Kitcar

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Kitcar

Post by hmhaga »

Innen en tidshorisont på 3-4 år, ser jeg for meg å sette i gang å bygge en kitcar. Type bil vil være noe i nærheten av Ultima GTR eller Radical SR3, men størrelse og vekt på doningen må jo skaleres etter effektbegrensning og avgifter. 600-800 kg / 150-200 hk. Det skal se ut som en sportsbil/sportsvogn, ikke en sardinboks (type Caterham/Super 7).

Å konstruere og sveise ramme er nok over mitt kunnskapsnivå, så jeg må nok basere meg på noe ferdiglaget der. Finnes det kit/produsenter av noe som kan minne noe om det jeg spesifiserer over? Må jo begynne å legge litt planer...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Kitcar

Post by jonr »

Er det vekten som gjør Ultima GTR uaktuell?
E-type 1968
MX-5 1991
subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Re: Kitcar

Post by subwoofer »

Har helt glemt hva det het, men det var noe amerikanske greier som så ganske tøft ut, basert på drivverk fra en Impreza. Men blir kanskje for tungt ift avgifter.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Re: Kitcar

Post by subwoofer »

Fant den: https://www.factoryfive.com/kits/project-818/

Kanskje litt i tyngste laget, 820kg komplett?
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Kitcar

Post by seight »

Ut fra det som ble sagt på innemøtet om amatørbygg, så ville det være mulig å etter skjønn strekke vekt/effekt kravet noe, da vekt/effekt forholdet kun var rettningslinjer.
Det ville være basert på en helhetsvurdering av prosjektet, slik jeg forsto det. Men for å få det avklart , bør man være i dialog med statens vegvesen og ha konkret forslag til en søknad på bordet. Om jeg ikke husker feil , så tror jeg de såvidt nevnte noe om Ultima kit.
Så ta en prat med gutta som jobber med det hos statens vegvesen, så kan det hende det blir lettere å finne et passende kit.
Denne tråden phpbb3/viewtopic.php?f=31&t=4014 ble laget for diskusjoner/spørsmål etter innemøte om amatørbygg, du kan jo evt. begynne med å poste litt der.
hmhaga wrote:Innen en tidshorisont på 3-4 år, ser jeg for meg å sette i gang å bygge en kitcar. Type bil vil være noe i nærheten av Ultima GTR eller Radical SR3, men størrelse og vekt på doningen må jo skaleres etter effektbegrensning og avgifter. 600-800 kg / 150-200 hk. Det skal se ut som en sportsbil/sportsvogn, ikke en sardinboks (type Caterham/Super 7).

Å konstruere og sveise ramme er nok over mitt kunnskapsnivå, så jeg må nok basere meg på noe ferdiglaget der. Finnes det kit/produsenter av noe som kan minne noe om det jeg spesifiserer over? Må jo begynne å legge litt planer...
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Kitcar

Post by hmhaga »

Er det skjedd endringer av regelverket mht effektbegrensning for amatørbygg? Factory Five 818S ser ikke helt feil ut...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Post Reply