Da får vi svar på.......

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Da får vi svar på.......

Post by T.Lund »

Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Da får vi svar på.......

Post by Morten H »

Var på Gatebil samme dag/mnd 2013 og ble imponert over hvor Pofft det hadde blitt og Gatebil fylla var ikke å se, da De hadde egen Camp etc..
Oppdelte Heat som Driftere/Time attack og vanlige Gatebiler på skilter.
Mange kjente Drifte stjerner fra både Usa og Australia hadde også tatt turen for å delta i Drifte VM (som ble vunnet av en Nordman).

Hadde bestemt meg for å ta turren i år også og da Birrger N Haug hadde stand, så hadde jeg unskyldning til å dra i år også :)

Kommer opp søndag i 10 tiden og hadde planer om å se VM Driting finalen kl 13.00. og litt Time Attack og reise hjem 15.30.
Alt var stille i depo, kun noen få som hadde stilt opp for å kjøre fri kjøring.
ALT av biler/stand etc.. på område var støvet ned og det var ikke mye stas å se heller (samme som året før),
ergo så går jeg en tur over brua og ut på Øya for å se, men ikke no stas det heller.
Tusler tilbake og over til Depo og rettning gamle Depo hvor Time attack Gutta bodde og ikke me liv de heller og Go Cart banen var nesten tom forr biler,
da utstillinga og Premie utdelinga gikk på Lørdag.

Får med med litt Pro drifting med masse bra kjøring og da kl var 12 var det frikjøring igjen.
Da tok det ikke mange rundene før jeg skjønte at her kommer det til å smelle snart !!
De sendte utpå ALT som hadde 4 hjul, Driftere, Lisensierte GT biler og standar Gatebiler :shock:
Det byggde seg opp kø i Lang svingen og det var biler over alt på langstrekka.

Da var det nok !! Ferdig med Gatebil (igjen) og gikk ved 12.30. tiden.

Kjørte rettning Sarp og etter 5 min så møtte jeg 2 Sykebiler og en Politibil, så da hadde magefølelsen helt rett, det gikk skikkelig galt desverre og at jeg kjenner karen som har lifstruende skader er veldig trist.

Mange spekkulasjoer runt ulykken, men det var røykutvikkling som gjorde at karene hoppet ut av bilen og prøvde å slokke/berge bilen i stede for å
tenke på å berge seg selv, og den bilen som traff Dem hadde kommet ut av kontroll da den kjørte oppi Olje lekasjen fra bilen som brant.

Noen sier det var Gulblink og at han som krasjet i den stillestående bilen ikke hadde fulgt flagg reglen, men det er forsatt ikke bevist.
Uansett så fårr dette konsekvenser og jeg tipper at NBF ser sitt snitt til å få solgt Dags lisenser etc... og TEKNISK blir enda strengere fremmover ??
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Da får vi svar på.......

Post by rayb »

eirikoo wrote:Det er vel litt rart?
Er det ikke slik at veitrafikkloven gjelder, om man ikke kjører lisensiert bil i organisert motorsport?
Jeg har både kjørt masse og vært med på arrangering de siste 15 år, og har alltid trodd at vegtrafikkloven gjelder. (kjøre aksomt, 80km/t fartsgrense etc..)
Det samme trodde jeg. Det samme har vært diskutert opp og ned de siste 15 årene og har alltid kommet til at Veitrafikkloven gjelder. Gjerne etter å ha sjekket med en eller flere jurister.

Jeg antar at Lensmannen i Rakkestad kan være feilsitert.....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Da får vi svar på.......

Post by webmaster »

Nei, politiet sa faktisk det samme i intervju på TV.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Da får vi svar på.......

Post by rayb »

magnesmurf wrote:kommet video nå på nyhetene.
http://www.tv2.no/2014/07/14/nyheter/5808763

Jeg ser ingen rødflagging, og folk kjører fort forbi ulykkestedet.
Så vidt jeg kan se blinker det faktisk grønt i lystavlene i det bilen med kamera passerer.
La oss plukke ned det som skjer i denne videoen:

- Det er drifting or "spor-kjøring" i ett og samme heat. Drifteren bruker dessuten gresset (jeg har selv fått regning på hva det koster å rake gress på Rudskogen, så dette er ikke billig)
- Det blinker gult på post 7, hvorpå føreren gir (full?) gass forbi bilen foran som er på vei inn fra gresset.
- Denne svingen/bakketoppen er blind, men det hindrer ikke føreren av kamerabilen å komme over toppen i 100+ km/t.
- Post 8 befinner seg på selve ulykesstedet, men man kan allikevel tydelig se at dette blinker grønt(!)
- For så å gjøre forvirringen komplett så står det 2 biler stille i inngangen til "slaktern". Dette er sannsynligvis en reflekshandling når man ser at det ligger noen på bakken.

Ut fra måten det her kjøres på kan jeg bare si at jeg er forundret over at det har gått bra så lenge som det tross alt gjorde.....

DISCLAIMER:
Det KAN jo hende at de to bilene vi ser her er de eneste som kjører på denne måten, men av en eller annen grunn tror jeg ikke det.......
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Da får vi svar på.......

Post by NoBrain »

eirikoo wrote:Det er vel litt rart?
Er det ikke slik at veitrafikkloven gjelder, om man ikke kjører lisensiert bil i organisert motorsport?
Jeg har både kjørt masse og vært med på arrangering de siste 15 år, og har alltid trodd at vegtrafikkloven gjelder. (kjøre aksomt, 80km/t fartsgrense etc..)
Til opplysning så må alle som kjører på bane i regi av Gatebil tegne engangslisens, jfr. regelverket http://gatebil.no/banekjoring/
Alle må tegne engangslisens og førerulykkeforsikring, samt delta på et kort og enkelt førerkurs.
Jeg går ut ifra at engangslisens er i tråd med NBFs reglement om såkalte motordager, jfr. http://bilsport.no/reglement/. Derfor er ikke dette helt sammenliknbart med ordinær ferdighetskjøring på bane hvor Vegtrafikkloven gjelder.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Da får vi svar på.......

Post by rayb »

Det forklarer mye ja. Blant annet hvorfor NBF ser ut til å være koblet inn i saken.

På en annen side på betyr det at Gatebil, såvidt jeg kan skjønne, ikke faller inn under samme kategori som "vanlig" trackdaykjøring?
Ikke at det vil påvirke framtiden for trackdays i norge, men allikevel....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Da får vi svar på.......

Post by NoBrain »

Jeg har tidligere vært i kontakt med NBF vedrørende forsikringsproblematikken på ordinære banetreff.
  • Fordelen med opplegget til NBF er førerulykkeforsikring (obligatorisk) og arrangørforsikring i tilfelle ulykke skulle oppstå. Dessuten kan man lovlig bryte Vegtrafikklovens bestemmelser om hastiget.
  • Ulempen med (engangs)lisens er at man da er automatisk utenfor vilkårene i private bilskadeforsikringer, så evt. kaskodekning kan man se langt etter.
Blant annet av sistnevnte grunn har vi valgt å ikke kjøre NBF-opplegget og heller holde fast ved ordinær ferdighetskjøring under Vegtrafikkloven (hvor ansvarsforsikringen gjelder, men ikke nødvendigvis kasko - varierer fra selskap til selskap). Men en skal ikke se bort ifra at det kan bli vanskeligere å gjennomføre ordinære banetreff etter hvert og at man i framtiden uansett må forholde seg til NBFs reglement for motordager.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Post Reply