Elbil vs forbrenningsmotor

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by jonr »

ElViz wrote:Ser ut som en TMS kan være morsom på bane allikevel:
http://www.youtube.com/watch?v=fvIZeAH7YfI#t=81
Morsomt kan man sikkert ha det og sikkert mye mer morsomt enn å ligge i kollektivfeltet på E18, men like morsomt som med en sporstbil på bane?
Som Knut sier det: "Ingen biler som veier så mye kan ha gode kjøreegenskaper. Det er naturstridig."
E-type 1968
MX-5 1991
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by ElViz »

Iceman wrote: Du hører de andre sportsbilene veldig godt i en EL-sak, bare hør den corvetten når han drar på og blir borte.
Litt av moroa er jo å høre motoren og eksos lydene, ute på banen.
En EL-sak blir bare kjedelig.
Jeg er tildels enig i det. Ikke no er som en V8 med 180 graderveiv, 7000 omdr. og åpen eksos.
Men det er noe magisk med teleporterings følelsen i en tesla også.
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by jonr »

ElViz wrote:
Iceman wrote: Du hører de andre sportsbilene veldig godt i en EL-sak, bare hør den corvetten når han drar på og blir borte.
Litt av moroa er jo å høre motoren og eksos lydene, ute på banen.
En EL-sak blir bare kjedelig.
Jeg er tildels enig i det. Ikke no er som en V8 med 180 graderveiv, 7000 omdr. og åpen eksos.
Men det er noe magisk med teleporterings følelsen i en tesla også.
Regner med at du kjører TMS på Rudskogen 28 april så vi kan få en fellende dom og sette en strek for denne diskusjonen? :D
E-type 1968
MX-5 1991
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Elise_type_79 »

Dere glemmer et vesentlig poeng her.

Tesla S er ikke en sportsbil! Den veier skjiit mye og det kommer man ikke utenom uansett, fysikken gjelder.
Derimot er det en PRIMA familiebil og den drar jaggu skinnet av pølsa au, som å havne i et gravitasjonsfelt når man åpner for elektronene.
When in doubt, flat out!
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Iceman »

Enig i at Tesla ikke er en sportsbil, så da er vi ferdige med det.

Vi testet min X porsche GTS mot en Tesla S rett fram, og Porscha vant.
Tesla S går godt rett fram, men rattlås racing er jo bare tull.

Tesla S er like spennende, som å se kull ligge å gløde.

Jeg har faktisk kjørt Tesla S, men det ga meg ingen ting.
Tesla'en har så mye dekkstøy, at radioen må stå på.
En bil med fossiltbrensel har ikke dette problemet, da motoren brummer nydelig i det fjerne. Om man vil høre mere lyd fra motoren, så girer man bare ned et eller flere gir.

Alle kan ikke like alt :-) kos dere med EL-saken.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by need4speed »

Enig Iceman
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Elbil vs forbrenningsmotor

Post by silverwrx »

Jeg er dog noe mer positiv til elbil. Det er da basert på positive og negative erfaringer.

Sportslig kjøring i elbil svir Kw. Det er en kortvarig glede, og gir hyppige stopp på ladestolpen! Drar fint 5kw mila på Leaf om den kjøres som Lotusen. Jeg må kjøre som en prest på langkjøring, dersom man skal få rekkevidden. Ja det er en gamechanger mhp transport, men man må virkelig forandre tankesett, kjøremåte og tenkemåte dersom man skal bli fornøyd. Bilen er lekker, og kjøretøygruppen har bilavgifter slik biler i Norge burde ha, med de avgifter vi har på drivstoff og veiprising(bomstasjoner).

Lastebil skal kun ha mva, men en 5seter personbil skal innbyggerne flås med fiskal engangsavgift.

Etter å ha kjørt elbil, hater jeg diesel eimen noe intenst. Hvor gammeldags og kvalmende lukt. Ganske sprøtt at vi kjører rundt og spyr ut eksosgasser over alt. Bensin er noget bedre.
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by THB »

Spørs hvor interessant el-biler blir når hydrogenbilene kommer for fullt... Leste en artikkel for noen dager siden der det sto at bilmodellene det jobbes med nå vil få rekkevidde på 50-80 mil, med andre ord i praksis ikke noe behov for å tanking underveis på en lang dags kjøring. Og når det må tankes er det full tank på 3 minutter. Da blir det ikke lenger like imponerende med Tesla som kanskje går 50 mil før den må stå i kø for å lades i en time ;) Infrastruktur (tankestasjoner) er selvsagt begrensningen foreløpig, men det jobbes nok med saken.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by jonr »

Ulempen i forhold til el er vel at hydrogen er relativt dyrt å produsere? Så kan jo hende el fortsatt blir et godt alternativ for typiske bybiler mens hydrogen blir for de som har behov for lengre kjørelengder kanskje?
E-type 1968
MX-5 1991
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by ElViz »

Steike som det tar av med EL biler:
Oversikten viser 10 på topp-listen over solgte bilmodeller i Hordaland i februar i år.
■Nissan Leaf 80
■Tesla Model S 70
■BMW i3 47
■Volkswagen up! 45
■Toyota Auris 37
■Suzuki SX4 33
■Toyota Yaris 31
■Toyota RAV4 30
■VW Golf 29
■Volvo V40 25

Kun 4 av up!'ene var fossilbiler...
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Post Reply