ingen inspirenrede bil, og må nok da over på en versjon som ligger
godt over budsjett.
Vedr. NSX så er det helt rett at det er alu.karosseri. Det hadde jeg faktisk helt glemt. Jeg har selv vært av
med en italiener med alu.kaross. Sammen med skader på bakskjerm, bakfanger/frontfanger, ett hjuloppheng og noen smådeler, fikk jeg
en reparasjonspris på 390.000,- Sek..... "puh" Og er vel grunnen til at jeg tenker i de baner jeg nå tenker.
Z4 coupen det linkes til har jeg også sett litt på, og er et godt alternativ, men tenker at Z3 M-Coupe kanskje er mer enn klassiker som også tåler litt bruk.
Dog ikke mange Z4 couper på veien...
Så det sto en svært fin Evo til salgs her, og det var i utgangspunktet den som var en av grunnene til at jeg begynte å våkne opp
for mulige "all round" biler. Hvordan er det evt. å finne ett ryddig eksemplar? Jeg har den forståelsen av de som eier en Evo eller Impreza Sti (wrx)
virkelig bruker bilene sine
Last edited by cpr on 18 Aug 2014 12:26, edited 1 time in total.
Currently: Aston Martin Vantage, Mini John Cooper Works Countryman, 2011 Fiat 500 Abarth.
Re: Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
Er du redd for skader på bakskjerm, så er Z3 veldig smart. Skrudde bakskjermer!
Z4 3.0 har ikke diffbrems orginalt, men er nok en bedre bil på vei. Føles MYE nyere enn Z3.
Z4 3.0 har ikke diffbrems orginalt, men er nok en bedre bil på vei. Føles MYE nyere enn Z3.
Re: Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
Jeg har vel knapt sett en Evo eller STI på våre banetreff de siste årene, så muligens bilene rett og slett er brukt opp Har kun erfaring med Impreza og ikke Evo, men etter hva jeg har lest av omtaler/tester så er Evo en bedre banebil og Impreza en bedre allround-bil. Begge bilene derimot er veldig tørste og derfor ingen gode langturscruisere.cpr wrote:Så det sto en svært fin Evo til salgs her, og det var i utgangspunktet den som var en av grunnene til at jeg begynte å våkne opp
for mulige "all round" biler. Hvordan er det evt. å finne ett ryddig eksemplar? Jeg har den forståelsen av de som eier en Evo eller Impreza Sti (wrx)
virkelig bruker bilene sine
Det beste tipset jeg kan gi deg vedrørende STI er å kjøpe en som er motormessig original. Motoren er godt sammenskrudd fra fabrikk, men jeg har erfart, sett og hørt alt for mange tilfeller om "tunede" motorer som har tatt kvelden. Bafflet bunnpanne, litt friere eksos, et ordentlig understell (KW eller Bilstein), Whiteline stabstag og bedre bremseklosser er anbefalte oppgraderinger for at det skal bli en bra banebil.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
Kjøpte nylig en 2012 modell 330xd m m-sport understell, for hverdagsbruk. Dette er siste modellen før de får elektrisk (kunstig) styring.
Må si jeg er veldig positivt overrasket over hvor bra denne er å kjøre fort på landevei med! Er vel ikke like rå som en M3, men det flyter så innmari bra og synes bilen er bedre balansert med 4-hjulstrekk enn med bakhjulstrekk (trodde ikke det skulle skje). Saken er vel at de ikke trengte å bygge inn så mye understyring for å redde uvørne sjåfører lenger? Og i forhold til M5 jeg testet er det mye lettere å plassere denne på veien, der du vil ha den i veibanen altså. For så vidt lettere å unngå å plassere i grøfta også, bare å holde gasspedalen i gang også etter at bakenden kommer ut, slik gode firhjulstrekkere skal kjøres.
Ikke noen "sportsbil", men synes ikke den står tilbake for 3.0 Z4 hverken i morrofaktor eller ytelse, i alle fall på landeveien. Ikke testet på bane. Jeg kjøpte den fordi jeg vil ha litt moro også i nyttekjøretøyet. Hadde jeg ikke hatt behov for stasjonsvogn, barneseter og en del rolig langturscruising med barn i baksetet, så kanskje jeg hadde kjøpt en kupe? Kanskje også bensinutgaven... Men noen rendyrket banekjøringsbil er den neppe. Den er tyngre enn høyst nødvendig, dette er mer en landeveishelt som kan brukes til alt.
Må si jeg er veldig positivt overrasket over hvor bra denne er å kjøre fort på landevei med! Er vel ikke like rå som en M3, men det flyter så innmari bra og synes bilen er bedre balansert med 4-hjulstrekk enn med bakhjulstrekk (trodde ikke det skulle skje). Saken er vel at de ikke trengte å bygge inn så mye understyring for å redde uvørne sjåfører lenger? Og i forhold til M5 jeg testet er det mye lettere å plassere denne på veien, der du vil ha den i veibanen altså. For så vidt lettere å unngå å plassere i grøfta også, bare å holde gasspedalen i gang også etter at bakenden kommer ut, slik gode firhjulstrekkere skal kjøres.
Ikke noen "sportsbil", men synes ikke den står tilbake for 3.0 Z4 hverken i morrofaktor eller ytelse, i alle fall på landeveien. Ikke testet på bane. Jeg kjøpte den fordi jeg vil ha litt moro også i nyttekjøretøyet. Hadde jeg ikke hatt behov for stasjonsvogn, barneseter og en del rolig langturscruising med barn i baksetet, så kanskje jeg hadde kjøpt en kupe? Kanskje også bensinutgaven... Men noen rendyrket banekjøringsbil er den neppe. Den er tyngre enn høyst nødvendig, dette er mer en landeveishelt som kan brukes til alt.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
"Evo får deg til å våkne opp" - den likte jegcpr wrote:
Så det sto en svært fin Evo til salgs her, og det var i utgangspunktet den som var en av grunnene til at jeg begynte å våkne opp
for mulige "all round" biler. Hvordan er det evt. å finne ett ryddig eksemplar? Jeg har den forståelsen av de som eier en Evo eller Impreza Sti (wrx)
virkelig bruker bilene sine
Evo er en tørst bil, men i forhold til hva? Jeg har hatt 2 stykker (-nå redusert til 1), og den ene var helt original. Den gikk på drøye litern på mila, og jeg synes ikke det er ille. Men den andre (som er "noe modifisert" *-kremt) har jeg kjørt på 0,85 på langkjøring, og det synes jeg er svært bra. Seff ikke som en BMW diesel som går på 0,45, men for hva det er synes jeg det er greit forbruk.
Når det gjelder trimming, så tåler 4G63 motoren ganske mye. Om du bare mapper den og gir den litt åpen eksos så går den veldig bra, og holder lenge. Men den fungerer faktisk fint helt original også, både til bane og på veien.
I "kampen" mellom Evo og Impreza, så er det vel enten eller hva du liker. Jeg har kjørt mye mer Evo enn Scooby, og liker Evo best. Det er noe med chassisdynamikken på Subaru som blir "merkelig" med "mottorn hengende ut foran forhjula" , synes jeg. Prøv begge før du bestemmer deg.
Penser du deg inn på Evo, og trenger litt "kjøpshjelp" så bare send meg en PM. Jeg hjelper deg gjerne.
Re: Jakter bil, og skal såklart ha i både pose og sekk.
God tilbakemelding "Mazdafun".
Av forskjellige grunner har jeg aldri vært noen fan av Impreza og Evo. Men føler nå at jeg begynner å bli så gammel at jeg kommer unna med
å kjøre en Ikke tvil om at de fremstår som rå og samtidig driftssikker.
Jeg antar at jakten kommer fortsette utover høsten og kanskje vinteren.
Anser vel at jeg har vært innom de fleste forslagene fra før, og venter vel evt. bare på en åpenbaring.
Men, man biter seg jo merke i at budsjett har en tendens til å sprekke... Men, da må det bli en kombibil for daglig bruk, langtur og noe bane.... Så fort
det blir en daglig bruksbil, er jeg redd den mister mye av magien.... Blir nok litt tid i tenkeboksen...
Av forskjellige grunner har jeg aldri vært noen fan av Impreza og Evo. Men føler nå at jeg begynner å bli så gammel at jeg kommer unna med
å kjøre en Ikke tvil om at de fremstår som rå og samtidig driftssikker.
Jeg antar at jakten kommer fortsette utover høsten og kanskje vinteren.
Anser vel at jeg har vært innom de fleste forslagene fra før, og venter vel evt. bare på en åpenbaring.
Men, man biter seg jo merke i at budsjett har en tendens til å sprekke... Men, da må det bli en kombibil for daglig bruk, langtur og noe bane.... Så fort
det blir en daglig bruksbil, er jeg redd den mister mye av magien.... Blir nok litt tid i tenkeboksen...
Currently: Aston Martin Vantage, Mini John Cooper Works Countryman, 2011 Fiat 500 Abarth.