Her er uttalelse fra Gatebil.
http://gatebil.no/ulykke-pa-gatebil-sondag-13-juli/
Da får vi svar på.......
Re: Da får vi svar på.......
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Re: Da får vi svar på.......
Var på Gatebil samme dag/mnd 2013 og ble imponert over hvor Pofft det hadde blitt og Gatebil fylla var ikke å se, da De hadde egen Camp etc..
Oppdelte Heat som Driftere/Time attack og vanlige Gatebiler på skilter.
Mange kjente Drifte stjerner fra både Usa og Australia hadde også tatt turen for å delta i Drifte VM (som ble vunnet av en Nordman).
Hadde bestemt meg for å ta turren i år også og da Birrger N Haug hadde stand, så hadde jeg unskyldning til å dra i år også
Kommer opp søndag i 10 tiden og hadde planer om å se VM Driting finalen kl 13.00. og litt Time Attack og reise hjem 15.30.
Alt var stille i depo, kun noen få som hadde stilt opp for å kjøre fri kjøring.
ALT av biler/stand etc.. på område var støvet ned og det var ikke mye stas å se heller (samme som året før),
ergo så går jeg en tur over brua og ut på Øya for å se, men ikke no stas det heller.
Tusler tilbake og over til Depo og rettning gamle Depo hvor Time attack Gutta bodde og ikke me liv de heller og Go Cart banen var nesten tom forr biler,
da utstillinga og Premie utdelinga gikk på Lørdag.
Får med med litt Pro drifting med masse bra kjøring og da kl var 12 var det frikjøring igjen.
Da tok det ikke mange rundene før jeg skjønte at her kommer det til å smelle snart !!
De sendte utpå ALT som hadde 4 hjul, Driftere, Lisensierte GT biler og standar Gatebiler
Det byggde seg opp kø i Lang svingen og det var biler over alt på langstrekka.
Da var det nok !! Ferdig med Gatebil (igjen) og gikk ved 12.30. tiden.
Kjørte rettning Sarp og etter 5 min så møtte jeg 2 Sykebiler og en Politibil, så da hadde magefølelsen helt rett, det gikk skikkelig galt desverre og at jeg kjenner karen som har lifstruende skader er veldig trist.
Mange spekkulasjoer runt ulykken, men det var røykutvikkling som gjorde at karene hoppet ut av bilen og prøvde å slokke/berge bilen i stede for å
tenke på å berge seg selv, og den bilen som traff Dem hadde kommet ut av kontroll da den kjørte oppi Olje lekasjen fra bilen som brant.
Noen sier det var Gulblink og at han som krasjet i den stillestående bilen ikke hadde fulgt flagg reglen, men det er forsatt ikke bevist.
Uansett så fårr dette konsekvenser og jeg tipper at NBF ser sitt snitt til å få solgt Dags lisenser etc... og TEKNISK blir enda strengere fremmover ??
Oppdelte Heat som Driftere/Time attack og vanlige Gatebiler på skilter.
Mange kjente Drifte stjerner fra både Usa og Australia hadde også tatt turen for å delta i Drifte VM (som ble vunnet av en Nordman).
Hadde bestemt meg for å ta turren i år også og da Birrger N Haug hadde stand, så hadde jeg unskyldning til å dra i år også
Kommer opp søndag i 10 tiden og hadde planer om å se VM Driting finalen kl 13.00. og litt Time Attack og reise hjem 15.30.
Alt var stille i depo, kun noen få som hadde stilt opp for å kjøre fri kjøring.
ALT av biler/stand etc.. på område var støvet ned og det var ikke mye stas å se heller (samme som året før),
ergo så går jeg en tur over brua og ut på Øya for å se, men ikke no stas det heller.
Tusler tilbake og over til Depo og rettning gamle Depo hvor Time attack Gutta bodde og ikke me liv de heller og Go Cart banen var nesten tom forr biler,
da utstillinga og Premie utdelinga gikk på Lørdag.
Får med med litt Pro drifting med masse bra kjøring og da kl var 12 var det frikjøring igjen.
Da tok det ikke mange rundene før jeg skjønte at her kommer det til å smelle snart !!
De sendte utpå ALT som hadde 4 hjul, Driftere, Lisensierte GT biler og standar Gatebiler
Det byggde seg opp kø i Lang svingen og det var biler over alt på langstrekka.
Da var det nok !! Ferdig med Gatebil (igjen) og gikk ved 12.30. tiden.
Kjørte rettning Sarp og etter 5 min så møtte jeg 2 Sykebiler og en Politibil, så da hadde magefølelsen helt rett, det gikk skikkelig galt desverre og at jeg kjenner karen som har lifstruende skader er veldig trist.
Mange spekkulasjoer runt ulykken, men det var røykutvikkling som gjorde at karene hoppet ut av bilen og prøvde å slokke/berge bilen i stede for å
tenke på å berge seg selv, og den bilen som traff Dem hadde kommet ut av kontroll da den kjørte oppi Olje lekasjen fra bilen som brant.
Noen sier det var Gulblink og at han som krasjet i den stillestående bilen ikke hadde fulgt flagg reglen, men det er forsatt ikke bevist.
Uansett så fårr dette konsekvenser og jeg tipper at NBF ser sitt snitt til å få solgt Dags lisenser etc... og TEKNISK blir enda strengere fremmover ??
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.
Medlem:3325
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.
Medlem:3325
Re: Da får vi svar på.......
Det samme trodde jeg. Det samme har vært diskutert opp og ned de siste 15 årene og har alltid kommet til at Veitrafikkloven gjelder. Gjerne etter å ha sjekket med en eller flere jurister.eirikoo wrote:Det er vel litt rart?
Er det ikke slik at veitrafikkloven gjelder, om man ikke kjører lisensiert bil i organisert motorsport?
Jeg har både kjørt masse og vært med på arrangering de siste 15 år, og har alltid trodd at vegtrafikkloven gjelder. (kjøre aksomt, 80km/t fartsgrense etc..)
Jeg antar at Lensmannen i Rakkestad kan være feilsitert.....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Da får vi svar på.......
Nei, politiet sa faktisk det samme i intervju på TV.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Da får vi svar på.......
La oss plukke ned det som skjer i denne videoen:magnesmurf wrote:kommet video nå på nyhetene.
http://www.tv2.no/2014/07/14/nyheter/5808763
Jeg ser ingen rødflagging, og folk kjører fort forbi ulykkestedet.
Så vidt jeg kan se blinker det faktisk grønt i lystavlene i det bilen med kamera passerer.
- Det er drifting or "spor-kjøring" i ett og samme heat. Drifteren bruker dessuten gresset (jeg har selv fått regning på hva det koster å rake gress på Rudskogen, så dette er ikke billig)
- Det blinker gult på post 7, hvorpå føreren gir (full?) gass forbi bilen foran som er på vei inn fra gresset.
- Denne svingen/bakketoppen er blind, men det hindrer ikke føreren av kamerabilen å komme over toppen i 100+ km/t.
- Post 8 befinner seg på selve ulykesstedet, men man kan allikevel tydelig se at dette blinker grønt(!)
- For så å gjøre forvirringen komplett så står det 2 biler stille i inngangen til "slaktern". Dette er sannsynligvis en reflekshandling når man ser at det ligger noen på bakken.
Ut fra måten det her kjøres på kan jeg bare si at jeg er forundret over at det har gått bra så lenge som det tross alt gjorde.....
DISCLAIMER:
Det KAN jo hende at de to bilene vi ser her er de eneste som kjører på denne måten, men av en eller annen grunn tror jeg ikke det.......
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Da får vi svar på.......
Til opplysning så må alle som kjører på bane i regi av Gatebil tegne engangslisens, jfr. regelverket http://gatebil.no/banekjoring/eirikoo wrote:Det er vel litt rart?
Er det ikke slik at veitrafikkloven gjelder, om man ikke kjører lisensiert bil i organisert motorsport?
Jeg har både kjørt masse og vært med på arrangering de siste 15 år, og har alltid trodd at vegtrafikkloven gjelder. (kjøre aksomt, 80km/t fartsgrense etc..)
Jeg går ut ifra at engangslisens er i tråd med NBFs reglement om såkalte motordager, jfr. http://bilsport.no/reglement/. Derfor er ikke dette helt sammenliknbart med ordinær ferdighetskjøring på bane hvor Vegtrafikkloven gjelder.Alle må tegne engangslisens og førerulykkeforsikring, samt delta på et kort og enkelt førerkurs.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Da får vi svar på.......
Det forklarer mye ja. Blant annet hvorfor NBF ser ut til å være koblet inn i saken.
På en annen side på betyr det at Gatebil, såvidt jeg kan skjønne, ikke faller inn under samme kategori som "vanlig" trackdaykjøring?
Ikke at det vil påvirke framtiden for trackdays i norge, men allikevel....
På en annen side på betyr det at Gatebil, såvidt jeg kan skjønne, ikke faller inn under samme kategori som "vanlig" trackdaykjøring?
Ikke at det vil påvirke framtiden for trackdays i norge, men allikevel....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Da får vi svar på.......
Jeg har tidligere vært i kontakt med NBF vedrørende forsikringsproblematikken på ordinære banetreff.
- Fordelen med opplegget til NBF er førerulykkeforsikring (obligatorisk) og arrangørforsikring i tilfelle ulykke skulle oppstå. Dessuten kan man lovlig bryte Vegtrafikklovens bestemmelser om hastiget.
- Ulempen med (engangs)lisens er at man da er automatisk utenfor vilkårene i private bilskadeforsikringer, så evt. kaskodekning kan man se langt etter.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)