Hvilken lekebil

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
presabgo
Posts: 7
Joined: 03 Jul 2010 17:33

Hvilken lekebil

Post by presabgo »

Har hatt Impreza med turbo og focus rs mk2 tidligere, nå har jeg kjøpt meg ordentlig familiebil og lurer på en dedikert lekebil på si.
Krav er først og fremst at den er skikkelig morsom å kjøre på vei, blir mest veikjøring og en og annen banekjøring ved anledning.
Bør helst ha mulighet for bakovervendt barnesete, og helst i tillegg kunne ta med fruen. For å sørge for å få muligheter til å bruke den en del, jobbkjøring med henting i barnehagen på veien for eksempel.
Ellers har jeg en stasjonsvogn i tillegg når det er nødvendig.

Utgangspunktet så jeg veldig på 996 turbo, begynner komme ned i priser innenfor rekkevidde.
Ser det blir utfordringer med plass, helt til jeg kan snu junior fremoverlent så kanskje jeg så fall må vente til det.
den bilen jeg har mest "lyst" på for å checke av guttedrømmen, samtidig dyrest med størst innhugg i lommeboken.
aldri prøvd så langt, kun prøvd 996 gt3

så har jeg lurt på e46 M3 kanskje få på et ESS kompressorkit for god punsh.
Vet lite om disse bilene og aldri kjørt en.

så har jeg lurt på Lancer evo 8 med litt ekstra sprut, prøvde en nesten orginal evo 9 som jeg synes var litt for lite fart i.
Ellers har jeg ikke så mye erfaring fra disse heller, har vært subarumann men liker forandring.

Når jeg har dedikert morrobil ønsker jeg meg noe jeg føler er litt spesielt å sette seg inn i og kjøre.

De av dere som kanskje har erfaring med noen av disse bilene har dere innspill? :-)
User avatar
Ørnbjørn
Posts: 45
Joined: 20 Apr 2012 08:27

Re: Hvilken lekebil

Post by Ørnbjørn »

Image
' 9 3 M X - 5
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Hvilken lekebil

Post by silverwrx »

Mitt tips er Lotus exige s <3

Var jo i UK i høstferien med Lotusen. Love first sight. V6 konpressor på 345hk i et lett chassis.. Kompromissløst.

http://youtu.be/JFJIgHbGCQg

Gt3 punsj, lav vekt, spesiell, 2seter. Barna i barnehagen liker slike rallybil-godt. Her har du en unik bil som du vil elske på svingete norske baner!

Brz/gt86 blir altfor slapp etter en Gt/Wrx osv. M3 joda, men litt sånn kompromiss.. 2seter er sportsbil;)

Harrismonkey elsker gt3rs4.0. Hør hva han sier om exige s
http://youtu.be/Y_X-cyhk63I
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Hvilken lekebil

Post by mazdafun »

Hei.

Må snakke litt varmt om EVO 8 som du har satt opp som alternativ.

Har noen slike selv, og den ene er "konebilen" og er helt org. (Evo 8 MR)

Jeg synes bilen er utrolig allsidig! Mor kjører den opp og ned på jobben. Den er stiv, men ikke ukomfortabel. Morsommere bil på veien skal man lete lenge etter - OG kommer det en grusvei, dumper, dårlig asfalt, etc (dvs. vanlig norsk vei) så gjør det ingenting. Hente unger, svigermor, etc.. er ikke noe problem. ISOFIX setefester til og med.

Japansk kvalitet (-selv om det ikke er like bra som Mazda, hehe). Deler er litt dyrere enn vanlige biler, men mye billigere enn andre sammenlignbare biler i performance-sjangeren. Det er store forskjeller i delepriser, og generelt sett er Mitsubishi mye dyrere enn nettbutikker (USA og England).

Deler som jeg har skiftet er hjullager, bremser (skiver/klosser) og vannpumpe.

Trimming er enkelt og det finnes mange som driver med det. Men jeg vil allikevel utfordre deg (-og andre) om å kjøre den litt original. Det er ikke få ganger den lille bilen har imponert meg med sine ressurser. Det er ikke mange som tar deg på rødlyset, for å side på den måten 8)

Om det er noe jeg har vurdert å oppgradere på konebilen, er det 2 ting. En reflash for å få forbruket ned (den får utrolig mye bensin på Stock map), og en ny clutch (sette inn en 2-platers). Men dette får evt. komme etter hvert.

EVO er etter mitt syn en billig bil i forhold til hva du får. Og verditapet virker lite - de holder seg merkverdig godt. Drivverk og motor er solide saker (med unntak av clutchen om den blir misbrukt). Flere eksempler på Evo med mye effekt/moment som kun har oppgradert clutchen.

I tillegg til alt dette trenger jeg vel ikke poengtere hva som skjer når det begynner å snø i dette landet? Ok da; Alle med "sportsbiler" (-meg inkludert/RX-7) setter INN bilen etter en fin sesong. Med Evo er det "invertert" - Nå blir "superbilen" enda mer super, og ikke minst enda morsommere å kjøre. Dårlig brøytede, bratte bakker blir en lek. Og den svingete hverdagsveien med brøytekanter blir en SS sent på kvelden (når man har full oversikt). Advarsel : Man kan bli avhengig av dette her. :D

Godt valg!
Post Reply